A tavalyi év lényegében egy iparági hullámvasút volt az Xbox számára, hiszen a vállalat jelentős változtatásokat hajtott végre a marketing-stratégiájában, és az egyik legfontosabb ezek közül az volt, hogy más platformokon, például a Nintendo Switch és a PlayStation konzolokon is kiadja a játékait. Phil Spencer a közelmúltbeli változtatásokat taglalva kijelentette, hogy nagyon elégedettek az eredményekkel és nem látnak arra semmiféle megkötést, hogy egy-egy játékuk kizárólag csak Xboxon legyen csak elérhető. Spencer ezzel arra utalt, hogy a Microsoftnál leáldozóban van (sőt, lehet, hogy már véget is ért) az exkluzív-játékok korszaka. Ennek egyik mérföldköve éppen a Forza Horizon 5, ami hamarosan elérhetővé válik PlayStation 5-re – megnéztük, mire képes ennyi idő elteltével a Sony konzoljain (a PS5 Pro külön támogatva van) a legendás széria legutóbbi része.

forza-horizon-520250418112112.jpg

A Forza Horizon mindig is a szabadságról szólt. Kapunk egy hatalmas open-world világot és arra mehetünk, amerre csak akarunk. Nagyjából 100 méterenként bele lehet futni valami érdekességbe, legyen az egy széttörhető cucc vagy egy traffipax. A Horizon Fesztivál ezúttal Mexikóba kalauzol el, ahol hatalmas sivatagos placcokat és buja dzsungeleket is kapunk, viszont nem mondanám, hogy ez lett a legizgalmasabb Horizon-térkép mind közül. Azzal sem árt tisztában lenni, hogy időközben a Ubisoft is beszállt a buliba és a The Crew Motorfesttel adtak a világnak (pontosabban az arcade autóversenyzés rajongóinak) egy méltó riválist, Hawaii pedig nekem személy szerint jobban bejött, mint Mexikó. Aki most ismerkedik először a Forza Horizon világával, az jobb ha tudja, hogy itt minden a játékoshoz lett igazítva. Ha konkrétan zéró kihívást akar az ember, akkor leveheti a legkönnyebbre a versenyek nehézségét és már a rajtnál állva hagyhatja a vetélytársakat (ezzel kevesebb a futam végén járó bónusz) vagy akár csak össze-vissza lehet autókázni a térképen és csodálni a látványvilágot. A Forza Horizon 5 mindenért jutalmaz, még olyasmiért is, amiért más játékok nem: például ha elnézzük a driftet és átszakítjuk a szalagkorlátot, akkor itt nem büntet a játék, hanem Tereprendezés címszóval hozzánk vág egy marék XP-t, mert miért ne?

forza-horizon-520250418111130.jpg

A térkép szép termetes és zsúfolásig lett tömve tennivalókkal. Lehet nyomulni utcai vagy offroad versenyeken, az pedig egészen elképesztő, hogy mennyi verdába pattanhatunk be. Az összes DLC-vel és minden együtt jelenleg közel 900 (!) autót szerezhetünk meg, a cross-playnek hála pedig a más platformokon játszó haverokkal együtt kooperatív-módban is száguldozhatunk (sajnos cross-save nincs). A megjelenés óta rengeteg tartalommal bővült a Forza Horizon 5, például új rádióadókat is hozzáadtak – amelyek közül nekem a Horizon Wave azonnal kedvencem lett, ugyanis itt jó kis synthwave muzsikák szólnak. 2022-ben befutott a Forza Horizon 5: Hot Wheels, majd egy évvel később a Forza Horizon 5: Rally Adventure (ezek fizetős bővítmények), ingyenes frissítésként pedig mindenki megkapja a Horizon Realms (Horizon Világok) módot, amiben a korábbi Evolving World helyszínek (immár 12 db) térnek vissza. Természetesen ahogy az eredeti megjelenésnél, úgy PS5-re is megkapjuk a magyar feliratot és kapásból háromféle kiadásban lehet beszerezni a játékot: Standard, Deluxe és Premium. Az első a totál alap, ez csak a játékot tartalmazza. A Deluxe-hoz már jár az Autóbérlet, a Premium-kiadás pedig tartalmazza az Autóbérletet, a két DLC-t, egy Üdvözlőcsomagot, VIP-tagságot és korai hozzáférést a játékhoz.

