Természetesen kihagytam dolgokat 2008-ból, mert miért ne tettem volna? Sajnos az emlékezés nagyon kaotikus, a képek áramlásából nehéz elcsípni a tényleg fontosakat, illetve az összes olyat, ami számított valamit.

Elfelejtettem, hogy amit jelenleg is csinálok, az 2008-ban indult. A blogolásról van szó. Előtte nem nagyon írtam naplót sem, maximum hülyeségeket egy másik oldalra (Cheguru ;D), de ez nem nevezhető igazából blogolásnak. Mondjuk az sem tisztán, amit 2008 márciusában elkezdtem, mikor elindult itt a PGO-n ez a feature.
Eleinte nem akartam blogolni. Olyan „trendi” dolognak tartottam, amitől én ódzkodok. Meg gondoltam, miről is írhatnék, hiszen nem vagyok egy rocksztár, akinek minden napja egy kaland (bár az ő szemszögéből bizonyára az lehet az unalmas, hogy mindig csak leissza magát, koncertezi, tombol, aztán meg másnapos). Azt meg el akartam kerülni, hogy ilyen „mit szartam?”-jellegű postokat, vagy rövid, semmitmondó írásokat közöljek. Persze ez sikerült az első pár bejegyzésben (például az XD-ről írott marhaság eléggé fárasztó), de utána úgy vélem, elkezdtem némileg komolyodni. Igazából olyan májustól vettem komolyabban ezt a blogolás nevezetű dolgot. Bevallom, azért is idétlenkedtem, meg vettem poénra az egészet eleinte, mert már akkoriban is kissé borúsan néztem a PGO fórumaira, ahol eléggé esni kezdett a színvonal, s gondoltam, mindezt kiparodizálom a baromságokkal. Aztán rájöttem, hogy igen is van értelmes mondanivalóm, nem is kevés, így „jó útra tértem”. Igaz, ez néha politikai - szociológiai fejtegetésekre futott ki, melyeket lehet, hogy nem ennek az oldalnak a keretei között kellett volna megtenni (mentségemre legyen mondva, hogy Darthsot megkérdeztem annak idején, hogy a blogra is érvényesek-e a szabályok, s ő azt mondta, hogy a bejegyzésekre nem, ez csak egy külön szolgáltatás - a gyakorlat viszont azt mutatta, hogy márpedig igen, a kommentekre mindenképp - szóval érdemes megválogatni, ki, mit ír, ki, honnan lop… khm. - khm ;D). De mára úgy gondolom sikerült egy PGO-n is vállalható blogot kialakítanom. Igaz, a csúnya szavakat csak nem sikerül alább adni, de ezzel a legtöbben küszködnek. Pedig tényleg jó lenne 100%-osan igényes írásokat kiadni az embernek a keze alól, már csak azért is, mert jó volna ezzel is egyfajta irányt mutatni a mai fiataloknak. Tehát lássák, hogy nem az az érték, ha valaki minél mocskosszájúbb, vagy „cukytrendy” módon ír baromságokat, hanem igen is a rendesen tagolt, választékos szókincsű mondatok a „menők” valójából. Szóval igyekszem. Ez egy újévi fogadalom is ;D.

Én. ;D Nem írtam róla, de idei blogpostjaim közt taglaltam a Watchment, mely meghatározó képregény volt számomra. Rorschach-hal tudtam leginkább azonosulni.
Ez az évem a Watchmen jegyében telt legalábbis...


Na, de térjünk rá 2009-re! Januárban nem volt nehéz dolgom vizsgák terén, rutinosan ment a tanulás. Pedig volt sok tanulni- és olvasnivaló, a Filmelmélettörténet 2-es változatát is meg kellett csinálni (igaz, ez közel sem volt akkora szívás, mint az 1.). De egy kis játszás, egy kis edzés mellett teljesen nyugisan meg tudtam csinálni a vizsgáimat (az utolsó volt fosatósabb, egy esztétika tárgy, de szerencsére az is jól alakult a maga 1000 oldalnyi olvasmányával ;D). Ebben az időszakban néztem meg a Dragon Ball Z-t, mint arról év elején is áradoztam. Ez egyfajta kitelejsülés is volt, hiszen a köcsög ORTT jóvoltából annak idején nem nézhettem meg még a feléig sem. Most kénytelen voltam az amerikai ismerőshöz fordulni segítségért (;D), habár egy DVD kiadást elviseltem volna ebből is. Persze a gatyánk is rámenne a majd 300 részre, nem is tudom, mennyi DVD vagy BD kellene hozzá, hogy teljes legyen a gyűjtemény. Ráadásul a sorozat úgy teljes, ha megnézzük hozzá az 1. sorozatot, illetve a GT-t is (ezzel még tartozom - nem volt időm rá azóta).

Apropó, anime: még 2008 őszén szereztem be a Death Note mangát, mely nagyon megtetszett, így a sorozatot is megvettem DVD-n. Habár anime fanboyságom már egy évvel előtte, egy „Japán rajzfilm” című kurzus apropóján kezdődött. Ekkor minden szirszart megnéztünk, még a kezdeti időkből is. Aztán rohadtul megtetszett a stílus, meg az, hogy nemcsak gyerekeknek gyártanak rajzfilmeket Japánban, hanem rendesen 18 éven felüliek számára is. (Pl. Golgo 13 egy fasza film noir fantasy-krimi, mai napig a kedvencem.) Mikor pedig az év végi dolgozatomat írtam a Metropolisból, végleg beleszerettem az animékbe, öröm volt látni, hogy milyen kreatívan dolgozták fel az 1927-es némafilmet.
Így 2008-ban, mikor az Alexandrában megláttam, hogy elkezdtek mangákat kiadni, rögtön lecsaptam a Death Note-ra, a Hellsingre és a Berserkre. Ezeket mai napig olvasom. Legjobb a DN, de a Berserkre is nagyon rácuppantam. A Hellsing kevésbé mély sztorival rendelkezik, de poén az is. Na, meg vámpíros-heroikus-kaszabolós - az ilyen jöhet.
Sajnos azért nehéz hódolni az anime-rajongásnak is, hiszen filmeket és játékokat is nehéz egyszerre befogadni, és mindkét médium terén „otthonosan mozogni”, hát még a jobbnál-jobb japán rajzfilmeket „darálni”. De majd mindent bepótolok, ha ezt az átkos BA szakot letudom végre.

Mint írtam, az edzést nem adtam fel, haladtam vele szépen. Talán ez is volt a baj. Ugyanis a vizsgaidőszakot csinálni + hajnal 2-ig Dragon Ballt nézni + még tornászni is reggelenként (8-kor keltem) nem volt túl jó dolog a szervezetem számára. Februárban céges ügyekben Szegedre kellett menni, aztán jó korán keltem, olyan 6-kor, de ezen a napon vagy fél 3-kor feküdtem le. Ez hiba volt. Másnap este ugyanis a konyhában beszélgettünk, én álltam. Aztán egyszer csak elkezdtek ilyen csillagok cikázni a szemem előtt, majd éreztem, hogy olyan hasi tájékon is bizsereg valami, s ment ki a lábamból az erő. Megpróbáltam leülni a székre, de utána kiesett a kép. Pár másodperc múlva magamhoz tértem, de elég ijesztő volt. Elájultam egy pillanatra. (Érdekes, hogy azidő alatt viszont a Witchert láttam magam előtt, mert mielőtt lementem volna a konyhába, azzal játszottam ;D.) Nem nagy ügy, de azért megijedtem. Onnantól pedig egészen őszig elég parás voltam. Egyszerűen kifáradtam. Elmentünk orvoshoz, de az is csak azt javasolta, hogy vegyek vissza, pihentessek. Persze ezt könnyű mondani, én viszont féltem, hogy ha felhagyok az edzéssel, akkor visszaszedem a kilót. Hájfej pedig soha többet nem akarok lenni. Úgyhogy próbáltam korán lefeküdni, pihenni, de azért nem álltam le az edzéssel sem, nehogy már ;D.

