A 2011-es év eléggé jelentéktelen volt a játékiparban, persze nyilván a gazdasági válság utórengései miatt is. Amiről emlékezetes lehet, azok nem előremutató dolgok, hanem kisebb-nagyobb balhék, illetve csalódások, amelyek miatt 2011 nem lehetett sem valamelyik konzol, sem a PC éve.
Ettől függetlenül igaz, hogy AAA-kategóriás játékok szép számmal jelentek meg idén PC-re, és mivel a számítógépekben ketyegő hardverek már lehagyták a mostani konzolgenerációt, többnyire szebbek is voltak, mint konzolos rokonaik. Ugyanakkor majdnem mindegyik után maradt valami keserű mellékíz. Duke Nukem Forever – ez ugye vitán felül az év csalódása volt. Rage – megjelent úgy, hogy a videokártyák egy részén nem indult el, csak egy combos patch letöltése után. Battlefield 3 – az év egyik legszebb játéka, de a fórumok hemzsegnek a panaszoktól, hogy a játék nem működik rendesen multiban (a single player kampányra meg kár is a szót vesztegetni egy ilyen játéknál). Ezek a játékok pont arra világítottak rá, hogy mit lehet annyira utálni a PC-n: nincs fix hardver, ezért sokkal megbízhatatlanabb, bugosabb a játékok működése, mint az egyetlen architektúrára tervezett konzoljátékoké.
A Skyrim mentette meg a mundér becsületét, ami szebb is volt, mint a konzolos, és rendesen működött is – de egy fecske nem csinál nyarat (egy egész évet meg pláne nem).
A játékfelhozatal ügye már bajosabb: a cég üzletpolitikájának világos tanulsága, hogy nem lehet már csak Mariókra, Donkey Kongokra és Zeldákra építeni a jövőt, ki kell találni új Nintendo-brandeket is, emellett pedig támogatni a külső, third party fejlesztőket, akik a konzolpiacon leginkább a Wii körül érezhetik mostohán magukat. Ez kemény fejtörő a Nintendónak, és legalább ennyire nagy gond az új konzol, a Wii U bevezetése is – a gépet az idei E3-on mutatták be, és nem aratott osztatlan sikert. Annyira nem, hogy a show után a cég részvényei tíz százalékot zuhantak. Később pedig újabb bő húsz százalékot, amikor a 3DS-para kiderült, és a vállalat csökkentette 82 százalékkal éves profitjának előrejelzését. A következő évek egyik legnagyobb kérdése az lesz a játékpiacon, hogy képes lesz-e a Nintendo megújulni. Amennyiben nem, hosszú távon nagyobb lehet a tét, mint egy-egy rossz év: a Nintendo trendteremtőből jelentéktelen céggé minősülhet vissza a játékpiacon, sőt akár a jövője is kérdésessé válhat (láttunk már jó nevű konzolgyártót így eltűnni).
Az adatlopást elkövető hekkereket egyébként elkapták, de az ügy százmilliós nagyságrendű kárt okozott a Sonynak, nem is beszélve arról a bizalomvesztésről, ami hosszabb távon is megingathatja a japán cég helyzetét. A minden konzolgyártó számára tanulságos balhé, az év nagy részében elhomályosította a Sony jó dobásait – mert ilyenek is voltak, az E3-on a PS Vita például elég meggyőző volt.
Bugok, patchek, Farmville
Kezdjük az utóbbival. Nagyjából az E3 óta egymást érik a cikkek, hogy a PC-s piac mennyire feltörőben van, és hogy bizonyos multiplatform játékokból mindenképpen a PC-s verziót érdemes megvenni, mert az a legszebb. Olyan piaci becslések is megjelentek már, amelyek szerint a PC-s játékpiac máris lenyomta a konzolost, csak az online értékesítési csatornák és a mikrotranzakciók forgalmát nehéz összeszámolni. Az utóbbi állítást igencsak fenntartásokkal kell kezelnünk, mert bár lehet, hogy a PC-s piac nagyobb, ha a Farmville-től a Steam legutolsó indie játékáig mindent beleszámolunk, de a Facebookos szutykok nem fogják hirtelen megmenteni a szegmenst, és tömegével visszacsábítani nagynevű fejlesztőstúdiókat.Ettől függetlenül igaz, hogy AAA-kategóriás játékok szép számmal jelentek meg idén PC-re, és mivel a számítógépekben ketyegő hardverek már lehagyták a mostani konzolgenerációt, többnyire szebbek is voltak, mint konzolos rokonaik. Ugyanakkor majdnem mindegyik után maradt valami keserű mellékíz. Duke Nukem Forever – ez ugye vitán felül az év csalódása volt. Rage – megjelent úgy, hogy a videokártyák egy részén nem indult el, csak egy combos patch letöltése után. Battlefield 3 – az év egyik legszebb játéka, de a fórumok hemzsegnek a panaszoktól, hogy a játék nem működik rendesen multiban (a single player kampányra meg kár is a szót vesztegetni egy ilyen játéknál). Ezek a játékok pont arra világítottak rá, hogy mit lehet annyira utálni a PC-n: nincs fix hardver, ezért sokkal megbízhatatlanabb, bugosabb a játékok működése, mint az egyetlen architektúrára tervezett konzoljátékoké.
