Folytatjuk az év végi összefoglalásunkat, melyben rövid, lényegre törő leírást szeretnénk adni nektek az esztendő legfontosabb eseményeiről. A terítéken ezúttal április, május és június hava, vagyis a második negyedév, ami főleg az Xbox One bemutatása és az E3 miatt maradhatott emlékezetes. Vágjunk is bele!

A Microsoft bekeményített, aztán meghátrált

Nem kellett sokat várni arra, hogy a Sony után a Microsoft is bemutassa a saját következő generációs konzolját, a nagy esemény azonban több szempontból is csalódás volt. Egyrészt a bemutatón csak nagyon keveset beszélt nekünk a Microsoft a lényegről, a játékokról, s helyette túl sok időt fordított a tévézésre és a multimédiás képességekre, a másik problémás pontot pedig a szigorú megkötések jelentették.

A Microsoft mantrája az Xbox One kapcsán az All in One, a redmondiak ugyanis a nagysikerű Xbox 360 utódját szánják a nappali központi elemének, ami nem csak játékokra jó, hanem filmnézésre, videotelefonálásra, zenehallgatásra és tévézésre, ráadásul ehhez még a kezünket sem kell mozdítani, az új Kinect ugyanis a hangutasításokat követve megtesz helyettünk mindent.

Ez persze önmagában még nem volna olyan nagy probléma, s a játékosok egy idő után valahogy csak megbirkóztak volna azzal, hogy egy multimédiás dobozuk van, de az kiütötte a biztosítékot, és látszólag teljesen elásta a konzolt, mikor kiderült, milyen szigorú rendszerhez kötődnek maguk a játékok. E szabályok között azt találtuk, hogy a konzolnak naponta legalább egyszer az internetre kellene kapcsolódnia, a családunkban maximum 10 fővel oszthatnánk meg a játékainkat, illetve az, hogy melyik programot adhatjuk kölcsön, a kiadóktól függene, amelyek akár pénzt is kérhettek volna ezért.

A szabályokból óriási felháborodás lett, ami akkora méreteket öltött, hogy a Microsoft egy hónappal később egész egyszerűen meghátrált. Eltörölték a szinte folyamatos internetkapcsolat megkövetelését, a játékainkat szabadon adhatjuk, vehetjük és cserélgethetjük, és még régiózár sem lesz, de a letöltött játékok megosztásáról le kell mondanunk. Mindez azonban nem sokat segített az általános vélekedésen, miszerint a PS4 a legjobb -- ez ekkorra sziklaszilárd lett a potenciális vásárlók körében.

xbox-one-alt2.jpg

Az Xbox One-üggyel kapcsolatban érdemes megemlékezni az Adam Orth-incidensről is. Ez az Xbox One bejelentése előtt pattant ki, mikor még csak pletykaszinten hallottunk a szigorú követelményekről, de már ekkor sokan ráncolták a homlokukat. A Microsoftnál magas beosztásban dolgozó Orth ezekre a véleményekre Twitteren fakadt ki, ahol elmondta: nem érti ezt a nagy drámát az always-on körül, hiszen manapság már így is minden eszközünk folyamatosan az internetre van kapcsolva, s ennek analógiájára, ha elmegy néha az áram vagy a térerő, attól még fog venni porszívót és mobiltelefont.

A követői ezt nem hagyták válasz nélkül, s azzal érveltek, hogy nem mindenhol van olyan jó netkapcsolat, mint ahol Orth él. Példaként az egyikük Janesville-t és Blackburgöt hozta fel, amire csak annyi volt Orth válasza, hogy ugyan miért élne ott bárki is, ezzel magára szabadítva a követőinek és úgy az egész játékostársadalomnak a haragját. Az igazát hiába védte Cliff Bleszinski, Adam Orth áprilisban munka nélkül találta magát ámokfutása után -- most a Three One Zero csapatánál dolgozik.

Befellegzett a LucasArtsnak

Április 3-án derült égből villámcsapásként érkezett a hír, miszerint a LucasArts megszűnik létezni, mint játékkiadó. A döntés hátterében tisztán üzleti okok álltak, az új tulajdonos, a Disney ugyanis túl rizikósnak találta azt, hogy a továbbiakban is aktív szerepet vállaljanak a játékiparban.

A döntés érelmében a korábban igazi klasszikusokkal megörvendeztető LucasArts minden készülő projektjét leállította (Star Wars 1313, Star Wars: First Assault), s innentől kezdve licencelési feladatokat fog ellátni, vagyis a Star Wars-jogokat adja el annak, aki ezeket megengedheti magának -- a kínálkozó lehetőségre az EA csapott le, amely egy 10 évre és több játékra szóló megállapodást kötött, melynek keretében a BioWare, a DICE és a Visceral Games (Dead Space) készíthet friss alkotásokat.

Ha szeretnél mindent megtudni a LucasArts pályafutásáról a kezdetektől egészen az utolsó napokig, akkor olvasd el a háromrészes nekrológunkat: első rész, második rész, harmadik rész.

lucasarts-alt.jpg

A cikk még nem ért véget, kattints a lapozáshoz!