Elérkeztünk az év utolsó havához, s így érdemes egy kicsit visszatekintenünk arra, hogy milyen esztendőt hagyunk nemsokára magunk mögött, 2013 ugyanis egy eseményekben gazdag és botrányoktól sem mentes 12 hónap volt. Ebben a 4 részes cikksorozatban igyekszem egy, a lényeget kiemelő összefoglalást adni arról, hogy mi minden történt. Vágjunk is bele!

Rettenetes lett az Aliens: Colonial Marines

Az év első nagy csalódása az Aliens: Colonial Marines képében jött meg, bár a tapasztaltabb játékosokat olyannyira nem vágta mellbe, hogy a közepes szintet sem ütötte meg a játék, a sajtó azonban mégis a játékkal volt tele, ami persze nem a minőség, hanem a fejlesztés körülményei miatt volt így. A felhajtás középpontjában a Gearbox gárdája állt, amelyet azzal vádolt meg néhány, nevüket gondosan eltitkoló belsős informátor, hogy elcsalta a fejlesztésre szánt pénzt.

Elsőként a Redditen nyilatkozott az egyik állítólagos fejlesztő, aki elmondta, hogy a játékot már a kezdetek kezdetén elszúrták azzal, hogy a licencüzlet nyélbeütése után azonnal bejelentették, majd egy másik tag azt mondta, hogy rendszeresen szüneteltetni kellett a munkálatokat, s sokat is változtattak a koncepción. Ráadásul egy harmadik ember, egy bizonyos Bryan Danielson szerint a Gearbox elsikkasztotta a fejlesztésre szánt pénzt, illetve más csapatokra bízták a munkát, akik csak ennyit tudtak összehozni abból, amit a kezükbe adtak. Érdemes megjegyezni, hogy sokat is késett a program a 2007-es bejelentése óta.

A vádakat természetesen tagadta a Gearbox első embere, Randy Pitchford, ám, ha megnézzük milyen volt a játék az első bemutatójakor, s milyen lett a végleges program, világossá válik, hogy valami nem volt rendben a fejlesztés körül. Ezt támasztja alá, hogy májusban Michael Biehn azt nyilatkozta: teljesen lelketlen volt a fejlesztés, illetve maga a Sega is belátta, hogy félrevezető volt a reklámozás, s végül törölték a Wii U kiadást, teljes visszavonulást hirdetve -- a betervezett DLC-ket azért kiadták.

Érdekesség, hogy az Aliens: Colinial Marines első helyen nyitott az Egyesült Királyság eladási listáján, az első negyedév végére pedig 1,3 millió példányban kelt el, ezzel is bizonyítva, hogy az ismert név és jó marketing mindent el tud adni.

Bemutatkozott a PS4

Sokat kellett vártunk arra, hogy sok-sok pletyka után végre bemutatkozzon az asztali konzolok következő generációja, és itt az igazi következő generációra gondolok, hiszen a Wii U csak jóindulattal tekinthető annak. A sort a Sony nyitotta, s egy nagy show keretében a világ elé tárta a PS4-et, illetve annak csak a belsőségeit, a funkcióit, a játékait és az újszerű kontrollerét, szóval mindent, csak magát a gépet nem -- erre egészen az E3-ig kellett várnunk.

A bemutatón megtudtuk, hogy a gép kezesebb lesz az elődjénél, abból a szempontból, hogy a cég ezúttal nem egy egzotikus és így bonyolult architektúrát választott, hanem egy teljesen PC-közeli felépítést: a grafikusmagot és a processzort is az AMD szállítja, mégpedig egy, már létező modelljére alapozva, a memóriából pedig van dögivel, így az eddigieknél könnyebb fejleszteni a gépre. Ennek adott tanúbizonyságot az, hogy a bemutatón egy sor, nyálcsorgatást kiváltó programot mutattak, mind a belsős csapatoktól.

A PS4 érdekessége még a sajátos kontroller, ami középen egy érintésérzékeny felületet kapott -- de ami még fontosabb, az a gomb, ami a felület mellett van. Ez a korábban felvásárolt Gaikai által meghajtott Share opció, amivel a barátainkkal oszthatjuk meg a játékokban töltött legjobb pillanatainkat, sőt sugározhatjuk is azt, hogy mit csinálunk. A felhő továbbá képes megoldani a visszafele kompatibilitás kérdését, ám erről később kiderült, hogy meglehetősen problémás lesz, s máig nem tudjuk, mikor lesz ez elérhető széles körben.

A PS4 bemutató margójára: az év első negyedében, az új generáció bejelentését megelőzően a Sony Japánban leállította a PS2 gyártását, ezzel egy korszaknak vetve véget. A gépre az utolsó kiadott játék a FIFA 14 volt.

ps4.jpg

Lemondott John Riccitiello

Tisztán üzleti szempontból nézve az év elejének nagy bejelentése az volt, hogy távozott az Electronic Arts vezérigazgatója, John Riccitiello, aki 2007 óta volt vezetői pozícióban. Riccitiello búcsúlevelében nem rejtette véka alá, hogy a cég gyengélkedő pénzügyi teljesítménye miatt távozott, s nem mellesleg ezért teljes felelősséget is vállalt -- a távozását bejelentő sajtóközlemény persze ennél jóval finomabb volt, megköszönve John sok éves kitartó munkáját.

