Vélemény című rovatunkban a hét legfontosabb eseményeivel foglalkozunk a szokottnál kicsit részletesebben, mélyebbre ásva a történetekben. Ez alapvetően egy szubjektív összeállítás, ami legfőképpen azt a célt szolgálja, hogy legyen egy hely, ahol beszélgethetünk a legérdekesebb, illetve legfontosabb eseményekről.
- Nagy port kavart, hogy 900p-ben fut az Assassin’s Creed: Unity konzolon
- A grafika fontosabb lett a tartalomnál
- A felbontás-ügy azonban alaposan túl van lihegve
- És normál körülmények mellett amúgy sem látod a különbséget 900p és 1080p között
- PC
- XBOX One
- PS4
A héten a legnagyobb hullámokat a Ubisoft keltette az Assassin’s Creed: Unity kapcsán, mikor elmondták, hogy a játék konzolokon egységesen 900p felbontásban fog futni, az fps pedig nem fogja meghaladni a 30-at. Mindezt annak érdekében, hogy ne legyen vita -- illetve nem. Azért van ez így, mert ezt a képkockafrissítési rátát szeretik a játékosok, meg azért, mert a 60 fps nem is kell akció-kalandjátékhoz, a felbontás pedig jó úgy, ahogy van, a látvány majd kárpótol a hiányzó p-k miatt. Lényeg az, hogy egyik verzió sem lett butítva a Ubisoft közleménye szerint, de amikor a vezetés ilyen vérnyomáspumpáló kijelentéseket tesz, akkor érthető módon nehéz hinni az onnan, fentről jött üzenetnek, s pontosan emiatt omlott össze a Ubisoftba vetett bizalom: Vincent Pontbriand, Nicolas Guérin és Alex Amancio azt a látszatot keltették, hogy nem értenek ahhoz, amit csinálnak, technikai szempontból nincs meg a kellő hozzáértésük egy ekkora projekt vezetéséhez, s még súlyosabban, nem értik, mit szeretnének a játékosok, a megítélésen pedig jottányit sem segített, hogy a közösségi koordinátor -- nyilván legfelsőbb utasításra -- igyekezett rendet tenni, megjegyzem, kevés sikerrel.
Ez a probléma gyökere, amit a Ubisoft a héten elintézett magának, s noha tényleg felmegy az emberben a pumpa, ha ilyeneket olvas, meg kell értenünk, hogy nem teljesen mondanak hülyeségeket. A jelenlegi konzolok jóval erősebbek, mint az elődjeik, de ezek erőforrásai sem végtelenek, miközben a fejlesztők többet és többet szeretnének: nagyobb világok, okosabb MI, szebb grafika, több NPC, nagyobb multiplayer. Ezek mind olyan tényezők, amikben az Xbox 360 és a PS3 alaposan visszafogta a kreatív elméket, s most lehetőséget kaptak a szárnyalásra, de egyre nyilvánvalóbb, hogy az ambícióknak, már most, a generáció elején határt kell szabni, mert a hardver egészen egyszerűen nem bírja. Nyilván később, mikor a csapatok jobban kiismerik a hardveres környezet rejtelmeit és jobb programok készülnek, minden téren javulhatnak a játékok, ahogy azt tették az előző generáció végén, egyelőre azonban, tetszik vagy sem, bele kell törődni, hogy a 60 fps nem sztenderd konzolos fronton (talán nem is lesz ebben a ciklusban), Xbox One-ra pedig csak kevés játék fog 1080p-ben futni.
Az ördög ügyvédje leszek egy kicsit, mikor azt mondom, hogy teljesen megértem, mit akart mondani a Ubisoft: ahhoz, hogy olyan legyen az Assassin’s Creed: Unity, amilyennek megálmodták, bizonyos technikai megoldásokat vissza kellett tekerni, hiszen az erőforrások nem egy feneketlen kutat jelentenek, ahonnan végtelen mennyiségű számítási teljesítményt lehet előszedni. Ha ilyen nagy és részletes világot szeretnénk, rengeteg nem játszható karakterekkel és lélegzetelállító grafikával, akkor valahol áldozatot kell hoznunk, a Ubisoft pedig okosan nem a játékmenetet kurtította meg, hanem a felbontást csökkentette, követve azt a szabályt, amit ebben a generációban valahogy mindenki elfelejtett: egy játékot a JÁTÉKMENET miatt vesszünk elő, nem pedig a grafikáért.
