Persze ezek után sejthető, hogy kb. melyikről mi a véleményem, de azért had fejtsem ki egy hosszabb, kritikát-imitáló, de erősen szubjektív, elemző-jellegű írásban.
A „Jin” - Superman: Returns
Superman sokak szerint az egyik legjobb, s legősibb szuperhős, míg mások szerint a legnyálasabb, legsablonosabb, legszarabb. Véleményem szerint mindkét állításban van igazság, hiszen tényleg az egyik legrégebb óta létező hősről van szó (már a II. Világháború idején készült belőle rajzfilmsorozat is), akit az 1970-es évek végén készített, Christopher Reeve-féle mozifilm éltetett tovább. Nyálas vagy sem, az tény, hogy gyerekkorom egyik meghatározó filmje volt, s a Csillagok Háborújával együtt emlegettem akkoriban egy lapon. Bár mára ízlésem rendkívül sokat, 180 fokos fordulattal változott meg, mégis megmaradt rajongásom az 1978-as film iránt. Pedig az effajta hős mítosza számomra összedőlt és nevetségessé vált (egy jó ügyért küzdő valaki, minden árnyalat nélkül - nem az én stílusom), illetve attól sem esek hanyatt, hogy valakinek lézerszeme van, vagy hurrikánt tüsszent. Egyszerűen a film maga tetszett és tetszik a mai napig: izgalmas, fordulatos, klasszikus elbeszélésmódú történet, na meg persze Gene Hackman, Marlon Brando. Ugyanilyen kedvenccé vált a II. rész is, habár ott főleg a főgonoszok tetszettek már, illetve a kis árnyalat, amit belevittek a hős karakterébe. Ezután persze zuhanórepülés következett, bár nekem még a III. és a IV. rész is tetszett a maga nemében, de egyértelműen a „gagyi” kategóriába esik már mindkettő, s képtelenek újat hozni a sorozatba. Az utolsó 2 részen látszott és érződött már, hogy csupán a márkanevet kívánják meglovagolni, a minőség cseppet sem számít, csak a profit, a bevétel.
A film számomra hirtelen érkezett 2006-ban, akkoriban még annyira nem figyeltem a kortárs blockbuster-öket, éppen egy nagy csalódási korszakomat éltem e téren, s fordultam a régi nagyok felé hosszú időre. Na, meg akkoriban a Sin City volt a „zisten”, meg Tarantino filmjei - ezeket néztem rongyosra. Így szépen el is felejtettem Superman visszatérését, melyet majdnem 20 év után próbált meg. A tegnap éjszakai élmény után csak ennyit: köszönjük, majd talán egy újabb 20 év elteltével próbálkozzon ismét! Következőt!
Ám ez a kreativitás itt ki is fújt. Megkapjuk ugyanazt a gonoszkodást, mint 30 évvel ezelőtt, csak éppen most sokkal céltalanabbul, mint akkor. Valahogy nem áll össze a kép, Lex Luthor nem lesz az a komikusan veszélyes bűnöző, akit Gene Hackman formált meg. Igaz, karaktere már az 1. filmben is igen gagyira sikeredett, abszolút méltatlan ellenfél volt Supermanhez, de itt még ráadásul alig csapnak össze, semmi intelligensebb beszélgetés nem zajlik köztük. Néhány rúgás-harapás, és ennyi. Tulajdonképpen az egész történet arra épül, hogy Luthor megtalálja a kriptonitot, amiből egy egész szigetet kíván létrehozni, ahol Supermant majd jól elintézheti. Látunk egy viszonylag hangulatos visszatekintést az ismert barlangba, nosztalgiázunk a prológusban a Krypton elhagyásáról, de ezt kb. minden „remake”-ben megteszik, így legfeljebb felásítunk a nagy unalomban.
