Kezdjük is korábbról szokás szerint ;D. Ezerszer leírtam már, hogy kb. olyan 4-5 éves koromban kezdtem el ismerkedni a filmekkel. Apám és unokatestvére egyben haverok is, így összejártak a ’90-es évek elején „mozizni”. Ez annyit jelentett, hogy valamelyikük megszerezte az aktuális slágerfilmet másolt videokazettán, a jó öreg alámondásos verzióban, és több napig nézték az aktuális kínálatot. Számomra ez azért tiltott terület volt, mivel nem akarták, hogy zsenge lelki világom sérüljön a véres jelenetek láttán. De persze a gyermeki kíváncsiságnak nem szabhat határt holmi szülői intelem, kilátásba helyezett „bünti”. Így bemerészkedtem, és egy idő után, látván, hogy nem tudnak ellenem mit tenni, hagyták, had nézzem. Akkoriban a filmekből nem fogott meg más, mint a puszta látvány. Talán olyan érzések keltek fel bennem, mint az első mozinézőkben 1890 környékén, mikor Edison, vagy a Lumiére-fivérek levetítették szimpla attrakcióiakt, dokumentumfilmjeiket. Elvarázsolt, ahogy Rambo szarrá lőtte a jónépet, vagy mikor Conan hat rosszarccal harcolt egyszerre, de emlékszem, a 48 óra (akkor még Heves-jeges volt a címe - LOL) káromkodásain is mekkorákat röhögtem. Igen, akkoriban még minden „faszfej”, meg „kurva anyád” nevetséges volt, hiszen újként hatott egy gyerek számára.

Aztán ezek a filmezések kicsit alábbhagytak idővel, így apám egyedül nézte eme gyöngyszemeket, ám társa ezentúl én lettem. A Conan, a barbárt rongyosra néztük, persze azzal a feltétellel, hogy eltakarom a szememet, mikor a varázslót a tükörteremben kikészíti ;D. De, ami még megmaradt, az az irtó röhejes alámondás, és az abszolút unott hang: „ó, jaj, lenyelted a gyémántot!”. E mondatot kb. úgy mondta fel az ipse, mintha éppen a pontos időt mondta volna be. Ilyen kazettákat ma fellelni igazi unikum, s ma már azért nézném meg, hogy röhöghessek az ócska alámondáson. De persze a képminőség sem utolsó.

 



Ezeken kívül persze rajzfilmeket néztem főleg, azok közül is inkább Disney-alkotásokat (ilyen Dzsungel könyve a kedvencem volt, az Oroszlánkirályt meg már akkor is utáltam, mert túl nyálasnak tartottam). Majd bejött a Cartoon Network a műholdvevő jóvoltából, és ott aztán nonstop leshettem a jobbnál-jobb rajzfilmeket. (Dexter’s Laboratory roxxx.) Egy kurva szót nem értettem belőle 7-8 évesen, mivel angolul volt, de a poénok szerencsére nagyrészt vizuálisak voltak. Mi is lenne erre jobb példa, mint a Tom és Jerry? Imádtam. Még ma is tudok röhögni rajta, annyira időtlen a humora annak a rajzfilmsorozatnak.
Annak idején egyébként a CN volt számomra a „videójáték”, vagyis az, ami a tanulás rovására megy ;D. Egyszerűen leszartam az elsős tananyagot, nem voltam hajlandó leckét írni. Ahogy hazaértem, néztem a Cartoon Networköt. Ezért egy idő után kódolva is lett szépen, hogy a tanulásra koncentráljak. Apám részéről ez nem volt túl jó húzás, mivel akkor meg áttértem a Super RTL-re, melyen az első anime-sorozataimat láthattam. ;D

Élőszereplős filmekre olyan 1998-ig nem nagyon emlékszem. Ekkoriban még nagyon gyerek voltam, inkább a rajzfilmek izgattak. Persze azért ilyen Terminator 2-t meglestem, ami nagy hatással is volt rám, meg németül az 1. részt is utána, de filmes „műveltségem” nagyjából a Bud Spencer és Terence Hill alkotta filmekig terjedt. Na, meg ekkoriban szívtam magamba a westernfílinget is, részben a két említett „alkotó” révén, részben pedig egy-két John Wayne- vagy Clint Eastwood-alkotást elcsípve. (Illetve a Hét mesterlövészt is ekkoriban láttam. Egészen mostanáig abban a hitben éltem, hogy az egy fekete-fehér film. Pedig csak annyi volt a „trükk”, hogy fekete-fehér tévén láttam réges-rég ;D.)



