Ahogy azt a rovat első fejezetében már kiemeltük, több olyan alkotás is akad a videójátékok történelemkönyvének megsárgult lapjain, ami ugyan előállt néhány nagyszerű ötlettel és mechanikával, ám végül mégsem kapta meg a neki járó elismerést. Ezt a vonalat folytatva most újabb öt alkotást hoztunk a számotokra, melyek egy részét talán ti magatok is ismeritek.
Starflight
Sokszor előfordult már, hogy az ambíciókat gúzsba kötötték a technológia korlátai, erről a sajnálatos jelenségről pedig a Binary Systems csapata is elég sokat tudna mesélni. Az 1986-ban, első körben IBM PC-kre megjelent Starflightban ugyanis egy olyan csillaghajó kapitányaként kellett boldogulnunk, amely a galaxis felfedezése céljából kelt útra, a játékmenetnek pedig nem csupán a bányászat és az űrcsaták, de az idegenekkel történő politizálás is fontos részét képezte. Ha mindehhez hozzávesszük, hogy a lassan kibontakozó történetben kiemelet szerepet kapott egy olyan ősi faj, amely az összes élőlény kiirtását okozhatja, hamar rájöhetünk, hogy honnan merítettek ihletet a BioWare írói a Mass Effect alapjainak lefektetéséhez. Mivel nem igazán voltak megkötések a haladást illetően, a Starflightot a sandbox műfaj egyik előfutáraként tartják számon a szakik, ám valahogy mégis a feledésbe merült ez a nem mindennapi teljesítmény.
Power Drift
Ha manapság a gokart játékokra gondolunk, akkor egyből a méltán elismert Mario Kart-széria juthat az eszünkbe, ami 1992-ben taposott először a gázba, népszerűsége pedig azóta is töretlen. Ettől függetlenül viszont nem a Nintendo volt az első cég, ami szemezett a kiskocsikkal, hiszen a Sega már 1988-ban a piacra dobta a Power Drift nevet viselő gyöngyszemet, amely sokkalta magasabb minőségben adta át a száguldozás élményét, mint a kiadó 2.5D-s versenyjátékai (Hang-On, Out Run). A legendás japán tervező, Szuzuki Jú sprite-okba oltott víziója azonban a kritikai és pénzügyi siker ellenére is elveszett a múlt ködében, amihez bizonyára elég sok köze van az imént említett „konkurenciának”.
The Manhole
A szintén 1988-ban napvilágot látott The Manhole egy meglehetősen szürreális alkotás, hiszen egy aknából előbukkant, fantasztikus világokba vezető paszulyt kellett benne „megmászniuk” a kor „kockáinak”, nagyjából úgy, mint a későbbi point-and-click kalandjátékokban, csak épp tényleges célok nélkül. Maga a program ma már finoman szólva sem állná meg a helyét, így inkább azért lehet érdekes a számunkra, mert az a Rand és Robin Miller páros bábáskodott felette, aminek a fantasztikus Mystet is köszönhetik a zsáner kedvelői, így érdemes összehasonlítani, honnan hova jutott a duó néhány esztendő leforgása alatt.
Herzog Zwei
Felsorolásunk negyedik résztvevője némileg kakukktojásnak tekinthető, mivel a Technosoft műhelyében készült, Mega Drive-ra és Genesisre megjelent Herzog Zwei-t elég jól ismerik azok, akik otthonosan mozognak a stratégiák világában. Az 1989-ben debütált alkotás ugyanis a néhány évtizeddel ezelőtt még sokkal nagyobb népszerűségnek örvendett RTS-ek egyik korai fecskéjének tekinthető, amely megelőzte a műfaj talán legnagyobb alapvetésének számító Dune 2-t, és olyan legendás franchise-ok megszületését segítette elő, mint a Warcraft, a Starcraft, valamint a Command & Conquer. Ha mindehhez hozzávesszük, hogy vélhetően a MOBA-k sem nagyon léteznének a Herzog Zwei nélkül, talán nem túlzás azt állítani, hogy megérdemelt helye van a videójátékok dicsőségcsarnokában.
Sweet Home
Sokan talán nem tudják, de a túlélőhorrorok valódi aranykorát elhozó Resident Evilt bizony egy film ihlette, nevezetesen az 1989-ben napvilágot látott Sweet Home. Kuroszava Kijosi (Gyógymód, Kairo, Tokió szonáta) alkotásában egy filmes stábot követhetünk nyomon, akik egy régi, elhagyatott kúriába (ismerős, nemde?) látogatnak, ahol egykor egy hírhedt festő lakott, most azonban a feleségének szelleme járja a kihalt folyosókat. És hogy miért is hoztam fel ezt a mostanra szerencsére normális minőségben is megtekinthető opuszt? Nos, azért, mert a Sweet Home-nak egy NES-re készült videójátékos feldolgozása is van, amely ugyancsak 1989-ben került fel a boltok polcaira, a fejlesztést pedig nem más végezte, mint a... Capcom. Bizony, nem az elhagyatott kúria az egyetlen közös vonás a két cím között, hiszen a Resident Evil alkotói szorosan kapcsolódnak listánk utolsó darabjához – olyannyira, hogy a zombis kaland eredetileg a Sweet Home videójáték remake-je lett volna.
Ennyi fért bele a mostani adagba, ám akad még néhány hasonlóan pórul járt program, szóval tartsatok velünk a jövő héten is!