A Skyrim mentette meg a mundér becsületét, ami szebb is volt, mint a konzolos, és rendesen működött is – de egy fecske nem csinál nyarat (egy egész évet meg pláne nem).
Mario és Zelda már nem elég
2011 a Nintendo éve sem volt, sőt: régen volt ennyire rossz passzban a japán konzolgyártó. A 3DS nem jött be a cégnek – pár milliót ugyan eladtak belőle, de nem hozta meg azt az átütő sikert, mint annak idején a Wii. Okolták ezért a kézikonzol drága bevezető árát és a gyenge játékfelhozatalt is – az előbbi problémán már nyáron próbált segíteni a cég, amikor 40 százalékkal csökkentette a 3DS árát.A játékfelhozatal ügye már bajosabb: a cég üzletpolitikájának világos tanulsága, hogy nem lehet már csak Mariókra, Donkey Kongokra és Zeldákra építeni a jövőt, ki kell találni új Nintendo-brandeket is, emellett pedig támogatni a külső, third party fejlesztőket, akik a konzolpiacon leginkább a Wii körül érezhetik mostohán magukat. Ez kemény fejtörő a Nintendónak, és legalább ennyire nagy gond az új konzol, a Wii U bevezetése is – a gépet az idei E3-on mutatták be, és nem aratott osztatlan sikert. Annyira nem, hogy a show után a cég részvényei tíz százalékot zuhantak. Később pedig újabb bő húsz százalékot, amikor a 3DS-para kiderült, és a vállalat csökkentette 82 százalékkal éves profitjának előrejelzését. A következő évek egyik legnagyobb kérdése az lesz a játékpiacon, hogy képes lesz-e a Nintendo megújulni. Amennyiben nem, hosszú távon nagyobb lehet a tét, mint egy-egy rossz év: a Nintendo trendteremtőből jelentéktelen céggé minősülhet vissza a játékpiacon, sőt akár a jövője is kérdésessé válhat (láttunk már jó nevű konzolgyártót így eltűnni).

77 millió dühös ember
Ha a legnagyobb blamákat nézzük, 2011 mindenképpen a Sony éve volt. Vele történt meg az, amitől igazából minden játékkonzol-gyártó tartott, hogy egyszer majd bekövetkezik: feltörték a cég online játékrendszerét. A PlayStation Networkről 77 millió felhasználó azonosítóját, jelszavait és egyebeket nyúltak le, ez volt a történelem egyik legnagyobb adatlopása. Külön ciki volt, hogy kiderült, az adatok egy része nem volt rendesen titkosítva, az pedig még az ügyben nem érintett játékosokat is felbosszanthatta, ahogyan a Sony kommunikálta az esetet. A PSN április 19-én vált elérhetetlenné, de a cég csak 27-én közölte, hogy minden eltűnt, és később is többször magyarázkodni kényszerült balul elsült kommunikációs húzásai miatt. Néhány felhasználó beperelte a Sonyt mondván, egy ekkora cégnek illett volna jobban vigyázni az érzékeny adatokra – a cég válaszul a PSN szeptemberben kiadott új szerződési feltételeivel válaszolt, ebben a felhasználók lemondanak arról a jogukról, hogy a Sony beleegyezése nélkül csoportos per résztvevői legyenek.Az adatlopást elkövető hekkereket egyébként elkapták, de az ügy százmilliós nagyságrendű kárt okozott a Sonynak, nem is beszélve arról a bizalomvesztésről, ami hosszabb távon is megingathatja a japán cég helyzetét. A minden konzolgyártó számára tanulságos balhé, az év nagy részében elhomályosította a Sony jó dobásait – mert ilyenek is voltak, az E3-on a PS Vita például elég meggyőző volt.

