Kissé rendhagyó, kissé vízválasztó, kissé pedig megszokott bejegyzés lesz ez. Megszokott, mert régi problémát fogok feszegetni ismét, mely életemet kezdettől fogva meghatározza, illetve bizonyos mederbe terelte (ezért is a dühöm, mert én nem így akartam). Rendhagyó lesz, mert ezúttal kifejezetten úgy írom ezt, hogy az olvasóknak szól, illetve aktivitásra szólítom fel blogom olvasóit majd a bejegyzés végén. Vízválasztó is bizonyos szempontból, mert lehet, hogy elkap a hév, és kimondom az eddig ki nem mondottat. Mindenesetre egy biztos, hogy az egyik kommersz film címét idézzem: „most már elég!”.


De mindenekelőtt egy személyesebb dologgal kezdeném. Idén fejeztem be egyetemi éveimből a 4-et, jelenlegi szakomon a 3-at. Érdekes, hogy ismét eltelt 4 év, de ez alig tudatosult bennem. 4 évvel ezelőtt még kis pöcs voltam, úgymond, aki semmit nem tud semmiről. Akkor még röghöz kötötten léptem ki a középiskola padjaiból, hogy szeptemberben hatalmas ugrással berobbanjak az ország egyik legjobb egyetemére - felkészületlenül, mint arra előző bejegyzésemben is sokszor utaltam már. Most pedig itt vagyok, szinte államvizsgára készen, túl a 8. vizsgaidőszakomon, rengeteg tapasztalattal, s őszintén megmondom: büszkén is. Ugyan fingom sincs róla, hogy sikerült az utolsó vizsgám, s vajon meg lesz-e az utolsó kötelező BA képzéses, főszakos tárgyam, de egy biztos: a nehezén túl vagyok! Kisebb-nagyobb bakik miatt elmaradt az idei államvizsga (önhibámon kívül, tehát a „buzgálkodók” nem vághatják a fejemhez, hogy lézengő fasz vagyok, aki rabolja ennek a seggbe kúrt államnak a pénzét), így legfeljebb télen tehetem ezt meg. De inkább jövő tavasszal. Ugyan korai még itt következtetéseket levonni, minthogy azért a szakdolgozat és az államvizsga hátra van még, de annyit elmondhatok: kiváló volt! Amilyen szarul indult a joggal, olyan jóra fordult minden végülis ezen a kitűnő bölcsészkaron. Jöhetnek itt nekem azzal, hogy nehéz lesz az elhelyezkedés (pont leszarom), meg nem jövedelmező a film-esztétika (pont leszarom), de én akkor is élveztem, nagyon is - s úgy gondolom, ez számít. A leendő pályaválasztóknak is csak azt tudom ennek fényében tanácsolni, hogy ne azt nézzék, mi a jövedelmező, meg miből lehet profitálni. Ne hasznossági alapon válasszatok szakot magatoknak, ha tovább tanultok. A szempont az legyen: mit szeretnétek csinálni! Olyan nincs, hogy ne találd fel magad valamivel, mindennel lehet valamit kezdeni, csupán akaraterő kell. Lehet ezt cáfolni, meg minden, de gondolom középiskolában mindenkinek az a tárgy ment könnyebben, amit szeretett, az pedig nyögvenyelősen, amit nagyon utált. Higgyétek el: hatalmas baklövés csak azért orvosi vagy jogi pályára lépni, mert ezek a divatos, felkapott szakok. Ha valaki nem szívvel-lélekkel van oda ezekért, annak úgy sem fog menni. Hiába kell nekem a filmszakon is olykor több száz oldalt elolvasni vizsgákra, mint a jogon, ha egyszer engem a művészetek lekötnek, érdekelnek, megmozgatják a fantáziámat, akkor ezekre vagyok fogékonyabb, könnyebben megy a tanulás rá. A jogtól agybaszt kaptam, s bár néha az esztétikától is azt kapok, de azt megértem, felfogom, s tényleg gondolkodásra ösztönöz. Inkább eleosz és phobosz, mint ius és fas.