Viszont kissé pánikos voltam abban az időben. Mindig úgy éreztem, mintha kezdenék megint elgyengülni és összeesni. Gondolhatjátok, hogy Pestre bejárni így mennyire „élvezetes” lehetett. De mindenképp erőltettem, mert nem akartam több tárggyal feltornyosítani ezt a félévet, ez a kettő is elég, ami most van - legalábbis a szakdolgozattal és a felvételivel való szopás miatt mindenképp. Úgyhogy néha bevettem Xanaxot is, csak, hogy ne paráztassam magam ezen a hülyeségen. Ám sajnos ez a személyes kapcsolatokra is kicsit rányomta a bélyegét, mert nem nagyon mertem elmenni semmilyen helyre. Egyszerűen nem szerettem volna összeesni, és kiszolgáltatott lenni. Ezt gyűlölöm mindennél jobban. Szóval küzdelmes időszak volt ez. Csak a haverok és szülők segítségével tudtam kilábalni ebből szép lassan. Haverjaim mindig fel tudtak vidítani, ezúttal is köszönöm nekik is, meg szüleimnek is, hogy támogattak. Illetve azon fórumozótársaknak is, akikkel szeptember elején találkoztunk. Igazából az volt a vízválasztó, akkor lendültem át ezen a szarságon. Pedig csak pszichés képzelgés volt, de az a legrosszabb. Mindenesetre a találkozások sokat segítettek. Kösz mindenkinek!

Gyúrok, Bzmg ;D. PC Gurus pólóban, mi másban?



Így a nyár sem volt olyan jó most, inkább biciklizni jártunk hosszabb távokra, de gyalog nem nagyon mentem az erdőbe sétálni. Kár, pedig talán az utolsó szabad nyaram volt. De mindegy, szarni bele, egyszer majd mindent bepótolok, egyszerre, muhahahahhaa.

Tanulmányok terén ugyebár már ismerettem a helyzetet. Sajnos 1 évet a szakdolgozat és az elmaradt tárgyak miatt rá kellett húzni erre a mocsok BA képzésre. Már most látom, hogy igazából semmi értelme nincs ennek a csúszásnak, hiszen így meg, hogy volt időm, elbasztam szórakozásra ;D. Mindegy, csak már túl legyek rajta, aztán majd esetleg megyek MA-ra, ha meg oda nem vesznek vissza, akkor bepróbálkozok valami más képzéssel is. Csak ez a fos le legyen tudva és legyen végre egy diplomám… Most ez lebeg a szemem előtt.
De amúgy félreértés ne essék: a kurzuskat imádtam, ahogy az egyetemet is. Ugyan a középiskolai élményekről áradoztam sokat, s mások azt mondták, hogy ezek a legszebb évek, de nem. Szerintem ez, az 5 egyetemi év volt a legjobb. Totáli szabadság. Ezt semmire nem cserélném fel. Voltak szívások, voltak szemét tanárok, és sokat kellett tanulni vizsgaidőszakban. De mégis érezted, hogy itt már önálló vagy, nem baszogatnak folyton ilyen osztálypénzzel, meg nem rikácsol az osztályfőnök, hogy így az osztályközösség, meg úgy. Szerettem az osztályom, de elég volt, utáltam a kötöttségeit amúgy. Itt teljesen szabad vagyok, s e képzés kereteiben tényleg azt tanultam, amihez kedvem volt. Csak ez a mocsok kettéosztottság ne lenne, emiatt nem szeretem a BA-t. Talán még a szigorlatokat is bevállalnám, csak hogy normálisan végigjárhassam a filmelmélet és filmtörténet szakot, mert amiatt a felvételi miatt ez eléggé esetleges lesz. (Főleg, hogy tavaly is túljelentkezés volt a Filmtudomány MA-ra, mivel az országban csak az ELTE-n indítottak ilyet. No comment.) Na, mindegy, szép emlék lesz ez, akárhogy is végződik. Imádtam az ELTE-re járni, ez biztos.

Na, de térjünk át lassan a játékokra! Természetesen most is kihagytam pár jó címet 2008-ból, melyekkel játszottam. Lássuk csak, mik ezek!

2008

A Half Life 2 epizódoktól nem dobtam hanyatt magam. Az Ep1 nekem szar bugos is volt, nem értem, miért. Így a 12K-ért megvett Orange Boxot alig bírtam kihasználni. A 2. részt meg addig nem akarom végigjátszani, míg az 1-gyek nem végeztem. Úgyhogy ebből majd az lesz, hogy megvárom a 3-at, aztán egyben végigjátszom a tulajdonképpeni Half Life 2 Aftermathot…
De szerencsére volt a dobozban egy cím, amivel sokkal jobban szórakoztam, mint magával a nagy HL2-vel. Ez pedig a Portal. Eleinte csak a flashverziója volt meg, de már ott, 2D-ben is érződött, mekkora durranás is ez. Aztán mindezt 3D-ben látni hatalmas élmény volt! Kicsit hányingerem is lett a sok forgástól, meg szaltótól, de amúgy nagyon élveztem. Kár, hogy elég rövidre sikerdett, de a lezárás valami kurva ütős lett. Pedig nem számítottam rá, hogy ehhez egy épkézláb sztorit összer bírnak dobni. De sikerült. Emlékszem, elég sok pályát letölöttem hozzá, hogy kitoljam az élményt. A flashverzió brutális nehézségű pályái viszont 3D-ben nem akartak sikerülni… Mindenesetre azokkal is kiválóan szórakoztam. Állítólag jön a 2. rész. Kíváncsi vagyok, mi sül ki belőle így, hogy az erdeti alkotó kilépett a csapatból (ha az infok igazak). Csak nem lesz belőle tucattermék. Mondjuk egyelőre annyira erdetinek számít a cím, hogy akár exploitation-szerűen nyomhatják az arcunkba havonta, nem hiszem, hogy egyhamar megunnánk.


A Team Fortress 2-t csak futva próbáltam, de az is nagy, már e két cím miatt is megérte az Orange Boxot megvenni. Kár, hogy akkoriban nem csapódtam be azok mellé TF2-zni, akikkel manapság L4D-ezünk.