A hír hallatára a cég részvényei 3%-ot ugrottak, annak reményében, hogy az eddigiekhez képest jobb kezekbe kerül majd az óriásvállalat. Az új főnök, Andrew Wilson szeptemberben vette át a vezérigazgatói pozíciót, s fel is kavarta a belső rendet, új pozíciókba osztva a régi tagokat, illetve a cég nemrégiben megfogadta, hogy javulni fognak, sőt az Egyesült Államok legjobb cége címére pályáznak.

john-riccitiello.jpg

Játszhatatlan volt a SimCity

Már bőven a SimCity megjelenése előtt sokan fanyalogtak annak láttán, hogy a játék folyamatos internetkapcsolatot követel meg. A fejlesztők szerint erre azért van szükség, mert csakis így képes a program elvégezni a városunk szimulációjához szükséges számításokat, s csak így lehet biztosítani azt, hogy a fejlesztők elképzelése szerint összekapcsolt világot kapjunk. A játékosok viszont mindezt bújtatott DRM-nek látták, ami csak megnehezíti az életüket -- részben nekik lett igazuk.

A játék megjelenésekor a szerverek a sok felhasználó nyomása alatt annak rendje és módja szerint összecsuklottak, s jó ideig problémásan működtek: nehézkes volt a csatlakozás, a mentések eltűntek, illetve a szerverek kidobálták az embereket. Kisvártatva meg is érkezett az EA bocsánatkérése és az ígéret arra, hogy hamarosan kijavítják a problémákat, sőt később ingyen játékot is osztottak az érintetteknek, mindez azonban nem javított a játékosok kedvén.

Hamar előkerültek azok, akik bizton állították, belső forrásra hivatkozva, hogy az online kapcsolat csak másolásvédelmi célokat szolgál, s nem is igazán fontos a játék működéséhez. Ezt látszott alátámasztani az, hogy a kapcsolat bontásával percekig gond nélkül működik a játék, holott éppen a felhőből kellene szipkáznia a fontos adatokat a város működtetéséhez. Az már csak ráadás volt, hogy a Maxis nyíltan közölte: lehetett volna offline játékot készíteni.

A petíciók és tüzes fórumviták ellenére a SimCity online rendszere végül maradt, de a csapat már dolgozik ezen, ahogy azon is, hogy a program támogassa a rajongói alkotásokat, ám a játékosok szemében lévő másik szálkát, a kis városokat nem tudják bővíteni a motor teljesítménykorlátja miatt.  

Röviden…

Amiről röviden érdemes megemlékezni: a Medal of Honor újra pihenőre vonult, miután a Warfighter kritikán alul teljesített, megtudtuk, hogy J.J. Abrams Half-Life- vagy Portal-filmet fog készíteni valamikor, egyszer, talán... aztán a Microsoft bemutatta az impresszív, de ára és komplexitása miatt zsákutca IllumiRoom technológiáját, kiengedték a raboskodó Bohemia-fejlesztőket, hosszú várakozás után PS3-ra is elkezdtek csordogálni a Skyrim DLC-i, a Crytekhez kerültek a Vigil Games fejlesztői, a Cevat Yerli szerint nem kell több singleplayer, Ron Gilbert kilépett a Double Fine-ból, elkészülhet a Dreamfall Chapters, illetve a THQ licenceit eladták a nagy csapatoknak, majd áprilisban a kisebbeknek is.

Fontosabb játékbejelentések

Battlefield 4: a DICE nem aprózta el, s rögtön egy több mint negyedórás, tiszta játékmenet-videóval kápráztatta el a rajongókat, az eddigieknél is szebb rombolást és nagyobb multiplayer csatákat ígérve.

Murdered: Soul Suspect: a Square Enix egy friss ötlettel jelentkezett, melyben a saját gyilkosságunk után kell nyomoznunk, mégpedig úgy, hogy a szellemvilágból befolyásoljuk az élőket.

Assassin's Creed 4: Black Flag: folytatódik a népszerű sorozat, s ezúttal egy kalóz bőrébe bújunk, aki csupán belecsöppent az assassinok és a templomosok örök csatájába. Hajózás, kincsek felfedezése és pár titok vár minket a Karib-tengeren.

The Witcher 3: Wild Hunt: Geralt visszatér! A főszereplő kalandjainak lezárása szebb, nagyobb és összetettebb lesz, mint eddig, a CD Projekt RED ugyanis igyekszik egy olyan szerepjátékos élményt nyújtani, amit évek múltán is megemlegetünk.

PayDay 2: ha mindig is arról álmodtál, hogy végrehajts egy tökéletes rablást, akkor a PayDay 2 a te játékot, ugyanis ebben a kooperatív lövöldében kis- és nagystílű rablások egész sorát hajthatod végre.

Thief: 2009-ben egyszer már bemutatkozott a következő Thief 4, ám abból a verzióból végül nem lett semmi, így az év elején jogos volt a bejelentés, hiszen egy rebootot kapunk a jól ismert játékmenettel, de azért persze sok változással.

The Vanishing of Ethan Carter: egy természetfeletti képességekkel bíró nyomozót megtestesítve kell rátalálnunk egy eltűnt kisfiúra ebben a horrorjátékban.

Hearthstone: Heroes of Warcraft: ingyenesen játszható kártyagyűjtögetős stratégiai játék a Blizzardtól a Warcraft-univerzum szereplőivel és képességeivel. Kell ennél több?

Saints Row 4: kedvenc, lila színben pompázó utcai bandánk ezúttal egy virtuális világban találja magát, miután a Földet elfoglalja egy idegen faj.

Fontosabb megjelenések

  • DmC: Devil May Cry
  • The Cave
  • Dead Space 3
  • Crysis 3
  • Metal Gear Rising: Revengeance
  • Baldur's Gate: Enhanced Edition
  • SimCity
  • Tomb Raider
  • StarCraft II: Heart of the Swarm
  • Resident Evil 6
  • BioShock Infinite

Videók, amiket látnod kell

Cyberpunk 2077 bemutatkozó videó

Battlefield 4 prezentáció