A kérdés, a „probléma” még a zöld PGO-n volt egyszer taglalva. Én nem láttam,
csak egyik ismerős írta nekem, hogy volt ilyen ;D. Ma nem tudom, hogyan, de
eszembe jutott. Illetve de, tudom: Nietzsche műveket olvasok (vizsgára, de
amúgy nagyon élvezetes, gondolatébresztő), és ő a zenét tartja a legmagasabb
művészetnek. Illetve a tragédiát, de ennek is a zene adja erejét, azáltal
emelkedik magas szintre. Ennek eredményeként pedig, mint filmszakos, elgondolkodtam
azon, hogy vajon Nietzsche, ha nem tébolyul meg 1889-ben, s láthatja a
mozgóképet, mely 1893-1896 között született meg, akkor vajon még mindig a zenét
tartja-e a legkifejezőbb, legmagasabbrendű művészetnek? (Bizonyára igen, mert
eleinte a film nem volt más, mint a mozgás attrakciója, illetve később az
irodalmat, színházat másolta, és csak 1907-1908 környékén kezdett magára
találni, mikor kezdtek elterjedni a bonyolult vágási technikák, illetve az
önálló filmes történetmesélés.) Így eszembe jutott ez a régi PGO-s vita is ;D.
De lássuk, mégis miről van szó! Mit is ad a zene nekünk, és mit a film?
1. A zene teljesen a képzeletünkre bízza a képalkotást, tehát szemünk elé nem
tár semmit fizikálisan, mint mondjuk egy festmény, vagy egy játék. Kép legfeljebb
a fejünkben születik a hangrezgések hatására (azért mondok hangrezgést, és nem
dallamot, mert a zene nem feltétlenül egyenlő a dallamossággal). Ha valamit
hallgatunk, akkor egyfelől kikapcsolódunk a világból, és elmerülünk a zenében,
másfelől pedig pont, hogy a hang hallása által keletkezett képeket kivetítjük a
világra. Bizonyára mindenki volt már úgy, hogy egy számot berakott a
lejátszóba, és azt hallgatva elképzelt egy sztorit, megalkotott valami
történetet. Persze ez nem tiszta soha, hiszen manapság rengeteg kép, információ
ér minket, így nem meglepő, hogy, ha sokunkban a klipek mintájára keletkezik
egy mozgókép zenehallgatás közben. Mindenesetre a lényeg, hogy a zene nemcsak
valami szórakoztatásra, vagy „megtisztulásra” való, hanem minket is alkotásra
késztet. Ha nem is értjük az előzőekben leírtakat, akkor a következő példa már
biztos megvilágítóbb lesz. Mindenki ismeri a sztereotípiát, hogy a rockerek a
színpadon gitárokat törnek. Ennek a képe bizonyára mindannyiónkban eleven. S az
is jellemző kijelentés, hogy „ha rossz ideges vagyok, és törni-zúzni akarok,
benyomok valami keményet”. A rockzene „zúzása”, ereje sokszor tevődik át
belénk, sokszor késztet törésre-zúzásra, így hatóereje, ami alkotásra késztet
minket is, így közvetlenül megnyilvánul. Persze itt az „alkotás” inkább
„zúzás”, ezrét kifejezőbb, ha azt mondjuk: a zene aktív befogadóvá tesz minket.
Ez már csak azért is igaz, mert akaratlanul is képződnek bennünk képek a hang
hatására.
De nem is kell, hogy ilyen komolyan elmélyedjünk a zenében, amúgy is befolyásol
bennünket, ha csak „lopva” halljuk. Ekkor is dolgozik bennünk az alkotóerő, ám
ilyenkor ez tudattalan síkon történik. Ha hallunk egy nekünk tetsző számot,
ösztönösen is mozgunk rá, vagy a fejünkben megmarad a dallama. De ha nem tetszik
is megfog, hiszen akkor meg azzal „védekezünk”, megpróbáljuk elűzni, hogy
felidézünk valami nekünk kedveset, ami helyettesítheti ezt. Hiszen sokszor
szinte kitörölhetetlen agyunkból a zene ritmusa, terhessé válhat, akartunkon
kívül is kell, hogy halljuk. (Kant írt erről.) Tehát a zene mindenképp valamire
hangolttá tesz bennünket, valamilyen hangulatba kerülünk általa, ha akarjuk, ha
nem. Hiszen halljuk.