Mert a Left 4 Dead volt a másik nagy durranás, ami a Valve révén 2008-ban ért. Novemberben jött ki, ha jól emlékszem, s a demora rávetettem magam. Hosszú idő után az első multimóka volt, ami felkeltette érdeklődésemet, és nem Diablo 2-nek hívták. Megérte. A játék varázsát az adja, hogy tényleg rettenetesen sok zombit dob az A.I. director az ember nyakába. Ugyanis itt igazából nem a zombik agyát kell dicsérni, hanem egy „szuperelmét”, aki folyton felméri a helyzetet (pl. meddig ácsorgunk egy helyben), és aszerint küldi ránk a hordákat. Egy zombi nem nagy szám, sőt, a shotgunnal egyszerre 10-et is ki lehet nyírni. De mikor 202321435455453-an özönlenek és taposnak, az már okozhat heves szívdobogást. Mindennek tetejébe egyre magasabb nehézségi szinten egyre keményebb lesz a sebzésük, s akár 5-6 genyó is szétszedhet másodpercek alatt. Főleg, ha az „uncommon” zombik is bejönnek a képbe, akik vagy elkapnak hátulról a nyelvükkel, vagy bemocskolnak, vagy csak szimplán rádugranak. De a legijesztőbb és a legtöbb pánikrohamot mégis a Tank okozza, akinek irtó sok a HP-ja magasabb szinteken, s a gép nem átall egy-két pályavégen többet is a nyakunkba zúdítani. S mindezt persze cooperative módban csinálhatjuk. Persze a versus is hatalmas, ahol a zombik bőrébe bújva kell taktikáznunk (csak uncommonokat „játszhatunk”), és kicsinálni minél előbb szerencsétlen túlélőket. (Hujj, de elpicsáztak egyszer minket a pr0k :D.) Tehá a Left 4 Dead kiváló játék lett. Mai napig játszunk vele kisebb-nagyobb megszakításokkal. Kár, hogy az 1. részt hamar lecserélték egy 2-ra, ami így kipróbálva tényleg hangulatosabb, több, jobb, tehát nem csupán DLC, de azért jobban örültünk volna, ha nem kellene évente L4D-et venni, hanem mondjuk letölthető tartalmak formájában kapunk újításokat. Ja, és elvileg jön a Left 4 Dead 3 is hamarosan, ami már tényleg tolerálhatatlanul vicckategória… Mentségükre szóljon, hogy a 2-hoz is kifosnak egy DLC-t hamarosan, de, ha ez olyan kritikán aluli lesz, mint a Crash Course az 1-höz, akkor a fejlesztőket egy Tank látogassa meg a WC-n (mert az jó szűk hely, muhahaha).



Kihagytam még 2008-ból a kissé vegyes érzelmeket keltő Clive Barker’s Jerichot. Én legalábbis ekkor játszottam vele, habár tisztán emlékszem, hogy a Hellgate: London demo környékén jelent meg ennek is a kipróbálható verziója, és vele együtt a teljes játék. Nekem eleinte tetszett, jó kis horror-FPS volt. Aztán jó unalmas, monoton, és frusztráló henteléssé változott. Ráadásul nem jött be ez a csapatfelállás, hogy mindenkinek van szuperképessége. Így odaveszett a parafaktor, amitől pl. az Undying, az előd is annyira félelmetes volt. Habár ott is válogathattunk a főhős különleges képességei közül, de ott az egyedüllét mindent kompenzált. Itt meg csapatozunk…
Az Undying egyébként nagyon tetszetős volt, sokat játszottam vele, habár végig nem vittem. De az egyik legfélelmetesebb cím volt, amivel valaha próbálkoztam. Mikor egyszer a tükörben egyszer csak felvillant a ház urának szelleme, az szerintem minden idők legfélelmetesebb képsora volt. Nyugisan csodálod a tükröt, hogy milyen fasza már, 2001-ben ilyet is tudtak, aztán egyszer csak megjelenik valaki mögötted hirtelen. Brrr…
Ehhez képest a Jericho egy darálós, agyatlan akciójáték volt. Persze, aki ilyenre vágyott, az biztos megtalálta benne a szépséget. Én az előzetes infók alapján egy rendkívül félelmetes, több történelmi koron átívelő, folyamatosan degradálódó fegyverekkel rendelkező FPS-t vártam. Csalódtam.



Kifelejtettem továbbá az egyik legfontosabb 2007-2008-as eseményt, vagyis a két nagyágyú, a StarCraft és a Diablo 2 folytatásának bejelentését. A SC2-t még 2007-ben harangozták be, aminek nagyon megörültem. Azóta mondjuk kicsit kételkedőbb lettem vele kapcsolatban, a kampányok szétdarabolása nem nagyon tetszik, és félek, hogy a sztori nem lesz olyan erős, mint volt, de még azért mindig reménykedek a Blizzard-minőségben, talán maradt még belőle valami a nagy pénzéhségben.
A Diablo 3-nak meg amennyire örültem, annyira lelombozódtam mára vele kapcsolatban. Pedig nagyon ígéretesnek tűnik, csak éppen a statpontok elvétele megölheti a játék lényegét, vagyis a fejlesztés örömét. Igaz, a skillek ott vannak továbbra is, de azért szerettem eldönteni, hogy mire rakok, még akkor is, ha azért egyértelmű volt az egyes karakterosztályoknál, milyen fejlődési irány az ideális. Meglátjuk, mennyire lesz ez majd zavaró. Én félek, hogy nagyon. Ráadásul még csúszik is, nem is keveset, így lehet, hogy 2012 lesz belőle, amit már meg sem érünk Roland Emmerich gagyi filmje szerint ;D.

2009

Na, de térjünk rá végre ennek az évnek az értékelésére!

Januárban beszereztem a Gears of Wart végre. Persze nem ment zökkenőmentesen ez sem: kiderült, hogy a játékot nem lehet elindítani, mert lejárt valami lincence, vagy mi a fene, így gyorsan össze kellett dobniuk egy patcht, mely mindezt orvosolja. Addig meg LOL módon vissza kellett állítani a gép óráját, ha játszani akartunk… Mindezek ellenére, s a kezdeti nehézségek és szívások után nagyon belejöttem, 3X is végigjátszottam egymás után a GoW-ot. Pedig „csak” egy akciójáték, de annyira pörgős, darálós, mégis taktikus, hogy egyszerűen nem tudja az ember nem szeretni. Még év elején áradoztam róla, úgyhogy most egyelőre legyen ennyi elég a fényezéséből. Különben is a fejlesztők bekaphatják, amiért nem akaródznak portolni a 2. részt PC-re… Pedig én támogattam őket, igaz, 4990 Ft-tal, nem teljes áron vettem meg.



