2012 egyik legnagyobb sztorija az Ouya nevű független fejlesztésű játékkonzol volt, mely elvileg idén márciusban kerül boltokba, méghozzá nevetségesen alacsony, 100 dolláros áron. A gép történetét végigkövettük a PC Guru Online-on, kezdve feltűnésétől a közösségi finanszírozás rajongói általi teljes elhalmozáson át egészen a szkeptikus vélekedésekig és a decemberi fejlesztői készletek kiküldéséig. Az Ouyát még nem láttuk a valóságban, csak pár kép és videó kering róla közkézen, az azonban biztosan állítható, hogy a mögötte álló filozófia nem mentes az ellentmondásoktól. Bár elméletben nagyon szépen hangzik, hogy egy konzolt bárki nyugodtan feltörhet, sőt, minden gép önmagában devkit is, valójában ez egyenes út az illegális másolatok világába, ahol az égvilágon semmiért sem fizetnek az emberek. Már maga az Android is vonzza a kalózokat, mert nyílt rendszerről lévén szó könnyedén át lehet hatolni az összes köré épített védelmen. Nem egészen érthető tehát, hogyan akar ezzel a géppel bárki pénzt keresni, vagy hogy mégis kik fognak fejleszteni rá a jövőben.
Az Ouya kicsomagolása
Ennek ellenére azonban úgy tűnik, az Ouya rátapintott valamire, amire korábban senki. A játékosok tömegével tolták a projektbe a pénzüket, valószínűleg azért, mert elegük van a nagy kiadók és konzolgyártók uralta piacból, és így szeretnék kifejezésre juttatni elégedetlenségüket. Eleinte nem hittük, hogy ennek a lázadó magatartásnak hosszútávú következményei lesznek, de úgy látszik, tévedtünk, mert az elmúlt egy hét folyamán két ilyen eszköz is bemutatkozott. A Game Stick az Ouyához hasonlóan a Kickstarteren szerzett támogatókat, a kért 100 ezer dolláros összeget rögtön megkétszerezve (most 243 ezer dolláron áll a mutató, és még van hátra 24 nap). A készülék tulajdonképpen nem más, mint egy okosított pendrive: csak be kell dugni egy HDMI-portba és már mehet is a játék. Amlogic 8726-MX processzor, 1 GB DDR3 memória, 8 GB flash háttértár, és persze az Android Jelly Bean... mi kell még a boldogsághoz? A játékok adottak, ott van egy rakás a Google Playen, most már a GTA: Vice City és a Max Payne is simán játszható, alig egy ezres fejében, szóval nem kell aggódni az ellátottság miatt -- mindenki nyer.
A Game Stick nem volt akkora meglepetés, számítottunk rá, hogy a merészebb Kickstarter-felhasználók belevágnak egy Ouya-klónba, látva az előd hatalmas sikerét. A CES első nagy bejelentése viszont sokként rázta meg a hardveres világot, hisz a forradalmi videochipjeiről híres Nvidia egy saját kézi konzolt mutatott be a rendezvényen, mely szintén Androidot futtat a háttérben. Ez a Project Shield munkacímű fejlesztés, ami az Ouyától és a Game Sticktől eltérően egy marokkonzol, közelebb állva az okostelefonokhoz, mint eddig bármelyik rokon masina. A Shield az összes androidos játékot futtatni tudja, de ha ez nem lenne elég, a Steam Big Picture bármely játékát képes helyi hálózaton át streamelni mindenféle akadás és minőségromlás nélkül. A konzolt a frissen bemutatott Nvidia Tegra 4 hajtja, megy egy 4+1 magos architektúra, legerősebb variánsa pedig magonként 1,9 GHz-es teljesítményre képes. Ehhez jön még 72 GPU-mag, illetve a 4G LTE támogatása, nehogy kifogyjon a szufla a netünk alól. A Shield egy 5 hüvelykes képernyővel felszerelve érkezik, melynek natív felbontása 1280x720, és bár ez nem számít magasnak, a vas olyan erős, hogy állítólag 4K felbontásban is képes futtatni a legtöbb alkalmazást, feltéve, ha van olyan tévé a közelben, amire ki tudjuk tolni az extrém éles képet.