Mindemellett Nietzsche-vel nagyon egyetértek abban, hogy a zene egy nagyon
közvetlen, általános nyelv. Ugyan részleteiben nagyon is absztrakt, elvont (pl.
a komponálás, az akkordok, a dallam, a ritmus mind-mind fogalmak, melyek
együttesen határozzák meg a zenei művet, ezekből áll össze az), de egészében
nagyon konkrét, közvetlen, hiszen mindenféle szó, vagy kép közvetítése nélkül
közöl velünk dolgokat, a legalapvetőbb érzelmektől a legbonyolultabb
gondolatokig mindent kifejezhet a legnagyobb természetességgel. Tehát aki
zenél, azt nem köti a nyelv korlátja, érzelmeit bárkinek át tudja adni a
zeneművész. Ugyanakkor nekünk sem kell érteni semmilyen nyelven, ha zenét
hallgatunk: ha a szöveget nem értjük, akkor is felfogjuk, amit a zene közöl
velünk, a gondolatok közvetítődnek felénk. Nem vár el tőlünk tehát semmilyen
előzetes tudást, mert a zene a legbelsőbb lényegünket ragadja meg, a
legáltalánosabb „nyelven beszél” hozzánk, a legtisztábban, legszabadabban közli
velünk az alkotó gondolatait - s az alkotó a legnagyobb könnyedséggel képes
ezeket hangokba önteni. Legyen az a legartikulálatlanabb hörgés, vagy egy komolyzenei
anyag, egyszerűen értjük, hagyjuk, hogy magával ragadjon és elárassza agyunkat,
átadja a hangulatot. (S ezért nem igazi zene a rap, a discozenék és a populáris
zene többsége véleményem szerint. A rap túlságosan is a szövegre támaszkodik,
és így nem éri el a zene igazi általánosságát, nyelvtől való függetlenségét.
Nem a „zene nyelvén beszél”, hanem „emberi nyelven szaval”. Egy énekes is
szövegben „mondja el”, viszont ott a szöveg csak kiegészítő, a dallam aláhúzza
ezt, illetve kiteljesíti. A rapnél viszont a szöveg az elsődleges, arra kell
figyelnünk, az „igazi zene”, ami alatta szól, csupán kísérő, díszítőelem. A
discozenék pedig ugyan sokszor csak és kizárólag dallamokból állnak, de ezek
monoton ismétlődése mögött nincs semmi. Egyszerűen vákuumot közölnek. Mert
ugyebár a „semmi” is lehet a kifejezés tárgya, én magam legalábbis pl.
technoszámoknál sokszor véltem e célt felfedezni. A popzenénél pedig
legtöbbször a szám csak látszólag szól valamiről. Legtöbbször a szövegek
értelmetlenek, semmitmondóak, vagy csak nagyon egyszerűek, üresek. Mindezek
tetejébe pedig a „zene” csak vákuumot közöl. Tehát a rap inkább a retorika, a
szónoklás művészetének körébe kellene, hogy tartozzék, a másik kettő pedig
inkább „zenebona”, „hangzavar”-kategória.)
Tehát a zene egy rendkívül produktív művészeti ág, látszólagos szórakoztató- és
kikapcsoló-jellege ellenére igen is munkára, alkotásra késztet, aktív befogadót
feltételez. Mint korábban írtam, nemcsak a zenész alkot, hanem mi is. Ezért
képességfejlesztés szempontjából sem utolsó, a szórakozás magas formája,
illetve a művészetek egyik legkifejezőbbike, legdinamikusabb ága. (Hiszen míg a
kép áll, a dráma viszonylag statikus és kötött, a szobor tapintható, de szintén
statikus, addig a zene „mozgásban van”. Így tulajdonképpen, ha a film mozgókép,
akkor a zene a „mozgó hang”, a „mozgó gondolat”, vagy a „mozgó fantázia”.)
2. Ezzel szemben a film képekben beszél. Illetve mára már a zene és a kép
tökéletes szintézise, egyaránt helye van a filmnek, mint képnek, és a filmnek, mint
„zenének” (nemcsak a filmzenében, hanem mint „látható dallamok” formájában).