Persze az eredetiségre kívántak törekedni a készítők, csak éppen ezek banálisak lettek, melyen inkább csak kínosan elmosolyodunk, mintsem fejbólogatva helyeselnénk létüket. Ilyen például a jelenet, mikor Supermant elkapják a Krypton-szigeten. A hős földet ér, elgyengül, habár most szemében elszántság látható. Kezét öklébe szorítja, s akár egy anime főhőse, szinte dühödten vonul harcba, melyről tudja, hogy el fogja veszíteni. Mikor találkozik Luthorral, megpróbálja leszerelni, de tudja, hogy itt, e talajon ők egyenlők. Ellenfele egy nagyot lök rajta, beesik a kriptonit közé, megsérül, vérzik. Luthor röhög, majd némi grimasszal utasítja verőlegényeit, hogy készítsék ki a tarka hőst. Miután jól összeverték, amolyan kocsmába illően, Luthor oldalba döfi egy kriptondarabbal. A hős tántorog, mint aki berúgott, s szépen lefordul a szigetről, bele a tengerbe. A film egyetlen eredeti jelenete talán ez lett volna, ha nem ilyen esetlenül ér véget. De ugyanilyen erőltetett és felesleges megoldás az is, mikor Supermant halottnak hiszik. Jó, hogy van egy ilyen képregény, ahol tényleg meg is hal, de talán ezt nem ilyen hőshöz illetlen körülmények között kellett volna megtenni (kórházi ágy, EKG, bahhh). Persze mindez nem lenne baj, de a sztori alapvetően klasszikus, így a kórházi jelenetek abszolút megtörik a stílust. Egy eldöntetlen koncepcióval állunk szemben, melyen érződik, hogy az abszolút felületes kidolgozás miatt van így.
Bryan Singertől pedig többet várna az ember, legalábbis az X-Men 1-2 viszonylagos sikere után. Igaz, a Superman-márkanév miatt valószínűleg nagy volt rajta a nyomás, s az X-Men és e klasszikus merőben más, eltérő, már csak a DC Comics vs. Marvel szembenállás miatt is. Míg az X-Meneknél a komor, sötét hangvétel és a sötét tónusú képek megállták a helyüket, addig itt vigyáznia kellett a Superman-hangulatra is, de érződik, hogy valami újat is szeretett volna vinni az egészbe, az X-Menhez hasonló stílusban. Nem sikerült neki, sőt, igencsak felemás lett így a végtermék.
A színészekkel is baj van. Míg az 1978-asban Christopher Reeve és Gene Hackman tökéletes választásnak tűntek, addig itt Brandon Routh és Kevin Sapcey már nem annyira. Routh egy senki, mondhatjuk ezt bátran, míg Spacey-nek ez a szerep túl kevés, túl komolytalan, s itt nem a humoros részére célzok. Jól alakítja Lex Luthort, s talán az ő játéka értékelhető leginkább a filmben, de valahogy ő sincs a topon, nincs a helyén. Brandon Routh pedig abszolút erőtlen, karaktertelen, arctalan „szépfiú”, amolyan tucatplayboy, akire az idióta nők szülinapi partykon sikítoznak. Nagyjából Chritopher Reeve arckifejezéseit próbálja ismételgetni, de a szintén kissé nyálas színészhez képest ő semmi, s látszik, hogy mennyire modorosak a próbálkozásai. Míg Reeve-nél látszott, hogy számára azok az arckifejezések teljesen természetesek, s valóban éreztük, hogy ő Superman, addig Routh csupán játszani próbálja a szerepét, de azonosulni nem tud vele. Kérdés, hogy akkor minek vállalta el. (Ja, tudom…)
A többi szereplőről pedig beszélni is felesleges: átlagos-gyenge alakítást nyújtanak. Ez főleg Kate Bosworth-nél feltűnő, aki Lois Lane-t hivatott alakítani. Ő már annyira szánalmasan gyenge és nem vászonra való, hogy szinte csípi a szemünket. Jól néz ki? Na és? Teljesen hiteltelen, mint féltő családanya, vagy komoly, pályát befutott újságírónő. Jobb lett volna, ha meghagyják a tinivígjátékoknál, az való neki.
