Én mindenesetre eleinte nagy cheater voltam. Mosolygok is
ezen, nem is, bánkódik is, nem is, de eleinte nagyon szar voltam még single-ben
is. A Wolf3D-t easy-n nem bírtam végigjátszani kódok nélkül, mindig lelőttek
már az Episode 1 első pályáján (akkoriban még a mentés csodálatos funkcióját
sem fedeztem fel). God mode be (pont volt egy olyan trainer vagy kód - már nem
emlékszem tisztán), aztán had szóljon. Doomnál sem volt ez másképp: „iddqd”,
„idkfa”, sőt, olykor még az „idclip” is be lett írva. Kb. a Project I.G.I.-nál
kezdtem el leszokni a cheatelésről, de annál is csak azért, mert egyszerűen nem
működtek a megadott kódok ;D. Hiába pötyögtem be vagy hatvanszor a megadott
módon, soha nem működött. Pedig e játéknál kellett volna, mint egy falat
kenyér, mert ugyebár aki ismeri, tudja, hogy itt bizony nem lehetett menteni, s
amúgy a játék piszkosul nehéz és szemét is volt (az A.I. csalt, mint én a
Doomban). Az eredmény persze pozitív lett: először easy-n is alig bírtam
végigjátszani, majd, miután ez volt az egyetlen FPS-em akkoriban (igen, sajnos
a Half Life-ot később fedeztem fel - annyi baj legyen, azóta számtalanszor
kivittem a rétre sétálni), így volt időm rá, hogy a legkeményebb fokozaton is
átszenvedjem magam. Így hálás lehetek a sorsnak, vagy nem is tudom én, minek,
hogy nem működtek a cheatek, mert legalább megtanultam FPS-ekkel játszani.
Persze ezek után még a Jedi Knight 2-t is úgy játszottam végig, hogy azért bent
volt az a god mode bizonyos részeken, de kb. mikor a Half Life-ot megszereztem,
illetve megismerkedtem a CS-vel és a ténnyel, hogy abban nem éppen preferált a
cheatelés, akkor leraktam én is ezt a csúnya, gonosz módszert. Ha így
megnézzük, elég későn, mindössze 7 éve vagyok „tiszta”, de kb. 2003 óta
számítok hardcore gamernek, előtte csak 1-2 játékkal játszottam, de azokkal
nagyon sokáig. Persze az Age of Empires-öket már olyan 15 évesen is cheat
nélkül próbáltam meg játszani skirmishben, meg a Red Alert 2-t is (ebben sem
tudtam csalni, nem működtek ;D), de az akciójátékokat, illetve ilyen Cossacksot
egyszerűen nem volt türelmem „legálisan” végigjátsani.
Sajnos az egyik legkiválóbb RTS-sel is így volt: a Blizzard zseniális sci-fi
programja, a StarCraft a mai napig nem tartozott azon játékok közé, amelyeket
csalás nélkül végigjátszottam. Igaz, ez a játék különleges, szerintem ez
elismerhető. Ha másért nem, hát azért is, mert Dél-Koreában nemzeti sport,
kultjáték, külön kultúrája, tradíciója van. Ezek után már csak nem lehet azt
mondani rá, hogy felfújt valami. De, ha valaki játszik vele 1-2 single kampányt
akár, már rájöhet, hogy ő bizony most egy durva szerre állt rá, mert a
StarCraft letehetetlen.
Pedig nincs benne semmi különleges, mint RTS-ben: nyersanyaggyűjtés,
egységgyártás, harc valós időben. Mégis olyan szinten jól lett összerakva az
egész, olyan jól ki lett dolgozva a kő-papír-olló rendszer benne, hogy az ember
szinte kaján vigyorral várja a következő küldetést, vagy skirmish harcot, ahol
majd ismét jót agyalhat azon, hogy bánjon el a mocsok Defiler-rel vagy a köcsög
Reaverekkel, Ghostokkal. Mindenre van ellenszer, soha nem tudunk egyoldalúan
támadni, így nem válik a játékmenet unalmassá, s nem vesszük azon észre
magunkat, hogy már megint az X-edik gyűjtögetős-bázisépítés küldetést játszuk. Az
A.I. még ma is lehengerlő, habár annyira azért nem okos, de mindig biztosítva
van részéről a folyamatos támadás, zargatás, s olykor hatalmas seregekkel
robban be bázisunkra, megkeserítve ezzel életünket és heves káromkodásokra
ösztönöz.