Így a további napokban az egy hátra maradt vizsgám eredményére várok, ami remélhetőleg nem lett szar (tanultam rá sokat - bár ez sokszor szart nem ér ;D). Ebben az évben viszonylag könnyű is volt, vagy legalábbis rutint szereztem már és nem akadtam annyira ki egyes tanulások alkalmával. 8 tárgyat vettem fel idén (4-3 kreditesek), ebből eddig 5 db 5-ös, és 2 db 4-es, így átlagom 4,71, tehát jeles. Egyelőre. Ezek alapján jöhetne az ösztöndíj. Szóval sok múlik ezen az utolsó vizsgán. De tényleg nem volt necces a többi. Egyedül az utolsó előttinél követtem el egy balfaszságot, de szerencsére ki tudtam jönni belőle. Egy 1500 oldalas regényt kellett elolvasni rá, 3 kötetes, s a tanár azzal kezdte a vizsgát mindenkinél, hogy „na, mit olvasott kolléga?”. Nos, kicsit ellámáskodtam a dolgot és így csak 2 kötetet sikerült elolvasni belőle. Azonban sokan úgy mentek el vizsgázni, hogy 1 fejezetet tettek magukévá az 1500 oldalból (ez jó, ha 50 oldalt jelent), s mégis 4-est kaptak. Ok, akkor próbáljuk meg! Pechemre ráadásul egyedül mentem be (általában 3-asával hívott be a tanár), mert 2 fasz nem jött el, valószínűleg beijedtek, vagy nem tudom. A lényeg az, hogy egyedül voltam. Felteszi a tanár a kérdést, én meg hülye fasz módon megmondom, hogy csak 2 kötetet olvastam el. Erre a tanár: „Hú, hát az halál… Akkor miről fog most beszélni?”. Nem kaptam szívbajt, mert ez az ipse rendes, eddig mindig 4-est kaptam nála (igaz, sokszor 5-öst is érdemeltem volna, mert rengeteget készültem a vizsgáira - de szerintem az az elve, hogy esztétika minoros nem tudhatja 5-ösre…), így mondom neki: „de én ebből is le tudtam szűrni a lényeget!”. Így mondtam mindenfélét, állítom, többet beszéltem, mint az előttem levő 9 vizsgázó együttvéve. Úgyhogy sikerült végül is, de megfogadtam, hogy máskor bólogató kutyát fogok alakítani.

Na, de ennyit a vizsgákról, mert e bejegyzést nem ezért kezdtem el. De kapcsolódik a vizsgákhoz! Ugyanis a pohár nálam akkor telt be, mikor hazafelé menet múlt szerdán megvettem az e havi Filmvilágot. Ez egy filmes szaklap, nagyon szeretem, kiváló írások vannak benne, tanáraim nagy része publikál benne. Viszont most kissé feldühített, mert megjelent egy olyan írás benne, mely szerintem nem igazán filmes lapba való. De nem is ez a baj, hanem az, hogy a filmet, mint lázadó médiumot mintegy megsértették azzal véleményem szerint, hogy egy igencsak aktuális szociális konfliktusban mintegy állást foglaló cikk jelent meg benne. Igen, az engem és sok magyar társamat igen érzékenyen érintő cigánykérdésről volt szó benne. Természetesen filmek kapcsán: hogyan reprezentálódtak eddig a vizuális médiumokban. Egy egész rovatot szenteltek nekik, kitérve szociológiára, médiára és természetesen a filmre magára. Érdekesség, hogy aktualitása is volt a vizsgáimmal kapcsolatban, hiszen két olyan film is felmerült benne, mely pont a vizsgámat képezte (Sára Sándor: Cigányok és Feldobott kő).



Alapvetően nekem nincs bajom azzal, ha szó van erről a témáról, sőt, én igen is meg akarom ismerni a „roma” kultúrát, történelmet (már, ha ilyen valójából létezik). Pont azért, hogy a rovat egyik részében keményen ostorozott „cél nélküli gyűlöletre” rácáfoljak. Azért akarom megismerni ezt a „kultúrát”, vagy „etnikumot” (1971, a cigánykongresszus óta „nemzetet”), hogy ismerjem. Ez kicsit tautologikus, tudom, de pont ez a lényege: nem akarom, hogy engem azokkal az agybaszottakkal soroljanak egy kalap alá, akik csak a balhé miatt „gyűlölködnek”, vagy lenácizzanak, rasszistázzanak. Nem azért, mert érdekel a véleményük, hanem mert sértő, hogy megkérdőjelezik az érzelemvilágomat, a személyes emberi történetemet. Illetve meg akarom ismerni e kultúrát, mert tudni akarom, hol romlott el. S nem utolsó sorban: látni szeretném, hogy vajon igaz-e a szociológusok állítása, miszerint ez egyoldalú gyűlölet, rajtunk múlik, sőt, semmi alapunk rá.