Langyos Kinect-játékok
A Microsoftnak nem voltak olyan gondjai, mint a Nintendónak és a Sonynak – de ezt az előnyt nem is tudta kihasználni a cég. Ez még nem volna baj, de az mindenképpen csalódás, hogy Xbox 360-ra nem igazán jöttek ki a 2010-ben ígért hardcore Kinect-játékok. A mozgásérzékelős kütyühöz nagyrészt sport-, fitnesz- és ritmusjátékok jelentek meg, és olyan kis kazuárságok, mint a Fruit Ninja. Pedig a vállalat tavaly ilyenkor égre-földre esküdözött, hogy a Kinect nem csak az alkalmi játékosok kütyüje lesz – 2011-ben mégis úgy tűnt, hogy a hardcore játékosoknak eléggé kellenek a gombok (a Child of Eden Xboxos verziója volt talán az egyetlen üdítő kivétel). És a cég egyébként is kicsit halványabb volt idén, mint a korábbi években (ami persze lehet annak a jele is, hogy éppen rápihennek egy nagy dobásra). Nekünk, magyaroknak pedig további szomorúságra ad okot, hogy a vállalatnak idén nem volt elég forrása ahhoz, hogy megrendezze a Budapest Game Show-t – igaz, kaptunk helyette egy másik rendezvényt, Play IT néven, december 17-én. A Windows Phone-os telefonokkal ugyanakkor a Microsoft megjelent a mobiljátékok piacán is, de egyelőre úgy tűnik, az almás cég, és az androidos kütyük mellett nem lesz könnyű dolga.
Sycsa: az, hogy állandóan személyeskednénk, szerintem erős túlzás, ráadásul általánosítasz is, mert nem hiszem, hogy mindenki vagy mindenki ugyanúgy
Amúgy meg az odaszúrás mellett szerintem nem lehet azt mondani, hogy annyival elintéztem volna, meglehetősen alaposan reagáltam a puffo... bocsánat, véleményére.
Amúgy az, hogy a rimtusjátékok csak a kazuárokat mozgatták meg, nem igaz, hiszen rengeteg hardcore gamernél nem egy, hanem több gitár lapul a szekrényben. És itt jön a másik dolog, a ritmusjátékok ugyanis olyan rétegeket vettek rá a konzol- és játékvásárlásra, akik azelőtt sosem nyúltak semmilyen kontrollerhez. Éppen ezért volt sokkal nagyobb hatása a ritmusjátékoknak, mint a 3DS-nek...
Bate: elhiszem, hogy a ritmusjátékok hatással voltak az iparra (bár ahogy leírtad az erős túlzás és az is elsősorban a kazuár réteget mozgatta meg, ami most a kinectnél van kifogásolva), de ne csináljunk úgy mintha két marokkonzol megjelenése smafu lenne. Egyébként igazad van, még a nyolcadik gen.
Felőlem persze te hozzákötheted az évet, de ha az a kérdésed, hogy mi az erősebb: egy olyan játékműfaj, ami új szegmenst hozott létre az iparágon belül, dollármilliárdos bevételeket termelt a csúcspontján, és nem volt olyan buli, amit ne műanyag gitárokkal meg dobszerkókkal és mikrofonokkal dobtak volna fel, vagy egy olyan, kétségtelenül innovatív kütyü, amiből ugyan eladtak vagy négymillió darabot a kiszállított hatmillióból, de épp a megmaradt készletek miatt öt hónappal a megjelenés után durván (csaknem a felére) le kellett árazni és az eredeti áron vásárlókat kiengesztelni (ha úgy tetszik, kártalanítani), akkor azt mondom, az előbbi.
A rossz fogadtatás okáról megint lehet vitatkozni (ahogy arról is, hogy mi "system seller" és mi nem, de szerintem egy Zelda OoT 3D eléggé annak számít). Véleményem szerint a nyolcadik konzolgeneráció elindulása azért sem váltott ki olyan nagy izgalmakat, mert mindenki az okostelefonjával meg a tabletjével volt elfoglalva...
