Az Armor Games, Kongregate, Newgrounds, no meg számtalan kisebb oldal kínálatában több tucat toronyvédelem/toronyvédő(s), ismertebben TD-, avagy tower defense-cím közül válogathattunk, igen változatos minőségben. A lényeg mindnél nagyjából ugyanaz: a beözönlő ellenséget tornyokkal kell megakadályozni abban, hogy elérjen bázisunkig. Ez volt az egyik legnépszerűbb kategória már az ősidők (na jó, a Warcraft 3) óta, mivel a tehetségesebb fejlesztők a viszonylag rövid pályákra meglepően komplex és tartós játékokat tudtak készíteni, idővel pedig többnyire portolták a művüket Steamre is. Így bár a nagy oldalak még állnak, és a sikeresebb játékoknak is elkészült/készül a HTML5- vagy éppen mobil-verziója, PC-n, önálló programként azért kényelmesebb velük az élet. Ráadásul a neten több fejlesztő is mikrotranzakciókkal próbált némi pénzt keresni az ingyen játszható címekkel, míg a bolti verzióban simán előre fizetünk a teljes elérésért.

A toronyvédelemnek mára jó pár variációja létezik, a hagyományostól (ahol az úton érkező ellenfelet az annak mentén lerakott tornyok lövik) a saját kedvünkre formálható labirintuson át a hősközpontú FPS/TPS akciójátékokig. De minőségben, árban, játékstílusban, sőt nehézségben és játékélményben is elég nagy a különbség. Nemrég két ismertebb sorozatból is a kezeim közé került egy-egy friss rész, nagy örömömre ezeket mutathatom most be.

Kingdom Rush Vengeance

A Kingdom Rush (amiből nemrég még társasjáték is készült) a toronyvédelem egyik klasszikus változatára épít, ahol a támadók fix útvonalakon érkeznek, és mi is csak megadott helyekre építhetünk tornyokat. Ezt azonban feldobták egy hőssel, aki az általunk kijelölt helyen, de önállóan lát el sebzés-osztó és útakadály jellegű szerepet.

Ha jól számolom ez a negyedik része a sorozatnak, ezért a fejlesztők úgy gondolhatták, itt a váratlan fordulat ideje: most mi leszünk a rosszfiúk – nem mintha ez sok mindenen változtatna. Ezúttal viszont a történetben előre haladva nemcsak új hősöket, de új tornyokat is feloldhatunk, amivel nagyszerűen kedvünkre, vagy az adott pálya tekintetében a bossra szabhatjuk a védelmünket. A pályák általában érdekesek, kellően nehezek, és legtöbbjük tartalmaz valami kis easter egget (esélyesen mind, csak némelyiket még nem találtam meg).

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

A kis érdekességekre szükség is van, mivel a készítők továbbra sem hajlandóak időgyorsító gombot adni a játékosoknak (amiről nagyon „élvezetes” viták folynak a neten), így sokszor frusztráló többször is nekifutni egy-egy durvább kihívásnak. Sajnos a mobilos „kikapcsoltuk a tornyot, kattintgass, mint az őrült, hogy működjenek” átok is feltűnik néha, de csak közepesen bosszantó módon. Utóbbi kellemetlenségek és a közel 6000 forintos kezdőár miatt némi kivárást javaslok egy akcióig, esetleg bemelegítést a korábbi részek valamelyikével. | 79%

Creeper World 4

Sok TD csak finomítgat az eredeti recepten, kisebb fejlesztésekre építve az újabb részeket. A Creeper World készítői azonban szeretik a változatosságot: eredetileg felülnézetben védhettük bázisunk, utána oldalnézet(szerűség)ből, mostanra pedig már teljes 3D-ben irthatjuk a creepert. Ami egy kék, folyadékszerű izé, ami a pályák egyes pontjain buzog fel, és amelyik épületünkhöz csak hozzáér, azt megsemmisíti. Nevét pedig arról kapta, ahogy folyamatosan és érezhető rosszindulattal araszol felénk.

Éppen ezért ez nem klasszikus toronyvédelem, inkább afféle open world megoldás. Az ellen arra jön, amerre a tereptárgyak között hömpölyöghet, mi pedig oda építjük a védelmet, ahova jól esik. Pontosabban, ahol el tudjuk látni energiával, amiket kis tornyok hálózata juttat el hozzájuk, és egyben termel is. Ez furán hangzik, de a játékban könnyen érthető lesz. Aztán persze a helyzet bonyolódik, jön a creepek hulláma, légitámadás meg hasonlók, amik ellen persze mi is egyre több fegyvert és speciális eszközt kapunk. És a 20 fő küldetés után még jöhetnek extrák, napi feladatok, random térképek, felhasználók által készített pályák, és persze mi is elmerülhetünk a szerkesztőben.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

A 3D-s kivitelezés persze kicsit erőforrásigényesebb, mint a korábbi megoldások, de a helyzet nem vészes (mondjuk, nem is szép). A történet, mondjuk úgy: egyedi. És a játék eddigi legnagyobb hibája számomra, hogy sokszor csak a bázis helyének kiválasztása után derül ki, hogy pontosan mi lenne a teendőnk, amihez persze pont rossz helyet választottunk. Éppen ezért a 7500 forintos ár ellenére is ajánlom a Creeper World 4-et, mert akinek bejön, az heteket tölthet el vele – és demója is akad, hogy kiderüljön kinek mennyire fekszik ez a stílus. | 85%

Jelenleg sajnos csak ennyi viszonylag újdonságra futotta, de a zsáner él és virul, így nem lehetetlen, hogy a későbbiekben még elmerülünk majd a tornyok és védők, a rohamozó ellenfelek világában. Addig is védjétek a birodalmat, célra tarts!