Képregény  (rajz)film
Képregények már nagyon régóta léteznek, ezt megtudhattuk a Gurus írásokból is. S ezek főleg a távol-keleti kultúrákban bírnak nagy hagyománnyal. Ezt is tudjuk. Az is tény, hogy Európában és Amerikában ma reneszánszokat élik a képregények, köszönhetően annak, hogy az egyes művészeti és szórakoztatóipari ágak egyre jobban és nagyobb mértékben reflektálnak egymásra. Így az egyik akarva-akaratlanul is népszerűsíti a másikat, amaz meg egy harmadikat és így tovább. Mára már számtalan képregény-filmet fel tudunk sorolni, melyek jellemzően inkább kevesebb, mint több sikert arattak. Ez véleményem szerint annak is betudható, hogy igazából a képregény stilizált világa nem vihető át filmre "büntetlenül". Ezalatt értem azt, hogy, ha egy erős stílussal rendelkező alapanyagunk van, az megköveteli, hogy ennek feldolgozása is valamilyen szinten hordozza stílusát. Hiszen egy X-Men nemcsak arról szól, hogy pár mutáns összefog, és elkezdi irtani a gonosz mutánsokat, hanem arról is, AHOGYAN ezt teszi. Egy Batman filmnél nem tehető az meg, hogy realista módon bemutatjuk, Batman hogy tesz rendet a városban, mert akkor kapunk egy tulajdonképpeni modern "Zorro"-t. S így oda annak, ami a képregény sava-borsát adta. Ezért is jó, hogy szerencsére a személyes kedvenceim olyan rendezők kezébe kerülnek, mint Chritopher Nolan, vagy a mester, Tim Burton. Utóbbi, Burton, különösen, hiszen neki a filmográfiája arról szól, hogy a saját démoni képzeteit vetíti a vászonra. Ha csak a most készült Sweeny Todd-ot is nézzük, máris szembetűnik, ki is ő. Ez a fazon arra született, hogy stilizált világokat teremtsen! Sőt, tovább megyek: hogy a képregényt, az általam egyik legnagyobbnak tartottat, mozgásba hozza! S ezt meg is tette az 1989-es és az 1992-es Batman-ben. Nolan-nél ez már neccesebb, hiszen nála már jobban érvényesül a "realistább" Batman, de azért a vízió-szerű denevérrajok, a drog "szubjektív" kamerája (ugye mikor a Batman: Begins! végén megfertőződik Gotham City nagy része) például. Ezekben jól eltalálták a képregényes stílust, ha Nolan-nél egy kicsit ez sérül is. De Burton filmjei abszolút visszaadják képi világban is ezt az egészet. Valóban megmozdult a képregény! Főleg a Batman: Returns-ön érződik ez, ahol a karácsonyi démonok bizarr megtestesülése abszolút felidézi a rajzolt figurákat is. Szerencsére van régi Batman-es képregényem, így össze is tudtam vetni: tényleg zseniális, mennyire jól megbirkózott ezzel Burton, és ennek a tetejébe még azt is elérte, hogy szuverén alkotásként, FILMként is érvényesüljön!

Persze e stilizálás legfelsőbb fokát a Sin City és a 300 érte el véleményem szerint. Frank Miller képregényeinek filmre vitelében jól látszik, ha a képregényeket kézbe vesszük, hogy szinte beállításról-beállításra összevethetők a filmekkel! Például a 300 elit harcosainak felvonulása pontosan ugyanúgy, ugyanabból a kameraállásból látszik a filmben, mint amilyen szemszögből a képregény kockáján. Vagy Marv és Goldie fekvése a piros, szíves ágyon telejsen ugyanúgy látszik filmen, mint ahogy a képregény ezen részletén is! S még a mozgások, színek is stimmelnek! Látjuk, hogy mozog a kép, látjuk az akciót, de a hosszú beállítások, lassítások, kimerevítések tökéletes képregény-illúziót keltenek. Szerintem e két filmmel született meg a film és a képregény összeölelkezése igazán! S mindegyik siker lett, szerettük, ott vannak a polcainkon DVD-n. Pedig a 300 sem egy nagy durranás, ha lecsupaszítjuk mindentől (a Sin City-re már nem mondanám ugyanezt, mert ott rendkívül izgalmasak a történetek is, az előadásmód is - nem hiába, na, az Robert Rodriguez filmje, a 300 meg mégiscsak egy Zack Snyder-é, akinek főleg a harmatos Romero-remake-je ismert igazából csak). Ha a 300 nem ezzel a képi világgal lenne megáldva, akkor szerintem gyorsan elfelejtettük volna, mert ilyen "nagcsatázós-szeletelős-hős-ordítós" filmből van már elég, főleg fantasy-ből.