Mikor a Retekklub és a TV2 bejöttek, akkor kezdett el tágulni a filmes ismertségi köröm, mert az MTV1 é 2 akkoriban nagyon ritkán adott filmeket, azok közül is a magyar és fekete-fehér mozgóképek még nem nagyon érdekeltek, sőt, a hideg kirázott a fekete-fehértől. (S milyen érdekes: ma meg ilyeneket tartok igazán nagyra ;D. Mármint a régi filmeket.) Kb. 11-12 évesen láttam először a Hegylakót, mely mai napig az egyik kedvencem. Azonnal megbabonázott a téma, vagyis a halhatatlanság, melyet irtó hangulatos formában tálaltak. Akkoriban még a 2-t és a 3-at is élveztem, pedig igazából ritka elbaszott fércmunka mindkettő. De nem is ez a lényeg, hanem a „mítosz”, amit az 1. rész megteremtett.

De igazából a TV-n kívül nem nagyon találkoztam filmekkel. Olyan ’97 környékén készült el a Star Wars klasszikus saga felújítása, és azt néztem meg moziban (mindhárom részt), kb. ekkor lettem Star Wars-dogmatikus. Előtte csak haver révén ismertem az egészet, ő magyarázott nekem egyszer valamit az „áramkardról” (akkor ő még így hívta ;D).

Ezen kívül viszont nagyjából a tévéfilmeket fogadtam magamba. Voltak azért jó darabok is, melyekkel találkoztam. Ilyen a Sandokan ;D. Vagy ilyen a Maharadzsa lánya. (Egy időben nagyon sok olasz kalandfilmet adtak ugye.)

Aztán olyan 2000-ben láttam a Mátrixot. CD-n hozták nekem, azt hiszem, feketepiacról vettük. Feliratos volt, akkor még szenvedtem is tőle, hogy olvasni kell és nem tudok a látványos filmre figyelni. Mindenesetre ez nagy hisztéria lett baráti körünkben, örökké golyókat kerülgettünk, meg kung-fuztunk a Matrix hatására. Én kb. ettől a filmtől kezdve kerestem játékokban dual berettát, annyira megtetszett, hogy két pisztolyból ontják egymásra az ólmot a szereplők.



Valahol 2000-2001 táján láthattam először a Volt egyszer egy vadnyugatot, ami szintén nagy hatással volt rám, utána folyton játékpisztolyt akartam venni a helyi búcsúban ;D. Erről jut eszembe: régen nagy indiánfilmes is voltam, főleg a Winettou német westernekkel ismerkedtem behatóbban. Aztán természetesen indiánosat játszottunk. Tehát a vadnyugat már jó korán megbabonázott.


2001-2002-ben aztán beköszöntött a Gyűrűk Ura-láz. A könyvről először egy Computer Aktív nevű magazinban olvastam, ahol arról írtak, hogy Tolkien művét meg fogják filmesíteni, s hogy milyen fasza digitális technikát alkalmaznak majd a filmre. A LotR el is készült, ám én ekkoriban nem nagyon érdeklődtem a mozik iránt, lévén abszolút a falumra és környékére szorítkoztam, errefelé meg nem nagyon van mozi. Így az aktuális filmkultúrában nem igazán lehettem otthon.
2002-ben viszont megszereztük, több filmmel együtt. Egy ismerős másolta le CD-re többek között a Halál hajóval, a Starship Troopersszel, a Tomb Raiderrel és a Lost in Space-szel együtt. Ezek akkoriban felkapottabb cuccok voltak, főleg a Tomb Raider.
Nálam a Gyűrűk Ura elsőre nem ütött. Nagyon nem ;D. Akkor nekem az jött le, hogy a főhős egy buzi, ez az egész utazás meg kusza, ráadásul még vontatott is a sztori. Én valami jó kis kaszabolós fantasyre vágytam akkor még, a Gyűrűk Urában túl sok volt az értelem.

Az áttörést az hozta, mikor haverral jóban lettem ismét, és ekkor kölcsön adta a 2. részt. A Helm-szurdok rettenetesen odabaszott nálam, mai napig az egyik kedvenc attrakciós filmjelenetem az. Látvány, epikusság, dinamizmus - ahh… Így, hogy értsem is a sztorit, megnéztem ismét az első részt, és érettebb fejjel már beleszerettem. Egy ideig az volt a kedvencem utána. Ma nem tudok dönteni, igazából csak annyiban, hogy a III. rész a vontatott lezárás miatt kicsit gyengébbre sikeredett.

