Írtam már a videojátékokról és az erőszakról, Dragon írt a szexről, így most ismét e vizekre evezve egy hasonlóan idióta problémát boncolgatok, mely a játékok és a belemagyarázott ideológiák kapcsolatát jelenti név szerint. Ezen belül is arról, hogy egyes népcsoportok, illetve demagógjaik hogyan nyilvánítanak játékokat a rasszizmus ferőivé.
A GTA ezekre a legjobb példa. A GTA-t szinte minden szempontból megtámadták már. Erőszakos, szexes, rendőrgyilkos-szimulátor, meg persze rasszista, fujj. A legelső résszel is volt már ilyen, azt hiszem, de az egész igazából a 3. résszel kezdődött. Mert ugye a laikus számára mi a lényeg? A 3D, és a "realisztikus grafika". Bevallhatjuk persze, hogy a GTA 3-nak jóval "valóságközelibb" volt a kinézete, de azért messze volt még attól, amit realisztikus megjelenítésnek neveztünk. Főleg, hogy a Mafia, legfőbb vetélytársa, megmutatta, mi is az. De ugye a lényeg az, hogy "szinte életközeli helyzetekben" lehetett benne megnyilvánulni. S ez fel is kúrta a kínaiak, de főként a kolumbiaiak agyát, hiszen a játékban a triádot, és a kolumbiaiakat irtottuk főként.
De az első igazán nagy botrányt a haitiak robbantották ki a Vice City kapcsán, hogy mégis mit képzelnek, népüket hogy állíthatja be ez a fertő, ez a kukac, ez a tetűláda játék annak, amik. Persze az is igaz, hogy egy ideig a játékban az ő oldalukon harcoltunk, de végülis igaz, hogy inkább irtottuk őket. S ezt általánosításnak vették, mert, gondolom én, nem voltak tisztes haiti polgárok, akiket láttunk volna adófizetés közben, vagy a templomban imádkozni. Vagy netán haiti rendőrök vudubabákkal nem tettek rendet az utcákon.
A GTA: San Andreas ezzel szemben a fektéket megtette főhősnek, s a törvény oldalán ugyanúgy volt "feka", mint a "bűnözők" oldalán. Persze ez sem tetszet sokaknak, miért is tetszett volna! Olvastam a játékszakma egy-egy fekete képviselőjétől nyilatkozatokat, miszerint ezt sztereotíp, szar megoldásnak tartják, s nekik ez sem nyerte el a tetszésüket. Mert ugye Tenpenny, bár zsaru volt, de egy korrupt szemét, akit ki kellett nyírni a végén. S CJ inkább egy kivétel volt, aki erősítette a szabályt - persze ő is bűnöző. S ez ugye felháborító.
A GTA IV-ben most egy kelet-európai szláv főhős osztja az észt, s kelti "rossz hírét a kelet-európaiaknak". Kíváncsi vagyok, hogy ebből lesz-e botrány. Bár szerintem ebből nem, sőt! Talán amiatt is, hogy itt nincs nagy kultúrája a játékoknak, vagy legalábbis elégg fejletlen szinten. Mindenesetre, ha sokaknak az sem tűnt fel, hogy Ukrajnában már lehetett kapni Half Life 2-t annak idején, mikor botrány tört ki, hogy ellopták a játékot, hujj. Erre a demagógok (aka: politikusok, hozzá nem értő szervezetek vezetői) még nem kattantak rá a játékokra. Persze csak idő kérdése, hogy a mindenkori kormány majd itt, Magyarországon, mikor fog németbarát politikát folytatni...
Na, de vissza a témához! Nemcsak a GTA kapcsán robbantak ki botrányok, ott van például a Ghost Recon: Advanced Warfighter, amit a mexikóiaik nehezményeztek, minthogy a játékban ők voltak az ellenség. Persze ez is csak felületes megközelítése a dolognak, hiszen nyilván nem az egész mexikói társadalom volt a bűnöző.
De számos játék van, amiben pl. arab terroristákat kell irtani, s emiatt felháborodások törtek ki. Olvastam olyanról is, hogy az arabok "válaszcsapásként" megcsinálták az adott játékok "ellentettjét": gonosz amerikai támadókat kellet visszaverni arab gerillákkal.
Ez már nem a rasszizmushoz vagy nacionalizmushoz kapcsolódik, hanem ideológiákhoz: Kínában a KotOR-t csesztették annak idején. Még a Gamer magazinban (R.I.P.) olvastam egy cikket, melyben arról írtak, hogy Kínában hogy "elemezték" a KotOR-t. Sajnos most nincs kéznél a lap, de erre főleg azért morcoskodtak, mert olyan döntéseket is meg lehetett hozni benne, ami a maoista ideológiával nem fér össze. Meg a meztelenség ellen is felemelték szavukat, de ez most nem ide vág.
Mégis miért csinálják ezt emberek? Tudjuk, hírnév miatt. Egy politikus hátterében milyen jól is mutat, hogy egyszer fellépett gyerekek, vagy embercsoportok érdekében, egy gonosz játék ellenében. Mert legtöbbször ezeket nem magánemberek szítják, hanem valami demagóg, aki beeteti a naiv, manipulálható embereket, akik persze, hogy mögéjük állnak. Egy gettós ganxtanigga hogy is ismerné a GTA: SA-t, mikor tudjuk, hogy néhol az is szerencse, ha normális lakásuk van, nemhogy valami konzol vagy PC. Vagy a kolumbiaiak: nem éppen arról híres az ország, hogy isteni nagy a jóllét.