Mindenesetre egy biztos, s ezt a Filmvilág cikke, interjúsorozata sem tagadja: ma kemény szociális konfliktus van a magyar és a cigány etnikum között. Nem véletlen, hogy már egy ilyen művészi lap is effajta banális problémákkal foglalkozik, hiszen mára, akár elismerik, akár nem, akár engednek róla beszélni, akár nem, akár elnémítanak minket, akár nem, igen is kiéleződött az ellentét, s világosan látszik a mostani választásokból is, hogy valakiknek nagyon kezd tele lenni a töke. Mi sem bizonyítja ezt jobban a Jobbik megerősödése, melyről sokan, mint mumusról beszélnek (nem kívánok állást foglalni, se politizálni, szóval itt meg is állok). De a médiában is ezt láthatjuk, s valószínűleg ez ihlethette az interjúsorozatot, ami betette nálam a kaput végleg. A „Képegettó” című cikkben az áll, hogy a média legnagyobb bűne az: a romák „extremitásokban jelennek meg”, soha nem mutatják békés, boltba menő, vásárló, asszimilálódott emberként őket. Tehát kirekesztés megy, már a TV-ben is, pedig régen még viszonylag pozitív képet adott a cigányokról. Idézek: „De azért elég furcsa a trend, mert a dolog közbe n nem abba az irányba ment, hogy a romák, mint bárkihez hasonló hétköznapi magyar állampolgárok lennének jelen a színen.”. Kérem szépen: mi a faszról beszélnek? Asszimiláció? Ezen érdekes módon egyik okostojás szociológusmókus sem gondolkodik el, hogy vajon miért. Vagy: nem merik ők se kimondani, ki tudja, miért (nem szeretném leírni inkább, mit gondolok, túl állatias lenne). „A többségi társadalom mindennapjait jellemző helyzetekben egyszerűen nem látjuk őket.”. De miért? Erre nem gondolnak? Vajon nem-e azért, mert ők maguk nem akarnak alkalmazkodni? Boltban, nyugodtan kenyeret vásárló cigányok? Ugyan már, hölgyeim-uraim, miféle álomvilágban élünk? Ez kb. olyan utópia, mint a kommunizmus, vagy a cyberpunk. Csak egy példa: egyszer a Lidlben vásároltunk, s beálltunk a sorba. Elénk betolakodott egy cigányasszony és a családja, s hatalmas pátáriát csapott valami tej vagy egyéb baromság miatt. De elég csak a ***i vásárra kinézni (*** = falum neve, de inkább nem írom le, aki tudja, tudja, aki nem, az jobb is, ha nem), máris látszik a dolog. Sőt, a hangok alapján meg lehet különböztetni, ki a cigány és ki a magyar. Kinek van a legnagyobb hangja? Ki veszekszik állandóan? Vagy kik játsszák a vonaton örökké azt, hogy elbújnak WC-ben, vagy járják a vonatot, menekülve a kalauz elől? Kérem szépen: ők rekesztik ki saját magukat! Miért? Mert nem tudnak viselkedni, azért. Miért nem láthatjuk őket boltban vásárolni, mint egy magyar embert? Mert nem is akarják a látszatát se kelteni annak, hogy ők magyar emberek. Át se fut az agyukon, hogy esetleg a vonaton azért kell jegyet venni, mert nem a két szép szemükért utaztatja őket az amúgy általam nagyon leköpött MÁV. Természetesen a magyar ember is tud hülye lenni (hajaja!), de vásárokon 10-ből 9 cigány patáriázott, boltokban jellemzően ezek furakodnak eléd, mintha legalábbis valamilyen előjoguk lenne. Nem mi vagyunk a kirekesztők, kedves szociomókus barátaink, hanem ŐK MAGUK rekesztik ki magukat a viselkedésükkel. Csak ezt ugyebár nem lehet kimondani, mert hujuj… Csak azt nem tudom, akkor miféle megoldást találnának arra, hogy a médiában olyan reprezentációjuk lenne, ami egy Verne-regénybe is beillene…