A Tomb Raider eleinte nagyon tetszett. Már akkor nagy szerelmese voltam az 1. résznek, amivel alig bírtam játszani, de tetszett, hogy 3D-s, és ilyen tök jó helyszíneken lehet ugrándozni benne, így megkedveltem. De ez még olyan 1998 környékén történt, azért nem is említettem meg a TR-t előző bejegyzéseimben.
Angeline Jolie-ra én akkoriban majd elélveztem ;D. A trailert csak azért lestük haverokkal, hogy lássuk a fürdőkádas jelenetet, mikor Jolie meztelen teste látszik egy pillanatra. Meg valljuk be, a film igazából miatta volt értékelhető, a többi eleme nem igazán sikerült kimagaslóra. (Legalábbis a Tomb Raider-élménytől abszolút idegen volt számomra ez a hi-tech marhaság.)

Jelentős volt még az Event Horizon, vagyis a rendkívül gagyi magyar című Halálhajó. Ez akkoriban annyira nagy hatással volt rám, hogy hetekig nem mertem sötétben közlekedni a házban, illetve tükörbe nézni sem, mert a filmben ugyebár a szereplők folyton kiszedték a szemüket, mely engem nagyon elundorított ;D. Na, meg a Pokol számomra félelmetes dolog volt, illetőleg a Halálhajó rendkívül jól élt a sokkolással, a lelki terrorral, szinte magadon érezted a kiszolgáltatottságot. Akkor azt mondtam, soha többet nem nézek meg ilyesmit, de azóta persze többször is láttam ;D. Nem egy kiemelkedő alkotás, de szerintem horrorfilmnek kifejezetten jó.


A Starship Trooperst kifejezetten kedveltem, már akkor is bejött ez a hősies-ordítós-lövős sci-fi orgia, főként a Starcraft-párhuzamok miatt. (Legalábbis nem lehet nem felfedezni a két médium közti kölcsönhatást. A Blizzardra bizonyára nagy hatással volt e film is.)

Az igazi áttörést számomra filmes szempontból a 2004-es év hozta. Ugyanis haverok hatására ekkor néztem meg a Kill Bill vol. 1-2-t. Az utcánkban lakó egyik informatikus torrentezgetett akkoriban nagyobb tételben, így felajánlotta, hogy, ha viszek neki DVD-t, ő átírja nekem, amit szeretnék. Na, kaptam is az alkalmon és egy csomó jóságot kiírattam vele. Ál/arc, Szikla, Harcosok klubja, na, meg a Kill Bill is a listán volt.

Az első filmek egyike volt, melynél a mélyebb mondanivalót sokkal többre értékeltem, mint a kaszabolást. Éppen ezért is a film második fele, vagyis a vol. 2 jött be jobban, s a mai napig is ezt szeretem inkább. A fősztorit „felhangok” szakítják meg, vagyis inkább a flashbackek a cselekményesek, a főszálban alig történik valami. S itt jött át először az a bizonyos Tarantino-stílus: a játékosság, a pajzán ugrálás a téridőben, az abszurd, váratlan megoldások, az expresszív formai játék (gondolok itt a színekkel való variálásra), illetve kulturális és szociológiai reflexiók (pl. Bill Superman-elemzése). Innentől kezdve mindenre fölfigyeltem, ami a Mester keze nyomát viselte.



Talán pont ezért cuppantam rá a Sin City-re is. Zseniális film szerintem. Szerintem ez egy „tézisfilm”, ami megmutatja, hogyan változott át a statikus művészet dinamikussá a filmmel. Hiszen a Sin City egy „mozgó képregény” igazából. Vagyis a film és a képregény abszolút ötvözete, tökéletes szintézise, melyet csak a 300 tudott megismételni később. A képregény márpedig egy átmenet az egyedi, állóképek, és a mozgókép, vagyis a film között. Hiszen egy comicban képek sorozatából alakul ki a sztori. Egy kép csak rész, egy egész része. Ezek viszont nem mutatják meg a teljes cselekményt, csupán részleteket ragadnak ki belőle. Míg a film a cselekmény egészét bemutatja nekünk, habár a történetet még a mozgókép sem tudja teljességében ábrázolni, megmutatni (hiszen valós idejű filmeket nincs az az elmebeteg, aki végigülne - vagy legalábbis az már erősen a tűrőképesség határán túl van). Szerintem ebben előrelépés a videojáték, hiszen itt pl. egy szerepjátéknál egy bizonyos nézőpontból látjuk a világot, így a cselekményre totális rálátásunk van, a sztori előttünk bomlik ki a mozgóképek által. Viszont mi a történetet is felfedezhetjük a nyílt világú RPG-knél, vagyis a kontextust, amibe a játék cselekményét ágyazták. Tehát itt megszűnnek a korlátok. Míg egy Sin City-filmben a város bizonyos részleteit láthatjuk csak, addig egy Sin City-ből készült GTA-stílusú játékban kedvünkre bejárhatnánk a mocskos várost. Ez a játékok igazi ereje, ezt kellene tudatosítania az alkotóknak, és így talán kitörhetnének az iparcikk-béklyóból.

