Ha lenne egy lista arról, hogy mit nem szeretek, akkor az első helyen a Best of listázás lenne… Mert ilyenkor mindig úgy érzem, kihagytam valamit. Amúgy, ha jobban megnézitek, valóban lemaradtak a konzolos címek, mint a The Last of Us, Red Dead Redemption, Zelda vagy a Death Stranding (tudatosan). Aztán a Paradox stratégiai játékaiból is csak egyet tettem be, mert különben csúnyán nézne ki a végeredmény, és most, hogy ki tudja hányadszor újra átnéztem, még féltucat cím ugrott be, aminek illett volna helyet szorítani. A This War of Mine vagy a brutálisan erős hangulatú Spec Ops: The Line holnap már biztos itt lenne, holnapután meg a Frostpunk, de épp ilyen sakkozással jutottam el ide, úgyhogy marad a lenti, azzal a megjegyzéssel, hogy ez csak egy pillanatfelvétel, érzések-hangulat alapján…
20. Total War: Warhammer 2
- Kiadó: SEGA
- Fejlesztő: Creative Assembly
- Megjelenés: 2017. 09. 28.
- Platform: PC
2011-ben a Creative újragondolta a Total Wart, és ennek a megújulásnak az első lépcsőfoka volt a Shogun 2 (ami elvileg újrakiadás, miközben az első rész táblás felütésétől fényévekre jár). A szamurájok megérdemelnék, hogy övék legyen a helyezés, de a brit stúdió ugyanebben az évtizedben összeboronálta végre a Total Wart a Warhammer-univerzummal, ami még ennél is nagyobb durranás lett. Mert szép dolog a történelem, de úgy kellett már ide a fantasy, mint egy falat kenyér – persze hiába volt klassz az Óvilág, a második rész Örvény-versenyfutása még jobb...
19. Assassin's Creed 4: Black Flag
- Kiadó: Ubisoft
- Fejlesztő: Ubisoft
- Megjelenés: 2013. 10. 29.
- Platform: PC, PS4, XOne, NS, PS3, X360, WiiU
Jó, elismerem, van egy kis kalózos becsípődés nálam…, és mint oly sok széria esetében, itt a jelölés egy kicsit a folyamatos, magas szintű jelenlétnek is szól, amivel az AC már hosszú ideje kényeztet. Nyitott világ, ezernyi kaland és vitorlások – ezzel gyakorlatilag bármilyen alkotás le tud venni a lábamról (néhány évente még a Sid Meier's Pirates!-t is meg szoktam látogatni), plusz az Assassin’s Creedben mindig van egy jó adag történelmi fíling – a szokásos ugra-bugra bérgyilok felütés mögött –, amit szintén szeretek.
18. Dishonored
- Kiadó: Bethesda Softworks
- Fejlesztő: Arkane Studios
- Megjelenés: 2012. 10. 12.
- Platform: PC, PS4, XOne, PS3, X360
Nehéz döntés volt, mert a második rész sok szempontból jobb, ugyanakkor az első rész teremtette meg azt a világot és játékmechanikát, amit a Thief után szerintem sokan epekedve vártunk. Dunwall az egyik legizgalmasabb közeg az évtizedből, egy hely, ahol a mágia és a technológia keveredik a viktoriánus kor Angliájának mocskával, járványokkal, nyomorral, és mindezt megkoronázza a főleg lopakodásra építő játékmenet. A sunnyogós, orgyilkos karakterek mindig is közel álltak a szívemhez, ja és üzenem a BioShock Infinite-nek, hogy bocs, legközelebb te is beférsz.
17. F1 2019
- Kiadó: Codemasters
- Fejlesztő: Codemasters Birmingham
- Megjelenés: 2019. 06. 28.
- Platform: PC, PS4, XOne
Úgy gondoltam, legalább egy autós jóságot illik betenni egy ilyen listába, és mint több évtizedes F1-függőnek (nézőként), tulajdonképpen adta magát a Codemasters idei játéka. A sorozat folyamatos fejlődése idén érett be, most először lehetett igazán érezni, hogy az autók fizikája és a beállítások körül minden apró részlet a helyére került. Az új karriermódot szintén illesse dicséret, de említhetném a látványt is, igazából most már csak némi tehetség kéne, mert az egy dolog, hogy én azt hiszem, hogy tudok vezetni (gyorsan), a valóság meg egy másik…
16. StarCraft 2: Wings of Liberty
- Kiadó: Blizzard Entertainment
- Fejlesztő: Blizzard Entertainment
- Megjelenés: 2010. 07. 27.
