2024-ben rengeteg kellemes meglepetésben volt részünk, gondoljunk csak a Helldivers 2, Palworld, BalatroWarhammer 40K: Space Marine 2, az Astro Bot, vagy épp a Black Myth: Wukong elsöprő sikerére. Év végén viszont nemcsak a jó, hanem a rossz dolgokat is érdemes számba venni, hogy tanuljunk a hibákból és a későbbiekben elkerüljük őket. Éppen ezért nézzük meg most 2024 öt legnagyobb videójátékos csalódását, hátha a fejlesztők és kiadók tanulnak hibáikból!

Mindjárt év elején, egészen pontosan február 16-án jelent meg a Skull and Bones (teszt itt), amit a Ubisoft szerényen nem tripla, hanem a világ első négy-A-játékaként emlegetett, ezzel indokolva a 70 dolláros árcédulát, annak ellenére, hogy live-service elemeket is beépítettek. A Ubisoft Singapore berkein belül, több mint 10 évig készülő, egyes jelentések szerint 650-850 millió dolláros fejlesztési költségű kalózkaland az Assassin’s Creed IV: Black Flag kiegészítőjeként indult el a tervezés útján, de nem csak ez módosult az évek során. Mind a koncepció, mind a helyszín, mind a játékmenet fő csapásiránya folyamatosan változott, egy idő után pedig már törölni sem tudták a projektet, mert addigra a szingapúri kormány már túl sok pénzzel támogatta meg őket. Az eredetileg 2018-ban kiadásra szánt móka végül 2024. februárjában jelent meg, de hamar elsüllyedt a feledés tengerében. Nem csoda, mivel játékmechanikai elemeivel alsó hangon 8-9 évet késett, a sztorija sem volt acélos, és szinte minden a grindolásról szólt. Augusztusban Steamen is megjelent, de sok vizet már nem zavart. No de nézzük a jó oldalát: a Skull and Bones-nak köszönhetően sokan újra elővették a Black Flaget! Arrr!

2024. februárja nem úgy fog bevonulni a gamertörténelembe, mint a legacélosabb hónap valaha, mivel szintén ekkor debütált a Suicide Squad: Kill the Justice League (teszt itt). Mivel a Batman: Arkham Asylum, Arkham City és Arkham Knight fejlesztőcsapata, a Rocksteady dolgozott rajta, ezért sokat vártunk tőle, de sajnos csalódnunk kellett. Azt most hagyjuk, vajon kinek a fejéből pattant ki, hogy jó ötlet szupergonoszok bőrébe bújtatni a játékosokat, hogy aztán szuperhősöket öljenek, amellett viszont ne menjünk el szó nélkül, hogy a live-service elemekkel teletűzdelt játék hamar fulladt önismétlésbe, és grindfesztbe. A játékosok hamar elhagyták a digitális Metropolis-t, amin az olyan friss tartalmak sem segítettek, mint pl. Joker, Mr. Fagy, vagy legutóbb Deathstroke megjelenése. A gyenge eladások megtették hatásukat, a Warner Bros. alsó hangon 200 milliót bukott a játékon, aminek a Rocksteady-alkalmazottak itták meg a levét, ugyanis többeket elbocsájtottak. Reméljük, hogy hamar találtak másik munkát, illetve bízunk benne, hogy a Rocksteady megmaradt munkatársai képesek lesznek még minőségit letenni az asztalra, és nem a Suicide Squad lesz az utolsó alkotásuk. Egy dolog vígasztalhat minket, hogy megboldogult Kevin Conroy-nak nem ez volt az utolsó szerepe, mint Batman.