Mint írtam, ekkor szereztem meg a The Witchert. Mivel azonban ismét elérhető lett a Clear Sky, így azt skippeltem, a S.T.A.L.K.E.R. akkor jobban izgatott végülis. Meg is vettem a táskával együtt, ami miatt szerintem már megérte 7000-et kicseszni rá. Sajnos a játék maga annyira nem lett jó. Persze minden benne van, ami miatt a SoC-ot szerettem, meg jó volt látni az 1. rész pályáit átdolgozva, illetve az újak sem lettek rosszak (habár Limanszk nagyon unalmas lett), de mégis gyengébb lett jóval, mint a Shadow of Chernobyl. A grafika szebb lett, de ugyanakkor nőtt a gépigény, a sztori pedig izgalmas volt, de a végét szépen elkúrták. Ráadásul a rekatori rész valami irgalmatlanul lineárisra sikeredtt, nem is értem, hogy gondolták ezt azok után, amit az előző részben láthattunk belőle. A lehetőségei meg jók voltak (pl. random kitörések, illetve relikviakeresés), de az Oblivion Lost után ez is karcsúnak számított. A frakcióháború meg olyan szinten gagyira sikerdett, hogy én mindenkit óvva intek tőle, aki jót akar magának, és még nem játszott a S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky-jal. Bugos, elvesznek a megszerzett területek újratöltésnél, ráadásul az A.I. annyira hülye, hogy simán elfut az ellenség mellett, aki meg, ha beér a területre, és nincs ott senki, akkor az automatikusan az övéké lesz. A Sötét-völgyben rengeteget szívtam emiatt, aztán hagytam is a francba, mert annyira felidgelt. Kétszer végigjátszottam a játékot egymás után, de másodszorra mindenkit agyonlőttem, aki frakciózásra szólított fel ;D. Rohadjanak meg, a hülye respawnjukkal együtt.
Nagyon remélem, hogy a Call of Pripyat ezerszer jobb lesz a Clear Skynál. Mondjuk az újításai már ezt mutatják, de azért sajnos az ördög a részletekben rejlik. Mindenesetre várom, hátha meg tudják ismételni a Shadow of Chernobyl álleejtő tarolását.



Az Assassin’s Creed számomra 2008 meglepetése volt. Hasonló titulusban részesítem a Mirror’s Edge-t is az idei évre vonatkoztatva. Eleinte nem fűztem hozzá sok reményt, mondván „EA játék, azok meg úgyis egy kaptafára készülnek”. Aztán kiderült, hogy ebben bizony nem lehet lőni, vagy legalábbis nagyon minimális mértékű a harc. Tulajdonképpen a ME egy menekülős parkour-szimulátor egy jól kidolgozott, viszonylag eredeti világban (mondjuk ez a színezés elég erőltetett, de higgyük el ;D). Nem hittem, hogy a Prince of Persia jelenetei működnek FPS-nézetből is. Pedig de. Leírhatatlan élmény még az is, amikor leesünk. Ilyen perspektívából egészen más érzés. Szinte tériszonyom volt, mikor játszottam, annyira jól bele lehet így élni magunkat a Mirror’s Edge-be. Csak néh kellett idióta akciórészekbe bonyolódni, melyek annyira nem jöttek be, de azért, mikor beletanultam ebbe is, élvezetesebb volt már. Mindenesetre ez is csak dobott a varázsán. Egy problémája van a játéknak, hogy rövid, illetve ez a rövidsége még csak nem is takar semmilyen többjátékos lehetőséget. Jó, vannak challenge-ek, melyek eredményeit összevethetjük másokéival, de azért ez édes kevés… Így sajnos nem meglepő, hogy a Mirror’s Edge tulajdonképpen bukás lett anyagilag, hiszen túl sokba került tartalmához képest. Ez így sajnos igazából csak egy technológiai demonstráció, egy „előhang”. Sokkal dinamikusabbá kell tenni, sokkal jobban kellene integrálni egy valódi sztoriba, prögősebb játékmenettel, akciórészekkel, nagyobb téttel. Mondjuk ennek ellenére most lehet, hogy beruházok rá, elég olcsón adják. Persze csak míg a karácsonyi pénzem futja ;D.

Volt itt még nekünk egy F.E.A.R. 2 is év elején. Ennek csak a demójával játszottam, ami ütős volt, de „nem jött át”. Igazából csak grafikailag fejlődött valamit az 1. rész óta, mellyel sokat játszottam (főleg multiban), de itt már nincs meg a varázsa a bullet time-nak, illetve Alma sem annyira paráztatós. (Igaz, az első részben sem volt az igazából…) Most jó olcsó, de még így se kell, van annyi játékom. (Az időm meg kevés…)

A The Pathben sem mélyültem el, pedig ez az a játék, ami egyfajta áttörést hozhat, és megmutathatja, hogy nemcsak ipar a videójáték, hanem művészi lehetőségek is rejlenek benne. Itt világlott ki igazán, hogy az interativitást milyen művészi mondanivaló kifejezésére lehet felhasználni. Tulajdonképpen ez egy önreflexív program volt, mely a játékosnak feltette a kérdést: akarsz-e igazán mély kalandokba keveredni, vagy megelégedsz a rövid játékmenettel, csilivili grafikával, meg a felszínes sztorival. Ha végigmentél az úton, gyorsan „game over” lett. Ha viszont érdeklődtél a világ iránt, ha valóban játszani akartál, nemcsak végigrohanni, akkor megkaptad az igazi kalandokat. A játékvilág fejlődése is e válaszút előtt áll, mint amit a The Path felkínál: megelégszünk-e techdemokkal, meg rókabőrökkel, vagy igen is hajlandóak vagyunk kreatívak, újító szelleműek lenni. Ez nemcsak a fejlesztőkön áll, hanem rajtunk is, akik játszunk. Persze a játék egy kikapcsolódás elsősorban mindenkinek, de tulajdonképpen a művészet is az, csak éppen el is vár tőlünk valamit.
Szóval nagy lehetőségek lennének a videójátékokban is, csak engedni kell, hogy ezek kibontakozhassanak. Remélem, nem ez volt az utolsó ilyen próbálkozás, mert nekem lenne rá igényem, hogy ne csak szórakozzak, hanem „műélvezzek” is játszás közben. (Főleg, hogy a művészet is egy játék, ahogy azt már Hand Georg Gadamer is megfogalmazta.)



Persze azért szórakozni szeretünk, meg bírjuk a látványos, pőre katarzist okozó dolgokat is. Mivel lehet ezt leginkább elérni? Hát monumentalitással, epikussággal. Az Empire: Total War és a Warhammer 40000: Dawn of War II is ezt nyújtotta idén. Mindkettőt csak futólag próbáltam mondjuk, még nem jutottam el oda, hogy elmélyüljek bennük. Az Empire tetszett nagyon. A Total War-sémát ebben tényleg tovább tudták fejleszteni, s itt nemcsak a tengeri csatákra gondolok. Szinte teljes értékű Civilization lett, hiszen immár államformákkal is variálhatunk helyesen, mely a XVIII. században nagyon is aktuális volt. A csaták pedig végre nagyobb kihívást jelentenek, kevesebb az idióta ellenfél, nem fordulnak elő olyan szürrealitások, mint pl. a Rome-ban, hogy az ellen túlerőben levő seregének ¾-ét lenyilaztam a falakról, mert nem hozott be ostromgépeket. Tehát nagyon elégedett vagyok az Empire: Total Warral, szerintem ez az év stratégiai játéka.
A Dawn of War 2-nél ez az „akciósítás” annyira nem jött be, szerintem kissé odavágott a stratégiai mélységének. Igaz, ezzel tényleg csak érintőlegesen „futottam össze”, tehát túl nagy rálátásom nincs. De azért mindenképp meg fogom egyszer szerezni.