Kezdetben sokkal közelebb állt a zenéhez. Hiszen a némafilm, mikor a csúcson
volt (kb. az 1910-20-as években), ez a médium számított a tökéletes „képi
szimfóniának”. A film úgy „beszélt” képekkel a legkonkrétabb módon, mint ahogy
a zene hangokkal. A film nyelve a kép, és csakis a kép volt, legfeljebb
zongorakísérettel oldották a moziban a csendet. De az alkotói szándéknak
legjobban a csend ünnepélyessége felelt meg, mikor a néző kizárólag a képekre
koncentrált, és a gondolatokat közölte tisztán képek formájában. Így a film egy
általános, globális nyelv volt, akárcsak a tiszta, emberi hang nélküli zene. A
jó filmekben véleményem szerint még ma is a kép az elsődleges, s nyelvismeret
hiányában is meg lehet érteni egy nem angolszász filmet is. (Azért nem
angolszász, mert ez a nyelv mára „világnyelv” lett, így az amerikai filmek
befogadása már közel sem jelent olyan nagy gondot, hiszen sokan már ismerjük az
angol nyelvet.) Amelyik filmben viszont túl sokat beszélnek, és a képek csak
alátámasztják a szöveget: rossz filmek. Persze attól még lehet rossz, vagy
közepes egy film, hogy ha pusztán a képekből megértjük, de az alkotó mégis
valamit jól csinált, mégis tiszteletteljesen bánt a mozgókép médiumával, hiszen
előtérbe a „képpel mesélés”-t helyezte. Így a Transformers bár kommersz,
közepes film, abban mégis jó, hogy, ha lekapcsoljuk a hangot, akkor is érthető.
Tehát a mozgókép követelményeinek eleget tesz, filmes elbeszélés szempontjából
jelesre vizsgázik.
Viszont e képekkel való elbeszélés miatt az ember „képképzése”, fantáziája
erősen irányított lesz. Vagyis inkább „takarékos üzemmódba” kapcsol. Hiszen
teljesen nem iktatódik ki, mert egy film hatására is elkezdhetünk fantáziálni,
ha nagyon magával ragad, megfog bennünket. De mégis az elsődleges a mozgó képek
befogadása lesz, ezeket próbáljuk feldolgozni, összegezni, illetve
rekonstruálni a történetet a képen zajlott események sokaságából. (Ahogy David
Bordwell is írja például: hipotéziseket állítunk fel, vagyis magyarul
találgatunk, hogy vajon mi fog történni például a főhőssel, vajon észreveszi-e
a felé közeledő veszélyt.) Emellett figyelmünk irányított, a látott kép
keretezett, lekorlátolt, mintegy „szellemi terror” részesei vagyunk, frusztrál,
hogy nem láthatjuk a képen kívül eső világot. Persze ezt a film igyekszik
megmutatni, mégsem mutathat meg mindent, hiszen a „negyedik fal” örökké
láthatatlan marad (ugyebár ahol a kamera van). De mégis így bizonyos
korlátozottságban vagyunk. Viszont a képeknek megvan az az ereje, hogy
felkeltenek bizonyos gondolatokat bennünk, felkorbácsolnak érzelmeket, így
asszociációs képességünk kerül előtérbe a fantáziával, képalkotással szemben. Elgondolkodunk
rajta, hogy azzal a beállítással, azzal a bizonyos színnel, vagy mozgással
milyen gondolat fogalmazódik meg, amit a nyelv, a szó nem képes „elmondani”.