Ez is „tetszett”: „Nézőként vagy azon sajnálkozunk, hogy emberek ilyen körülmények közt élnek, ráadásul a tálalás szerint csak a cigányok élnek ilyen körülmények között, ami természetesen nem igaz, vagy azon háboroghatunk, hogy körülöttük -fogalmazzunk egyszerűen- bűnügyek fordulnak elő, holott a bűnügy is az élet extremitásai közé tartozik.”. Először is: maga a cigányság is egy extremitás. Ugyan nem könyvben, hanem a Wikipedián olvastam, de jellemző, hogy ők maguk egy peripatetikus nép (nagyjából: nomád, utazó), akik már a XI-XII. századtól megindult vándorlásuk óta az egyéb nemzetekkel való találkozáskor mindig extremitásként tűntek fel. Muzsikálás, jóslás, jellegzetes öltözet, karavánok. Vajon ezek nem extremitások mondjuk egy alapvetően reneszánsz berendezkedésű magyar udvarban a XV. században? Dehogynem. A cigányzene, a cigánykultúra mindig is extremitás volt, melyet nem a XX. század II. fele előtt nem létező TV mutatott így, vagy a rasszizmus tett azzá, hanem magukból a „roma” etnikumok, népcsoportok kultúrájából, szokásaiból ered. Nem mellesleg szintén az említett történeti összefoglalóban olvashatjuk, hogy a XVIII. századi magyar asszimilációs kísérletek elől több cigány el is menekült inkább. Tehát a történelem is azt igazolja, hogy a vérükben van az asszimilációellenesség, egyszerűen ők nem is akarnak alkalmazkodni. S ebből a szemszögből a sok „liberális” szociomókus lesz az, aki igazából rosszat tesz a cigányoknak, hiszen mindenki erőszakosan asszimilálni akarja őket, holott ők maguk ennek nagyon ellene vannak. Látni kell a társadalmi szinten való megnyilvánulásaikból is, hogy ők abszolút nem akarnak elvegyülni, büszkék rá, hogy mások, mint mi. Egy blogon például azt írta nem régiben az egyik, hogy „a mi ereinkben igazi rajos vér csörgedezik, míg nektek, parasztoknak [mi, magyarok] csak káposztalé”. Kíváncsi lennék egy átlagos cigány véleményére, mit gondol arról a mozgalomról, akik a cigányságot, mint egységes „nemzetet” fogják fel, és romáknak nevezik őket. Kíváncsi vagyok, mit gondol egy ***i telepi cigány arról, amit e kedves szociomókusok dörögnek. Valószínűleg azt, hogy „geci magyarok”, mert mi az ő szemükben a gecivel vagyunk egy szinten, tudniillik. Nekem hiába próbálják beadni ezt a maszlagot, hogy a cigányok kisebbség, és ezért szenvedő alanyok. Azt aláírom, hogy volt cigányholokauszt, s ezért (is) alakulhatott ki egyfajta passzív, áldozati szerepkörű kép róluk. „1944-ben a nemzetiszocialisták Németországban és máshol, így Magyarországon is népirtást követtek el a romák ellen. A porajmos(„elemésztés”) során 30-70 000 dunántúli roma embert, köztük gyerekeket, nőket és öregeket vittek németországi koncentrációs táborokba, ahol kínhalált szenvedtek. (Karsai László történész - a magyarországi holokauszt legjelesebb kutatója - a magyarországi cigány holokauszt áldozatainak számát lényegesen kevesebbre, maximum 1000 főre teszi, s kb. 5000-re azon cigányokét, akiket bármilyen zaklatás ért a német megszállás alatt.)”. Viszont ez lassan 70 éve volt, s ennyi idő alatt azért történt egy s más, voltak átrendeződések. Társadalmi szinten koránt sem demokratikus viszonyok uralkodnak. Az iskolákba nem látnak be a szociomókusok, ahogy az utcákra sem, a mindennapokban, vagy a klisés „nyóckerbe”, Kőbányára, ***i „cigánytelepre”. Itt már nagyon nem arról van szó, hogy mi vagyunk a bűnösök, amiért meghaltak (ártatlan) romák is a II. Világháború alatt (adatokkal természetesen itt is van játék, mint ahogy az fentebb is látszik - ebben is rejlik az egyik összeesküvés-elméletem), hanem arról, hogy a cigányokban van bizonyos agresszió, melyet levezetnek. Bizonyos ösztönök, melyek ki tudja, honnan fakadnak. Eredhet ez onnan, hogy otthon hogy nevelik őket, de eredhet onnan is, hogy a hazug, mindent felnagyító „liberális politika” maszlagát sokan magukénak tekintik. De eredhet onnan is, hogy sokan emlékeznek Hitlerre és úgy gondolják, most visszavághatnak. Érdekes lenne egyszer ezt felmérni, bár fogalmam sincs, hogy lehetne, én nem vagyok pszichológus vagy szociológus.