Személyes megjegyzés: az élő fába belekötést meghagyom neked, profikkal nem szeretek versenyezni.
Mekkora év volt '98, akkor kezdtem el komolyabban játszani, s rögtön ilyen fantasztikus játékokkal(plusz pont a Thief kiemeléséért). Amellett még a 2002-es év volt nagy kedvencem(Mafia, Morrowind, WarCraft 3, Vice City, Splinter Cell, NOLF2, Battlefield). Az egész időszak parádés volt úgy 2004-gyel bezárólag. Szerintem amikor itt egynéhányan ütős játékfelhozatalról beszélnek, szigorúan az utóbbi évekre szorítkoznak, s ebben a tekintetben 2011-nek nincs szégyelnivalója.
/OFF/
Miért személyeskednek állandóan a PCGO szerkesztők/adminok? A trollokat vagy ignorálni, vagy moderálni, esetleg civilizált, kimért hangnemben helyreigazítani kéne, nem az ő szintjükre lesüllyedve sértegetésekkel dobálózni. Máshol ilyet nem tapasztaltam, elég balkáni színvonal.
A döcögős start dacára a 3DS meg bőven lehet sikersztori ahogy valószínűleg az is lesz. Nézd meg a mostani eladásokat. Amint jöttek a blockbusterek kapkodtak érte. De még ha bukni is fog amire nem kicsit valószínűtlen, akkor is lesz hatása az iparra. Ha más nem, példának, hogy nem szabad launch-t rendezni.
Ami meg a többi példádat illeti. Bejelentették a Wii U-t, amiről még azt sem tudjuk, hogy milyen hardver van benne, aztán ott az Origin, a tízezredik online bolt. Elképesztő, ezek tényleg mind olyan események, amikről évek múlva is beszélni fog a játékostársadalom...
Lehet, hogy tényleg csupa jó cím jött ki, de emlékezzünk a csomó "ez a stúdió zár be", "amaz nem hozza ki PC-re a játékot" (khm-Ubisoft-khm) stb. Ráadásul folytatásokkal vagyunk teli, mindenki a bejáratott címeket nyomatja. Hát mi ez, ha nem gyengus év ilyen szemszögből?
D0ncy-val meg a cikkel értek egyet.
Mit számít mennyire volt sikeres az első hónapokban a 3DS? A Nintendi hibája, hogy képtelenek voltak ütőképes system-sellereket felsorakoztatni. Ettől függetlenül megindult a kilencedik generáció, ami minden csak nem semmi. Mi más tehetné emlékezetessé játékos szemszögből az adott évet mint az új hardver? Csak nem az átlagosnál több denszelős játék?
"a játékfelhozatal pedig rég volt ilyen ütős."
"de azért ne hasonlítsuk össze ezt az évet mondjuk 1998-cal"
hol hasonlítottam? Azt mondtam rég, nem az, hogy soha. De köss bele az élő fába is.
A wall of texted túlnyomó többségével meg engem igazolsz. 2011 bőven nem a semmi éve. Igazából az a legriasztóbb, hogy mindez a cikkből is bőven kiderül, de az egész úgy van beállítva mintha lényegtelen, mindennapos dolgok lennének.
Egyébként hallgatás csak akkor volt a vége, ha nem akartam ismételni magam, mert a közönség nem volt képes értelmezni dolgokat.
Ez a cikk egy vicc, aminél már csak az gázabb, ahogy az adminok próbálják védeni.
Szerintem a kommentek jó része ennél sokkal gázabb...
Ja hogy ritmusjátékok éve? Gratulálok, látom manapság már mindenki publikálhat, még ha gőze sincs arról amit ír.
Hát igen, sajnos a kommentelőkre is igaz, hogy manapság már bárki kommentálhat, még ha gőze sincs arról, amiről ír. Amúgy idézek a wikipédia ritmusjáték-szócikkéből: "By 2008, rhythm games were considered to be one of the most popular video game genres, behind other action games." De itt van az EDGE cikke ugyanerről, és még sorolhatnám...
Egyébként meg elindult a kilencedik konzolgeneráció handheldek terén, mindkét óriás kidobta a saját kütyüjét, a 3DS pedig bizonyos tekintetben forradalom.
Kár, hogy a forradalmi 3DS majdnem csődbe vitte a Nintendót (ahogy a cikkben is le van írva), a másik óriás pedig nem tudom kicsoda, mert a Vita Japánban két hete jelent meg, így ennek piaci hatásairól szerintem eléggé korai lenne bármit is mondani...