Ezek mellett vannak még jónak mondható képregény-feldolgozások. De ezek tényleg csak a "feldolgozás" szintjén maradtak meg, nem voltak képesek elérni azt a szintet, amit egy Sin City, vagy Batman képes volt. A Spiderman miatt biztos sokan vitába szállnak velem, hogy miért sorolom ide. Nekem tetszett a film, és képregényeim is vannak, amikkel összevethetném, de egészen más a hangulata szerintem. Míg egy Batman képregényt olvasva szinte ugyanazt érzem, mint mikor egy Batman filmet nézek (szigorúan Tim Burton-éről beszélek, nem a harmatos Joel Schumacher borzalmakról). A Spiderman egy nagyon jó, elgondolkodtató, sőt, még mondanivalóval is bíró film, de számomra épp ezért egész más, mint a képregény. Stílusban pedig egy film, nem pedig egy képregény-film. Emellett ott van a Superman is, ami szintén egy jó film, de távol van a képregényektől, főleg a későbbiektől, amiben Superman kevésbé "nyálas" hősként tűnik fel. Bár ezt a legújabb Superman: Returns sem vette észre - nem tudom, miért. Az X-Men trilógia sem rossz, de az meg egy szenzáicóhajhász hollywood-i sikerprodukció lett inkább, mint a képregényt tisztelő és átörökítő alkotás. Ezekből jellemzően ezerszer jobb rajzfilmeket csinálnak. Erre most nagyon nem akarok kitérni, de azért időzzünk el itt is kicsit! Hiszen a képregény és a rajzfilmek (s most nem animácó értelemben beszélek róla!) stílusukban azonosak. Csupán mozgásba hozták a képregényt a rajzfilmben, minimális stílusbeli váltással. Én sokáig néztem a Batman, Superman, Spiderman és Transformers sorozatokat is (mind ugye képregényes gyökerekkel is bír), s azt mondom, teljesen sikerült átörökíteni ezeket mozgóképes formába. S még a stílus is rendben volt. Az már más téma, hogy egy idő után a legtöbb repetitív lett, és elmentek a szürreális baromság irányába (főleg a Superman, mikor elkezdtek egyesülgetni az Igazság Ligájában, vagy mi a rákban, a szuperhősök LOL ). De pont azért voltak ezek szerethetők, mert teljesen hűen sikerült a hősöket mozgásba hozni és megszólaltatni!

Persze vannak nagyon gyenge próbálkozások. Amit ezek közül ismerek, az a Hulk és a Maszk. A Hulk az egy bénaság lett, szerintem ebben mindannyian egyetértünk. A nagy, zöld monstrumból csináltak egy eunnuch-ot XD. Eric Bana, a "szívtipró Hektór" meg aztán abszolút nem illett Bruce Banner szerepébe. Főleg a képregény olvasása után (amiben Batman-nel is összecsapott egyszer Hulk LOL ). Szánalmas egy film volt, remélem, Edward Norton majd jobban teljesít. A Maszk pedig abszolút szar volt szerintem, Jim "mostkellnevetnimostkellnevetniaszarpoénjaimon" Carrey pedig modorosságával abszolút alágyújtott a groteszk, nagyon szimpatikus és vicces figurának. Rajzfilmen és képregényen szétröhögtem rajta az agyam, de filmen már abszolút nem. Mondjuk ebben benne volt, hogy Jim Carrey-t alapból nem bírom (nem tudom, mit voltak oda sokan az Ace Ventura-ért - a hülye poénjain valahogy felidegesítem magam, minthogy röhögjek), de az is, hogy a Maszk-érzés nem jött át abszolút. De felsorolás szinten álljon itt még pár borzalmasan gyenge képregény-feldolgozás: Catwoman, Daredevil, Dick Tracy, Fantastic Four, Constantine - most ezek ugrottak be.
Kíváncsian várom az Iron Man-t, amihez sokan sok reményt fűznek. Ott van emögött is a "rém" nálam, hogy rajzfilmben már láttam Iron Man-t, és ott sem tetszett XD. Nekem az ilyenek már nagyon távoliak és szürreálisak. De, ahogy az előzeteseket nézem és olvasom, abszolút eltér majd stílusában a képregénytől, ami már alapból megelőlegezi, hogy kicsit ferde szemmel nézek rá. Jó, nem lehet minden olyan, mint a Sin City, de azért ilyen filmek után nyilván nem fogom a Spiderman, vagy az Iron Man rendezőit dicsőíteni (jó, tudom a Sin City 2005-ös, a Spiderman 1. része pedig 2002-es, nem is azért mondom).