Szóval számomra inkább egy szerepcsere áll fenn. Ma nem az a kérdés szerintem, hogy vajon miért volt akkor cigányholokauszt, miért tették, s mi legyen akkor azokkal, akik esetleg emellett álltak. Arról van szó, az a kérdés, hogy a cigányok miért agresszívak velünk, magyarokkal szemben, sokszor ok nélkül? Miért lökdösődnek boltokban, tömegközlekedésen, miért támadnak meg olykor az utcákon, iskolákban? Tehát mondjuk ki a ki nem mondottat: miért van a cigányok körében magyargyűlölet? Én miért tehetek esetleg arról, hogy neki szar a helyzete esetleg? Vagy mit tehettem én arról tizenéves koromban, hogy 60 évvel ezelőtt Hitler kiirtatott pár romát is? Általános iskolában emlékszem, egyik cigány osztálytársam azt mondta, hogy reméli, én nem szimpatizálok Hitlerrel (mikor tanultuk történelemből éppen), mert akkor nagyon megbánom. De miért is tenném? Nem is értettem akkor még a kérdését… Ebből következtetek arra, hogy sokukban él valami torz, zárt gondolkodású kép erről. Mondjuk véleményem szerint csak szimplán vérükben van az agresszió, a „szompolygás”, mely a korai nomád életmódból is következik.



Másik idézet, melyet a cikk írója hányt papírra: „Tömegével jelennek meg a zsidózó-cigányozó honlapok, elszaporodtak a szélsőjobboldali paramilitáris szervezetek, politikai párt építi a népszerűségét a cigányellenességre, ma már a cigányokkal szemben nemcsak verbális, hanem fizikai agresszió is rendszeresnek mondható. Mindez értelmezetlen hírtömegként ott van a nyilvánosságban, és mellette elenyésző a súlya az értelmező-tiltakozó megszólalásoknak.”. Kontra a rovat bevezetőjében erre: „Ezt a növekvő cigány underclasst és a társadalomtól teljesen kiszakadt, elvadult embereket látva hivatkoznak arra, hogy ezek menthetetlen esetek, már az is bűnös, aki védelmébe veszi őket - bizonyos körökben a „cigánybérenc” jogvédőket is gyűlölet övezi.”. Kérdezem én: bennünket ki a halál fasza véd? Emberek, gondolkodjunk már! A cigányokat orrba-szájba védik, már „fizikai agresszió áldozatai” is. S engem ki védett meg akkoriban? Vagy azokat a lányokat, akiket pl. Hatvanban molesztálnak cigányok, ki védi meg? Azt a szerencsétlent, akit cigányok cseszegettek és aláztak meg egy videofelvételen, ki védte meg? S azt a lányt, akit megrugdostak, orrba vertek az elmúlt hetekben, ki védte meg? Az olaszliszkai tanárt ki védte meg? Senki. Le vagyunk nagy ívben szarva, a romák a fontosak, mi meg dögöljünk csak meg, mert úgyis többségben vagyunk. Mit számít az, hogy én egy életre lelki sérült lettem az általános iskolai lelki és testi terror miatt, én úgy is a „szerencsés” többség tagja vagyok. A cikk nagyon tudja ostorozni azokat, akik gyűlölködnek és nem cigányok, de bezzeg az elfogadható, ha egy roma lop, öl. Aki cigány, annak bűne, ingyenélése megmagyarázott a mai magyar politikában (direkt nem társadalmat írok, mert szerintem kevés olyan ember él, akinek nem volt még ezekkel konfliktusa), a nem cigányoké (gádzsók, ahogy ők hívnak minket) többszörösen megtorlott.