- Platform: PC
Az évtized RTS-termésének elég jelentős kritika, hogy hirtelen a StarCraft 2-t tudtam csak felidézni, igaz, ez viszont eléggé nagyot ütött. Hozzáteszem, hogy az első részt ez sem rugdalta ki véglegesen a szívüregből, mert az örök kedvenc marad (plusz a modemes, tárcsázós időkből remek emlékek társulnak hozzá), de a nosztalgikus húrokat azért a kettes is elég rendesen megpengette. A három részre bontott (terran, zerg, protoss) történetmesélés nagyon bejött, persze a kasszasoron anno azért én is anyáztam…
15. Alien: Isolation
- Kiadó: SEGA
- Fejlesztő: Creative Assembly
- Megjelenés: 2014. 10. 07.
- Platform: PC, PS4, XOne, NS, PS3, X360
A fene gondolta, hogy A nyolcadik utas: a Halál jobb matéria lehet egy „élienes” játékhoz, mint a második rész! Már pedig az Isolation hőse nem tengerészgyalogos gyilkológép, hanem Ripley lánya, aki gépészként leginkább a jól megkomponált fény-árnyék átmenetekben és a bújócskában bízhat, amikor megérkezik a Sevastopol állomásra. A nagybetűs, szépen felépített hangulatért és a para-faktorért jár a helyezés, no, meg azért is, hogy nem a fegyverekre bízták a megoldást, de a 15. helynél is előrébb végezhetett volna, ha az idegen „agyat” is kap a karmok/fogak mellé.
14. The Walking Dead
- Kiadó: Telltale Games
- Fejlesztő: Telltale Games
- Megjelenés: 2012. 04. 24.
- Platform: PC, PS4, XOne, NS, PS3, X360, PSV, iOS, Android
A Telltale kétségtelenül belenyúlt a tutiba, amikor a The Walking Deadet behúzta a saját világába, és egy interaktív mozit gyártott belőle. A QTE-kel megtűzdelt point and click kaland leginkább azzal fogott meg, hogy gyors, zsigeri döntéseket követelt, amelyeknek nem mindig láttuk előre a következményeit – márpedig következmények mindig voltak. Életről-halálról, de hétköznapi interakciókról, érzelmekről szóló hullámvasútján ráadásul többször is végig lehetett szaladni, szóval emlékezetes utazás volt…
13. Grand Theft Auto 5
- Kiadó: Rockstar Games
- Fejlesztő: Rockstar North
- Megjelenés: 2013. 09. 17.
- Platform: PC, PS4, XOne, PS3, X360
A GTA5 megint csak egy olyan loading feliratot hírből sem ismerő nyitott világ, ahol az interakciók nem csupán a szárazföldi közlekedés és a bűnözői lét körül forognak, na jó, leginkább mégis csak ott, de szabadidős tevékenységekből sincs hiány. Egy grandiózus „rosszfát teszek a tűzre” szimulátor, tuti verdákkal és fegyverekkel, na, meg iszonyatosan jól felskiccelt sztorival. Persze az Online módja emellé egy olyan folyamatosan frissülő-bővülő munícióhalmazt jelent, hogy hat év után is állandóan ott van a köztudatban.
12. Endless Legend
- Kiadó: SEGA
- Fejlesztő: Amplitude Studios
- Megjelenés: 2014. 09. 18.
- Platform: PC
A 4x műfajból majd valaki biztosan felhozza a Civilization-széria aktuális epizódját, de ha a szívemre teszem a kezem (a Steam nyilvántartása szintén megerősít), én az Endless-univerzumban töltöttem el a legtöbb időt. Hozzáteszem, hogy a stílus-hangulat-egyediség mutatókban le volt ám pipálva a Civilization, csak a csatákon lenne még mit köszörülni, ráadásul remek DLC-ket is kapott (a Guardians pl. pazar volt) és tartalom is akadt benne bőven. Nagy erénye, hogy nem az unalomig ismételt matériákat, szereplőket sorjázta, úgyhogy itt a helye…
11. Fortnite
- Kiadó: Epic Games, Warner Bros
- Fejlesztő: Epic Games
- Megjelenés: 2017. 07. 25.
- Platform: PC, PS4, XOne, NS, iOS, Android
A battle royale műfajt lehet szeretni vagy nem szeretni, de jelenleg az iparág egyik legnagyobb „pénznyomdája”, és a mögötte lévő közösségi tartalom, az élő közvetítések révén lassan eljutunk oda, hogy többen nézik, ahogy játszik valaki, mint ahányan játszanak, pedig utóbbi is egy szép kövér szám, sok nullával a végén. Ez persze kicsit elszomorít, de ettől még a Fortnite a műfaj csúcsa, és ha már választani kell egyet, akkor kreativitás-kivitelezés-játékoscsalogatás mutatókban ez mutatta a legtöbbet.
