A hirdetések egyre csak jönnek, jönnek, és persze mi jobbára csak olyankor tűzzük ezeket napirendre, ha valamilyen negatív eseményt, anyagi veszteséget vagy éppen direkt vírusfertőzést okoznak. A tavaly ősszel a vírusvédelmi figyelmeztetésnek látszó reklám az Android telefonokon például a felelőtlen kattintás után 15 EUR-ba - kb. 4400 HUF - került a figyelmetlen felhasználónak. És nem, nem egyszer, hanem attól kezdve rendszeresen és HETENTE, leiratkozni pedig igencsak körülményes róla - na vajon miért;-). Az igazán szomorú azonban az egészben az volt, hogy egy valódi, a Google Play piacterén kapható fizetős legális antivírus díja is hasonló, csak éppen az már egy teljes esztendőre lenne ennyi és ráadásul valóban meg is védené a készüléket.
Mostani történetünkben a beszámolók szerint az elmúlt hetekben a Twitter és a Pinterest oldalait árasztották el a legújabb fogyókúrás varázsszerről szóló spamek: "az ázsiai gyümölcs, amely helyettünk égeti a zsírt", LOL. Természetesen szintén "igazi" és szuper hihető kommentek is olvashatók voltak alatta, a boldog beszámolók szerint nincs is más dolgunk, mint gyorsan megvenni a terméket és rövid idő elteltével máris 12 kilóval leszünk könnyebbek, mint korábban. Illetve ha ez a része nem is 100%, de a pénztárcája biztosan vékonyabb lesz minden ilyen szert vásárló illetőnek, és az a hatás viszont tényleg azonnali ;-). Jól láthatóan, mivel a közösségi oldalak felhasználói is egy óriási méretű piac, nem csak megéri a csalóknak a tömeges spam, hanem visszájára fordulva a közösségi értékelések, bejegyzések is vesztettek az eredeti értékmérő szerepükből, hiszen már ezeket is nagyüzemben manipulálják, hamisítják, generálják. Egyre kevésbé jelent garanciát, hogy a "több szem többet lát" elv alapján valós, hihető kommenteket vagy értékeléseket látunk, így emellett vagy ehelyett a keresőkre érdemes még hagyatkozni, hiszen a nagyobb merítésből a jelentősebb átverésekről biztosan találunk károsulti beszámolókat.
A spammeléshez természetesen mindenhol nagyban hozzájárulhatnak a gyenge és/vagy mindenhol azonos jelszavak, amiket kitalálva, vagy mindössze próbálgatva sikerrel lehet aztán belépni más felhasználók nevében, és ott megszórni az ismerőseiket a kéretlen reklámszeméttel. A Pinterest esetében például idén tavasszal is volt már egy ehhez hasonló komolyabb támadás, akkor és ott női fehérneműkkel illetve szintén fogyókúrás akciókkal kapcsolatos spamek árasztották el az oldalakat. Az mindenesetre világosan látszik, hogy mivel a Pinterest is rohamtempónak növekszik, így vonzó és potenciális célpont lett a Twitter és a Facebook mellett.
Az üzemeltetők igyekeztek ebben az esetben is fellépni a kéretlen reklámszemét ellen, így a jogsértő bejegyzések jelentős részét már a hétvégén törölték, illetve a beállítások módosításával eltávolították azokat a nyilvánosság elől. Mivel a megtámadott fiókoknál az adatvédelmi beállítások is megváltoztak - még nem tudni, hogy ezek automatikusan vagy kézzel módosultak-e a támadás miatt - ezért a haladéktalan jelszócsere mellett a biztonsági beállítások ellenőrzése és ha szükséges, módosítása is az elhárítás szükséges lépései közé sorolható.
Nem győzzük elégszer hangsúlyozni, hogy az ilyen hamis vásárlói értékelésekkel hirdetett zöld-kávékhoz hasonló népszerű átverések új köntösben folyamatosan itt ólálkodnak körülöttünk. Az elkövetők a túlságosan hiszékenyek pénzére spekulálnak - akik nem étrend módosítással, reggeli futással, rendszeres sportolással és teljes életmód váltással próbálkoznak, hanem valamilyen csodapirulával akarnak varázsütésre megváltozni - és sajnos többnyire sikerrel szabadítják meg őket pénzüktől. Vagyis a kőbe véshető formulával fogalmazva: "gondolkozzunk: ha valami túl szép ahhoz, hogy igaz legyen, az nagy valószínűséggel tényleg nem igaz, hanem átverés". És ezt nem csak akkor kell figyelembe venni, ha állítólag maga Bill Gates éppen elosztogatja a vagyonát, hanem a nyár és a bikiniszezon megérkezésével hirdetett fogyókúrás csodaszereknél ugyanúgy, jöjjön az üzenet bármely közösségi oldalon, vadidegentől vagy éppen saját ismerősünk nevében.
Vajon vannak-e hihető reklámok?
Hogy egyáltalán létezik-e ilyesmi, arról nem kívánunk sem nyilatkozni, sem pedig vitát nyitni. Ám azt határozottan állíthatjuk, hogy az alábbi Twitteren és Pinteresten terjedő spam kampány által hirdetett fogyókúrás varázsszer biztosra vehetően nem tartozik ezek közé.