Íme a Project Shield, az Nvidia első marokkonzolja
Bár a Project Shield egy kifejezetten erős készülék benyomását kelti, sokkal fontosabb tulajdonsága, hogy az első olyan multis Android-termék, amit kifejezetten játékokhoz találtak ki. Márpedig ha már a megavállalatok is pénzt ölnek az Android játékplatformi felhasználásába, felmerül a kérdés, hogy meddig mehet ez még. Főleg, hogy nemcsak a Google operációs rendszere egyre népszerűbb, de az annak alapjait szolgáltató Linux is. Pár éve elképzelhetetlen volt, hogy a Windows árnyékában senyvedő, nyílt forráskódú OS egy nap Steamet futtasson. Erre eljön 2013, s vele a hír, mely szerint pár hónapon belül a Valve Steam Boxjának lelkeként, sőt, nemsokára okostelefonokat és tableteket is üzemeltető rendszerként is bizonyítani fog. Ezzel szemben a Microsoft átáll az Apple oldalára és egy zártabb, biztosabb platformot hoz létre a Windows RT és a Windows 8 képében -- hogy melyik elképzelés jut előbbre, a jövő zenéje, az azonban tény, hogy immár senki sem legyinthet a nyílt forráskódú rendszerekre olyan szkeptikus fintorral, mint az Ouya bejelentésekor.
A nyílt forrású játékplatformok kora tehát hivatalosan is beköszöntött, az pedig, hogy meddig áll fenn, csakis a tömegek igényein és vásárlási kultúráján múlik. Az Apple AppStore-ban mindennapos dolog, hogy dollármilliókért vásárolnak különböző alkalmazásokat a felhasználók. Androidon eddig legfőképp a kalózkodás és az ügyeskedés terjedt, de lehetséges, hogy az olcsó és mindenhol elérhető játékok ígérete megváltoztatja az emberek hozzáállását. Ha pedig ez megtörténik, az nemcsak a piacot alakíthatja át teljesen, előrébb hozva az így is sokak által megjósolt free-to-play uralmat, de magukat a játékkonzolokat is nyugdíjazhatja, hisz ki akarna mindig helyhez kötötten játszani, amikor a technológia ma már mindent mindennel kapcsolatba hoz. Akárhogy is, izgalmas éveknek nézünk elébe.
Az Ouya kicsomagolása
Ennek ellenére azonban úgy tűnik, az Ouya rátapintott valamire, amire korábban senki. A játékosok tömegével tolták a projektbe a pénzüket, valószínűleg azért, mert elegük van a nagy kiadók és konzolgyártók uralta piacból, és így szeretnék kifejezésre juttatni elégedetlenségüket. Eleinte nem hittük, hogy ennek a lázadó magatartásnak hosszútávú következményei lesznek, de úgy látszik, tévedtünk, mert az elmúlt egy hét folyamán két ilyen eszköz is bemutatkozott. A Game Stick az Ouyához hasonlóan a Kickstarteren szerzett támogatókat, a kért 100 ezer dolláros összeget rögtön megkétszerezve (most 243 ezer dolláron áll a mutató, és még van hátra 24 nap). A készülék tulajdonképpen nem más, mint egy okosított pendrive: csak be kell dugni egy HDMI-portba és már mehet is a játék. Amlogic 8726-MX processzor, 1 GB DDR3 memória, 8 GB flash háttértár, és persze az Android Jelly Bean... mi kell még a boldogsághoz? A játékok adottak, ott van egy rakás a Google Playen, most már a GTA: Vice City és a Max Payne is simán játszható, alig egy ezres fejében, szóval nem kell aggódni az ellátottság miatt -- mindenki nyer.