10. Portal 2
- Kiadó: Valve
- Fejlesztő: Valve
- Megjelenés: 2011. 04. 21.
- Platform: PC, X360, PS3
Az évtized „elmebajnokának” járó díj a Portal 2-é. Nyilván a tesztkamrák logikai feladványait kéne most orrba-szájba dicsérnem, de fura mód ezek csak másodlagos tényezővé silányultak, hisz fene tudja, hogyan, de a készítők felhúztak egy nagyon korrekt kis világot a játék köré, sztorival és olyan szereplőkkel, hogy a játékos végigvisítja mind a 7 óra tiszta játékidőt (plusz úgy 6-ot még co-opban). Wheatley-nél (Stephen Merchant) viccesebb karakter nem sok volt az évtizedben, ugyanilyen jól sikerült Cave Johnson (J.K. Simmons) az Aperture Sciense alapítójának figurája, vagy épp GLaDOS-é…
9. FTL: Faster Than Light
- Kiadó: Subset Games
- Fejlesztő: Subset Games
- Megjelenés: 2012. 09. 14.
- Platform: PC, IOS
A roguelike műfaj veretes képviselője egy faék egyszerű sztorival (vidd el egy űrhajóval a rád bízott adatokat a Szövetség főhadiszállására) lavírozott be nálam a Top10-be. Egyébként ez a „csak egy életed van, és minden élet egy újra generált világ” irányvonal valahol itt, épp az FTL-lel futott be újra a köztudatba, illetve ezzel jöttünk rá (újra!), hogy milyen jó is ez, ráadásul hirtelen már nem volt ciki a retró. Egy űrhajót menedzselni, legénységet gyűjteni, tüzeket oltogatni pedig baromi jó móka…
8. Limbo
- Kiadó: Playdead, Microsoft
- Fejlesztő: Playdead
- Megjelenés: 2010. 07. 21.
- Platform: PC, PS4, XOne, NS, PS3, X360, PSV, iOS, Android
A Limbo vagy az Inside (ugyanaz a fejlesztőgárda készítette mindkettőt) közül az egyiket mindenképp fel akartam tenni a listámra, végül a Limbo javára billent a mérleg. Már önmagában beszédes az a tény, hogy egy ügyességi-logikai játékból leginkább a hangulat (nagyon sötét hangulat), a kiváltott emóciók és a képi világ ragad meg az ember fejében egy évtized után is, de az sem elhanyagolható, hogy a műben szereplő kisfiú „utazása” sem egy szokványos eleje-vége történet, hanem mindenki a saját fejéből ad hozzá sejtéseket, és próbálja összerakni, amit lehet…
7. XCOM: Enemy Unknown
- Kiadó: 2K Games
- Fejlesztő: Firaxis
- Megjelenés: 2012. 10. 12.
- Platform: PC, PS3, X360, PSV, iOS, Android
Az eredeti UFO/X-COM-rajongóknak – magamat is közéjük sorolva –, egy tökéletes új kezdetet jelentett a 2012-es remake, nem beszélve arról, hogy a példáján felbuzdulva szinte kivirágzott a körökre osztott műfaj (a Mutant Year Zeroért külön hála). Végre ott tartunk, hogy a zsánerben a vizuális élmény legalább annyira alapkövetelmény, mint a jó körítés, és hogy néhány páncélba öltözött felfegyverzett fickóval is ki lehet alakítani valamiféle kötődést, mert ugye az XCOM ezt alapból hozta. A földönkívülieknek pedig toll a fülébe…
6. The Witcher 3: Wild Hunt
- Kiadó: CD Project
- Fejlesztő: CD Project Red
- Megjelenés: 2015. 05. 19.
- Platform: PC, PS4, XOne, NS
Andrzej Sapkowski szláv mondavilága nem éppen az a tündi-bündi mesevilág, de épp attól érdekes, hogy néha az emberi szörnyetegek túltesznek még a valódi monsztákon is. A The Witcher receptjéből, már ami a játékot illeti, a lehengerlő játékmenet, az okosan adagolt szerepjáték-elemek összessége, és maga a főhős is telitalálatnak bizonyult. Mondjuk, egy olyan fickót, aki két kardot hordoz – ezüst a szörnyek, acél az emberek ellen –, plusz elég nagy kujon is őkelme, nem nehéz kedvelni. A harmadik rész volt szerintem a csúcs…
5. Crusader Kings 2
- Kiadó: Paradox Interactive
- Fejlesztő: Paradox Development Studio
- Megjelenés: 2012. 02. 14.