Tehát én összességében azt állítom, hogy élőszereplős filmre vinni képregényt nem egy hálás és szerencsés feladat. Képregényen rengeteg jó dolog van, s ezek rajzfilmbe ültetése még jól is elsülhet (sőt, többségében, a régiek egészen élvezhetők!), de mozgóképre vinni CGI-vel (illetve régebben egyéb speciális technikával) /szuper/hősöket nem olyan jó dolog. Legalábbis ehhez is olyan ember kell, akinek van fantáziája, és nemcsak meglovagolni akarja a híres franchise-t, egy-egy képregény-újrakiadás és -kiadás apropóján.


Manga és Anime
A mangákkal, anime-kkel, és élőszereplős filmek kapcsolatánál ugyanez a helyzet, csak ugye ezek speciálisabb dolgok. Hiszen egy manga, egy japán képregény, alapjaiban más és egyedi stílussal bír, mint egy európai, vagy amerikai. Jó, egy francia XIII. és egy DC képregény között azért tudunk különbséget tenni, de a hagyományok azért azonosak az ábrázolsában. A mangákban a "super-deformed" szereplők miatt is sokkal másabb lesz az egész. Ugye ez azt jelenti, amikor egy szereplőt vagy félistenné nagyítva látunk megrajzolva, vagy pedig összetöpörödve, óriásira nőtt szemekkel, toporzékolva egy asztalon. Persze ez egy "tipikus" példa volt (mondjuk az "alapműből", a Ghost in the Shell-ből), hiszen azért megnézve nem mindben fedezhető fel ez természetesen. De, ha a képregényekre azt mondjuk, stilizáltak, a mangákra azt mondhatjuk, hogy irreálisan túlzóak, a szó legjobb értelmében. Pedig a szereplők nem "japánok". Mindegyiknek nyugati kinézete van szinte, kevés az olyan alkotás, amiben feltűnik egy-egy ferdeszemű szereplő, vagy jellegzetes japán építmény, ruha stb. (ugye ez a "muko-kuseki" jegy, vagyis a nemzetköziesített ábrázolásmód). De, ha megnézzük a mozzanatokat, az akciókat, a párbeszédeket is akár, rájöhetünk, hogy a manga teljesen más képregény, mint a nyugati társai. Egy nyugati képregényben egy harcot stilizálva láthatunk: például egy képben láthatjuk, ahogy Pókember kilövi a hálóját az áldozatára, s esetleg még a keze nagyközelije is megjelenik. Egy mangában ezt a jelenetet több képkockán kersztül láthatnánk, a szereplőt teljesen izolálva egy irracionális, a képregény világán kívüli (nincs jobb szó rá) "meta-térben".

Szóval láthatjuk, már ebből a pár jellemvonásból is (s ez még csak nagyon felületes ismertetés volt - egy egész blogot lehetne az anime-knek és a mangáknak szánni - vagy csak külön a mangáknak - estleg egy-egy alkotónak, mint például a mester, TezukaOsamu), hogy mennyire más, mint a nyugati képregény. De itt is megihletődött sok alkotó, és ezeket "mozgósította" is (manga-eiga-ként nevezték eleinte, az anime csak külföldi jövevényszóból származik, ugye, ahogy a Guruban is olvashattátok). Ugye az elsők között volt az Astro Boy , a "mester" híres mangája alapján készült anime. Persze már a II. Világháború előttre is visszanyúlik ez, sőt, az anime már a némafilmes időkben is létezett, bontogatta szárnyait. A Világháború idején főleg olyan anime-k (vagy nevezzük inkább: japán rajzfilmnek, manga-eiga-nak), melyekben állatok voltak a főszereplők, és a gonosz angol felhőkkel/medvékkel/egyéb gonosz állatokkal küzdöttek meg. Ezek közül a leghíresebb a Momotaro-széria , melyben egészen banális méreteket öltött a propaganda, és a nyugati államok elleni küzdelem (ugye gonosz felhők ellen harcoló vizilovak nem mindennapi látványt nyújthatnak LOL ). Kedvenc példám viszont a mangából ---> anime transzformációra a Legend of the Forest című mestermű. E rajzfilm (mert ez még rajzolt, nem animált) konkrétan képregényként kezdődik. Állóképeket látunk, melyeken menekülő mókusok jelennek meg, s komolyzene kíséretében menekülnek le a fáról. Ahogy egyre gyorsabb ütemben látjuk az állóképek váltakozását, és egyre ziláltabb, dinamikusabb a menekülés, annál jobban "elevenedik" meg az egész. Vagyis egy fokozatos, gyönyörű kép átmenetet látunk a "mangából" a "manga eiga"-ba. Könnyfakasztóan gyönyörű! Nézzétek meg, ha gondoljátok.
 
