Se szeri, se száma azon játékoknak, amiket a készítők ramaty állapotban adtak ki. Nem is olyan régen a The Last of Us Part 1 PC-s változatával élhettük át ezt a kellemetlen élményt. Ám szerencsére akadnak alkotók, akik legalább veszik a fáradtságot arra, hogy gatyába rázzák portékájukat. A Sony is dolgozik ezen, és a Frontier Development szintén szépen helyre rakta a Jurassic World Evolution 2-t. Oké, az azért nem volt olyan rossz állapotban, mint mondjuk, a fent említett program, vagy a Cyberpunk 2077, de volt még mit csiszolni a gyémánton.
Az elmúlt nagyjából másfél év alatt viszont hatalmasat fejlődött a játék a frissítésekkel, valamint az ingyenes és fizetős kiegészítésekkel, így lesújtó korai véleményem ellenére már én is közel 100 órát öltem bele. Különösen sokat segítettek az olyan DLC-k, mint a Dominion Biosyn Expansion, a Dominoin Malta Expansion, vagy éppen a Camp Cretaceous Dinosaur Pack. És nemrég megérkezett az új csomag, a Feathered Species Pack, amit nemcsak kipróbáltunk, de Orcun Adsoy vezető producerrel is elbeszélgethettünk. Először azonban lássuk, hogy mit kínál a DLC.
Tollas jószágok
Ahogy a címe is mutatja, a pakkban tollas dinoszauruszok lapulnak. Egész pontosan négy új dinoszaurusszal bővíthetjük saját parkunkat: a Yutyrannusszal, a Jeholopterusszal, a Deinocheirusszal és a Sinosauropteryx-szel.
Kezdjük a sort a késő krétakori Deinocheirusszal, azaz a rettentő kézzel. Az Ornithomimosauriák egyik legnagyobb példánya alapvetően békés állat, de ez senkit se tévesszen meg. Ha valaki szórakozni mer vele, annak sitty-sutty lekever egy hatalmas maflást a méretes, karmos mancsával, amiről a nevét is kapta.
Aztán itt van a Jeholopterus a jurakorból, ami úgy néz ki, mint egy tollas denevér. A kis cuki jószágok a játék legapróbb szárnyas ősállatai, de talán pont ezért elég kényes jószágok. Méretük valószínűleg brutális kisebbségi komplexust alakított ki náluk, mert semmilyen más fajt nem bírnak elviselni – vagy csak nem tetszik nekik, hogy lényegében minden más szárnyas kajának nézi őket.
A korai krétakorból visszatért Sinosauropteryx-ek leginkább szőrös Compy-kra emlékeztetnek, és a viselkedésük majdnem teljesen ugyanaz. Szinte minden dinoszauruszt elviseli őket, főleg a ragadozók, amik egyöntetűen úgy gondolják, hogy zabálni valóak. Szóval jobb növényevőkkel, méghozzá nagy növényevőkkel összezárni az apróságokat, mert csoportosan ezek a jószágok roppant nagy rohadékok tudnak lenni, és simán leterítenek egy magányos Gallimimust is.
Szintén a korai krétakorból jött a tollas zsarnok, azaz a Yutyrannus, a DLC legveszedelmesebb és leglátványosabb dinoszaurusza. A Tyrannosaurus „kistestvére” sem épp barátságos példány, a kisebb és a nagyobb ragadozókat is előszeretettel támadja meg, a növényevőket pedig sportból gyilkolja, de a Compsognathusokkal és a Sinosauropteryx-szel egész jól elvan, csak néha kap be belőlük egy-egy falatot.
Összességében a DLC pakk egész jól sikerült. Új játékelemmel nem bővíti a Jurassic World Evolution 2-t, de a négy új dínó kellemesen látványos, mindegyiknek több színe és mintázata van, és, ami talán fontosabb, hogy újszerű. Ezek a lények ugyanis nem tűntek fel sem a filmekben, sem a Krétakori tábor című animációs sorozatban, mégis sikerült beilleszteni őket a franchise látványvilágába. És, hogy hogyan? Azt megtudhattuk Orcun Adsoy vezető producertől.