Olyan május-június környékén mutatták be az X-Men Origins: Wolverine című filmet és hozzá jött a játék is. A Raven Software-ben hittem már az előzetesek alapján is, mert ők régi motorosok a szakmában (Heretic, Hexen, Jedi Knight 2 és Jedi Academy stb.), szart nagyon nem raktak még le az asztalra. Így reménykedtem, hogy ez is egy fasza játék lesz, és megtöri a filmes adaptációk átkát. Ez sikerült is, maximálisan! A Wolverine megfelelően játszott a film sztorijával, nem lőtt le belőle ordas nagy poénokat, hanem igyekezett viszonylag önálló vonalon haladni. De a legnagyobb flash az volt, hogy magával Rozsomákkal tudtunk végre teljes mellszélességben irtani. Eszméletlenül jó kombókat sikerült kiötletni, mindezt olyan látványos és visszafogatlanul véresen, hogy könnyek szöktek a szemembe a gyönyörtől, mikor egy egész hadsereget koncoltam fel egymagam. Mindezt megspékelték egy tök jó fejlődésrendszerrel, így a Wolverine kapott némi RPG-ízt is kötelezően. Emellett nagyon jó pályákat kaptunk, némi gyűjtügetést is vittek a játékba, illetve olykor szép nagy behemótok támadtak ránk utunk során. Az egyetlen probléma mondjuk pont ezzel volt: a főellenfelek elleni harcok igazából nem jelentettek túl nagy kihívást. Általában bejött ugyanaz a taktika, csak a hatalmas robotnál és Deadpool ellen kellett megmozgatni agyunkat, amúgy nem izzadt le a tenyerem még akkor sem, mikor vagy 9 böszöm nagy mutánst küldtek rám. De mindezek kit érdekelnek? A Wolverine jött, látott, győzött. Remélem, lesz folytatása, illetve esetlegesen egy másik hőst vesznek elő és állítanak a középpontba. De mindegy végülis, csak a Raven csinálja, hasonló minőségben!



Nyár elején jött ki az ígéretesnek tűnő Prototype is. Én annyira nem reménykedtem a sikerében, mert sokszor ígértek már GTA-szintű szabadságot, meg ultimate hentet, pl. a Spiderman esetében is, aztán kaptunk egy gyengus himbilimbit. Szerencsére a Prototype őrült játék lett, mely magába szippantotta a játékost az első percektől. Hiszen rögtön egy káoszba csöppenünk bele, megkapva minden képességet, amit küzdelmeink során szerezhetünk. Így felfedezhettük, hogy mekkora hatalom birtokában is vagyunk: autókat dobálunk, tanokokat robbantunk egyetlen rúgással, s az embereket úgy kaszaboljuk, mintha papírmasék lennének. Ja, és mindezek tetejében akkorákat ugrunk, hogy Pókember eszméletlen mutatványai szánalmas himbálózások ehhez képest. Új szuperhős született? Hmmm… Én a főhőst sokkal inkább hasonlítanám egy film noir főhőséhez, mint egy igazság bajnokához. Ezért inkább mutáns ő, mint szuperhős, leginkább az X-Men egyik alanya lehetne. Habár rajta kicsit több mutációt hajtottak végre.
A Prototype ereje az intro után sem csökkent. Tényleg egy hatalmas városban randalírozhattunk, s szerepjátékos fejlődésrendszeren keresztül szerezhettük meg képességeinket. Egyik legcoolabb dolog a beígért alakváltás lett. Rendkívül könnyedén, dinamikusan oldották meg ezt, így egy-két kattintással bárkinek a bőrébe belebújhatunk, ahogyazt a Matrixban láthattuk Smith ügynökéktől. Jól is jött ez küldetéseknél, habár elég gyorsan lebuktunk, ha nyakkendős szürkeegérként kilométereseket ugrottunk.
Szóval engem nagyon elkapott a Prototype varázsa, ismét úgy éreztem magam, mint mikor a GTA-kkal játszottam. Küldetéseket alig csináltam, csak rohangáltam össze-vissza a városban, megmásztam minden felhőkarcolót és szétnéztem a városban, élvezve a látványt. Emlékszem, egyik vizsgámra rá is nyomta a bélyegét ez majdnem, mert elmaradtam 1 olvasmánnyal. De sebaj, kivágtam magam ;D.
Tehát, ha nem lenne a Wolverine, nálam a Prototype lenne az év akciójátéka. Mondjuk van hibája, hiszen ez a mókázás egy idő után unalmassá válhat, illetve a lövöldözés sem a legjobban megoldott - de ez megbocsátható, lévén, hogy ököllel kombózni sokkal nagyobb fun, meg hatásosabb is, minthogy egy átlagembernél legalább 1000X nagyobbat ütünk. Mindenképp „must have”, ha kicsit barátságosabb áron lesz kapható.


Nyáron játszottam a 2008-as Prince of Persiával is többet. Így visszatekintve közel sem volt rossz, sőt. Szerintem ez az új sztori egészen érdekes lett. Ezért sem értem, miért nem folytatják inkább ezt. Lehet, hogy nem volt olyan sikeres rész, de a vége nagyon ütősen zárult, és ebből rengeteg mindent ki lehetne hozni. De hát ha nem, hát nem… Biztos kell a pénz, azért tértek vissza a Sands of Time-hoz. Mondjuk az én nem fogom finanszírozni, ha szar lesz, mert már most nem tetszik ez a csomó logikátlnaság, amivel a sztorijuk már most tele van.
A 2008-as Prince-ben viszont tényleg nem volt jó a harc, illetve a lights seedek gyűtjögetése egy idő után frusztrálóvá vált, minthogy szép lehetetlen helyekre dugtak el egyesseket. Ráadásul mind a 100-at (vagy 1000-et? nem emlékszem) összegyűjtöttem, úgyhogy azokból elég volt egy évre ;D. Viszont azért volt benne kihívás, voltak szemét részek itt is, hiába, hogy nem lehetett meghalni. Tehát igazán probléma nem volt ezzel a résszel, ha ezeket a morcoskodásokat figyelembe veszik, és javítanak a harcon is, akkor az Ahriman-Ahrumazda irányba lehetne tovább fejlődni.


Nyáron játszottam a Trine nevű csodával is. Ez ugyebár egy jól kitalált, fizikával ellátott platformjáték, a régi, oldalnézetes fajtából. A Braid után ez is kellemes meglepetés volt, 2009-ben tényleg nem számítottam rá, hogy ilyennel fogok játszani. Változatos fejtörő részek, csapdák, fizika kihasználása, s 3 karakter, akiket megfelelő szituációkhoz igazodva kellett váltogatni: felejetethetlen! Kár, hogy pofátlanul drágán kínálták, így megvétele várat magára egyelőre. (Steamen meg nem akarok már több pénzt elcseszni idén ;D.)

Ha már platformer: idén volt egy nyári akció, melynek keretében a Binoic Commando: Rearmedet kaphattuk kézhez. Ez ugyebár a híres platformjáték felújított változata, valamikor 2007-ben jelent még meg. Gondoltam, ha már a Bionic Commandot becsmérlik, akkor nézzük meg, milyen is volt a régi. Meg is vettem 2000 Ft-ért. Azt leszámítva, hogy elég döcögős az irányítása (ki volt az a fasz, aki kitalálta, hogy ne legyen a játékban ugrás?!) nagyon jó platformer! Ráadásul ezt feldobták egy kellemes, választásos kémsztorival, illetve computerhackeléssel is. Viszont nehezen haladok vele, mivel elég izzasztós, sajtreszelős a drága. De megérte megvenni, nagyon fasza játék ez is!

