A Minecraft diadalmenete óta özönlenek a túlélőjátékok, melyek sokszor az említett alkotás építkezős aspektusait viszik tovább (Terraria, Rust), viszont néhányan inkább a zsáner „ember embernek farkasa” –megközelítését hangsúlyozzák akciódúsabb játékmenetükkel (DayZ, Lifeless). Mivel nagy a piacon a túlkínálat, nehéz eredeti ötletekkel előállni, ám a kaliforniai Free Reign Entertainment 2012-ben kísérletet tett a műfaj megreformálására a The War Z, alias Infestation: Survival Stories Classic című, nyílt világú túlélős MMOFPS-ével. Azonban kiegyensúlyozatlansága, optimalizálatlan grafikus motorja, valamint a készítők pofátlan üzleti húzásai miatt a Steamen joggal alázták porig a dühös játékosok az Infestationt. A fejlesztők állítják, tanultak hibáikból, és korábbi szörnyszülöttjük alapötletét felhasználva új masszív online FPS-t dobtak piacra Shattered Skies címmel, mely mérföldekkel jobb a War Z-nél, azonban még mindig nem az igazi.
Ránk szakadt az ég
Ha csak a háttértörténetre és pályatervezésre tekintünk, a Shattered Skies egyértelműen a kreativitás nullfoka. Dögunalmas zombiapokalipszis helyett itt uncsi meteorkatasztrófa vet véget az emberi civilizációnak. Egy Holdba csapódó furcsa üstökös hatására hatalmas ásványeső zúdul a Földre, mely egyfelől a nehezen megölhető mutáns gépi ellenfeleinket hozza létre, másfelől a lepottyant kristályok a játékos hasznára is válnak a különleges tárgyak készítésében.
Minderről azonban csak a játék hivatalos weboldalán értesülhetünk, a Shattered Skies-ban egy nyamvadt bevezető animáció vagy leírás nincs erről a kataklizmáról. Így a világot uraló három frakcióról, a rendfenntartó Dominionról, a kereskedőket tömörítő Merchants Guildről vagy a terroristacsoport Brotherhood of Chaosról sem tudunk meg túl sokat. Sőt megrajzolt, statikus NPC-kkel is csak a boltokként funkcionáló monitorokon fogunk találkozni a semleges területeken, amúgy minden kong az ürességtől. Maga a helyszín, az észak-amerikai hegyvidéki erdő, és a térségben elhelyezkedő pár lepukkant település vagy katonai létesítmény is meglehetősen egyhangú, a különbség az egyes telkek között csupán annyi, hogy motelekben kaját és vizet, míg laktanyákon fegyvereket és töltényeket érdemes keresni. De a kereskedésre és tárgykészítésre alkalmas területek (a Dominion Outpostok) is pixelről pixelre megegyeznek. Ráadásul az amúgy összefüggő játéktér például a Falloutok térképeinek kb. egyharmada, így viszonylag gyorsan bejárható, ugyanakkor emiatt hamar kiismerhetővé és unalmassá válik.
Életemet egy halkonzervért!
A túlélőrész viszont kidolgozott, és van benne potenciál. A Free Reign megtalálta az egyensúlyt a pörgős akciójáték és a szöszmötölős túlélőtúra között. Karakterünk bizonyos idő elteltével éhessé és szomjassá válik, ezért fő célpontjaink a buggyant babkonzervek és vizes palackok lesznek, melyek után bizony emberi ellenfeleink is bőszen kutatnak. Emellett a magunkkal cipelhető tárgyak száma limitált, egyfelől a tömegük, másfelől hátizsákunk mérete miatt. Így a szervereken futkározó játékosok közt frappáns módon a triviális létszükségletek generálnak konfliktusokat. Továbbá összegyűjthetünk haszontalan hulladékokat, melyekből a megfelelő munkaasztalnál hasznos tárgyakat (például csapdákat, páncélokat) alkothatunk, és természetesen fegyvereinket is tupírozhatjuk. Mivel viszonylag sok cucc van elszórva, így gyorsan megszedhetjük magunkat, ami egy túlélőjátéktól szokatlannak tűnhet, de a Shattered Skies-ban nem annyira az építkezés és a védekezés a lényeg, hanem a hozzánk hasonló kegyetlen jóskapisták mielőbbi fenékbe durrantása.
„Mindenki, mindenki ellen”
A Shattered Skies tehát a játékosok közti küzdelemre kihegyezett (PvP) MMOFPS. A DayZ-vel vagy az Infestationnel ellentétben alig tűnnek fel gépi ellenfelek, s bár a tárgyakkal teli területeken a program előszeretettel teleportálja nyakunkba a mutáns lényeket, de ők szívósságuk ellenére roppantmód ostobák, ezért nem tőlük, hanem a többi játékostól fogunk igazán félni. A Shattered Skies fejlesztői vállaltan keményvonalas játékot akartak létrehozni, melyben már kezdőként, a szerverekre becsatlakozva is szabad prédákká válunk. Emiatt egyfelől nagyon feszült, izgalmas, taktikázós játékmenettel kecsegtet a Shattered Skies, másfelől viszont nagyon szemét tud lenni, mivel többek között a Player Kill Rating rendszerrel ösztönöz társaink arcátlan agyönlövésére. Féktelenségünket pusztán azzal „bünteti” a program, hogy „semleges” (azaz békésebb) túlélőből minden élő-mozgó dologba golyót pumpáló „agresszorokká” nyilvánít, így ellenfeleink látni fognak minket a nagytérképen. Ám ezenkívül semmi sem gátolja, hogy a tapasztaltabb játékosok tönkrevágják a kezdők játékélményét.
Emellett pedig rémesen idegesítő, hogy a nagy nehezen összeszedett cuccaink jelentős hányadát azonnal elveszíthetjük, ha egy vérpistike hátba támad, mivel a védett tárgyakat (pár táskát) leszámítva halálunk után minden kihullik a földre. S ha játékos öl meg, akkor vissza se mehetünk értük, mert ellenfeleink kifosztják a hullánkat, és ingben-gatyában kezdhetünk mindent elölről. Természetesen a Shattered Skies ösztönöz arra, hogy verődjünk csapatba, és ne magányos farkasként próbáljunk klasszikus gyűjtögetős MMO-t játszani, de a szervereken nagy számban előforduló nagyképű túlélők zárt klikkjeivel vagy „azonnal lövök rád, amint meglátlak”-típusú szociopatákkal igen nehéz kapcsolatba lépni. Egyébként pedig a Free Reign játéka hamar véget ér jelenlegi állapotában, mivel küldetések nem nagyon vannak (néhány objektumot lehet megjavítani vagy lerombolni). Gyakorlatilag egy, háromóránként aktiválódó terület, az Erőmű dobja fel kicsit a monoton „mindenki mindenki ellen” gyilkolászós játékmenetet. Itt a reaktort kell megrohamozni, ami kizárólag csapatban fog menni az özönlő mutánshordák miatt. Így gyors, kétórás, csoportos hentelésekre való a Shattered Skies, magányos farkasként pedig rákvörös fejjel fogunk hamar „ragequit”-et végrehajtani kellő, egészséges kihívás híján.
A fejlesztők azt ígérik, hogy havonta ingyen kapjuk majd a nagyobb frissítéseket, ezért kár lenne pálcát törni a Shattered Skies felett. Ha finomítják a srácok a frusztráló PvP-játékmenetet, illetve feldobják kicsit több eseménnyel ezt a szürke és üres világot, képes lesz túlélni a piacon a Free Reign játéka.