Na, de elkalandoztam! ;D Vissza a filmekhez!
Tehát a Sin City-t is zabáltam. Akkor még nem nagyon tudtam, hogy Rodriguez rendezte, akinek már láttam El Mariachi és Desperado c. alkotásait is korábban. Ezek nagyon fasza filmek! Az El Mariachi még annyira nem is hordozza Rodriguez mexikói forróvérűségét, de Tarantinoéhoz hasonló játékosság a Desperadoban egyértelműen feltűnik. Nem is meglepő, hiszen ők ketten barátok, s fel-feltűnnek egymás filmjeiben egy vendégszerep, vagy csupán képkocka erejéig. (Ezt nevezzük szerzőiségnek.) Az Alkonyattó pirkadatig mondjuk elsőre nem jött át, de egy fanatikus filmrajongó nem hiszem, hogy megelégszik ennyivel. Ha megragad valami egy filmben, legyen akár az egy pocsék alkotás az „egészt” tekintve, egyszer emiatt visszatérek rá biztosan. Így volt ez az Alkonyattól pirkadatig esetében is. Egy kikúrt nagy szarságnak tartottam, de a film első fele nagyon tetszett, egészen a Twitty Twister fergeteges Salma Hayek-dance-éig. Aztán a vámpíros öldöklés annyira már nem jött be. Ám másodszor megnézve valahogy összeállt a kép, illetve sikerült megértenem Rodriguez stílusát. Így az 5/10-es értékelésemből gyors iramban lett 10/10. Tanulság: felülvizsgálat szükséges, ha egy emlékezetes, de szar filmet látsz elsőre ;D.


Olyan 2001-2004 között nagy Nicholas Cage-rajongó voltam. A Sziklában tetszett meg a stílusa, melyet még a múlt évezredben láttam először. Persze ezt is megszereztem CD-n, és rongyosra néztem 2003 nyarán. De amiben igazán megtetszett, az a Con Air volt ;D. Jó kis akciófilm, sok humoros jelenettel, meg egy viszonylag jó sztorival, John Malkovichcsal, mint őrült gyilkossal.
Az Ál/arc kevésbé jött be, számomra ez már túl nyálas, még egy John Woo-filmhez viszonyítva is. De azért a dual berettás jelenetek, meg az alapötlet nagyon megfogott, ezért ezt is megnézem folyton, ha klasszikus akciófilmre vágyok.
Aztán Cage csillaga is szépen leáldozott, a 2000-es filmjei inkább szánandók, mint nézhetők. Legröhejesebb talán a Next. című, amiben ugyanazt a bús-kutyaképű (Hancu után szabadon) karaktert játssza, ami ’90-es filmjeiben még bejött, de itt már fájdalmasan szegényes eszköztárról tanúskodik. Kár érte, pedig nagy fanja voltam.

Olyan 2005 körül, mikor beszabadultam Pestre, kezdtem el komolyabban rácuppanni filmes DVD-kre. Tarantinotól mindent megszereztem mára, de persze nemcsak az ő művei után kutattam. Szépen elkezdtem „bepótolni” lemaradásomat: megvettem a The Godfather-trilógiát, az Apokalipszis mostot, meg a Drakulát is, hogy Coppolától minél több filmet lássak, nagy kedvencem ő ugyanis.
A másik Scorsese, tőle sajnos a mai napig nem sikerült mindent megnéznem, de azért így is szép a gyűjteményem szerintem: Ki kopog az ajtómon?, Good fellas, Cape Fear, Taxisofőr, Aviátor, Dühöngő bika említhetők például.

Ekkoriban pótoltam a Hannibál-trilógiát, illetve néztem meg a kicsit harmatos, de számomra azért még mindig tetsző Hannibál ébredését. Nekem a Hannibál jött be a legjobban, azt követi a Bárányok hallgatnak, majd a Vörös sárkány. Azért a Ridley Scott-féle film szerepel első helyen nálam, mert annak van egy olyan jéghideg, nyugodt, ünnepélyes hangulata, melyet leginkább tudok kötni ehhez az egyszerre csodálatos és félelmetes kult-gyilkoshoz. (Habár számomra az idők folyamán inkább egy fura és bizarr igazságosztóvá, szuperhőssé magasztosult. Persze ettől még nem lettem sorozatgyilkos-támogató, de azért, aki ismeri Hannibál életét a könyvekből, tudhatja, hogy nála sokkal többről van szó, mint puszta megzakkanásról.) De tényleg mindhárom rész nagyon tetszik, mely főleg Anthony Hopkins varázsának tudható be persze, de Jodie Foster és Edward Norton is emlékezetesek voltak.