Emellett persze ott van a kiváló három faj, melyet irányíthatunk három
kampányban. A Terranok, a Protossok és a Zergek mind egyediek, más stratégiát
igényelnek, és homlokegyenest különböző egységeik, épületeik vannak. Így mindig
izgalomma várhatjuk, hogy vajon milyen lesz majd a következő kampányban az
ellenséggel küzdeni, akit annyit szidtunk mocsok támadásai miatt. Például én a
Zerg 9-10-ben végig ízesen szidtam a Protossokat, teremtőiekt, s az egész
rohadt Aiurt, utána pedig hirtelen én irányíthattam az ellenállást, a nemes
Dragoonokkal és Zealotokkal az élen, hogy ízekre szedjem a szemét
csúszómászókat, akik bepofátlankodtak a szépséges Aiurre.
De mindez még nem elég: olyan kiváló sztorit és átvezetőek kapunk, amilyeneket
még mai játékokban sem nagyon látni. A „fordulatos, izgalmas, feszültséggel
teli” elcsépelt jelzők, de nagyon igazak, sőt, még magával ragadó, empatikus
is. Bármelyik néppel vagyunk is, mindig valahogy elkezdünk kötődni hozzájuk, a
fejlesztők úgy tudták megrendezni a párbeszédeket, az animációkat mindhárom
félnél, hogy kötődjünk ezekhez. Például kiváló ötlet volt, hogy minket is
megszólítottak az egyes népek vezetői, illetve bevont, konkrét szereplői
voltunk a történetnek. Habár ez megmaradt a bizonyo megszólítások, rangok
szintjén, mégis így mi is érintettek lettünk a történésekben, s ott voltunk
Zeratul vagy Raynor mellett, mikor szövetséget kötöttek és megindultak az
Overmind felé, hogy revansot vegyenek. Commander, Executor, Cerebrate -
tökmindegy, mik voltunk, mindig sikerült belerázódni a szerepbe, s átélni azt,
habár eleinte idegenkedhetünk sokan az előző pályákon még ellenséges lények
szerepkörétől.
Persze ez mind fanboy-szöveg, de azért e pár sorból, jellemzésből is kivehető,
mennyire zseniális, megragadó játék a StarCraft. Ezért is sajnálom, hogy sokáig
cheattel játszottam. Mit sokáig: 10 éve ismertem meg, 10 éve adta haverom
kölcsön az akkor még másolt játékot, s azóta nem játszottam végig kódok nélkül.
Pedig egy ilyen játék abszolút nem érdemli meg. Sőt, ez odavág az egész
játékélménynek, hiszen pont abból adódik itt a katarzis, hogy igen is
megküzdöttél azzal a pályával, s jutalmul kapod a sztori továbbgördülését,
desszertként a zseniális Blizzard-animációkkal. Persze számtalanszor
végigjátszottam már, de mindig csak csalással, s így a sztorit sem értettem meg
igazán. Főleg, hogy kezdetben nem is tudtam angolul sem (1998-ban nagy ívben
tettem én az angolra még ;D), így többnyire magyar portálokon fent levő
fordításokat töltöttem le és nyomtattam ki, majd a játékbeli párbeszédekkel
párhuzamosan olvastam. De akkoriban nem voltam valami nagy RTS-fan, sőt,
kifejezetten utáltam, hogy én csak lesem a harcokat, de igazából nem vagyok
aktív résztvevőjük. Ez egyfelől hülyeség, mert itt pont másból fakad az élmény,
másfelől pedig n00b voltam, minthogy nem használtam speciális egységeket. De
ezek minek is kellettek, mikor pár Wraith-tel god mode-ban lealáztam az
ellent...
Aztán pár évre rá megismertem az Age of Empires I-II-t is haverom jóvoltából
(sokat köszönhetek neki, mivel megszerettette velem az RTS műfaját, nem hagyta,
hogy kimaradjak a jóból -mert sokat vesztettem volna, ha csökönyös maradok és
akciósznobként élek tovább- szóval innen is kösz ;D), s megszerettem a
stratégiai játékokat is, így a StarCraft jobban kezdett érdekelni
visszamenőleg. Persze legtöbbször elbuktam, mint a szar, mikor cheat nélkül
megpróbáltam játszani, de meg is érdemeltem, mivel nem vettem a fáradságot a
játékban való elmélyüléshez.