Sajnálatos módon az Xbox One és a PS4 megjelenése után a felbontás és az fps lett a fő szempont, ha bejelentenek egy játékot; mintha semmi más nem számítana, csak az, hogy meglegyen az 1080p és a 60 fps. Ez persze valahol érthető, hiszen az új generáció erősebb hardverétől jogosan vár az ember nagyobb részletességet is, ami legitimálni tudja a 400-500 dolláros pénzbefektetést, s mikor nincs meg a kellő mennyiségű p vagy fps, elpattan valami. Fellép a Buyer's remorse jelensége, a vásárlás utáni megbánás, a fejünkben motoszkáló irritáló érzés, hogy mégsem a jó gépet vettünk meg -- a PS4 tábor csak most kapott ebből, az Xbox One-osok számára már megszokott érzésből egy ízelítőt, s a sebet mintegy megsózva, a közösség úgy értelmezte a Ubisoft szavait, hogy tudatosan fogták vissza a játékot PS4-en az Xbox One miatt.
Piszok helyzet ez, nem vitás, senki sem jött ki jól ebből, főleg azok nem, akik a számok bűvöletében élnek -- remélem azonban, hogy mások kicsit racionálisabban kezelik a helyzetet, s magát a játékot nézik, mert az Assassin’s Creed: Unity bizony baromi jól néz ki. Egy csomó helyen javul és kibővül a játékmenet, a város pedig, ami a kalandjainak otthont ad, az eddigi legnagyobb játszótér. Nem ezeknek kellene igazán számítania? Az, hogy milyen jó, élvezetes játékot kapunk, nem az, hogy milyen a felbontás? Szerintem igen.
A felbontással kapcsolatban egyébként érdemes megjegyezni, hogy tényleg nem olyan nagy dolog a 900p és az 1080p közötti differencia (az fps az más tészta, ott tényleg van lényegi különbség). Ezt bizonyítandó itt van Carlton Bale még 2006-ban készített diagramja, ami ebben az esetben nagyon jól használható.
Vegyünk példának egy 102 cm képátmérőjű tévét (40 inch) -- ez nem akkora méret, ami manapság ritkaságszámba menne. Ezt a tévét az SMPTE szabványban leírtak szerint kb. 1,6 m-ről kellene néznünk (képátmérő szorozva 1,6-tal), hogy a látómezőnknek egy 30 fokos szeletét fedje le, de csodálkoznék, hogy valaki ennyire közelről rongálná a szemét, máskülönben ez inkább a házimozik építésekor követendő szabály, így nyugodtan feltételezhetjük ennek dupláját, ami nagyjából átlagos. Na most, a fenti táblázatot használva, s tudva azt, hogy 3 méter, az 10 láb, azt kapjuk, hogy ilyen távolság és képátmérő esetén nincs észrevehető különbség a 720p és az 1080p felbontás között, a 900p és az 1080p között pedig még annyi sem -- közelebb kellene ülni, vagy nagyobb kijelzőre lenne szükség, hogy lássuk a különbséget. Nyilván, ha a 22 inches monitorodat méterről, fél méterről nagyítóval nézed, akkor a világ összes pixelét látni fogod, és profi módon különbözteted meg a különböző felbontásokat, de fontos leszögezni, hogy konzolokról, (többségben) tévékészülékekről és a nappalikról van szó, ahol ezek az arányok játszanak.
Rémesen túllihegett a felbontás-ügy, még úgy is, hogy teljesen érthetők a mögöttes indokok a csalódottságra. Mindazonáltal nem ez kellene, hogy a döntő tényező legyen; nem a grafika, a pixelek száma és poligonok tömkelege tesz jóvá egy játékot -- persze segítenek abban, hogy beleéljük magunkat a játékvilágba és jobban átéljük azt, amin a főszereplő keresztülmegy, de jóval árnyaltabb, összetettebb téma egy játék elemzése, mintsem a látvány vizsgálata. Könyvet sem a borítójáról ítélünk meg, s ugyanígy a játékokat sem, különben a Crytek munkássága 110%-os lenne Metacriticen.
A hét kérdése ezúttal az, hogy neked mennyire fontos a grafika, ha egy új megjelenésről van szó? Elnézed, ha nem a legújabb technológiákat vonultatja fel, ha cserébe a játékmenet tartalmas, vagy inkább a látvány érdekel és a gameplay csak másodlagos? És mit gondolsz erről az egész felbontás-mizériáról? Várjuk a válaszaitokat!
Nem véletlen hogy az LCD jellegű kijelzőket natív felbontáson vagy a felbontás felén kell járatni az ideális képhez. Ezért sem baj ha valaki 4K monitort vesz, mert ha nem bírja a gépe visszaveszi 1080-ra és akkor egy pixelt egy 2x2-es pixelcsoport fog megjeleníteni.
Az ubisoft csak magyarázkodik amiért képtelenek rendesen megcsinálni valamit. Mondjuk a mostani konzolok is csak a 8 szálú CPU és a sok közös memória miatt igényelnek az eddig megszokottnál erősebb gépet.