Apropó Edward Norton: őt is ekkoriban szerettem meg. A Harcosok klubja egyik kedvencemmé vált, nagyon intellektuális, mély, csavaros, ravasz alkotás, Norton mellett a kicsit nyálas képű Brad Pitt is itt vált kedvencemmé. De az Amerikai história X is egy komoly film, meg, ha már Pittnél tartunk, akkor a Hetedik is nagy hatással volt rám ebben az évtizedben.

Kedvenc szuperhősöm visszatérése is ekkoriban következett be. Ugyebár a Batman: Beginsről van szó. Kételkedtem benne sokáig, hiszen Joel Schumacher szépen kinyírta a hőst a Batman és Robinnal (ami koránt sem George Clooney hibája volt mondjuk - pedig sokan ezt ecsetelik). A feltámadás viszont valami elképesztően jóra sikerült. Ezek után kutatni is kezdtem mind Christian Bale, mind Christopher Nolan filmjeit.

Így akadtam rá a Gépészre, mely egy egészen beteg és sötét hangulatú alkotás, imádom. Bale-nek nem is az alakítása, hanem a testi elváltozása az, ami elsősorban sokkolja az embert: hihetetlen, micsoda emberi roncsot csináltak belőle. Méltán lett ő a szimbóluma az újfajta Batmannek, aki emlékeivel küzd, lelki sérült. A karakterben legalábbis erősen visszatükröződik a Gépész hatása.


Persze Bale nemcsak ebben alakított pszichopatát, hiszen a Bret Eston Ellis regénye alapján készült Amerikai Psychoban is egy mániákust személyesített meg. Vagy legalábbis egy identitásával küszködő alakot, aki nem tud mit kezdeni magával a nagy jóllétben. Korunk arisztokratáinak méltó kritikája mind a regény, mind a film.

2007. májusában aztán felvettek a filmszakra, és onnantól aztán tényleg beindultam. Nem egészen tiszta módszerekkel, de rengeteg filmet néztem meg, kaptam a lehetőségeken. Ekkoriban szerettem bele a némafilmekbe, rengeteget megnéztem ilyen ősi alkotásokból. Kedvencemmé Murnau Nosferatuja vált, az első igazán borzongató horrorfilm és Drakula-feldolgozás is egyben. Mindenkinek csak ajánlani tudom, már, ha el tud vonatkoztatni attól, hogy itt nem szólalnak meg egy pillanatra sem a szereplők, minthogy ekkor még csak kísérőzene volt, a filmekhez hangot nem vágtak.

Nem, nem fogom megkísérelni sem felsorolni, mennyi mindent néztem meg. Ahhoz 3 blog nem lenne elég szerintem, főleg, ha kimerítően szeretnék írni róluk. Mindenesetre az tény, hogy túlságosan is rácsodálkoztam és elmerültem a múlt század filmjeiben, és így a kortárs kultúrát nem követtem nyomon. Pedig elég sok jó alkotás született, nemcsak Amerikában, hanem a Világ más tájékain is. Mindenesetre az elkövetkező 10 év feladata az, akármi is lesz, hogy megnézem azokat a jelentős filmeket, melyek 2000 és 2010 között készültek ;D. Rengeteget láttam, tehát félreértés ne essék, de iszonyatosan sokat nem. Erre mindig akkor döbbenek rá, mikor pl. itt, a PGO-n is olvasom a filmes topicokat, és látom, hogy milyen fasza alkotásokat említenek meg olykor.