Szerencsére ebbe is belejöttem valamennyire, megtanultam hotkey-ezni RTS-ekben,
illetve a WarCraft III még egy érv volt arra, hogy megtanuljak normálisan ilyen
játékokat játszani. Először csak a Terran kampányokat játszottam végig
legálisan, mert ezeket imádtam akkoriban. Kb. 2006-ban ugyanis ilyen Warhammer
40K-s hangulatban voltam (meg vagyok is mai napig), s nagyon megtetszett az,
hogy felturbózott emberek böszöm nagy páncélokban rapszódikusan kiállnak irtani
az ellent, hiába, hogy tudják: el fognak bukni. Tetszik az ilyen, s a
Terranokat is hasonlónak láttam (olyannyira, hogy a Warhammer 40K nagy hatással
volt a Blizzardosokra), így csakis velük nyomultam, át akartam érezni
maximálisan ezt a feelinget. A Zergek ezért maradtak főellenségek, a
Protossokat meg főleg a zenéjük miatt elég nyálas népségnek tartottam, nem is
foglalkoztam velük.
Idén nyáron viszont nagyon kockulós kedvemben voltam, s egyik ismerősömmel még
tavasszal megbeszéltük, hogy megyünk majd WoW-ozni, ha vége a mocsok
vizsgáknak. Így is lett, aztán én sikeresen bele is estem ismét a WarCraft
világába. De minthogy a szakdolgozat és az államvizsga miatt nem akarom magam
függőségbe taszajtani, a WoW megvétele elmaradt, de a hangulat viszont továbbra
is megmaradt. Elő is vettem a WarCraft III-at, hogy lássam a területeket, ahol
jártam Undead Warriorommal meg Dwarf Hunterömmel, s végig is játszottam
gyorsan. Nagyon ütött, mint mindig, habár egyelőre csak normalon merem
játszani, a hardra még nem vagyok kész, mivel a Nightelf utolsó még mindig elég
nyögvenyelősen ment (utolsó 2 mp-ben Archimonde elérte a kaput - olyan
káromkodást nem hallottatok még, mint amit akkor nyomtam le), de amúgy elég jól
játszottam, úgy gondolom. (1-1 pálya 30-40 perc volt - ez magamhoz képest
kiváló.) Aztán jött a Frozen Throne, ami még nagyobbat ütött ismét, egyszerűen
annyira tetszik. Az alapfelállás tökéletes, az ármánykodás nagyon bejövős, s
tényleg úgy van, mint ahogy egy kritikában olvastam, hogy itt bizony arról szól
a sztori, hogy az egyik genyó karakter hogy próbál a még genyóbb alá fűteni.
Illidan és Arthas párharca valami eszméletlen jól lett felvázolva, s úgy
gondolom, e két karakter power-game-je miatt e kiegészítő ismét jobb lett, mint
az alapjáték, pedig az se volt semmi. De a Blizzardtól ezt megszokhattuk, a
Diablo 2 példáját nézve legalábbis. A FT-t viszont még nem sikerült
végigjátszanom, a rohadt utolsó küldetésnél megakadtam. Illetve nem is
megakadtam, hanem egyszerűen a rohadt Kael’Thas és Vashj támadásai elvették a
kedvemet, na, meg szar obeliszket foglaltam el (pont centrumban van), úgyhogy
még a Fagy és Láng szimfóniája várat magára.
Jobb is, hogy megakasztott a Frozen Throne utolsó összecsapása, mert így
legalább megakadt a szemem a StarCraft Battlechest dobozán (8 éves, első
eredeti játékom) a polcomon, s megszületett bennem az elhatározás: ezt is
végigjátszom végre, teljes egészében, cheat nélkül. Emellett az is
közrejátszott, hogy a mostani Blizzconon a StarCraft centrumban volt, és elég
keveset értettem a sztoriból, így fel akartam frissíteni az emlékeket. Na, meg
az sem utolsó, hogy eClipse egyik hírnél emlegette Samir Durant és az ő valódi
arcát, így izgatott lettem, vajon mit hagytam ki az idióta cheatelés miatt (a
BroodWar zerg küldetéseit szégyenszemre már skipcheattel játszottam - hamu
fejemre, korbács… khm-khm-re :D). Ezért kb. 2 hete nekikezdtem.
Nem volt egyszerű a játék installálása sem. Nem akarta beolvasni a rohadt CD-t
a DVD RAM-om és ROM-om sem, vagy legalábbis nehezen hozta be az
installképernyőt. Már kezdtem azt hinni, hogy meg kell vennem újból a játékot
(2000 Ft nem pénz érte), de szerencsére megmenekültem az újravételtől, mert
csak bejött a legendás képernyő, kb. 5 perc várakozás és izzadás után. Ezután
olyat csináltam, mint még soha ebben a játékban: felmentem a Bnetre és
patcheltem! 1.16-os verzióra javította fel magát a drága SC, s azt kell
mondanom, igen sok dolog változott azóta, mióta legutóbb, szűzen játszottam
vele! A Terran utolsó küldetés pl. pokoli nehéz lett. Pedig kb. 3 éve már ezt
is cheat nélkül csináltam, s akkor emlékszem, a fehér bázist is simán
lealáztam. Most nem így volt! Valahogy sűrűbbek lettek a támadások, illetve
keményebbek, s jobban fel kellett kötni a gatyát. Igaz, a speedet is feltoltam
végre maxra, ami megint csak nehezít rajta cseppet.
