A múlt héten egy kicsit szidtam az asztali konzolok hetedik, rohamosan kifele lábaló generációját, ám félreértés ne essék: egyáltalán nem volt rossz ez a ciklus, sőt azt kell mondanom, hogy rengeteg jót köszönhetünk neki. Az Xbox 360 és a PlayStation 3 például bemutatta, hogy milyen a HD-korszak, a Nintendo Wii pedig a játékok kezelésének új hullámát indította el. Ezen felül új módokat találtunk konzoljaink használatára, jelentősen kibővültek az online lehetőségek, s rengeteg remek új sorozattal játszhattunk. De nem is húzom tovább az időt: íme az öt pozitívum!  

5. Az online szolgáltatások bővülése

Magyarországon sajnos nincs különösebb jelentősége annak, hogy az Xbox 360 és a PlayStation 3 nem szimplán egy konzol volt, hanem egy multimédiás készülék, ami éppenséggel játékokat is lejátszott. Ám annak ellenére, hogy mi nem tudtunk élni ezekkel a lehetőségekkel, egyszerűen nem mehetünk el a téma mellett, mert sok százezer embert igenis érintett.

Az internet egyre szélesebb elterjedésének és a digitális korszak kiteljesedésének köszönhető az, hogy a korábban nagy sikernek örvendő videotékák és lemezboltok sorra zártak be, hiszen ugyan kinek volna kedve elsétálni egy filmért, ha azt tökéletesen jó minőségben a nappalijának kényelméből is megkapja. Így lett népszerű a konzolokon is elérhetővé tett Netflix, ami pontosan ezt nyújtotta: alacsony ár mellett kényelmes szórakozást, de ugyanez vonatkozik a Hulura, ami a Netflix tévés megfelelője, illetve természetesen nem szabad megfeledkezni a hazánkban is elérhető játékletöltésekről sem. Ezeknek köszönhetően lehetővé vált, hogy bármiféle fizikai adathordozó nélkül maradéktalanul élvezhessük a konzolunk nyújtotta lehetőségeket, de még fontosabb, hogy egyetlen eszközzel filmeket és sorozatokat nézhetünk, zenét hallgathatunk, valamint játszhatunk.

Ez lesz nagy valószínűleg a jövő, a teljesen digitális szórakozás. A filmek és a zene világában lassan teljesen kiszorulnak a DVD-k és CD-k az olcsó digitális alternatívák mellett, és semmi okunk nincs azt feltételezni, hogy ez ne ismétlődhetne meg a játékok esetében is, csak kicsit lassabban; az emberek már így is falják a Steam akcióit, és százával töltik le a DLC-ket, valamint a digitális játékokat. Ez már csak így van a számítástechnikában: a régi technológiáknak előbb vagy utóbb ki kell vonulniuk.

top-5-online.jpg

A Hulu és a Netflix részben azért sem lehet Magyarországon, mert itthon a szerzői jogi viszonyok mások, mint például az Egyesült Államokban.

4. Innováció a kezelésben

Az asztali konzolok hetedik generációja azzal fog leginkább bevonulni a történelemkönyvekbe, hogy ez volt az a ciklus, amiben mindenki több-kevesebb sikerrel igyekezett megreformálni azt, ahogy a játékainkkal játszunk. A legsikeresebb ebben a Nintendo volt, amely nagyon jól megragadva az alkalmat bankot robbantott a Wii mozgásérzékelő perifériájával. Ehhez képest jóval kisebb sikert ért el a Microsoft a Kinecttel, a Sonyt pedig maximum csak megmosolyogták az emberek, mikor leleplezték a „forradalmi” PlayStation Move-ot.

A Nintendo Wii mögött álló nagy mozgatórugó mindenképpen a Wiimote volt, ami a játékok kezelésének valóban új és érdekes módját mutatta meg. Az emberek tömegével vásárolták a konzolt, csak hogy első kézből próbálhassák ki ezt a ketyerét, s szinte minden játék maximálisan ki is használta a periféria képességeit. Ezzel szemben a Microsoft és a Sony csak később csatlakozott be a buliba, akkor mikor lecsengőben volt az őrület. Utóbbi egy egyszerű másolatot adott ki, míg előbbi egy egészen komoly technológiát mutatott be, mely sajnálatos módon máig kihasználatlan.

Ki kell azonban jelenteni, hogy a mozgásérzékelős divatnak vége; mindenki visszatért a hagyományos, kényelmesebb kezeléshez, bár ez nem feltétlenül rossz dolog. Nem minden innovatív termék lesz hosszú életű, s pont ilyen a mozgásérzékelés is -- talán a Kinect 2 majd új életet lehel a dologba, de innen nézve nagyon úgy tűnik, hogy ez a hajó már elúszott. Egy jó és érdekes próbálkozás volt, de most valami más fog jönni, mondjuk a virtuális valóság szemüvegek, elvégre az Oculus Riftről pozitívan ír a sajtó, s volt már egy olyan pletyka, miszerint a Microsoft hasonló megoldással fog előállni.

top-5-kezeles.jpg

A pletykák szerint a Kinect 2 olyan pontos, hogy minden egyes ujjunkat követni tudja.

A cikk még nem ért véget, kattints a lapozáshoz!

1 2