A World of Warcraftról már írtam előző postomban, de azért említsük meg: idén is trialoztam egy hetet. Ezúttal két karaktert húztam, egy Undead Warriort és egy Dwarf Huntert. Az Undeadet D0ncival játszottam, aki eleinte erre is rákattant, mint a Diablora, aztán meg végképp kiábrándult belőle sajnos, inkább ment EVE Online-ozni ;D. Ejnye. Mondjuk én is meguntam a végére bizonyos szinten, de azért szívesen visszatérnék ma már, mert csodálatos egy világ, tengernyi lehetőséggel. Azt meg leszarom, hogy kevesen vannak már az alacsony szintű területeken, eddig sem a hús-vér emberek miatt játszottam vele. Mondjuk magasabb szintre bizonyára jó lenne egy nagyobb csapat, de bizonyára az is kialakulna idővel. De jobb ez így, nem szeretném, ha minden időmet elrabolná, hogy azon gondolkodok, mire kéne pontot rakni, meg majd hová menjek questelni. :D




Augusztus végén Warcraft 3 és Starcraft mentek, mellettük pedig azért vetette egy pillantást a Wolfensteinre. Ez a pillantás végülis egy végigjátszásra sikerdett, mert nekem alapvetően tetszett a játék. Jó kis skilleket lehetett megszerezni benne, habár koránt sem volt eredeti se a védőpajzs, se a sebzésnövelés, se az időlassítás. A viszonylag szabadon bejárható város is jó ötlet volt, csak éppen nem tudták megfelelően kihasználni ezt, illetve elég idiótán nézett ki a respawnoló szörnyek serege egy II. Vh-s német városban… A küldetések jóra sikeredtek, a fegyverfejlesztés is nagyon tetszett (durván ütött a szénné tuningolt MP40). A játék viszont alapvetően könnyű volt, és az utolsó két bosson kívül nem nagyon nyújtottak kihívást a főellenfelek sem. Mindezek ellenére én nem csalódtam a Wolfensteinben, mert nem vártam tőle annyira sokat. Jó-jó, az előző rész ütősebbre sikerült, darkosabb volt a hangulat is, és az okkultizmus is hihetőbb volt még, de szerintem sok kritika igazságtalanul húzta le a sárga földig. Hiszen nem volt bugos, a küldetései is változatosak voltak, illetve úgy egészében egy pörgős, jól összerakott, élvezetes akciójátékot kaptunk.

Aztán szépen, lassan eljött az ősz. Én ekkor visszarévedtem a múltba. Szeptember elején végre végigjátszottam a Brood Wart is rendesen, így felkészültnek érzem magam a StarCraft II fogadására. Igaz, akkor még azt hittem, hogy év végén megjelenik legalább a béta. Lófaxt.
Így folytattam a játékot skirmishben, mellette pedig a Mount and Blade nevű csodával foglalkoztam. Ezt ugyanis ősz elején vásároltam meg. Ismertségünk még olyan 2007 szeptemberében kezdődött, mikor Darths ajnálgatta nagyban mind a topicjában, mind MSN-en, illetve láttam Xfire-ön, hogy folyton ezzel játszik, gondoltam, én is kipróbálom. Istenjáték! Igaz, a béták még eléggé nehézkesek voltak, de már azon verziókon is látszott, hogy ez bizony durva játék lesz. Pedig igazából ez is olyan, mint a Pirates!: tök egyszerű, szinte minijátékok egyvelege. De ezek mégis olyan koherensen illeszkednek, sőt, következnek egymásból, hogy nem ereszt, addiktívvá tesz. Így megszállotja lettem én is. Megjelenésekor még nem vettem meg, de idén rászántam magam és nem csalódtam a teljesben sem. Hosszú időre leköt, végtelen játékmenetet kinál, és tele van kihívással. RPG, stratégia és életszimulátor egyben. Különleges része a vívás, melyet nem volt könnyű elsajátítani, de pár bajnoki torna után ráéreztem az ízére, és onnantól kezdve sorra nyertem mindent. A Gothic miatt sajnos abbamaradt, de majd egyszer ezt is előveszem. (Ejj, e sok ilyen cím van ;D.)



Két Gothic között azért jutott idő a Batman: Arkham Asylumra is. Már régóta ismertem a képregényt, szóval kíváncsi voltam, hogy oldják ezt meg. De végülis tökmindegynek tartottam, hogy milyen témát dolgoz fel, az 1989-es Batman óta várok egy normális játékra, ami a Sötét Lovag irányítását adja a kezünkbe. Zseniális játék lett szerencsére. Féltem kicsit, hogy elkúrják és agyatlan akció lesz, de e kételyeim eloszlottak, mikor a demoban berohantam a tömegbe és 2 mp alatt szétszedtek. Itt bizony lopakodni, rejtőzködni kell, ahogy azt a filmekben is láthattuk. A denevér lesből támadva a legveszélyesebb, az ellenfeleit szép sorban kell, hogy likvidálja, nem ronthat nekik csak úgy. Mondjuk azt kicsit érdekesnek találtam a The Dark Knight után játszva, hogy az ott beharangozott kevlar mindig visszaverte a golyókat, itt meg csak egy tapadós gúnyában osztottuk az észt, de nem szabad elfelejteni, hogy a képregények nagy részében neki ilyen könnyű öltözéke van, pont azért, mert lopakodásban, rajtaütésben az erős.
Mondjuk egy hibája van szerintem, mely a képregény elolvasása után szembetűnő: míg az egy művészi munka, minimáli harccal, abszolút Arkhamra, az elmegyógyintézet professzorára kihegyezve, addig ez inkább Joker agymenéséről szól, és lazán kötődik a képregény sztorijához. Persze egy akciójátékban nehéz lett volna másképp megoldani ezt, meg biztos valahogy el kellett adni a címmel is a programot. Habár a Batman név nekem bőven elég lett volna hozzá, esetleg egy „Arkham Asylum Adventure” apró és rövid alcímmel ;D.