Az olaszliszkai per kapcsán például sok agymosott azért szólat fel, mert szerintük túl szigorú a büntetés. S ez a büntetés abból következik, hogy az elkövetők cigányok. Úristen! Hol élünk ma, emberek? Mi a fasz történt a világgal, hogy mindenki mindent kiforgat, és már lassan azért védjük a gyilkosokat, mert cigányok és őket nem szabad bántani, mert az rasszizmus, hitlerizmus, és a 60 éve történt események megismétlődhetnek. Az általam amúgy nem nagyon szívlelt Naplóban volt egy tényfeltáró riport az esetről, ahol rekonstruálták a történteket. Nos, mi derült ki? Az, hogy a cigányok szépen megrugdosták a szerencsétlen tanárt tizenéves gyerekeinek szeme láttára, majd szépen elmentek átöltözni, megfürödtek, s utána betelefonáltak a rendőrségre, hogy a tanár „kapott egy-kettőt”. S ami utána történt, ismerjük: hatalmas cigánybál, Olaszliszkán. Nos, a büntetés úgy vélem, túl enyhe lett, s azokkal értek egyet, akik így tartják. Ez brutális, szemét gyilkosság volt, mely csak azt fejezte ki, hogy a cigányság nagyon is leköp minket, utál minket, nem akar asszimilálódni, s valószínűleg az állatnál is kisebb számban tartja a magyar embereket. Véleményem szerint minket diszkriminálnak, csak azért, mert van egy paranoiás történelmi emlékezet. Nincs igazságszolgáltatás, legkevésbé demokratikus igazságszolgáltatás. Aki cigány, az enyhébb büntetést kap véleményem szerint, csak azért, mert cigány. Észre sem veszi a liberalizáló politika, de ők maguk diszkriminálják a cigányokat. Ha ugyanolyan büntetést kapnának, mint a gádzsó gyilkosok, ha ugyanúgy jegyet kellene venniük a vonaton, mint a gádzsóknak, ha ugyanúgy munka- és tankötelesnek kellene lenniük, mint a „parasztoknak”, akkor lenne demokratikus, egyenlő bánásmód. De így sokkal inkább a cigányok kivételezettek, s mi vagyunk hátrányos helyzetűek. Jelszavakkal, jelzőkkel („rasszista”, „szélsőséges”, „gyűlölködő”) illetnek minket, s megkötik a kezünket. Így, ha támadás ér minket, nemcsak a támadónktól kell félni, hanem attól is, hogy mi lesz, ha nem halunk meg, vagy nem hagy helyben minket, hanem mi kerülünk ki győztesen. Milyen meghurcoltatásban lesz részünk, ha véletlenül cselekszünk?