- A játék fejlesztése során a csapat kapott valamilyen segítséget a filmek készítőitől, például Colin Trevorrow író/rendezőtől, vagy ők egyáltalán nem folytak bele a munkálatokba?
Ahhoz, hogy a Jurassic World Evolution 2 hiteles legyen, kulcsfontosságú volt a Universal és a Jurassic-franchise csapatának tagjaival való szoros együttműködés, és örömmel mondhatom, hogy ebbe Colin is beletartozik.
Gyakran osztottunk meg velük mindenféle assetet – köztük a készülő dinoszauruszokkal, a marketing eszközökkel és a forgatókönyvekkel – azért, hogy megkapjuk a visszajelzéseiket, és biztosítsuk, hogy a Jurassic World-franchise rajongói számára ismerős, felismerhető módon közelítsük meg a témát.
- Mennyi szabadságot kaptatok a különböző sztorik (a fő kampány, káoszelmélet-küldetések) megalkotásakor?
A folyamat szoros együttműködésben zajlott az írónkkal, John Zuur Platternnel, a belső narratív csapatunkkal és a Universalnál lévő partnereinkkel.
A munkálatok a Frontiernál kezdődnek, amikor meghatározzuk a narratíva irányát, valamint azt, hogy mely filmek szereplőit szeretnénk szerepeltetni, és nekik mi a céljuk a kampányban. Miután mindez körvonalazódik, a Universallal iteratív megbeszélések sorozatába kezdünk, amelyek során átbeszéljük a narratívát, foglalkozunk a visszajelzésekkel, új irányokat javasolunk, majd végül elkészítjük a karakterek párbeszédeit (magukkal az ikonikus szereplőkkel!), valamint a küldetések egyes szakaszait.
(Orcun Adsoy, a képet köszönjük a Frontier Developmentnek!)
- Mennyire volt megkötve a kezetek azzal kapcsolatban, hogy mely dinoszauruszok kerülhetnek be az egyes DLC-kbe? Gondolok itt arra, hogy a népszerű Atrociraptor csak a második Dominon DLC-ben kapott helyet, és sok rajongó hiányolta az elsőből.
Természetesen tiszteletben kellett tartanunk a Jurassic World: Világuralom című film bejelentéseit, hogy semmit se spoilerezzünk el a filmnézők számára. De ezen túlmenően mindig az a célunk, hogy minden új DLC jól kiegészítse a már meglévő játékmenetet, figyelembe véve a játékosok elvárásait, és olyan dinoszauruszokat kínáljunk, amelyek fenntartják a változatosságot.
Mindig nehéz eldönteni, hogy melyik faj kerüljön be egy adott csomagba, különösen azért, mert a közösségünknek rengeteg kedvence van. Az Atrociraptor esetében a Malta DLC-t éreztük a legmegfelelőbbnek arra, hogy feltűnjön mindenki kedvenc dühöngő theropodája.
- A Jurassic-sorozatban a legtöbb dinoszaurusz megjelenése tudományosan nem pontos, és mondhatjuk, hogy az alkotók igencsak kreatívak voltak, például a Dilophosaurus és a Velociraptor esetében. Az Evolution 2-ben azonban olyan dinoszauruszok is vannak, amelyek a filmekben nem szerepelnek. Ezeknek a dinoszauruszoknak, például a legutóbbi DLC-ben szereplő tollas lényeknek a megtervezésekor mennyire volt fontos, hogy a megjelenésük tudományosan pontos legyen?
Művészeti vezetőnk, koncepcióművészeink és karakterrajzolóink a fejlesztés első lépéseként rengeteg kutatást végeznek minden olyan faj esetében, aminél nincs referenciánk a filmekből. Ez azt jelenti, hogy információt gyűjtenek különféle paleontológiai forrásokból, beleértve koponyák képeit, fosszíliákat és minden más anyagot, ami a kezükbe kerül.
Ugyanakkor törekszünk az egyensúlyra, vagyis arra, hogy a Frontier által tervezett új lények megfelelő vizuális tematikájúak legyenek, és hitelesek maradjanak a többi filmes és nem filmes dinoszaurusz és hüllő kontextusában.