Augusztus végén a Star Wars Outlaws (teszt itt) borzolta a kedélyeket: több mint 10 év után ez volt az első olyan Star Wars-játék, ami felett nem az EA bábáskodott, éppen ezért a rajongók hatalmas elvárásokkal fordultak felé. Ehhez képest sokaknál már az kicsapta a biztosítékot, hogy a Ubisoft vette kezébe a gyeplőt, szóval nem volt egyszerű az Outlaws helyzete. A végeredmény pedig elég felemásra sikeredett: a játék egy erős közepest hozott, élvezhető sztorival és látványvilággal, de rengeteg buggal és olyan buta AI-jal, hogy az csuda. Nekünk speciel bejött, buggal alig találkoztunk a tesztelés alatt, és az AI sem volt annyira ostoba, mint egy-két azóta napvilágot látott videóban, de igaz ami igaz, lehetett volna csiszoltabb is az élmény. Erre aztán rá is feküdtek a fejlesztők, és azóta egész jól kipofozták a játékot, de ez nem változtat a tényen, hogy megjelenésekor rengetegen csalódtak benne. Szerintünk alapnak jó volt, innen lehet építkezni!

Ha 2024 legnagyobb buktáiról van szó, nem mehetünk el szó nélkül a Concord mellett sem. A Sony üdvöskéjét 8 évig fejlesztettek a Firewalk Studios-nál, egyes jelentések szerint 400 millió dolláros büdzséből, és arra számítottak, hogy Star Wars-szintű franchise-zá nőheti ki magát. Ehhez képest mindössze kettő, ismétlem KETTŐ hétig volt elérhető a játék. A multis hero shooter több elemnek köszönheti bukását, egyeseknek a diverz karakterek nem jöttek be, másoknak a felejthető játékmenet, megint másoknak a rossz pályaszerkesztés, de talán az egyik fő ok, hogy egy jellemzően free-to-play címek által uralt műfajban kértek érte pénzt. Ennek meg is lett az eredménye: PC-n mindössze 10, PS-en 15 ezer darab fogyott belőle, ami hihetetlenül kevés. A Sony másfél hét után bejelentette, hogy leállítják a szervereket, az összes példány árát visszatérítik, pár héttel később pedig a Firewalk Studios-t is bezárták. Ezzel a Concord a világ 2. legrövidebb ideig futó online játéka lett, az első a 8 napig működő 2018-as The Culling 2. Mindezek ellenére a Secret Level című animációs antológiasorozatban továbbra is megtekinthető a Concord című epizód, amiről (talán) elmondható, hogy jobban sikerült, mint maga a játék.

Sokat gondolkodtunk, hogy mi álljon a lista élén, egy játékból készült film, vagy egy játék, ami még meg sem jelent. Végül utóbbi mellett döntöttünk, de fontos leszögezni, hogy amíg nem jelenik meg és nem próbáljuk ki, felesleges pálcát törni felette. Mindazonáltal nem mehetünk el szó nélkül 2024 talán legnagyobb port kavaró jelensége mellett sem, ami nem más, mint az Assassin’s Creed Shadows. A Red kódnevű epizódról már 2022 óta tudtuk, hogy létezik, de a konkrétumokra egészen 2024 májusáig kellett várnunk. Amit viszont akkor kapott a Ubisoft, nem tette el emlékbe... Kiderült ugyanis, hogy a Japánban játszódó epizód egyik főszereplője egy színesbőrű szamuráj lesz, amiből lássuk be, nem túl sok rohangált akkoriban, a másik pedig egy nő. A két főszereplő szeméje annyira kiütötte a biztosítékot a rajongóknál, hogy népharag zúdult a kiadóra, és kimondatlanul ugyan, de valószínűleg ez vezetett odáig, hogy szeptember végén bejelentették a játék megjelenésének csúszását. Így az Assassin’s Creed Shadows 2024. november 15. helyett 2025. február 14-én fog megjelenni. Ez a bejelentés egyébként pont aznapra esett, amikor felfedték a világ előtt a Ghost of Yotei-t, ami szintén egy női főszereplős szamurájos játék, de ez valószínűleg csak véletlen egybeesés. Kíváncsian várjuk mit sikerül javítani a Shadows-on, de az biztos, hogy a főszereplők személye nem fog változni.

Ezek tehát 2024 legnagyobb videójátékos csalódásai, és nem tudtuk nem észre venni, hogy ötből három cím is a Ubisoft-hoz kapcsolódik. Sajnos ez nem véletlen, 2024-ben jócskán rájárt a rúd a francia cégre, aminek csak szurkolni tudunk, hogy újra rátaláljon régi önmagára... Nektek mi volt 2024 legnagyobb csalódása? Írjátok meg kommentben!