Aztán novemberben csak kijött a Left 4 Dead 2, melynek demoját már „csakazértis” kipróbáltam. Hihetetlen jóra sikerült! A palacsinatasütő, az új fegyverek, a randomizáltság, az új zombik (a zsoké egy rémálom ;D), az új pályák és a szereplők beszólásai mind-mind feledtették velünk, hogy ez a játék mindössze 1 évre rá követte az 1. részt, mellyel a 2 megjelenésééig is sokat játszottunk. 10000 Ft továbbra is sok érte, de, ha nem költöm el a pénzem filmekre, akkor biztos lecsapok rá az idei Steam-akciók keretében. Mondjuk azt továbbra is fenntartom, hogy inkább adjanak ki hozzá fizetős DLC-ket, minthogy évente előhozakodjanak egy új résszel, teljes áron. Egy év alatt abszolút nem lehet kiélvezni egy multiplayer-játékot, főleg, ha van benne ko-op. is…


Majd elfelejtettem a Left 4 Dead kapcsán, hogy volt egy másik zombis cím is, a Killing Floor, melyet idén hoztak ki szintén. Ez tulajdonképpen a L4D elődje, egy Unreal Tournament 2004-es mod volt, aztán a Red Orchestrához hasonlóan teljes produktummá fejlesztették. A séma hasonló, habár a játékmenet egészen más, illetve itt 6-an lehetünk kooperatívban. Egész érdekes ötletek vannak benne: RPG-s fejlődésrendszer, karakterosztályok, játékközi boltok, ahol fegyvereket vásárolhatunk (meleet is, én katanával szerettem irtani). A zombik pedig sokkal keményebbek, mint L4D-ben, itt akár 4-5 is kinyírhat normalon, de általában bedurvulnak, és özönlenek, csak éppen a Killing Floorban ezt sokkal komolyabban kell venni. A játék viszont ott bukik el, hogy elég bugos, illetve szarul lett megoldva a hostolás, rendkívül sokszor fagy be a képernyő, illetve dobál ki. Ráadásul kaotikus is, kész szerencse, hogy haverokkal tudtunk együtt játszani. Kár érte, pedig amúgy tetszene.

Az év meglepetése számomra viszont egyértelműen a Torchlight. Eleinte nagyon nem érdekelt, mondván, újabb Diablo-klón, nekem meg itt az erdeti, azzal is jól elvagyok. Aztán egyre csak szállingóztak az infok róla, hogy elég ütős lett, meg milyen addiktív, s engem is elkezdett érdekelni. Le is szedtem a demot a Runic Games oldaláról, s utána azon kaptam magam, hogy sík ideg vagy a 120 perces limit lejárta után, és már szedem is a Steames demot. Irtó jóra sikerült ugyanis a Torchlight! Nincs benne pedig semmi extra, csupán annyi, hogy a Diablo eredeti fejlesztői bábáskodtak az elékszítésénél. Így tulajdonképpen egykori klasszikusaikat gondolták újra, turbózták fel, javították ki hibáikat. Eképp kaptunk egy nagyon dinamikus, addiktív akció-RPG-t, 3 karakterrel és végtelen pályákkal, a megszokott randomgenerátorral. A sztori kicsit gyengus lett, de kit érdekel, nem hiszem, hogy a Diabloknál is bárki törődött volna 1-2 végigjátszásnál tovább a játék ezen részével. Végre nem kell a potionöket rakosgatni, csoportokban számolja a játék ezeket; van egy kisállítunk, aki nemcsak harcban segít, hanem tárolhat is cuccokat; 3 letisztult karakterosztály, végtelen kombináció lehetőségekkel; és szörnyek és tárgyak és craftolás orrvérzésig! Nem is kell ennél több. Aki belép a Torchlightba, nem szabadul többet, vagy csak keserves kínok árán. Mindössze két baj van vele. Az egyik, hogy nincs multiplayer, habár állítólag lesz egy ingyenes MMO-változat is belőle hamarosan, de azért jó lett volna, ha már most haverokkal tudunk nyomulni. A másik pedig a képi világ, ami számomra kicsit elidegenítő. Jó-jó, hogy stílusos, meg minden, de talán egy ilyen darkos világhoz nem éppen a rajzfilmes grafika illik a legjobban…



Pont ez a probléma szerintem a Borderlandsszel is, melyet még nem próbáltam, de ennek elsődleges oka pont a látványvilág. Maga a pörgős játékmenet vonzana, meg a posztapokaliptikus világ is kedvencem, de ez a cel shaded szarság itt kifejezetten irritáló. Legalábbis videók alapján, lehet, hogy játék közben nem annyira feltűnő.

Utolsó játék, amit próbáltam ebben az évben, az a King Arthur. Eleinte húztam erre is a számít, mert hogy „egy magyar stúdió miért nem magyar témát dolgoz fel”, de kb. tavaly óta, mikor láttuk belőle az első képeket hosszú idő után, ismét ígéretes lett. Az Artúr-mondakör lerágott csont már, de mégis sikerült ezt feldobni. Ráadásul a fejlesztők értenek nagyon a stratégiához, legalábbis a demoban ugyanazt kaptam, mint a Total Warokban, csak éppen itt a gép gondolkodik is. A legpozitívabb viszont az, hogy nem cicóztak, itt rendkívül részletes, mély játékmenetet kapunk, rengeteg mutatóval, statisztikával, tehát szerencsére a King Arthur alkotói szembe mennek a kocatrenddel. Amint lesz több időm, erre is nagyobb figyelmet fordítok.

A Resident Evil 5 is érdekelt idén, a GS-előfizetés keretében meg is kaptam, viszont még nem játszottam vele.
A Risent is megvettem, ami kurva jó, de jött a Mass Effect és a The Witcherre is megjött a kedvem, illetve beütöttek a félév végi beadandók is, így nem jutott rá időm. Most meg biztos nem fogok tudni vele játszani sajnos. De legalább behozták Magyarországra és itt van a polcomon! ;D

A Star Wars: The Force Unleashed is kijött végre PC-re, viszont most tényleg túl vagyok terhelve játékok tekintetében is, így erre végképp nem jutott időm. Igaz, a VGA-m szar hozzá, legalábbis pont nem támogatja már az Ati R 2600 HD-t, minimum 2900 kell neki. Pedig az ára is elég szolid. A visszajelzések mondjuk nem tetszenek róla, habár egyik eddigi review sem tudta megindokolni igazából, miért is nem jó játék ez. Nekem a sztori sántít, nem szeretem, ha egy ilyen történetet megerőszakolnak. Hiszen az tök baromság, hogy Darth Vader vagy az Urlakodó meghal még a IV. rész előtt… A Gyűrűk Uránál is csináltak ilyet játékokban, de valahogy SW-nél engem ez jobban zavar.

Apropó, LotR. El is felejtettem megemlíteni a Lord of the Rings Conquestet. Nem is csoda. Számomra ez az év csalódása. Mondjuk sokat nem vártam tőle, a LotR-világot aztán abszolút nem érdemes egy ilyen Battlefiled-klón keretei közé szorítani. Ilyen minőségben meg pláne. Ork mágusok?! Meg Szauront eltaposó közkatonák? Mi a francot képzeltek ezek?! Egyáltalán hogy merészelik? Ez Tolkien világának már olyan mértékű megerőszakolása és kizsákmányolása volt, ami túlment a jó ízlés határain. Szerencsére a programot egyöntetűen gyalázatnak ítélték, így remélhetőleg sokak kedve ment el a vásárlástól. Méltatlan hattyúdala volt ez a Pandemic Studiosnak.


Huh, s nem is írtam még a Bioshockról, a Far Cry 2-ről, vagy a Brothers in Arms: Hell's Highwayről még. A Bioshockot ugyebár nyáron játszottam végig, írtam is róla, nagyon ütött. A BiA: HH annyira nem nyerte el a tetszésemet, de alapvetően jó játéknak tartottam. (Csak az a fránya linearitás...) A Far Cry 2-vel pedig annyira sokat nem játszottam, de nem olyan rég megvettem 2990-ért, annyi már simán jó érte, úgyhogy majd elmélyülök benne. Nekem nagyon tetszik. Igaz, kicsit sok az üresjárat, de amúgy rengeteg lehetőség, felfedezni való van a játékban, mely számomra aranyat ér, hiszen imádom a sandbox címeket.

