Talán kevesen tudják, de főállásban haditechnikával, részben pedig biztonság- és védelempolitikával foglalkozom. Épp ezért számomra igazi csemege volt a Warno, hiszen egy olyan területre vittek el a csikorgó lánctalpak, ahol kifejezetten komfortosan érzem magam. Az pedig csak hab a tortán, hogy egy olyan témát – azaz a NATO és a Varsói Szerződés összecsapását hozó, európai hadszíntéren zajló esetleges harmadik világháborút – szed elő, ami mindig is foglalkoztatta a profi és az amatőr hadművészeket. Vajon mi lett volna, ha?
Na, itt ki is lehet próbálni. Ami már az Early Access állapotban is feltűnik, az többek között az, hogy korhű egységeket lehet megvásárolni, csata előtt telepíteni és irányítani. Oké, most csak az amerikai és a szovjet oldalt lehet választani, de reménykedjünk, hátha lesznek magyar T-72M vs AMC-30B2 összecsapások, „valahol Nyugat-Európában”. A páncélzat, fegyverzet, látótávolság és egyebek mind eltérőek, de azért itt nem egy Steel Panthers-szintre kell gondolni.
Minden katonai művelet alapja a logisztika, így először vásárolnunk kell. A cél a feladatnak és a terepszakasznak leginkább megfelelő csapat összeállítása, harckocsiktól a gyalogságon át a tüzérségig, logisztikáig, vezetésig, mindenig. Persze nem állnak rendelkezésünkre végtelen erőforrások, így a vezethető egységek száma és a megvásárlásukra elkölthető pontmennyiség is véges. Ciki, mert ha például nem viszel csapatlégvédelmet, akkor az bizony fájni fog.
Korai hozzáférésben jelenleg egy játszható térképet találni, egy klasszikus németországi tájat, ami nagyjából lapos, de rengeteg erdővel, növényzettel, településekkel, vagyis számos lehetséges lesállással rendelkezik. A feladat a két, külön megjelölt ellenséges terület elfoglalása. A bal oldali előrenyomulás a mi feladatunk (szürke egységjelzések), jobbra az MI dolgozik a saját egységeivel (zöld egységjelzések), és közöttünk is átszáguld ez-az a területen. Ez áldás, hiszen felderít, de átok is, mert hajlamosak megfelelő fedezet nélkül előrerohanni, márpedig a magányos Abrams hamar halott Abrams lesz, bármit is láttál a moziban. Arról meg már nem is beszélek, hogy a teherautó platójára rakott gyalogsággal mennyire jó ötlet az első vonalban harcolni.
Sajnos az MI hajlamos (az alap közepes intelligenciára beállítva) a terep és a növényzet nyújtotta fedezékeket teljesen félredobva offenzívába fogni, pedig a játék szemmel láthatóan értékeli, ha a mező közepe helyett szépen a fasorban megbújva várod a saját harckocsijaiddal az ellent. Működik rendesen a fog of war is, így amit nem lát egy szövetséges eszköz, az szépen eltűnik.
Ami tetszetős, hogy az épületek jelentős része már most lerombolható. Igaz, egyelőre csak két végletben, azaz vagy teljesen ép marad, mondjuk, a malom, vagy az alapig le lehet bontani, átmenet nem nagyon létezik. Ami érdekes, hogy ha az erődben előre törő harckocsikra (hogyan kerülnek oda???) nyitsz tüzérségi tüzet, akkor a fák állva maradnak, csak a lombkoronájukat vesztik el. Ejnye.
A grafika kifejezetten szép, különösen tetszett a meglehetősen girbegurba utat berepülő irányított páncéltörő rakéták látványa. Igen, a valóságban sem vonalzóval húzott egyenes mentén repülnek, pláne nem az 1989-ben hadrendben álló amerikai és szovjet cuccok. Na meg a rakéta-sorozatvetők látványa is nagyon állat, indításnál és becsapódásnál egyaránt.
Az egységek rendelkeznek tapasztalati szintekkel, és a csatában elért eredményeink alapján a harccsoportunk életben maradt tagjai XP-t kapnak és okosabbak-ügyesebbek-erősebbek lesznek, ami a játék menürendszerében már feltűnő hadjáratok idején kulcsfontosságú. Nagyon remélem, hogy valóban lesz szerepe és jelentősége a veterán státusznak. Összefoglalva akár egyéni hadjáratban, akár 10-10 elleni online módban csak ajánlani tudom a Warno-t. Az első benyomások alapján remek darabnak ígérkezik.