forza-horizon-520250418111323.jpg

De mit tartogat a Forza Horizon 5 PlayStation 5-ön? Nos, kezdjük a fekete levessel: bizony kell a Microsoft-account a játék elindításához, nélküle meg sem tudjuk kezdeni a kalandokat. Ezen kicsit húztam a számat, mert például a másik nagy PS5-ös Xbox-megjelenésnél, az Indiana Jones and the Great Circle-nél ezt opcionálisan lehetett hozzáadni. A Forza Horizon 5 esetében viszont kötelező. Ha megvan, akkor le kell tolni pár bevezető-versenyt és megkezdhetjük a felfedezést. PlayStation 5-ön két grafikai mód közül választhatunk: 30 FPS-re lockolt Látvány (Quality) vagy 60 FPS-sel pompázó Teljesítmény (Performance). A ray-tracing támogatás korábban csak Xbox Series X-en volt elérhető, és ott is csupán a kocsikat nézegető ForzaVista-módban, azonban kifejezetten jó hír lehet a PlayStation 5 Pro tulajdonosoknak, hogy a sugárkövetést immár versenyek, sőt, szabad barangolás közben is bekapcsolhatják! Persze a Forza Horizon 5 enélkül is úgy néz ki, mint egy álom. A kocsik valami elképesztően brutális aprólékossággal lettek megalkotva, a környezeti effektek pedig hatalmasat dobnak az élményen. Átmenni egy homokviharon vagy belekeveredni egy kiadósabb zivatarba olyan élmény, amilyet egyetlen másik autóversenyzős játéktól sem kaphattok meg. Ehhez pedig hozzájön még a teljes DualSense-támogatás, amivel minden egyes verseny sokkal nagyobb élményt jelent. Konkrétan az is rezeg egy minimálisat, ha váltunk menet közben, a különféle terepadottságot (homok, beton, víz, stb.) pedig a felülettől függően rezegnek a kezünkben. Az adaptív ravaszok is hozzák a kötelezőt, sőt, rettentő jó érzés, mikor elengedjük a gázt és nyomunk egy kövér féket, majd újra adunk neki egy gázfröccsöt. Több játéknál én energiatakarékossági okokból általában egy óra után ki szoktam kapcsolni a rezgés funkciót, de a Forza Horizon 5-nél ez eszembe se jutott, annyi pluszt ad hozzá.

A Forza Horizon 5 alap-kiadása a PlayStation Store-ban mindössze 23 490 Ft, ami szerintem több, mint korrekt ár egy 2021-es játék PS-portjáért. A Forza mindig is a versenyzős játékok élvonalába tartozott, és ha kifejezetten az arcade műfajt nézzük, akkor nincs is nála jobb manapság. A Need for Speed – bár az alapokat tekintve hasonló –, az Unbounddal visszatért az illegális versenyekhez, míg a The Crew gurított egy korrektet a Motorfesttel, viszont tartalmakat és főképp autógyűjteményt tekintve meg sem közelítheti a Panic Button, a Turn 10 Studios és a Playground Games közös játékát. A Forza Horizon 5 továbbra is a műfaj királya, és az, hogy immár PS5-re is elérhető, nagyszerűen bizonyítja, hogy hol áll manapság a nagy exkluzivitási háború: konkrétan sehol. Véget ért. Sorra jönnek az Xbox-játékok PS-re, a korábbi megjelenések (Sea of Thieves, Pentiment, Hi-Fi Rush, Grounded) után pedig a DOOM: The Dark Ages és a The Outer Worlds 2 is befut a Sony masinájára. Én úgy gondolom, hogy amíg olyan minőségben kapjuk ezeket a portokat, mint a Forza Horizon 5 vagy az Indiana Jones-játék, egy rossz szavunk nem lehet. Remélhetőleg a Sony is jegyzetel, hiszen főként PC-re portolás terén sokat tanulhatnának a Microsofttól.

A tesztkódot a CENEGA Hungary Kft biztosította. Köszönjük!