Persze nemcsak ezeket kell bepótolnom, hanem, mint filmekkel foglalkozó embernek bizony a shitet is meg kell tekintenem. Márpedig abból sajnos egyre több van, főleg a CGI technológia olcsóvá válása óta. Bár ez nem meglepő, minden új technológia hozza magával a silányságokat. Sokan ugyanis azért csatlakoznak be a filmes szakmába, hogy ők is kaszálhassanak minél több pénzt belőle. Ez nem lenne baj, csak éppen egyesek azt hiszik, a látványvilág minden. Ők egyfelől le vannak maradva, hiszen már az 1920-as években is cikinek számított, ha valaki még mindig Méliés trükköket másolt, tehát a sztorira ügyet sem vetett, és csak a vizualitásra koncentrált. Természetesen ez elsődleges a mozgóképnél, hiszen a médium nevében is benne van a „kép” fogalma. Meg se néznénk a filmeket, ha szövegtől lennének terhesek, és… Ja, de, bocs: sok tévésorozat sajnos ilyen… De a lényeg, hogy a film egy komplex művészeti ág. A hang és a szín teljesítette ki, innentől vált igazán sokrétűvé, innentől kellett a képeken túl is „kutakodni”, ha gondolatiságot kerestünk a mozgóképben. A mai CGI alkotások, illetve az „iparcikkek” erre persze ügyet sem vetnek. A lényeg ezeknél a látvány, az attrakció, a dőzsölés. Persze semmi probléma: nem kell minden filmnek művészinek lenni, hiszen szórakozásra is való. De szórakozni is csak igényesebb alkotásokon szórakozunk, a fércműveket általában nem fogadjuk be, legyen az egy „művész” keze munkája, vagy egy hollywoodi iparosé. Tehát egy jó és feszes történettel is lehet jó filmet alkotni, nemcsak egy gondolatoktól tobzódó alkotás nyerheti el e titulust. Így a 300-at ugyanúgy élveztük, hiszen rendkívül expresszív látványvilágához egy kiszámítható, de feszes, drámai történet társult, illetve megnyerő színészi játék, némi mondanivalóval. Egy Transformers is azért tetszhetett sokaknak és nyerhette el kritikusok véleményét, mert bár kliséhalmaz az egész, de koránt sem összecsapott, jól koreografált akciójelenetekkel teli, és van épkézláb, kidolgozott története, valamint Michael Bay tisztelettel nyúlt a Transformers-mítoszhot, már, ha van ilyen. Ám egy Alien vs. Predator pusztán látványos akar lenni, ahogy Uwe Boll idétlen Dungeon Siege mozija is csak és kizárólag a képi világgal akar hódítani - a borzalmas vágásnak, trükköknek köszönhetően azért ez is élvezhetetlen lesz.

Szóval ebből azt akarom kihozni, hogy sajnos e tíz évben a digitális technika elterjedése egyfajta „kényelmet” teremtett a filmesek számára, így rendkívül sok tehetségtelen barbár is hozzájuthatott az egyre olcsóbbá váló technológiához. Ezért elég sok fércmű született az elmúlt 10 évben, legyen szó A, vagy B-kategóriás filmekről. Így sokan „csalódtak a filmekben”, s a 3D-s filmezést is inkább egy szükséges rossznak tartják. De látni kell, hogy ebben is ugyanúgy vannak lehetőségek, művészi kifejezésmódra potenciál, mint annak idején a hangban és a színben is volt ilyen. Balázs Béla pl. egy időben temette a filmet, mert szerinte a hang tönkreteszi az érett, kiforrott némafilmet azzal, hogy az addigi némaság pátoszát megtöri a beszéd. Aztán ő maga is belátta, hogy ebben bizony vannak művészi kifejezésre lehetőségek, csak éppen ki kell használni azokat. Mintegy a ’10-es éveket megnyitva robbant be az Avatar és kijelölt egy bizonyos utat, amely ketté ágazik egy ponton, ahol választania kell majd a filmeseknek. Az egyiken azok fognak menni, akik a 3D-t exploitationként használják majd fel, kapva az alkalmon, hogy ismét rákattantak az emberek. Ezek között bizonyára lesz igényesebb mű, mint ahogy azt az Avatarról is lehet hallani, de valószínűleg sorra érkeznek a fércmunkák, melyeknek alacsony minősége egyre szembetűnőbb lesz, ahogy az emberek hozzászoknak a technológiához és elveszik annak varázsa. Itt jön majd a másik elágazás, melyet mintegy ez a „megunás” is életre fog hívni, hiszen túl kell majd lépnie az alkotóknak az attrakción, és a 3D-t egy bonyolultabb elbeszélői struktúra, illetve komoly gondolatok kifejezésének szolgálatába kell állítani. Teszem azt, ha például valaki a XXI. századi ember elidegenedését akarja ábrázolni, akkor ezt a 3D-vel úgy fokozhatja, hogy bevonja a nézőt a filmbe, s az utcán özönlő tömeg olyan dinamizmussal, robajjal fog özönleni, mint a most látott puskagolyók és lézerfények, érzékeltetve a felgyorsult világban leledző egyén kiszolgáltatottságát. Kb. olyan hatást kell elérni, mint mondjuk egy GTA-ban, s itt kapcsolódik össze majd igazán a videójáték és a film. Kíváncsian várom, hogy ki fog élni majd először-e lehetőséggel, vagy, hogy egyáltalán lesz-e továbblépés, s nem tűnik-e majd úgy el ez a hisztéria is, mint ahogy az ’50-es évek „első 3D hulláma” is elcsendesült.


Na, de térjünk is rá akkor a lényegre, mi volt a legemlékezetesebb film 2009-ben, illetve ebben az évtizedben?