Ahogy végigolvastam a történetét a cigányságnak a Wikipedián (mely valószínűleg szintén tele van elfedésekkel természetesen - igaz történetírás régen nem létezik már), egyre inkább az kristályosodott ki bennem, hogy itt arról van szó, hogy egy olyan népet próbáltak meg évszázadokon át letelepíteni, beépíteni erőszakosan a társadalomban, amely nem építhető be. Sára Sándor filmjei is ezt jelzik, bár sok mindenben nem értek velük egyet (főleg a hangvétel miatt, bár a ’60-as évek elejei cigányok és a mai romák között nagyon nagy különbségek vannak). A Feldobott kő egyik csúcsjelenete, amikor látjuk a cigányok hajvágását. Ugyebár a ’60-as években nagy fokú akciók indultak a rendszer részéről a cigányság munkára fogásában, betagozásában. Többek között így ilyen alapdolgokra is nagy hangsúlyt fektettek, mint például a „tisztogatás”. Láthatjuk a filmen, milyen körülmények között élnek: koszban, bűzben, bár szabadon. A Feldobott kőben a tetvek miatt nyírják le a hajukat, nőknek és férfiaknak egyaránt, egyenarcokká téve őket ezzel, melyre még a fehér „fertőtlenítőpor” is rátesz egy lapáttal. Mint mondtam, sok sarkítás van a filmben, mely Sára ifjúkori heves természetéből is adódhat, de a cigány-létet ebben az egy jelenetben kiválóan megragadta. S ez az, amit a sok okoskodó, elemző ember nem láthat, csakis a kamera kíméletlen objektíve. Az arcuk, az általános szomorúság jól mutatja, hogy a cigányok nem azért búslakodnak, mert törődnek velük, vagy mert „kirekesztik” őket. Sokkal inkább azért, mert a haj levágásával, a nomád, szabadban élésük megszüntetésével pont azt veszik el tőlük, ami a vérükben van évszázadok óta. Ha nagyon szimbolikus és lírai akarok lenni, akkor azt is mondhatnám: dühük pont abból ered, hogy a rendszerek, politika asszimilálni akarja őket a társadalom nevében (persze ez nem magyarázza, hogy miért kell ránk támadni, vagy meglopni minket). Pont ezt nem szabadott volna! Magyarországon például Zsigmond király adott nekik valamilyen kiváltságlevelet, s szorgalmazta ezzel letelepedésüket. Hiba volt, s nemcsak magunk miatt: őmiattuk is. A cigányság, legyen akármilyen fajtájáról szó (romungro, beás, magyarcigány, oláhcigány), a szabadság, vagy inkább a szabadosság népe. Nem hiába nincs önálló nemzetük, államuk, vagy nem hiába járták az országokat és még ma is létezik sok, aki járja az országokat lovas kocsikkal, lakókocsikkal, fojtatva a peripatetikus életmódot. Egyszerűen az európai, nyugati gondolkodásmód teljesen faszul értelmezi a „cigány-létet”, s ebbe a hibába estek bele a „cigány értelmiségiek”, mikor 1971-ben egységesen romának nevezték őket (mellyel szemben az átlagcigány mai napig kiáll amellett, hogy ő igen is cigány). Ők nem egységesek, ők nem kényszeríthetők semmilyen fogalmi keretek közé. Míg a sok szociomókus arról beszél, hogy mekkora nagy baj a kirekesztettségük, vagy a szabados életmódjuk, magyaroktól elütő életformájuk, viselkedésmódjuk, addig a cigányok egészen mást gondolnak és tesznek. Hiába akarják rájuk kényszeríteni az asszimilációt, vagy azt, hogy tiszteljék kultúránkat: nekik csak a saját kultúrájuk van, ők csak azt hajlandók tisztelni. Egy olyan helyzet állt elő, melybe belekényszerítették őket, s amellyel sem ők, sem a politika nem tud mit kezdeni, csak hurrogás van a politika oldaláról és féktelen agresszió a cigányok oldaláról. Csak egy alapvető dolgot nem képes észre venni senki: a magyar és a cigány nem összevalók, nem tudnak egymás mellett békében élni, mert alapvetően különböző népcsoport mindkettő, nem kellene kényszeríteni az egymás mellett élést. Én is megpróbáltam jóban lenni cigányokkal általános iskolában, de mikor a kezemet nyújtottam, csak arcul csapást kaptam - néha szó szerint.



A felhívás

Éppen ezért tele lett a faszom ezzel a szemét, agymosott maszlaggal, amit sokan nyomatnak a sajtóban, s a médiában is - hiába, hogy pont arról van szó a cikkben. Elegem van abból, hogy örökösen szorongva kelljen hazafelé utazni, hogy vajon Máriabesnyőn, Pécelen, vagy Bagon felszáll-e valami cigánybanda és inzultál-e, míg a szociológisok szerint mi vagyunk a kirekesztők, s ez a mi hibánk. Elegem van abból, hogy ok nélküli gyűlölködőnek titulálnak engem, csak mert látom, hogy ez így nagyon nem jó, és a cigányság abszolút nem is akar békében élni velünk, hiába is akarnánk. S gondolom, nem vagyok egyedül a témával. Ezért cselekvésre szólítok fel mindenkit, aki olvassa ezt az írásomat. Nem, nem agresszív cselekvésre, pont, hogy ezt akarom elkerülni. A háború, a harc, a fizikai erőszak mindig csak a végső megoldás, s úgy gondolom, a primitívek eszköze is. Én az ilyen hazug írások ellen szeretnék háborút indítani, ezekkel szemben szeretnék egy másik pólust létrehozni, mellyel megmutatnánk az igazságot, vagy legalábbis megpróbálnánk megértetni ezekkel az idiótákkal, miért is gyűlölködünk, miért nem szeretjük a romákat.