Amin viszont meglepődtem, az a Zergek kampánya. Félve nyúltam ehhez, mert ezt
csak a Garm Brood kiirtásáig játszottam legálisan, ott abbahagytam kb. 3 éve,
valami szar új játék miatt. Viszont akármennyire is rákészültem a szívásra, nem
volt az. Még az utolsó küldetés is nagyon könnyű volt, nem is hittem, hogy
ilyen gyorsan meg tudom csinálni, s ráadásul még azt is meglőttem, amit az
egyik FANvideon láttam YouTube-on, vagyis a zerlingrusht. Kaján vigyorral
figyeltem, ahogy az olcsó, gyenge, de gyors és sok zerg egység pillanatok alatt
szétszedi a Reaveröket. Vagy tényleg csak ennyi lenne: meg kell tanulni játszani,
ki kell figyelni az ellenség gyenge pontjait, és változatos egységekkel
támadni? Bizonyára.
A Protossok küldetéseit viszont végigszívtam. A 7-8. pályán elakadtam napokra,
és alig bírtam megcsinálni őket. Végigjátszást, térképeket töltöttem le, sőt,
már-már hajlottam a fostos cheat ellen, de csak nem törtem meg, és végül
sikerült. A 7. pályán a végigjátszás egy szép tippet adott a Protoss Nexus
lerombolásáról, így csak arra koncentrálva ez a pálya sem volt akkora szívás
végülis. De a 8. már kemény dió volt. Hiába végigjátszás, egyszerűen nem tudtam
megcsinálni. Így a jó öreg idióta taktikára támaszkodtam: „kill ’em all!”. Szép
módszeresen kicsináltam a lila protossokat a környékemen, s bár a rohadt
Konklávtól kaptam folyamatosan az Arbitereket, meg Carriereket, de heves
káromokodások, s vagy 10 újrakezdés után csak sikerült megtörni az ellent,
elpusztítani az erőforrásaik lelőhelyét, s egy elterelő támadást szimulálva
belógni Tassadarhoz és szarrá rombolni a celláját. Igazi, katartikus, öntelt,
nagyképű győzelem volt az, így még soha nem örültem játékbeli győzelemnek. Ezek
azok az örömteli pillanatok, melyek miatt megéri szenvedni, megéri cheat nélkül
játszani.
Aztán jött a 10. pálya, a végső csata, ami szintén nem volt annyira nehéz, de
azért káromkodtam itt is rendesen. Egyszer elölről kellett kezdeni ezt is, mert
szarul szerveztem meg a Terranok védelmét, s emiatt jött egy 4-5 fős Guardian
és vagy 9 fős Ultralisk rush az ellentől kb. a 10. percben, ami szépen kinyírta
az egész bázisomat, majd útközben Raynort is, akit át akartam vinni a
Protossokhoz, hogy mentsem még a menthetőt. Nem is meglepő a vereségem, hiszen
olyan volt a Protoss kampány végig, mintha először játszottam volna életemben.
Na, meg gyakorlatilag 2001 óta nem játszottam a Protossokkal. Sajnos igencsak
utáltam ezt a csodálatos népet a zenéjük miatt, ami eléggé az agyamra ment.
Egyszerűen nem szeretem az ilyen szinten elvont, lassú, csendes dallamokat egy
alapvetően csatározó,s pergős játékban, ezért ellenszenvessé váltak még
akkortájt. De most szinte úgy vontam irányításom alá őket, mintha életemben
először játszanék a nagy Protossokkal. S a hatás meg is volt: gyönyörűek,
lenyűgözőek, felfoghatatlanok, brutálisak. Élvezet volt szétkapni Zealotokkal és
Dragoonokkal az első pályán az első zerg egységeket.
