A Mentor
Tapasztalataim szerint azok, akik mindennapjaikat videojátékok nyüstölésével töltik, biztos, hogy egyszer már elgondolkodtak azon: maguk is belevághatnának egy játék fejlesztésébe. Elképzelik, hogy mely stílusban alkotnának, hogyan nézne ki a főhős, s mi lenne az a cél, amiért az életét is feláldozná. Aztán az efféle gondolatokat általában elkergeti az ember, s visszatérve a realitás komor talajára, éli tovább mindennapi életét. Ám vannak olyanok, akikben továbbra is ott bujkál a kisördög, s addig űzi őket, amíg álmaikat végül valóra nem váltják. Annak idején talán az Indie Fund alapítói is ilyen kósza álmokat kergettek, s milyen jól tették, hiszen munkájuk gyümölcse végül beigazolta törekvéseiket. Ők igazán tudják azt, hogy milyen nehéz az ismeretlenségből kilépni, s megfelelő forrásokat találni egy ilyen projekt kivitelezéséhez. Éppen ezért az Indie Fund zászlaja alatt a szféra legismertebb fejlesztői azért egyesültek, hogy fiatal tehetségeket finanszírozzanak, és mentoráltjaik a munka végeztével egy olyan programot tegyenek le az asztalra, mely elindíthatja karrierjüket.
Logikus kockulás
Az Indie Fund
Az Indie Fund anyagi biztonságot jelenthet a kezdő fejlesztők számára. Amíg a játék készül, a fejlesztők folyamatos pénzügyi támogatást kapnak, amit a program megjelenése után a bevételekből kell visszafizetni. A befektetés megtérülése után az IF csak néhány százaléknyi részesedést kér a továbbiakban. Ha a befektetett összeg három év alatt nem térülne meg, a fennálló tartozást elengedik. Első patronáltjuk, a Q.U.B.E egyből igazolta az elgondolás helyességét: a megjelenést követő négy nap alatt 12 ezer példányban kelt el, amiből a fejlesztő Toxic Games vissza tudta fizetni a 90 ezer dollárnyi apanázst.
Az Indie Fund alapítói: Jonathan Blow (Braid), Ron Carmel és Kyle Gabler (World of Goo), Aaron Isaksen (Armadillo Gold Rush), Kellee Santiago (FlOw), Nathan Vella (Might and Magic: Clash of Heroes), Matthew Wegner (Blurst)
A játék egymástól jól elkülönülő három részre osztható. Az első szakaszban megismerkedhetünk a kockák alapvető logikájával, a másodikban szó szerint lekapcsolják a villanyt, és szinte a sötétben tapogatózva kell továbbjutnunk, míg az utolsó szakaszban darabokra hullik körülöttünk a berendezés, és a lehulló építőelemek között kell eljutnunk az utolsó feladványig. A folyamatos megújulásnak köszönhetően nem válik monotonná a játékmenet, szinte mindig van valami újdonság, ami megkavarja a kártyapaklit. Azonban senkinek sem kell megijednie: a Q.U.B.E. kellemes kihívást ígér, nincsenek frusztrálóan nehéz, megoldhatatlan feladványok.
A minimalizmus építőkockái
A minimalizmus a játék egészére jellemező, mind a grafika, mind a hangok tekintetében. Mondhatnám azt is, hogy csak a lényegre koncentráltak a tervezők, s bármit is látunk egy-egy pályán, biztos, hogy van valami funkciója. A grafikáért az Unreal 3 motor felelős, de a célravezető puritánság és a játék sterilsége miatt ezúttal nem mutatja ki a foga fehérjét. A zenei anyag habár kellemes, meglehetősen rövidre sikerült, pedig első hallásra nekem a Mirror’s Edge jutott róla eszembe. Kár, hogy a Q.U.B.E. készítői nem fordítottak nagyobb figyelmet a program ezen részére, hiszen egy kidolgozottabb zenei háttér sokat dobhatott volna a hangulaton.
Alea iacta est
Nehéz értékelni a játékot, hiszen egy fiatal csapat első szárnypróbálgatásáról van szó, valamint az Indie Fund remek kezdeményezéséről, mely remélhetőleg sokakat fog elindítani a játékfejlesztés kihívásokkal teli szakmája felé. Azonban őszintének kell lennem, s a koncepciót megdicsérve, amely a Portal „alapkockáira” épül, azt kell mondanom: a Q. U.B.E. mégsem tud maradandó élményt nyújtani. Sosem fogom azt mondani senkinek, hogy „uramisten, amikor hárommal jobbra fordítottam a szobát, az mekkora volt!”, ellenben a Portal egy-egy momentumának felidézése sokakban intenzív pulzusszám-növekedést okoz. Ez az a plusz, az a csípet fűszer, ami hiányzik a játékból. Nincs egy végső cél, amiért érdemes küzdeni, csak haladunk A pontból B pontba, és senki sem tudja, hogy miért. Habár a játék végét egy kisebbfajta meglepetés zárja, azonban az utolsó képsorokat nézve az az érzésem támadt: ezt most csak azért látom, hogy ne egyből a fekete képernyő ásítson rám.
A negatívumok ellenére a Q.U.B.E. egy érdekes kezdeményezés első hírhozója, mely egyáltalán nem szerepelt le, s aki szeret gondolkodva játszani, mindenképpen adjon egy esélyt neki.