A videójátékok történetében hamar kialakult az igény a választható nehézségi szintekre, hiszen nem mindenkinek van ideje és/vagy energiája ahhoz, hogy vért izzadjon a fejlesztők által kínált kihívások teljesítéséhez. Ezt a trendet ugyan megtörte picit a FromSoftware által útjára indított soulslike műfaj térnyerése, az ebbe a kalapba tartozó címeken túlmenően viszont szinte minden frissen megjelenő produkció rengeteg (opcionális) könnyítést ad a játékosok kezébe, így még azok is átadhatják magukat az önfeledt szórakozásnak, akiket a legkisebb akadály is képes elriasztani. 3000 évvel ezelőtt azonban még egészen más szelek fújtak a szórakoztatóipar ezen szegletében, a játéktermek falai között ugyanis valódi szörnyetegek pihentek a masinákon, melyek alig várták, hogy megkaparintsák a zsebekben lapuló érméket. Papíron persze akár egyetlen fémdarab is elég volt ahhoz, hogy a végére érjünk 1-1 alkotásnak, a gyakorlatban viszont nem úgy lettek megtervezve ezek a programok, hogy könnyen adják a sikert, így sok esetben egy kisebb vagyont is feláldozhattak az emberek a szórakozás oltárán. Legújabb sorozatunkban ilyen idegtépő szerzeményből szedtünk össze néhányat, következzenek tehát a játékgépek bestiái.
Bagman
Az 1982-es Bagman ugyan nem a lista legismertebb darabja, ám a játékmenete mellett a témája is eléggé figyelemreméltó, így mindenképp helye van a felsorolásban. A Valadon Automation opuszában egy bányában kellett pénzeszsákokat gyűjteni, majd feljuttatni azokat a felszínre, az elméletben egyszerűnek tűnő műveletet azonban őrök, liftek és kocsik tették idegőrlően nehézzé – ha más nem, hát az ősz hajszálak sok embert emlékeztetnek az átélt traumákra.
Smash TV
A számos platformra megjelent, 1990-ben debütált Smash TV már a disztópikus környezetével és az erőszakosságával is felhívta magára a figyelmet, leginkább azonban a hajmeresztő nehézségének köszönheti, hogy benne maradt a köztudatban. A twin-stick shooterben még azt is jól meg kellett gondolni, hogy milyen fegyvert veszünk a kezünkbe, hiszen a reflexek mellett ez jelentette az egyetlen különbséget élet és halál között, ami már csak azért is könnyedén kopogtatott az ajtón, mert a kortársaihoz képest meglehetősen hosszúra sikeredett a program.
Haunted Castle
A Konami gondozásában készült Haunted Castle-nek az lehetne a legnagyobb érdekessége, hogy része a méltán híres Castlevania-szériának, ennél viszont néhány fokkal fontosabb, hogy a fejlesztők hajlamosak voltak átesni a ló túloldalára a kihívást illetően. A korához képest remek látvány és az ütős zenei aláfestés ugyanis egy rossz irányítással felvértezett, már-már teljesíthetetlen szakaszokban bővelkedő videójátékot takart, melynek unfair kihívásai ugyan pillanatok alatt csökkentették a masinák étvágyát, ugyanakkor elég sokat ártottak az azok előtt álló emberek mentális egészségének.
Donkey Kong
Mit sem ér egy lista, ha nincs rajta egy valódi, mindenki által jól ismert klasszikus, nemde? A Donkey Kong alapjáraton ugyan nem a világ legnehezebb játéka, a titok nyitja azonban abban rejlett, hogy miután Mariót terelgetve megmentettük Pauline-t a címadó gorillától, elölről kezdődött a menet, csak épp felgyorsítva picit az eseményeket. Ez pedig egészen addig folytatódott, míg a Nintendo portékája az egyik legkaotikusabb élménnyé nem vált akkoriban, amit aztán a hírhedt 130-as szint kill screenje követett, avagy az a programhiba, ami másodpercek alatt végzett a világ (mostanra) egyik legismertebb karakterével.
Robotron: 2084
És ha már szóba került a káosz, mindenképp meg kell említenünk a Eugene Jarvis és Larry DeMar fejéből kipattant Robotron: 2084-et, az 1982-ben napvilágot látott twin-stick shooter (többek között ez a produkció tette igazán népszerűvé a zsánert) ugyanis már az első percekben csúcsra járatta ezt a fogalmat. Mindez leginkább a hamar átláthatatlan pixelhalmazt eredményező grafikának köszönhető, de a kényelmestől igencsak messze álló irányítás is sokat hozzátett ahhoz, hogy rovatunk első részének zárása valósággal összetörje az emberek lelkét.
Egyelőre ezeket az idegőrlő címeket hoztuk el nektek mutatóba, de akad még néhány hasonlóan embert próbáló alkotás a hőskori leletek között, szóval tartsatok velünk legközelebb is!