2009-re még talán tudok válaszolni is. Rám ebben az évben a legnagyobb hatást egyértelműen a Benjamin Button különös élete gyakorolta (igaz, az USA-ban már 2008-ban kijött, nálunk 2009-ben vetítették). Nem hittem volna, hogy ennyire jól meg tudják oldani ezt az öregedéses-fiatalodásos témát. Azt hittem, majd kapunk egy újabb látványfilmet. Ám a Benjamin Button nem igazán az. Sokkal inkább egy elgondolkodtató, lírai alkotás, melyről külön könyvet lehetne írni, annyi mindent mond abban a nem kevés játékidőben. S mindamellett, hogy elgondolkodtatott, rendkívül izgalmas, szórakoztató is volt. Brad Pitt és Cate Blanchett pedig nem először mutatták meg, hogy együtt mennyire ütősek (pl. a Babelben is együtt játszottak). Nyáron néztem meg, igazi felüdülésként hatott a nagy melegben. Szóval nálam egy 2009 filmje, ami a legnagyobb nyomot hagyta bennem.

A látványfilmek közül pedig egyértelműen a Watchmen ilyen. Jól visszaadta a képregényt (talán túl szájbarágósan is, nem mert eltérni tőle nagyban, kivéve 1-2 idegesítő momentumot), illetve a zenei anyaga fergeteges lett. Ez az a film, ami kifejezetten a klipszerűségtől, a hozzáértő audiovizuális montázsszerkesztéstől vált kedvencemmé ebben az évben.

Az év legnagyobb szarságára nem tudok most hirtelen mit beírni. Személyes rémálmaim az ócska tinivígjátékok, de ilyeneket meg nem nagyon nézek, szóval igazán rossz filmet ebben az évben nem láttam. Persze a neten szétnézve sokan a Watchment tartják annak ;D. Ízlések és pofonok.

Az viszont már sokkal nehezebb kérdés, hogy mi az évtized legemlékezetesebb filmje. Én a Gyűrűk Ura-trilógiát néztem rongyosra, és e három alkotás volt rám legnagyobb hatással, ezek határozták meg leginkább az ízlésemet, a gondolkodásomat egy időben. (Emlékszem, sokáig mp3 lejátszómból is GYU-zene szólt, illetve mindig az orkok irtásáról képzelegtem.) Szóval, ha hirtelenjében rá kellene böknöm valamire, akkor az a Gyűrűk Ura lenne. De kétségtelen, hogy voltak filmek, melyek sokkal nagyobb hatást gyakoroltak rám, mint például a 2008 őszén rongyosra nézett 1973-as Taxisofőr.


A Star Warsról nem szóltam, pedig két rész is kijött ebben az évtizedben. Sőt, ha az I. részt még áttoljuk ide, akkor 3 (hiszen az 1999 szeptemberében jött be hazánkba, ha jól emlékszem). Az Attack of the Clones és a Revenge of the Sith számomra természetesen alapművek, hiszen SW-k. ;D Ezek még jóval a tűréshatáron felüli, véleményem szerint lélekkel, ötletekkel bíró alkotások. Azt el kell ismerni objektíven, hogy a Klónok támadása közelébe sem ér az eredeti trilógiának, elég sok baki van benne, de számomra hozta a Star Wars-életérzést, így nem tudok rá haragudni objektíven sem. Szépen bemutatta Anakin eltolódását a Sötét Oldal felé, illetve megmutatta kudarcát, miszerint nem tud igazi jedi lenni, túlságosan is az érzelmei vezérlik. Mindemellett pedig tök jó volt a grafikája! ;D Vagyis tetszett a látványvilág, ez volt az első teljesen digitális kamerával forgatott rész, ha jól tudom.
Persze a Revenge of the Sith sikerült igazán ütősre. Igaz, ebben is van hiba, hiszen a 3 órába sajnos nem fért bele normálisan Anakin áttérése, Vaderré változása. Túl felületesre sikerült ahhoz képest, milyen nagy jelentősége lett volna. Talán a film expozícióját kellett volna feszesebbre csinálni és összerántani, így nyertek volna időt a részletekre. Persze nem művészfilmet vártam, nem is várhattam volna, de azért a XXI. században jóval árnyaltabb és kidolgozottabb jellemábrázolásokat láthattunk, láthatunk már ennél. (Most így a Hetedik, vagy a Nincs bocsánat jut eszembe hirtelenjében, ahol hasonló pálfordulásoknak lehetünk tanúi, s természetesen rendkívül kidolgozottak ezek, abszolút nem felületesek.) De a sztori megfelelően ütős volt, a két főhős közti egész film során látott párbaj (tehát nemcsak a végső összecsapás) drámai, és kiválóan kötötte össze Lucas a IIII. és a IV. részt, így az egész sagat. (Persze voltak bugyuta részek: pl. mikor Padme megszüli a gyerekeit, és mindegyiknek rögtön mondja a nevét: „Luke, Leia”. Ez azért elég nevetségesre sikeredett. A rajongók úgyis tudják, hogy Padme Luke és Leia anyja, aki meg nem látta a többi részt, nem is értem, minek ült be erre, mert szerintem bár önmagában is megállja a helyét, de a lényegi részéből egy kukkot sem fog érteni. De hát Lucas sajnos megöregedett, és leragadt a klasszikus tömegfilmgyártásnál.) De azért akármennyire is SW-fan vagyok, az évtized filmjének semmiképp nem nevezném. Talán még a Gyűrűk Ura-trilógia bármely része is erős lenne erre a pozícióra.