- Hogyan készülnek az új dinoszauruszok hangjai?
Az alapvető hangtervezés megközelítéséből és a Jurassic-franchise amúgy is kiváló hangtervezéséből inspirálódva igyekszünk minden egyes dinoszaurusznak egyedi hangot kreálni. Az animációkat és a lények egyedi kialakítását vesszük alapul, mert ezek markáns karakterjegyeket adnak az egyes dinoszauruszoknak, és ezek mentén adhatunk nekik olyan jellegzetes hangokat, amelyek a saját nemzetségén belül és a játékban is elhelyezik őket.
Ahhoz, hogy minden egyes dinoszaurusz hangja más legyen, egyedi forrásokat keresünk, aztán ezeket feldolgozzuk és kombináljuk. A Deinocheirushoz például fókák, keselyűk és disznók hangját, valamit üvegcsikorgást használtunk. Kisebb dinoszauruszként a Sinosauropteryx forrását többnyire kisebb állatok jelentették, például makik és rágcsálók hangja. A Yutyrannus hangja oroszlánoktól és tigrisektől származott, kiegészítve tevékkel, aligátorokkal és vidrákkal. Repülő dinoszauruszként a Jelehopterushoz madárhangokat használtunk, amelyek darvaktól, papagájoktól, sasoktól, keselyűktől és baglyoktól származtak, plusz delfinek kattogását, szárazjég- és latex-nyikorgást is belekevertük.
Ezeket a forrásokat feldolgoztuk és összevágtuk az animációkkal, hogy minden egyes fajnak olyan egységes hangot adjunk, amely valóban élő hatást ad nekik.
- Ha már a filmekben nem megjelenő dinoszauruszokról beszélünk, hogyan döntitek el, hogy melyik faj kerüljön bele a játékba?
A lehetséges lények listáját a visszajelzések alapján állítjuk össze, amelyeket a játékosok által, a különféle nyilvános közösségi csatornánkon olvasott témák és hozzászólások alapján kapunk. Ezután arra törekszünk, hogy ezeket olyan tematikus csomagokban szállítsuk, amelyek egymás kontextusában értelmet nyernek, és így azok a játékosok, akik egy bizonyos időszakot vagy lénytípust kedvelnek, megvásárolhassák a számukra tetszetős csomagot.
- Számíthatunk még ilyen új dinoszauruszokra, esetleg olyan lényekre, mint a Smilodon (kardfogú tigris) vagy a mamut?
Attól félek, semmit sem oszthatok meg a jövőbeli fajokról.
- Bár az olyan dinoszauruszok, mint a Scorpius Rex, Bumpy és Toro átkerültek a Jurassic World: Krétakori táborból, a játék inkább csak érinti a franchise ezen ágát. Pedig vannak benne lehetőségek, mint például a Mantha Crp. szigete, a BRAD robotok, vagy akár az animációs sorozat szereplői. Van valami különleges oka annak, hogy a játék csak egy kicsit merített a sorozatból?
Ahogy említetted, a Krétakori tábor tele volt szórakoztató, felismerhető karakterekkel, mint például Bumpy, ami nagyon vonzóvá tette a csapat számára, hogy dolgozzon rajta. Tudtuk, hogy a játékosok részéről is volt igény arra, hogy ezeket a karaktereket betegyük a játékba, és a sorozat rajongói is szerettek volna kedvenc dinoszauruszaikkal dolgozni!
- A Jurassic Park idén lesz 30 éves. Van valami terv az évfordulóra?
Újfent elnézést kell kérnem, de nem oszthatunk meg semmit a jövőbeli tervekkel kapcsolatban.
- Bár erre biztos nem kapok választ, azért meg kell kérdeznem. Lesz Jurassic World Evolution 3?
A jövőbeli címekkel kapcsolatban nem tudunk semmit sem megosztani. Jelenleg a játékosok reakcióira figyelünk a Jurassic World Evolution 2-höz nemrég megjelent Feathered Species Packkal kapcsolatban.
Köszönjük az interjút és a Jurassic World Evolution 2: Feathered Species Pack kipróbálásának lehetőségét a Frontier Developmentnek.