Így már e rajzfilmnél is láthatjuk, mennyire jól megy, és működik a képregényből rajzfilmbe való transzformáció. Ezért, vagy másért, de ez is közrejátszott abban, hogy szokássá vált anime-t csinálni a népszerű mangákból. Bár ezirányú ismeretem még egy féléves kurzus elvégzése után is csak nagyon csekély, de legutóbb egy manga-gyűjteményt fellapozva (főleg Miyazaki és Tezuka mangáiból) konstatáltam a látott anime-k alapján, hogy ezek rohadtul működnek! Főleg, hogy az alkotó szinte mindig részt vesz a munkálatokban! Ezért is sikeresek, és ezért is működik mozgásban ugyanolyan jól az, amit addig csak olvastunk. Tizenéves éveim meghatározója a Dragon Ball volt, abból is főként az első "nekifutás", vagyis a Z, GT, meg egyéb betűktől mentes, original változat. Most nagyon nosztalgikus volt látni képregényben is, ahogy Son-Goku szétrúg néhány segget XD. Gyönyörű, hogy ezt képregényben milyen módon meg tudták oldani. S itt azért már fel-feltűnik egy-két jellegzetesség is a távol-keletről. Viszont ez a kínai mitológiából van, nem a japánból, szóval a "muko-kuseki" ilyen szinten megamarad XD. De tény, hogy Son-Goku története és háttere kínai alapokon nyugszik, név szerint az "Utazás Nyugatra" címűn. Illetve Jackie Chan filmjei is ihletőelemek voltak (Részeges karatemester). Ami nem is olyan hihetetlen, hiszen "Zseniális Teknős" /UHHH XD/ az első Nagytornán Jackie Chan álnéven indult. Aki nem hiszi, járjon utána.
De számtalan rajzfilmsorozat és rajzfilm van, mely manga alapokon nyugszik: Sailor Moon, Speed Racer, Akira, Hellsing, Death Note, személyes kedvenceim a Golgo 13 és a Crying Freeman stb. stb. stb.
Összességében tehát elmondható, hogy a legjobban a manga --> anime transzformáció működik, ami igazából nem is transzformáció, csupán hangot és mozgást adnak a szereplőknek, a manga "megelevenedik", ahogy a Legend of the Forest-ben is láthattuk. A stilizáció, a jellegzetességek, és a kiváló sztori szinte minden esetben megmarad és a helyén van. Mi ennek az oka?
1. Szerintem az alkotók aktív részvétele, ahogy Frank Miller is tette a Sin City-nél vagy a 300-nál is. A segítségnyújtás a minimum, de ugye itt sokkal többet is tesznek ennél a mangák rajzolói és alkotó.
2. Másfelől szerintem pedig azért, mert a rajzfilm ugyanúgy lehetővé teszi a BÁRMI megtételét, mint a rajz. Csupán technika kell az összehangoláshoz, és máris működik. De itt aztán minden lehetséges és nem hat modorsan, vagy giccsesen. Tudjuk, hogy ez egy stílus, és pont azért szeretjük, mert annyira túlzó, heroikus, sőt, néha patetikus! Mindehhez párosul a kiválóan megválasztott zene is. Tehát a legfontosabb: az ábrázolásmód hűsége és a lehetőségek kihasználása által NEM SÉRÜL az alapanyag, és nem hat bugyután mozgásban. Itt a szexuális egyesülés nem egyszerűen orgia, hanem akár egy Világvége is lehet, mely a Világűrbe kiható pénisszel bír XD. Higyjétek el: láttam ilyet XD. Az egyik egyetemi kurzuson, vetítésen. Egy részlet belőle (csak 18 éven felülieknek! XD Minthogy ez egy horror-pornó):


De ott a Golgo 13 is, amit említettem. A hősbe belenyomnak több tárat, és még mindig él! XD Szoborszerű szörnyek támadnak rá! De túléli. S nem is ezen van a hangsúly, hanem azon, hogy a "szörny" itt nem kelt ki szánalmas röhögsét az emberből, mint a legtöbb gagyi kommersz nyugait élőszereplős fosnál.