A „Jang” - Benjamin Button különös élete
Mint már korábban kifejtettem, a keleti filozófia szerint mindennek van valami ellentétpárja, minden dolgot, eseményt egyensúlyoznia kell valaminek. A fémet a fának, a vizet a tűznek, a sötétséget a világosságnak - egy rossz filmélményt pedig egy jónak. Tegnap éjjel néztem meg a Superman: Returnst, mely 2 óra 20 perc tömény unalom volt számomra, emellett pedig néha fájt, mennyire klisés, illetve elcseszett koncepcióval van dolgom. Minthogy e nyaramat masszív filmnézéssel töltöm részben (mely abból is következik, hogy rengeteg mindent nem volt alkalmam még megnézni, hiába láttam már csilliónyi filmet- akár jó, akár rossz alkotásról van szó), így mindenképp ma egy olyat akartam nézni, ami ellensúlyozza Superman bukását. Egy nem is olyan régi darabot is beszereztem, melyről sokan áradoztak, s mellyel kapcsolatban kicsit szkeptikus voltam. Nem is amiatt, hogy tényleg jó-e, hanem azért, mert félő volt számomra, hogy egy nyálasan érzelgős filmet kapok. Szerencsére minden félelmem eloszlott, a Benjamin Button különös élete valóban megérdemli a rá szánt időt és a pozitív kritikákat egyaránt.
A történet kissé megijesztett eleinte, de egyik tanárom (Spiró György) mondatai idéződtek fel bennem: „a fantasy-től ne féljetek!”. S igaza volt: ugyan kissé fura, hogy egy „varázsóra” köré építik fel a sztorit, illetve ez az okozója mindennek, de ilyenen nem szabad fennakadni, hiszen az sem kevésbé különös, ami magával a főszereplővel történik. Ugyanis Benjamin nem sokkal az óra üzembe helyezésekor születik, az I. Világháború után, s az a különös benne, hogy teljesen visszafelé fejlődik. Öregemberként születik, gyerek aggyal és lélekkel, hogy gyerekként haljon majd meg 80 év múlva egy öregember agyával. Az ő élettörténetét követjük végig, érdekes találkozásokkal és egy ismerős szerelmi szállal, mely hasonló kérdéseket boncolgat, mint a Forrest Gump ennek kapcsán.
Emellett a film azt az egyszerű témát is boncolgatja, ami sokakat foglalkoztat a mai világban úgy, ahogy már ősidők óta: az öregedés problémája és ezzel a szépség elvesztése. A film ezzel szemben pont azt mutatja meg, hogy teljesen mindegy, megöregedve halunk-e meg, vagy pólyás babává fiatalodva, soha nem az számít. A lényeg, hogy a két véglet között tudtunk-e élni. A lényeg, hogy ne bánjuk: már megöregedtünk/eljárt felettünk az idő. Benjamin visszafiatalodott kisbabává úgy, hogy már kifejezni sem tudta magát, mégis megbánta talán az utolós pillanatban, hogy engedve a társadalmi- és egyéb nyomásnak nem azt tartotta szem előtt, hogy lehetne boldog szerelmével, elszalasztva a lehetőséget, hanem azt, hogy lenne a legokosabb, legetikusabb. Benjamin akármilyen szimpatikus is volt végig, igazából elcseszte, s ezt kellett megbánnia neki a film végén úgy, ahogy szerelmének is halála pillanatában. E problémakörnek a tanmeséje a Benjamin Button különös élete: ne akkor mérlegeljünk, amikor már késő, s nem az számít, testünk milyennek mutat minket, hanem az, milyennek érezzük magunkat. Benjamin nem érzett rá arra, hogy apa tudna lenni, így nem is mert az lenni, pedig öregk gyerekként pont arra cáfolt rá, amit sokan hittek: hogy ő egy öregember.
Tehát Fincher rendkívül bonyolult és allegorikus, már-már lírai filmet alkotott a Benjamin Buttonnal. Tökéletesen sikerült megragadni az életérzést, amit a film közvetít és ezt egy élettörténeten keresztül koherensen végigvinni. Hiába a csipetnyi fantasztikum, nem válik idétlenné vagy meseszerűvé a történet, megőrzi komolyságát amellett, hogy szerencsére közel sem az a nyomasztó, komor hangulatú mű. Néhol játékos, néhol drámai, de soha nem lesz póriasan expresszív, vagy nyálasan melodramatikus, pedig meglennének a lehetőségek erre. Mikor már-már sematikus megoldásokat várnánk, akkor mindig csalódnunk kell szerencsére, mert e film igen is meglepetéseket okoz és végig képes eredeti maradni. Például mikor Benjamin megtudja, ki az apja, azt várnánk, hogy majd könnyekkel küszködve, dühödten, vádlón nekiront apjának, amiért kitette egy öregotthon lépcsőjére - persze jogosan. De nem, a film itt sem tör ki, nem lesz veszekedés, drámai ajtócsapkodás, banális hiszti. Bölcs lecsengése van az egésznek, tudomásul véve a dolgokat, tisztelletteljesen megmaradva Benjamin Button karakterének ártatlanságánál.