Ezért kérnék minden olyan vállalkozó kedvű egyént, aki nem fél, akinek elege van már, és aki cselekedni akar, hogy írjon.
Mit kell írni? Egy történetet, mely a valóságon alapszik. Vagyis inkább egy dokumentarista leírást arról, hogy milyen élményei voltak eddig a cigányokkal való találkozásokkor. Hangsúlyozom: nem csupán negatív élmények kellenek, s legyen objektív az írás! Tehát mindenféle gyűlölettől, indulattól mentes, objektív leírás legyen gyerekkori, vagy akár mostani élményekről is. Tőlem lehet egy történet, vagy egy egész sorozat - mindegy, a lényeg, hogy a romákkal való találkozásaitokról szóljon.
Mi a célom? Ezeket kiadni egy könyv formájában. Címet még nem tudok, de a lényeg, hogy ez egy gyűjtemény lenne, mely végre megmutatja, hogy a közéletben, a mindennapokban hogy zajlanak a dolgok, szemben azzal a hazug, mézes-mázos maszlaggal, amit a média, sajtó és egyes filmek próbálnak az emberek agyába vésni, seggükbe kúpként felnyomni.
Nem gyűlöletkeltés, vagy a szélsőséges eszmék fokozása lenne ez az iromány. Pont ezért van szükség az objektív, pontos leírásokra. Tulajdonképpen ez egy „interjú”, egy felmérés lenne, melyben én vagyok a kérdező (én is megszólalok természetesen), s a kérdést a magyar társadalom tagjaihoz intézem, akiket esetlegesen értek cigány atrocitások. De, ha nem volt ilyen, hanem nagyon jó barátságban van romákkal, akkor pont, hogy ezért kell: oszlassuk el akkor a kételyeket, én erre is hajlok, s nyilvánítsuk Olaszliszkát vagy Marian Cosma esetét „extremitásnak”.
De úgy gondolom, mindenképp fontos, hogy végre azok szava is hallatszódjon, akikről szó van, vagyis rólunk, a gyűlölködőkről.
Tervezem egyébként, hogy cigányokat is megkérdezek, megszólaltatok, de ehhez még erőt kell gyűjteni, na, meg kiválasztani olyanokat, akik nem „basszák meg az anyámat”, ha csak a közelükbe megyek is. De elsősorban ez rólunk szólna, hiszen mi vagyunk beállítva rasszista mocsadékoknak. S pont ezért kell az objektív hangvétel.

Jelzem azt is, hogy én ezt nagyon komolyan gondolom, s esetleg más oldalra is kirakom ezt a felhívást, mert szeretnék minél több mindenkit megszólítani. Tehát csak az írjon, aki hozzájárul, hogy e készülő „könyv”, vagy inkább „gyűjtemény” része lesz, és vállalja, hogy esetleg megjelenjen. Én nagyon elszánt vagyok, és örülnék, ha végre összefognánk, s tennénk is valamit. Nem nagy feladat: írni egy kicsit. Regényt, novellát mindenki úgyis szeret írni, ez is olyasmi lenne, csak éppen a legobjektívebb hangvételben. Nem kell csinálni semmit, nem kell engem szeretni, nem is rólam van itt szó, ne is az én kérésemnek tekintsétek ezt. Ez mindannyiunk ügye, hogy végre megszólaljunk, s kilépjünk a némaságból.


Összegezve tehát:
Mit kérek? Objektív leírás valamilyen cigány/roma/cigány származásúval való találkozás, élmény leírása, legyen az negatív vagy pozitív. Lehet élettörténet, de lehet csak egy epizód az életedből
Mi a cél? Összegyűjteni minél több ilyen írást, és nyilvánosság elé tárni, hogy végre megtisztítsuk magunkat attól a maszlagtól, amit a média, politika, szociológia akar ránk húzni, magyar emberekre „gyűlölködők” címen.
Ki írjon? Mindenki ;D.
Írásokat hová küldjétek?johncho60@gmail.com
Kié kerül be? Mindenkié.

Ja, és kiegészítésképp még valamit: aki akarja, persze a nevét is adhatja, de nem kell. Esetleg a település neve, de még az sem. Elég a megye, de az mindenképp, mert szerintem azért fontos a helyi behatárolás.

Előre is köszönöm azoknak, akik részt vesznek ebben.


Felhasznált források:

Romákról általában
Cigány népcsoportok
Magyarországi cigányság
A magyarországi cigányság életkörülményei

A film, amiről volt is szó (legálisan megtekinthető - Real Media Player kell hozzá) : Sára Sándor: Cigányok (1962)


Utóirat:

Ha a filmet nem is nézitek meg (max 10 perc, szóval nem hosszú) , illetve a forrásokat nem olvassátok végig, de arra mindenképp kérek mindenkit, hogy a Filmvilágos cikket olvassa el, amit képekben beraktam, mert enélkül eléggé érthetetlen az írásom. Tudom, sokan fárasztónak találják az egészet már önmagában is, de ezek nélkül nem sok értelme van a felkérésemnek sem... (S mellesleg: katta a képre és megjelenik - remélhetőleg. Thx to arby ;D. )