Kicsit kaotikusra sikeredett e filmes bejegyzés. Ennek oka, hogy a játékokat jóval könnyebb rendszerezni, hiszen azokra bőven kell idő, míg filmekből az ember, ha aktívabb, akár 4-et is megnéz naponta. (Illetve a bejegyzés nagy részét tegnap írtam, másnaposan ;D.) Ráadásul irtózatosan nehéz eldönteni, hogy melyik az, ami úgy egészében meghatározta a III. évezred első évtizedét, ami tényleg rányomta a bélyegét erre. Hiszen rengeteg jó film született a sok szemét mellett, csak Amerikából nagyon sok értékes alkotás tette tiszteletét a mozikban, ami valljuk be, reménykeltő, hiszen mutatja, hogy van élet a CGI és a sablonfilmek után.
Most így, írás közben viszont eszembe vágott egy film, mely elindította az évtizedet, és rendkívül sokáig meghatározó volt. Nem egy művészfilm, szórakoztató, de mélységgel, mondanivalóval rendelkezik, és nagyon is jól leírta, jellemezte az információs társadalmat, a XXI. század emberét. Ez pedig nem más, mint a Matrix-(trilógia). 1999-es film, de XXI. századi divatot teremtett. Hiszen ez terjesztette el a hosszú szárú bőrdzsekit, a napszemüveg permanens viselését (habár ez John Woonál is jellemző, de a Matrix robbantotta be a köztudatba), ugyanakkor jól bemutatta, persze allegorikus módon, hogy hol helyezkedik el az ember a számítógépek alkotta világban. Illetve feltette a kérdést: engedjük-e, hogy a gépek fölénk nőjenek és meghatározzák életünket, vagy pedig mi irányítjuk őket. Persze a Ghost in the Shell már évekkel ezelőtt boncolgatta e témát, illetve a Terminatorok is erről a problémakörről szóltak részint, de mégis a Matrix hegyezte ki ezt oly’ mértékben, hogy hisztéria, kultúra, sőt, filozófia váljon belőle. Hiszen melyik filmből adtak ki könyvet, melyben összefoglalták a vele kapcsolatos filozófiákat? Melyik filmet elemezték annyit technikai szempontból? (Hiszen ebben is úttörő volt, a bullet time photographyt a Matrix terjesztette el.) Ugyan a 2-3 jóval harmatosabbra sikeredett, de azért ezeknek is voltak jó pillanataik. Főleg a 2. részre gondolok itt, ahol folynak elmélkedések még, habár jóval „idiótább” formában (pl. a kauzalitásról kicsit túl sokat pofáznak benne, inkább a cybertársadalom-reflexiót kellett volna tovább vinni). Tehát talán mégis meg tudok jelölni egy filmet, ami az egész évtizedet áthatotta: a Matrix.

Persze ellenjavallatokat elfogadok, lévén, hogy rengeteg mozgóképet láttam 10 év alatt is, így nem biztos hogy emlékszek mindre. De itt most zárnám is a postot, a többit kommentben folytatjuk, ha lesz rá igény ;D.




Kiegészítés:

Na, jó, azért megpróbálok felsorolásszinten legalább néhány nagyon tökös filmcímet felsorolni, melyeket láttam ebben az évtizedben ;D.

The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford, No country for Old Man, Kill Bill vol. 1-2, The Boondock Saints, Chopper, The Proposition, Sukiyaki Western Django, Dolls (Takeshi Kitano), Zaitoichi, Aviator, Tropic thunder, Iron Man, The Dark Knight, Rocky Balboa, Rambo (2008), Children of Man, Shadow of the Vampire, The Wrestler, Memento, Sweeney Todd, Death Proof, Planet Terror, American Gangster, Galdiator, 300, Sin City, Matrix, Kontroll, A nyomozó, Taxidermia, Hukkle, Saw, Cloverfield, Katyn, L' auberge espagnole, El Orfanto, El Laberinto del Fauno, Crash, Auf den anderen Seite, Gegen die Wand stb. stb. stb.

Ja, és a Brigantyk díszdobozos DVD-jét még nem vettem át, így valószínűleg az év filmje módosulhat, mivel Messiásként vártam én is eme kiváló alkotást, csak éppen még nem láttam sajnos.