A Dühöngés
S végre elérkeztem a lényeghez, a költői kérdéshez: mi a büdös francos-mákos-toszott-foszlott-életért kell rajzfilmeket, mangákat, anime-ket ÉLŐSZEREPLŐS filmre vinni?????????????????!!!!! Bocs a troll fogalmazásért, de egyszerűen felbőszít, ha ilyesmiről van szó.
A fenti írásomból szerintem már kivehető, hogy mi az anime-k, rajzfilmek, és mangák lényege. Aki nem szűrte volna le: a totális, rajzolt-animált stilizáltság és az ebből fakadó "bármit megtehetek" dolgok. Még a Sin City-ben is, hiába, hogy stilizált, elég idiótán venné ki magát, ha Marv és Goldie szeretkezése izolálva lenne egy térben, és Marv nemiszervével átdöfné Goldie-t. Szerintem dühödten szaladtunk volna ki a moziból. Egy anime-nél ez természetes. Egy élőszereplős filmnél nem, mert tudjuk, hogy ez abszolút mesterkélt, és szimplán azért, mert idiótán néz ki.
S az milyen baromi idiótán fog kinézni, ahogy Son-Goku húsvér mása majd "kamehame"-kat nyom az ellenfelére... Mert ugye készül (elkészült?) a Dragon Ball film!!! Nem hittem el, mikor meghallottam, hogy lesz ilyen. Még nem láttam belőle trailer-t, de két dologra számítok: a modorosság és a patetikus hangvétel élőszereplős filmen nagyon gyászos lesz. Láttunk már '70-es évekbeli Luci Fulci horrort? Ha nem, ajánlom a "The House by the Cemetery" filmjét XD. Ott van modorosság. Nagyközeliben vágják fel a nő ütőereit, és ordibálnak egész végig, a monstrum pedig teper le mindent. Ez szerintem irtóra gagyi, és mikor órán néztünk belőle részletet, könnyesre röhögtük magunkat. Ez egy anime-ben kb. olyan lett volna, mint az Urutsukidoji, amin szintén lehet röhögni, de van benne mégis valami lenyűgöző.
Vagy itt a Speed Racer, melyből készül a mozifilm!!! XD Úristen... Nézzük meg a film trailer-ét és a rajzfilmből részletet. Szerintem nem kell sokat mondanom. (Annyira mondjuk nem rossz - de hihetetlenül bénák az "anime"-t imitáló jelenetek. Speed Racer-nek nevezni egy szereplőt filmben /főleg, hogy az eredeti neve Go/ pedig kb. akkora baklövés, mint Farmer-nek valakit egy Dungeon Siege nevű játékban XD - és filmben is már 8D.)




Illetve emlékezzünk csak a Garfield vagy a mostani Alvin és a mókusok filmekre, hogy nyugati példát is említsünk. Garfield abszolút nagy bukás és csalódás volt, a CGI macska meg kifejezetten undorító XD. A CGI mókusok meg szintén.

Tehát én elítélem a rajzfilmek bármilyen formában való élőszereplős filmre vitelét. Nem hiába nem jutott ez eszébe senkinek régebben, s ezeken amúgy is érződik, hogy a bombasiker franchise-t akarják meglovagolni a pénzéhes és sikerhajhász, de nagyot koppanó kommerszfilm-rendezők. Lehet, hogy sikeres lesz a Speed Racer, vagy a Dragon Ball (bár ezt erősen kétlem - aranymálna díjat kaphatnak), de az anime-k és a mangák mellett elbújhatnak.

(S a fenti fejtegetést az anime-kről és mangákról ne higyjétek, hogy én találtam ki, mert egyetemi kurzusom volt tavaly, Japán rajzfilm címmel XD. Tehát főként azáltal vannak ilyen élményeim.)