A hang mindezt pedig bonyolítja, habár így a film nem a zene párja, hanem annak
szintetizálója lesz. Mint korábban írtam, a mai mozgóképek már tökéletes szintézisei
a zenének és a képeknek. Ez persze természetessé vált mára, szinte fel sem
figyelünk rá, mégis igen sok lehetőség rejlik ebben a párosításban. Hiszen a
legalapvetőbb elbeszélésmód is ezzel játszik: egy horrorfilmben a szereplők
feszült arcát, vagy a helyszín tónusait, színvilágát látjuk, miközben halljuk a
baljós zajokat, zörejeket, esetleg zenét (mely tartozhat a film világához, vagy
pedig azon kívülről, a hangmontázsból). De a thrillerek legtöbbje is a hang és
kép együttes hatásával él: például a Psycho ismert jelenetében a sokkhatást a
az arctalan figura, a lehanyatló női test és a gyors hegedűjáték (?) összhatása
okozza. Bonyolultabb szinten viszont a zene sokszor a kép ellenében beszél,
illetve félrevezeti a nézőt, vagy legalábbis elbizonytalanítja. Hogy egy
ismertebb példát hozzak, mely inkább giccsbe hajlik, de jól mutatja a zenei
ellenpontozást: a Hitman film trailere, ahol az Ave Maria-t a gyilkolós
jelenetek alá vágták. Egy ünnepélyes, vallásos, tiszta zene és a gyilkos, bűnös
képek mindig nagy hatással vannak a nézőre együttesen. Így sokan gondoltuk,
hogy „hmmm, ez talán jó film lehet!”. Aztán rájöttünk, hogy csupán jó érzékkel
állították össze a trailert, az alkotó elsajátította a hatásvadászat minden
csínját-bínját. Tehát a kép és a zene tökéletes összhangja a film, rendkívül
változatos hatást lehet elérni eme együttessel, habár a lényeg a mozgóképnél
mindig is a képi ábrázolás kell, hogy legyen, nem pedig a zenei háttér. A
Watchmen ezért sem nevezhető objektíve jó filmnek, mert az összefüggő történet
helyett klipek láncolatát látjuk, s a képek csupán a legendás zeneszámok
személetessé tételei.
A képpel való elbeszélés így egyfajta „könnyebbséget” ad, hiszen megszabadít
minket a képalkotástól, másfelől viszont sokkal bonyolultabb, és ugyanúgy aktív
befogadót kíván, hiszen sokszor bonyolult filozófiát bontanak ki a
legkonkrétabb képek is. Tehát míg a zene a képeket képez agyunkban a
gondolatokból, míg a film a képek által indítja meg a gondolkodást, a
gondolatok áramlását.
Ezek után nehéz kérdés, hogy „melyik a jobb”? Persze már leszögeztem, hogy
önmagában ez hülye kérdés, minthogy mindegyik önmagában „jó”, már, ha szabad
ilyen értékítéletet egyáltalán alkalmazni. Hogy melyik a magasabb művészet, az
már fogósabb, érdekesebb kérdés. A zene produktív, alkotóvá tesz minket is,
alkotásra ösztönöz, szinte már cselekvést kíván tőlünk. A film is produktív,
gondolkodunk rajta, a képek áradata gondolatokat ébreszt bennünk, illetve magát
a történetet is rekonstruálnunk kell, tehát már eleve emiatt sem „kapcsolhatunk
ki”
Emellett elmondható, hogy vannak magasabb művészetet képviselő zenék és filmek
egyaránt, illetve pusztán szórakoztatás szolgálók ugyanúgy. Véleményem szerint
ebből a szempontból lehet leginkább eldönteni a kérdést: „melyik a jobb?”. Kiegészítve:
„melyik alkalmasabb a kikapcsolódásra, puszta szórakozásra?”. Nos, a zene
sokkal inkább alkalmas erre. Ugyanis mikor zenét hallgatunk, egyszerűen le is
fekhetünk, lehunyhatjuk szemünket, s a teljes mozdulatlanságban agyunkat
mintegy passzívan használjuk. Filmet viszont nyitott szemmel lehet csak
élvezni, tehát máris eggyel több szervünk „dolgozik”, hiszen néznünk kell. Emellett
a befogadás is bonyolultabb lesz, hiszen a filmet folyamatosan figyelemmel kell
kísérnünk, nem hagyhatunk ki belőle egyetlen szegmenst sem, hiszen akkor nem
fogjuk tudni teljes mértékben rekonstruálni történetét. A zene is mesélhet el
történeteket, de szegmensei sokkal inkább megállják a helyüket önállóságukban,
mint a film egyes részei. Így nem kell végighallgatnunk egy albumot, ha ki
akarunk kapcsolódni, csupán 1-2 számot is kiválaszthatunk, teljesen önkényesen.