Beindult teljes gőzzel az Onlive, be lett jelentve a WiiU, elindult az Origin.
Az OnLive másfél éve a piacon van, ha te teljes gőznek azt számítod, amióta elérhető Európában is, azaz szeptember óta, akkor legyen, de egyelőre még a cloud gaming erősen a jövő, jelen pillanatban nem úgy tűnik, hogy az OnLive miatt csökkentek volna a szoftver- és hardvereladások...
A WiiU bejelentése után, ahogy a cikkben is le van írva, tovább zuhantak a Nintendo részvényárai. Újabb wiki-idézet következik: "Shares of Nintendo fell almost 10 percent in the two days following unveiling of Wii U to levels not seen since 2006.Some analysts did not understand Nintendo's strategy, expressing the concern that the controller would be too expensive and not as innovative as the original Wii Remote." Forráscikk.
Az Origin még mindig béta-fázisban van, és egyelőre egy Steam-koppintás, semmi extra. Hadd ne essünk tőle hanyatt (a piac sem tette)...
a játékfelhozatal pedig rég volt ilyen ütős.
Ezt szerintem már kitárgyaltuk. Alig van eredeti IP, mindenki a saját meglévő franchise-t bővíti, semmi kockázatot nem vállal, jó példa erre épp az Activision, amely csak olyan projektek mellé áll, amiről sok bőrt le lehet húzni. Egyébként a fent említett ritmusjáték-műfaj korai bukásában is alaposan benne van a kezük, aki ismeri a sztorit meg az ipart, az tudja, miért. És hát ugye ott a CoD-saga is, ebe inkább nem megyek bele... Az, hogy egy második vagy épp nyolcadik rész jó vagy ütős, egy dolog (bár ez is nézőpont és szubjektum kérdése), de azért ne hasonlítsuk össze ezt az évet mondjuk 1998-cal, amikor megjelent a Half-Life, az Unreal, a Baldur's Gate, a Thief.. (Ez persze egy erősen kiragadott és némileg sarkított példa, mert azért azóta sokat változott az ipar, de ha az ide évet nevezed ütősnek, akkor keress arra az évre egy megfelelő jelzőt...)
De a lényeg, hogy a kinect még mindig kazuár eszköz, mert bezzeg ha jöttek volna rá komoly játékok, akkor lehetne 2011 a hardcore kinect éve (az meg hagyján, hogy idén mutatták be, hogyan is fog triplaA játékokban működni)
Tekintsünk el attól, hogy ez megint a tőled megszokott kötekedés, és koncentráljunk a lényegre... Szóval, FYI: a Kinect bő egy éve a piacon van... Ez egyébként a cikkben is le van írva (hányadszor utalok erre?), mint ahogy az is, hogy már a 2010-es E3-on, a hivatalos bemutatón kijelentették, hogy sok fejlesztőcsapat dolgozik már régóta a kinectes címeken, hiszen a "Project Natal"-t először a 2009-es E3-on jelentették be, csak akkor még sok mindent nem tudtunk róla, de a fejlesztőkiteket már akkor szétküldték...
Szóval, most jön ugye a menetrendszerű hallgatás?
Nos ha ez igaz akkor a 2012-es év még rohadtabb lesz, ugyanis a Föld nevű bolygón itt-ott "az eddiginél is súlyosabb recesszió várható". Kérdés hogy ezt az évet mennyire lehetne inkább az alkotói válság billoggal illetni.
Egyébként a cikk korrekt. Pont azoktól az érzelmektől mentes melyektől oly sok fan nem képes elvonatkoztatni.
Egyébként meg elindult a kilencedik konzolgeneráció handheldek terén, mindkét óriás kidobta a saját kütyüjét, a 3DS pedig bizonyos tekintetben forradalom. Beindult teljes gőzzel az Onlive, be lett jelentve a WiiU, elindult az Origin, a játékfelhozatal pedig rég volt ilyen ütős. De a lényeg, hogy a kinect még mindig kazuár eszköz, mert bezzeg ha jöttek volna rá komoly játékok, akkor lehetne 2011 a hardcore kinect éve (az meg hagyján, hogy idén mutatták be, hogyan is fog triplaA játékokban működni) Így sajna semmi jelentős nem történt. Eh...