Íme a Game Stick, mely az Ouya hűséges követője
A Game Stick nem volt akkora meglepetés, számítottunk rá, hogy a merészebb Kickstarter-felhasználók belevágnak egy Ouya-klónba, látva az előd hatalmas sikerét. A CES első nagy bejelentése viszont sokként rázta meg a hardveres világot, hisz a forradalmi videochipjeiről híres Nvidia egy saját kézi konzolt mutatott be a rendezvényen, mely szintén Androidot futtat a háttérben. Ez a Project Shield munkacímű fejlesztés, ami az Ouyától és a Game Sticktől eltérően egy marokkonzol, közelebb állva az okostelefonokhoz, mint eddig bármelyik rokon masina. A Shield az összes androidos játékot futtatni tudja, de ha ez nem lenne elég, a Steam Big Picture bármely játékát képes helyi hálózaton át streamelni mindenféle akadás és minőségromlás nélkül. A konzolt a frissen bemutatott Nvidia Tegra 4 hajtja, megy egy 4+1 magos architektúra, legerősebb variánsa pedig magonként 1,9 GHz-es teljesítményre képes. Ehhez jön még 72 GPU-mag, illetve a 4G LTE támogatása, nehogy kifogyjon a szufla a netünk alól. A Shield egy 5 hüvelykes képernyővel felszerelve érkezik, melynek natív felbontása 1280x720, és bár ez nem számít magasnak, a vas olyan erős, hogy állítólag 4K felbontásban is képes futtatni a legtöbb alkalmazást, feltéve, ha van olyan tévé a közelben, amire ki tudjuk tolni az extrém éles képet.
Íme a Project Shield, az Nvidia első marokkonzolja
Bár a Project Shield egy kifejezetten erős készülék benyomását kelti, sokkal fontosabb tulajdonsága, hogy az első olyan multis Android-termék, amit kifejezetten játékokhoz találtak ki. Márpedig ha már a megavállalatok is pénzt ölnek az Android játékplatformi felhasználásába, felmerül a kérdés, hogy meddig mehet ez még. Főleg, hogy nemcsak a Google operációs rendszere egyre népszerűbb, de az annak alapjait szolgáltató Linux is. Pár éve elképzelhetetlen volt, hogy a Windows árnyékában senyvedő, nyílt forráskódú OS egy nap Steamet futtasson. Erre eljön 2013, s vele a hír, mely szerint pár hónapon belül a Valve Steam Boxjának lelkeként, sőt, nemsokára okostelefonokat és tableteket is üzemeltető rendszerként is bizonyítani fog. Ezzel szemben a Microsoft átáll az Apple oldalára és egy zártabb, biztosabb platformot hoz létre a Windows RT és a Windows 8 képében -- hogy melyik elképzelés jut előbbre, a jövő zenéje, az azonban tény, hogy immár senki sem legyinthet a nyílt forráskódú rendszerekre olyan szkeptikus fintorral, mint az Ouya bejelentésekor.
A nyílt forrású játékplatformok kora tehát hivatalosan is beköszöntött, az pedig, hogy meddig áll fenn, csakis a tömegek igényein és vásárlási kultúráján múlik. Az Apple AppStore-ban mindennapos dolog, hogy dollármilliókért vásárolnak különböző alkalmazásokat a felhasználók. Androidon eddig legfőképp a kalózkodás és az ügyeskedés terjedt, de lehetséges, hogy az olcsó és mindenhol elérhető játékok ígérete megváltoztatja az emberek hozzáállását. Ha pedig ez megtörténik, az nemcsak a piacot alakíthatja át teljesen, előrébb hozva az így is sokak által megjósolt free-to-play uralmat, de magukat a játékkonzolokat is nyugdíjazhatja, hisz ki akarna mindig helyhez kötötten játszani, amikor a technológia ma már mindent mindennel kapcsolatba hoz. Akárhogy is, izgalmas éveknek nézünk elébe.
Hogy könnyű rá warezolni? Miben könnyebb, mint PC-re? Ugyan már!
De javítsatok ki, ha ez nem lenne elég.