Éppen e lírai hangvétel miatt kicsit nehezen passzolnak a történetbe a jelenkori, kórházas részek. Ezek jellemzően megtörik a „történelmi idő” ünnepélyességét, s banálisan megtörik a film komolyságát. Felesleges volt flashbackekre felépíteni a filmet, megállta volna a helyét e részek nélkül is. Főleg, hogy az itteni színészi játék erőtlen, beteges, akárcsak a haldokló Daisy. Brad Pitt és Cate Blanchet alakításának kontrasztjában e jelenetek erősen elütnek a Benjamin Button minőségétől, s emellett semmilyen pluszt nem közölnek, csupán aláhúzzák, megerősítik a sztori felszínét. Tehát hozzá nem adnak semmit a filmhez, maximum elvesznek belőle. Igaz, keveset, mert ettől még ugyanolyan kiváló film marad szerencsére a Benjamin Button különös élete.
A színészekről már volt szó, de mégis ki kell emelni, hogy a két főhős zseniálisan alakít, főleg Cate Blanchet. Ugyan Brad Pitt a címszereplő, mégis mellette ugyanolyan érdekes Daisy karaktere is. Látni, ahogy az ártatlan kislányból diadalittas, beképzelt kis fruska lesz, hogy aztán egy baleset szó szerinti hatalmas pofonnal észhez térítse. Rengeteg pálfordulás jellemzi a főhősnő karakterét, mely így azt is megmutatja, hogy ez a színésznő milyen kiváló tehetség is: bármilyen karaktert el tud játszani, legyen az forrófejű ifjú, vagy mefáradt „özvegyasszony”. S meg kell jegyezni: eszméletlen, milyen gyönyörű és fiatalos még mindig, habár bizonyára sokat dolgoztak azon, hogy huszonévesnek nézzen ki.
Brad Pitt esetében pedig egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy nagyon alábecsültük akkor, ha azt hittük: ő egy nyálas képű tinibálvány, aki műfaji filmekbe való. Fincherrel való munkássága csak a jéghegy csúcsa. A Bábel vagy a Jesse James meggyilkolása egyaránt azt mutatják, ez a férfi több egy izomagyú Akhilleusznál, s igen is ott a helye nevének a nagy tehetségek között. Ebben a filmben tényleg olyannak láthatjuk őt, mint még soha: nyugodt, higgadt, olykor aggódó, de nem is forróvérű, mint mondjuk a Bábelben volt. Az eddigi, számomra abszolút temperamentumos hősfigura itt egy egészen egyszerű alakká avanzsálódott. Remélhetőleg még sok filmben láthatjuk hasonlóan mély és színvonalas szerepben.
A Benjamin Button különös életét még sokáig lehetne fokozni, dicsőíteni, elemezni, hiszen egy rendkívül mély, allegorikus, szép film, mely az utóbbi idők egyik legjobb kortárs amerikai filmje. Úgy gondolom, ez az alkotás is mutatja, hogy vannak még tehetségek a tengeren túlon, és nemcsak a blockbustereké és a pénzé a világ, hanem valóban jönnek még értékes darabok is. Nem kell itt temetni hollywoodot, vagy a filmművészetet: köszöni szépen, jól van ő, csak idő kell neki. Hiszen egy felületes CGI-halmazt könnyű összedobni, de az igazi remekműveknek idő kell. A Benjamin Button pedig ilyen, egy igazi „Jang”, ami ellenpontozza a Superman: Returns-féle „Jin”-eket.