De azt is érdekes megnézni, hogy mégis miért veszik ezt általánosításnak? Ha jobban ismernék a GTA-kat például, akkor valószínűleg feltűnne, hogy e játékok mindig görbe tükröt tartottak a társadalom és a valóság elé. Ezt már grafikailag is érzékeltette mindegyik rész, hiszen a megjelenítés inkább rajzfilmszerű volt, mintsem valóságközeli (s ezt szerintem a GTA IV is megőrizte valamelyest). De a tartalmát is meg lehet nézni nyugodtan! Egy olyan karakter sincs benne, aki úgy viselkedne, mint a valóságban. Ebben nincsenek hétköznapi karakterek, hanem filmek jellemző szereplőtípusairól mintázták őket jórészt. Az idegbeteg Gomez a Vice City-ben pl. nagyon emlékeztet Tony Montana és egykori főnöke "keverékére" a Scarface-ből. De CJ-t és társait is számos filmlegendában, akciófilmben láthattuk már. Abszolút stilizált leképzése a valóságnak, melyet főleg a filmeken át tesz meg. Úgyhogy, aki játszott vele, szerintem semmifél rasszizmust nem érezhetett. Persze soha nem olyanok ostoroznak egy játékot, akik elmerülnek benne, vagy játszanak vele, hanem mindig olyanok, akik maximum 2 órát láttak a játékból, fél szemmel. Persze ez sem "baj", hiszen ma már nem szokás kipróbálni/megnézni dolgokat, amikről véleményt nyilvánítunk...
A másik dolog pedig az a kínos kérdés, hogy ezeknek valóban nincs valóságalapja? Valóban hülyeség-e az, hogy filmek és játékok mindig bizonyos népcsoportokat vesznek górcső alá? Szerintem az, hogy azt állítják sokan, hogy az USA-ban van feketebűnözés, akkor nem mondanak baromságot. A bandaháborúk nem valami fantasy történetek szereplői, a bandaháborúk megfilmesítései nem Frankenstein-történetek. Nagyon is van alapja a leképzésüknek. Nyilván nem úgy, mint a filmekben, hiszen a filmek mindig túloznak, de nem hiszem, hogy pont az lenne a túlzás, hogy lehet fegyvert venni furgonokból, vagy, hogy New York fel van osztva bandák, szervezetek között. Ahogy az sem hülyeség, hogy Kolumbia híres a drogbáróiról, ahogy a mexikói bűnözés sem egy fikció csupán. De az arab terrorizmus sem éppen egy kézzelfoghatatlan dolog. Viszont tény, hogy általánosítani nem szabad. De, szerintem, egy játék ezt soha nem teszi. A GTA-kban soha nem egy ország támadott ellenünk, hanem mindig csak egy bizonyos csoport bandái egy kitalált városban. (Mert Liberty City vagy Vice Ctiy nem léteznek!) Az pedig csak töredék, nem egy egész ország, vagy csoport. Így érthetetlen, minek kell mindent magukra venni. Persze, mint mondtam, feltehetőleg egy ember szította ezeket, valószínűleg hírnév miatt, és még valószínűbb, hogy a játékot csak hírből ismeri az illető.
Ennek ellenére mondhatja bárki, hogy milyen lenne, ha magyarok lennének egy játékban, bűnöző szerepében. Ott van a "Romanii in Spatiu", mely kapcsán hatalmas botrány alakult ki, hiszen abban románokkal kellett magyarokat irtani. Ez pedig különösen kínos téma, hiszen a "Vesszen Trianon!" csak csendesülhet, halkulhat, de el nem némulhat soha. S ennek fényében ez nagyon merész lépés volt a román kö...köhöm...kölkök részéről, hogy ilyen játékot adtak ki. Valószínűleg, ha négerek lennénk Amerikában, nekünk is sokkal jobban fájna, ha már a 200. játékban lennénk bűnözők. Én is felháborodtam annak idején ezen a romános játékon, de igazából nagyobb volt az egésznek a füstje, mint a lángja. Főleg, hogy a játék maga egy trágya, és tulajdonképpen nem is nagyon kapunk benne infot arról, hogy a magyarokat kell ölni az űrben. Ami már elve szürreális. Csak ugye ott van, hogy vannak degeneráltak, akiket ez uszíthat. Ahogy az is uszíthat persze, hogy a San Andreasban négerekkel lőjjük egymást halomra a város egyes területeiért. De ezeken túl kellene lépni, azt hiszem. Egy játék az maradjon játék, nem szabadna, hogy ennyire felidegesítsen minket - illetve másfelől azt is szem előtt kell persze tartani, hogy lehetőleg indokolt legyen valamelyest, hogy miért kell a másik népet irtani. Egy Age of Empires-ön bizonyára kevésbé lehet felháborodni, hogy a francia kampányban, a II. részben, angolokat kellett irtani. De egy GTA-ban gondolom a "békeidő" lévén ezt már kevésbé nézik el - főleg, hogy madártávlat helyett itt TPS nézőpontban vagyunk.
Mindenesetre szerintem erről is le kellene szokni, hogy ilyenért basztassanak játékokat. Ha egyszer egy játék Amerikát akarja parodizálni, nyilván nem fogj a harlemi fekete bandákat templomba járó, éneklő jópolgároknak beállítani, ha egyszer a valóság sem ezt mutatja. Vagy egy Világháborús játékban bizonyára nem nagyon fogják a nácikat áldozatként bemutatni, akiket csak az UFO-k bűvöltek meg, hogy döntsék romba Európát. Szarból nem lehet palotát építeni, s szerintem, ha az zavaró egy játékban, ha zöld a vér, vagy UFO-kat lehet elütni gyalogos emberek helyett, akkor az is zavaró lenne, ha egy GTA: San Andreas-ban CJ jól fésülten, öltönyben, egy hatalmas irodaházban éppen azon törné a fejét, hogy teljesíthetné túl az ötéves tervet...