- Platform: PC
A svédek grand stratégiái közül több cím is elfért volna a listán, de az Europa Universalis 4 államai vagy a Hearts of Iron 4 fontvonal-rendszere (tervezés rész) végül szoros küzdelemben maradtak alul a CK2 grófjaival és királyaival szemben. A karakter-központúság miatt lett nagy kedvenc, ugyanis remek élmény végig kísérni egy dinasztiát (pl. az Árpád-házat) a történelem viharain, és végül „elvérezni”, mert az egyetlen utódod zakkant vagy elvitte a pestis/vérbaj/stb.. Egy időtlen klasszikus, mondhatnám, de készülget már a harmadik rész…
4. Stardew Valley
- Kiadó: ConcernedApe
- Fejlesztő: ConcernedApe
- Megjelenés: 2016. 02. 26.
- Platform: PC, PS4, XOne, NS, PSV, iOS, Android
Ez a játék az évtized egyik meglepetése volt, mert ha valaki azt mondja, hogy a horgászós, kapálós, tehénfejős, őstermelő műfajból kinő majd egy ilyen gyöngyszem, hát, minimum körberöhögöm. Akkor mégis, hogyan volt képes ilyen nyeszlett grafikával a trón közelébe érni? Nos, biztos volt hozzá köze „a vissza a természetbe” rousseaui filozófiának, a termelési láncok kidolgozottságának, de részemről leginkább a játékban szereplő közösséggel való interakció, az életszerű konfliktusok, találkozások élménye köszön vissza…
3. The Elder Scrolls 5: Skyrim
- Kiadó: Bethesda Softworks
- Fejlesztő: Bethesda Game Studios
- Megjelenés: 2011. 11. 11.
- Platform: PC, PS4, XOne, NS, PS3, X360
Az Elder Scrolls régi kedvenc, de ha a műfajhoz való vonzódás gyökerét keresném, akkor a Stonekeep, és Lands of Lore magyarázná leginkább, hogy miért kerültem kapcsolatba a Morrowinddel, majd az Oblivionnal, és végül a Skyrimmel. A Skyrim idegesítő bugjai egyébként sok-sok évnyi muníciót jelentettek a Mentőövben, de egyszerűen nem lehetett nem szeretni. Megjegyzem, épp tavaly év végén újítottam be egy Amazon Echo-t, na, és mi volt az első skill, amit kipróbáltam(unk): a Skyrim Very Special Edition (szöveges játék)… Szóval, „Alexa, open Skyrim”!
2. Mass Effect 2
- Kiadó: Electronic Arts
- Fejlesztő: Bioware
- Megjelenés: 2010. 01. 29.
- Platform: PC, PS3, X360
Azt mondják, sosem egy kaland vége, hanem a megtett út az, ami igazán számít, és a Mass Effect tipikusan ilyen, gyönyörű, lebilincselő, tökéletesen összerakott utazás, amelynek szerintem a második része megérdemli, hogy a lista elején legyen. A trilógia befejezését pedig a Losttal együtt szoktam (szoktuk) emlegetni, az „öt év kötél” büntetési tételnél (mondjuk a ME3-ban nem a befejezés tartalmi része, hanem a kivitelezés sokkolt). Emlékezetes karakterek, a döntések miatt többször újrajátszott tartalom, az övék az ezüstérem…
1. Minecraft
- Kiadó: Mojang
- Fejlesztő: Mojang
- Megjelenés: 2011. 11. 18.
- Platform: PC-től a kenyérpirítóig
A kocka el lett vetve, és íme, a győztes! Markus Persson „Notch” megalkotta a modern idők digitális LEGO-ját, egy olyan elmebajt, ami 6-tól 99 éves korig mindenkit képes elvarázsolni. Megszületett a világ, ahol a végtelen szabadság és a végtelen kreativitás találkozik, mert a Notre Dame-tól a Lánchídig bármit megépíthetsz. Van működő fizika, sőt ugye komplex rendszerek is létrehozhatók, miközben a bányászós/gyűjtögetős/építős sablon mellé jut a kalandokból, túlélő leckékből is. Természetesen „a csapból is ez folyik” érzet néha halványít rajta…
Az évtizedet összefoglaló listáink még folytatódnak, tarts velünk a továbbiakban is!