Na, de a lényeg, hogy ennek következtében az utolsó küldetés is olyan volt,
mintha először játszanám. Pedig a pályát amúgy kívülről ismerem, így amikor
kész volt a seregem, nem volt nehéz becélozni az Overmindot, s szintén egy
áltámadással elterelni az ellen figyelmét a Battlecruiser-teamemről, amivel
szétszedtük az undorító polipférget :D. Méltó, nehéz lezárása volt egy
zseniális játéknak. Amit viszont észrevettem, az az, hogy e verzióban nem
nagyon támadott az ellen Defilerökkel, pedig emlékszem, annak idején sokszor
leköpték a tornyaimat, s olyankor kellett beírni a god mode-ot, mert ugyebár
ilyenkor az épületek életereje lecsökken 1-re, s csak az energiapajzs választja
el őket a biztos felrobbanástól. A Terran bunkerek meg be is robbannak ugyebár,
minthogy egy bizonyos kritikus sérülés alatt elkezdenek roncsolódni. De most
megkíméltek ettől, nem tudom, a patchnek tudható-e be, vagy egyszerűen csak jól
vettem fel a játék ritmusát és még nem jutottak el addig, hogy támadjanak a
mocskolóikkal.
Úgyhogy életemben először végigjátszottam a StarCraftot legálisan, saját
erőből, némi végigjátszási tipp igénybevételével, de kódok nélkül. Most büszke
vagyok, s úgy gondolom, készen állok a StarCraft II-re. Ja, de nem, mert még a
Brood Wart nem játszottam végig. Ugyanis abba is belekezdtem, mert azt még
cheattel is csak 1X volt szerencsém. A Protoss kampányon már túl vagyok, ami
zseniális volt. Úgy vélem, e kiegészítőben sikerült a kiváló alapjátékot is
túlszárnyalni. Az hagyján, hogy tök hangulatos új területek vannak, új
egységekkel, fejlesztésekkel (Dark Archon roxxx - ez szerintem kicsit oda is
vágott a balance-nak, mert az utolsó pályán csak úgy állítottam magam mellé a
Zerg egységeket), de olyan kiváló, változatos, fordulatos küldetéseket sikerült
összehozni, melyeket mai fejlesztők megirigyelhetnek. Nem volt két egyforma, az
biztos. A legjobban az tetszett, mikor Terran generátorokat kellett
deaktiválni, hogy a protoss egyszégek szabadon átvonulhassanak. Itt tényleg
taktikusan kellett gondolkodni, s a megfelelő egységet a megfelelő időben
bevetni. Nem votl bázisépítés, csak egységeket kaptunk, minden generátor
lerombolása után persze. Ez már kicsit előrevetítette a War3 zseniális
kommandós misszióit. Csak tényleg azt sajnáltam itt és az alapjátékban is, hogy
a hősökkel nem igazán lehetett mit kezdeni. Ott volt Artanis, vagy Zeratul a
kezünkben - na és? Sajnos nem tudtam őket igazán használni, mert másodpercek
alatt kinyírták őket, ha éppen úgy helyezkedtek. De ettől függetlenül
katartikus élmény volt a kiegészítő ezen első kampánya is. SPOILER: A
legdöbbenetesebb tényleg az volt, mikor Kerrigan felajánlotta segítségét a
Protossoknak és a következő pályán Zergek és Protossok együtt küzdöttek. Az
elég bizarr volt, de hatalmas fordulat és ötlet, én nagyon élveztem. Hatalmas
volt, mikor összeállítottam a seregem, mely Mutaliskekből, Carrierekből és
egyéb protoss egységekből állt. Az jutott eszembe, mikor a Protoss 10-ben, az
alapjátékban, az animációban látjuk, ahogy a Mutaliskek nekiütköznek Tassadar hajójának.
Ha Tassadar látná, hogy most békésen repülnek együtt a hatalmas hajóval,
idegrohamot kapna :D. SPOILER
Jelenleg a Terran 4-nél tartok, meglátjuk, milyen lesz 1.16-os patchcsel. 3 éve
tök könnyű volt a kampányuk, de akkor nem jutott eszembe felrakni a
javításokat. Lehet, hatalmas szívás lesz, nem tudom, de az biztos, hogy most
már nincs megállás: végigjátszom! A Wings of Liberty-ig talán még egy
végigjátszás belefér, de remélem, nem több. Mindenesetre tény, hogy a Blizzard
akármilyen szemét is kezd lenni egyesek szerint, azért csak az ő játékaikkal
lehet a legjobban szórakozni, s azok nem eresztenek. Nem sok játék van, amit
még 10 év után is előveszek, sőt, egy kezemen meg tudom számolni. Ebből a
Blizzard játékai 3 helyet foglalnak el, s ez így is marad, akármilyen lesz is a
StarCraft II. Szidhatják őket, meg csalódhatnak bennük, egyszerűen a játékvilág
legjobb darabjait ők készítették. En Taro Adun!