A mesterséges intelligencia témaköre elsőre sci-fibe illő elképzelésnek hathat, holott a MI-k már jelenleg is napjaink szerves részét képezik, jelentősen megkönnyítve a dolgunkat az élet nem egy területén. Épp ezért született meg a Digitális Jólét Program keretein belül a Mesterséges Intelligencia Koalíció, melynek célja, hogy alaposabban is megismertesse a nagyközönséget a MI-kkel, valamint a hazai MI alapú fejlesztésekkel.
Ennek az átfogó programkeretnek az egyik állomása az MI kihívás, aminek a segítségével akár te is megismerheted a mesterséges intelligencia alapfogalmait, a "Bevezetés a Mesterséges Intelligencia világába" kurzus keretében, melyre ezen a linken tudtok jelentkezni. Ráadásul, amennyiben teljesítitek a kurzust, úgy lehetőségetek nyílik egy PS5 konzolt vagy egy RTX 3060-as videokártyát is nyerni, így mindenképp megérheti kicsit alaposabban is megismerkedni a mesterséges intelligenciákkal.
Már csak azért is, mert az MI-k alapjáraton a szórakoztatóipar egyik örökzöld témáját jelentik, és mint ilyen, számtalan sci-fi alkotásban felbukkantak már. Pár héttel ezelőtt például azt mutattuk be, hogy a filmiparban hogyan alakult a mesterséges intelligenciák megjelenítése, most pedig ideje megnézni a játékipar legemlékezetesebb, (javarészt) jóindulatú MI karaktereit.
Alyx kutyája (Half-Life 2)
A játékokban a legtöbb mesterséges intelligencia egy testetlen hangként, netán virtuális kivetülésként jelenik meg, akad azonban pár kivétel is ezen hagyomány alól. Tipikusan ilyen például Alyx kutyája a Half-Life 2-ben, aki egy két és fél méter magas, védelmező szörnyeteg. Gordon először az ellenállás bázisán találkozik vele, a nagydarab MI pedig innentől kezdve a kampány végéig a segítségére lesz, legyen szó akár nehéz ajtók felfeszegetéséről, akár páncélozott csapatszállítók felborogatásáról.
SAM (Observation)
Az Observation története egy űrhajósról szól, aki egyedül tér magához az űrállomáson, ahol szolgált, és fogalma sincs, mi történt vele vagy a társaival. Ez eddig nem is lenne túl izgalmas, a fejlesztők azonban csavartak egyet a koncepción, így mi nem a fentebb emlegetett űrhajóst, hanem az űrállomást karbantartó mesterséges intelligenciát irányíthatjuk. A rejtélyes baleset persze a mi rendszereinket is alaposan hazavágta, de ahogy halad előre a sztori, úgy kapunk egyre nagyobb kontrollt a bázis felett, hogy egyre nehezebb és nehezebb szituációkban is életbe tudjuk tartani emberi társunkat.
Clank (Ratchet & Clank)
Clank a Ratchet & Clank-széria elmaradhatatlan kis robotfigurája és Ratchet legjobb barátja, aki rengeteg kérdéskörben járatos, egyben pedig a legtöbb géppel is jól kijön. Emellett különböző felszerelésekkel és extra trükkökkel is segíthet boldogulni az egyes pályákon, és a gadgebotokat valamint a microbotokat is irányíthatja. Ha pedig mindez nem lenne elég, helyenként akár Giant Clankké is átalakulhat, hogy félelmetes fegyvereivel tegyen rendet a harcmezőn.
EDI (Mass Effect)
EDI a Mass Effect-szériában feltűnő mesterséges intelligencia, akit a Cerberus teremtett, elsősorban azért, hogy a Normady SR-2-n található utasok életét megkönnyítse, de emellett fontos információkkal is ellátja Sephard csapatát, valahányszor azok a terepen vannak. Később azonban ennél is fajsúlyosabb szerep jut neki, mikor a Mass Effect 3-ban sikerül „megszállnia” egy szintetikus testet, innentől kezdve ugyanis a fizikai világban is létezik, és akár magunkkal is vihetjük az egyes küldetésekre, melyeken a tűzharcokból is kiveszi a részét rendesen.
Cortana (Halo)
Végezetül pedig természetesen nem feledkezhetünk meg a játékipar egyik legismertebb és legnépszerűbb mesterséges intelligenciájáról sem. Cortana a Halo-széria főhősének John-117-nek (vagy közismertebb nevén Master Chiefnek) hűséges bajtársa, aki számtalan veszélyes küldetés során segítette a katonát a legkülönfélébb módokon. Emellett az emberiség több űrhajójának fedélzeti mesterséges intelligenciája is volt, így alighanem kijelenthető, hogy a Halo-széria és egyben a teljes játékipar egyik legbefolyásosabb és legfontosabb mesterséges intelligenciáját tisztelhetjük a képében.