Nem vagyok egy grafikára élvező típus, de a Far Cry 2-ben ez még engem is megfogott. Gyönyörű!



Az év játéka pedig a Dragon Age: Origins lesz, nagyon úgy tűnik. Sajnos erre végképp semmi kapacitásom nem volt, sem anyagiak, sem idő tekintetében. Pedig a legjobban várt cím volt számomra, és a visszajelzések is azt mutatják, hogy nekem biztosan tetszene. A karaktergenerátora ennek nem jött be (ugyebár a Spore-hoz hasonlóan a DAO-nak is kiadták a karakterkészítőjét ingyen - vagyis a Spore-é nem ingyen volt ;D), de így kipróbálás nélkül is irtóra megfogott. Már alig várom, hogy valamikor a következő évtizedben ezzel kockuljam szét az agyam.

Ennyi volt hát ez az évtized, elértem a végére e bejegyzéssorozatnak. Renkdívül fontosnak tartottam eme összegzést, ha már blogolok. Ugyan a holnapi is olyan nap lesz, mint a többi, de mégis egy másik évtizedbe lépünk, melyet érdemes úgy kezdeni, hogy ismerjük a magunk mögött tudott évtized(ek) eseményeit is, így talán majd jobban csináljuk, jobban igyekszünk.
A játékok mindenképp nyertek, mert egyre inkább felnőttek, és középpontba kerültek. Sajnos viszont egyre inkább iparszerűvé válik fejlesztésük, egyre inkább egyszerűsödnek az egyes stílusok, mely pl. a Mass Effecten vagy a Bullyn is lemérhető akár (tényleg, a Bullyt is kipróbáltam - bejött, de nekem túl konzolos volt, így a felénél meguntam). A játszás szélesebb körben elterjedt lett, már nemcsak a hardcore gamereké a játékvilág, hanem igen is számolni kell azzal a fejlesztőknek, hogy szülők, nagyszülők, alkalmi játékosok is léteznek, őket is meg kell nyerni. Ez nekik mindenképp jó, a komolyabb címekre viszont egyértelműen rosszabb hatással van, hiszen rövidül a játékidő, egyszerűsödik a játékmenet, és ez számunkra, akik tulajdonképpen a vizuális videojátszáson nőttünk fel, elég pesszimista jövőképet fest. Legalábbis én egyre kevésbé tudok elszórakozni mai címekkel, sokkal inkább visszafordulok a múltba, és ott keresgélek még kipróbálatlan címek között. Na, meg igyekszem minél kevesebbet letölteni is, nem szeretném, ha a PC-s játékipar megszűnne, vagy a Machintos szintjére jutna, mert még mindig a PC rejti magában a legtöbb lehetőséget, mint platform, akár elismerik ezt a „konzolosok”, akár nem. Nekem legalábbis kényelmesebb így, hogy egy gépen játszok, dolgozok, zenéz hallgatok, filmet nézek. Persze én kevés vagyok ehhez, tömeges gondolkodásmód-váltásra lenne szükség. Illetve talán a fejlesztőknek sem szabadna elfelejtenie, hogy nem zombiknak, vagy masszáknak fejlesztenek, hanem hús-vér embereknek. Más kérdés, hogy sajnos ezek közül sok átverhető. Tehát mindkét oldalról lépésre lenne szükség a következő 10 évben, hogy megmentsük a PC-t, illetve a videójáték-ipart is egy magasabb, igényesebb szintre emeljük.



A végére pedig egy fontos kérdés: vajon mi is az év játéka? Ez kétségtelenül a Dragon Age: Origins lesz, amiről nagyon nem akarok nyilatkozni, mert még nem játszottam.
Viszont, így 10 év elteltével kérdés, hogy mi a 2000-es évtized játéka. Mi az a cím, ami meghatározó volt ebben az évtizedben? Ott van a World of Warcraft például, habár ez csak 6 éve „fertőz”. Más nem is nagyon van, ami ekkora hisztériát váltott volna ki, és ennyire meghatározója lett volna nemcsak a játékosok kultúrájának, hanem úgy a kultúrának általában. Én viszont mégis egy másik címet neveznék meg évtized játékának, mely persze személyes vélemény, de szerintem belátható. Ez a Diablo 2: Lord of Destruction, illetve a Diablo 2, mint cím. Miért? Mert az alapjáték 2000-ben jelent meg, ami tele volt hibával, illetve voltak hiányosságai rendesen. De már akkor is rengetegen kattantak rá, rosszabb volt, mint a drog. Aztán 2001-ben kijött a Lord of Destruction, mely nem pusztán egy kiegészítő, hanem az az installáció, ami a Diablo 2-t, mint Yinget, Yangként egészítette ki, vagyis inkább tette teljessé és örközölddé. Persze mindez semmi lenne, ha a név maga manapság ismeretlenül csengne. De, ha leírom ezt a szót, hogy „Diablo”, nem a Sátánra, vagy valami spanyol italra, esetleg metalbandára asszociálnak legtöbben, hanem erre a játékra, mely mai napig meghatározója sokak életének. Ha nincs ez, talán nincs World of Warcrat sem, hiszen nem lehet nem fölfedezni, hogy rengeteg feature-jét a Diablo 2-ből vették át és csiszolták tökéletesre. Sajnos persze a Blizzard az 1.13-as patch mizériájával, ahogy látom, szépen elkezdte kinyírni a játékot, láthatóan csökkent a Bneten résztvevők száma, de nem igazán tudok még egy olyan online játékról, ami 2000-től idáig szinte töretlenül népszerű lett volna oly’ széles körben. Persze lehet cáfolni, meg ellenpéldákat felhozni, biztos vannak is. De számomra a Diablo 2 ennek az évtizednek a játéka. Bánom is nagyon, hogy nem fedeztem fel csak 2005-ben.

Saját életem szempontjából elmondható, hogy egy jó évtizedet zártam. Elég kaotikusan indult, de aztán csak megtaláltam önmagam, és az utam. Akármi is lesz jövőre, akárhogy is sikerül a diplomázás, az biztos, hogy ez a 2000-es évtized felejthetetlen lesz számomra, s már csak elért eredményeim miatt is elégedett vagyok. Csinálhattam volna jobban, ezt a 75-77 kg-os testsúlyt is elérhettem volna nyugisabb tempóban, nem kellett volna taccsra vágni magam év elején, illetve a BA képzésemet is irányíthattam volna odafigyelőbben, így idejében végezhettem volna vele, de mindezen már nem érdemes rágódni, a lényeg, hogy látom a kiutat. Na, meg a legfontosabb az egészség, azt pedig sikerült megszereznem. A többi meg már úgy gondolom, ebből következik, legalábbis én így nyugodtabban tudok koncentrálni más fontos dologra is.
Az egyedüli, ami miatt nagyon aggódok, az Magyarország sorsa… Nagyon félek, hogy ebben az évtizedben totálisan kinyírják országunkat.

Mindenesetre kívánok mindenkinek Boldog(abb) Új Évet, illetve jó szórakozást az esti partykhoz, ha lesznek. (Én idén nagyon úgy látszik, hogy skippelem a partyzást ;D.)