A filmnél viszont kevés az olyan műfaj, ami megengedi, hogy csak részeket
fogjunk fel belőle. Egy mozgóképnél igen is ott kell lennünk végig, teljes
aktivitásban. Ezért a zene befogadása jóval kevesebb energiát vesz igénybe, így
sokkal inkább kikapcsolhat, mint egy film, melyet végig kell néznünk, ha teljes
élményt szeretnénk kapni.
Természetesen más minőségben értelmetlen összehasonlítani a kettőt, hiszen
mindkét művészeti ágra rá lehet húzni, hogy „kifulladtak mára”. A zene és a
film egyaránt iparméreteket öltött mára, és egyéb fogyasztási cikkekhez hasonló
áru lett a konzumista társadalomban. (Ha moziba megyünk, filmet és popcornt is
veszünk, illetve a nagy multiplexek plázákkal és gyorséttermekkel együtt
épültek.) A sok tucattermék között nehéz fellelni az igazi művészetet (direkt
nem „értékeset”). Zenét bárki csinálhat ma már, sőt, megjelentek a videojátékok
között a „zeneprogramok”, melyekben megkapjuk az illúziót, hogy mi zenélünk, mi
alkotunk (így tulajdonképpen csak silány utánzatát kapjuk meg annak, amit
valójából a zene hatására kellene csinálnunk, hiszen nem alkotót kellene
utánoznunk, hanem vagy alkotnunk kellene magunknak is, vagy pedig alkotó
befogadói pozícióban kellene lennünk). A sztárműsorok által pedig aztán végképp
bárki lehet „zenész”, énekes, így tulajdonképpen elmosódtak a határok az
alkotók és befogadók között, a zene kezdi elveszteni művészi értékét. A
filmvilágba már jóval nehezebb bejutni, de itt sem a művészi kvalitások az
elsődlegesek, hanem a pénz inkább, illetve egy erős csapat megtalálása, mivel a
filmezés kollektív munka. Tehát mindkét médium, ha úgy tetszik,
„hanyatláskorszakban” van, egyikre sem lehet azt mondani, hogy a másiknál jobb/rosszabb,
vagy, hogy magasabb vagy alacsonyabb művészetet képvisel.
Én személy szerint több filmet nézek, mint amennyi zenét hallgatok, melynek
több oka is van. De most így, magam elé is felállítva eme kérdéseket, nem
tudnék dönteni, melyiket preferálom jobban. Egyfelől szeretem a filmeket, mert
igényem van történetmesélésre, vizualitásra, olykor a kép és a hang tökéletes
szintézisére. Másfelől viszont szeretem magam átadni egy adott zeneszám
atmoszférájának, habár mostanában tényleg minimális mennyiségű zenét
hallgattam. (Megjegyzem, jobban szeretem az ének nélküli számokat, ahol csak és
kizárólag a hangszerek hangjai dominálnak, illetve esetleg az emberi hang,
beszéd és szöveg nélkül. Ez amiatt is van, hogy sokszor igen nagy baromság a
szöveg, míg a zene maga ezerszer többet fejez ki.) Tehát én dönteni nem tudnék,
gonoszság lenne azt mondani, hogy csupán azért, mert több filmet nézek, a zenét
kevésbé szeretem, nem tartom olyan nagyra.
Aki esetleg elolvassa ezeket, attól kérdezem, ő melyik médiumot szereti jobban,
melyik ál hozzá közelebb? Zene vagy film? Saját maga szeret képeket alkotni,
vagy azt szereti inkább, ha képek alkotnak gondolatokat őbenne? (Így nyitva is
hagyom a bejegyzést, végződjék inkább kommentekkel. Vagy azokkal sem ;D. De
legalábbis elmélkedjünk!)
Félbaromság I.
A cím ellenére egy komoly témát fogok taglalni a következőkben. Viszont kétségtelen, hogy az alcím kérdése egy marhaság, hiszen objektíve megmondani, melyik médium értékesebb, nem lehet. Habár hallottam, olvastam már álláspontokat, ahol a művészeti ágakat összehasonlították, és egyiket a másiknál alantasabbnak titulálták, de beláthatjuk, hogy ennek igazából semmi értelme. Viszont mégis agyamba vágott e -nem tőlem származó- szembeállítás ma, melynek aktualitása is van, így most e problémát kívánom taglalni a továbbiakban.