Amúgy nem mindegy, hogy konzolon mi történik? PC-n sok esetben a felbontás állítható, valamint a túl nagy látótáv se okvetlenül fontos, valami úgy is kitakarja. (Ha meg nem, akkor üres a játéktér.) A WoW-nak például nincs valami mai grafikája, de 800x600 felbontástól az 1920xnemtommennyi felbontásig lehet skálázni (így fejből), és ott se a látótáv a lényeg, mert minden hely be van töltve valami érdekes valamivel, így a nagy látótávolságra nincs okvetlenül szükség. Ami ide kéne grafika szempontból, az esetleg a több poligon, vagy nemtom mi, elég megnézni az arcokat, a füvet, a hajat... valahogy még mindig nem az igaziak.
A Crysis 3-at pedig az esetleg komolyabb tartalommal is rendelkező játékokhoz hasonlítani egyszerűen butaság. Igen, a Crysist mindig elsősorban a grafika adta el. És grafika mellett sem a Crysis-féle fotorealizmus mániára gondolok. Egy játék koncepciójától függ, milyen grafika áll jól neki. Egy Worms-től sem várja el senki, hogy a Battlefielddel versenyezzen látvány terén. Sokan vannak, akik egy koncepció vagy művészi szempont miatt választanak nem realisztikus grafikát. De az választás, nem pedig kompromisszum vagy kényszer. A Prince of Persiaához, aminek valami piszok jó története van, egy rajzfilmes grafikát választottak. De ott is megvan egy szint, amilyennek a készítői megálmodták.
A grafika a hangulatépítés egyik legfontosabb eszköze. Ha elveszed a Prince of Persiától azt a szemkápráztatóan gyönyörű látványvilágot, azzal veszítesz az élményből. Vagy a belinkelt képen láthatod, mi különbség van a Stalker - Lost Alpha esetében, pedig nem is a két végletet mutatja be.Egy műanyaghatású barnafoltos szalagból rozsdaette korlát lett, növényzettel telt meg a talaj és kirajzolódtak az árnyékok. Az ember hozzászokik, ha csak ritkás növényzetet lát, recés éleket és mosott textúrákat, megtanulja úgy is élvezni a játékot, mert az úgy is tud egy élményt nyújtani. Ez tény és való. De biztos vagyok benne, hogy ez addig van így, amíg nincs alkalma igazán megtapasztalni azt, ha úgy játszik egy játékkal, amilyennek a készítői megálmodták. A játék hangulatát alapozza meg, ha látod az eső után a napfényben csillogó aszfaltot, a fodrozódó vizet, a szélben hullámzó aljnövényzetet, a fák lombja között átszűrődő fénysugarakat. Ez az első dolog, amivel a játékos találkozik játék közben, minden mással csak idővel. A hangulat fenntartásához és mélyítéséhez nemtechnikai támogatás is kell, de enélkül sem teljes a játék.
Aztán ott van az említett Crysis 3 is, ami tényleg csak a grafikából áll, és ha azt elveszik, semmi sem marad belőle. Nem is lett átütő hosszútávú siker a sorozat. Vagyis a tartalmat a szép grafika mellett is meglátják, befogadják és értékelik a játékosok. Nem sikkad el a látvány mellett, nem vonja el róla a figyelmet.
Ez a grafika nem számít vagy huszadrangú, nekem mindig egy vállveregetésnek tűnt, amivel csak magukat nyugtatják egyesek. Valóban nem a legfontosabb része a játéknak, de egy jó játék három pillérének egyike. Nem véletlen, hogy mindenhol beleszámít az értékelésbe. Ha a három közül valamelyikkel elhasal, az a játék idővel feledésbe merül. A Crysis a technikai oldalon kiváló, de játéknak középszerű, történetnek teljesen felejthető. Eszembe sem jut, még ha grafikáról folyik is a vita.
A 3 generációval túloztam, de ha a ps3-at koax kábellel crt tévén nézed, ps1.5 szintű látványt kapsz. Grafika ide vagy oda, egyszerúen nem tudod elolvasni a betűket. :)
Persze én könnyen dumálok,van egy tűrhető PC-m, és nálam minden HD
De van azért itt egy negatívum is. Megjelentek a 4K-s TV-k. Mégha nagyon ritkák is, és még ha most nincs is semmi 4K-ban, és ha most még felesleges is, a technológia meg van, itt vannak a nyakunkon a 4K-s TV-k. És akkor 900p felbontás? Lassan inkább a 4 K felé kéne fejlesztőknek indulniuk, és akkor még a full HD sincs meg? Hát, azért ez így nem az igaz. Lehet tévedek, de különben mintha a Watch Dogs tudna 4k-t is, PC-n, persze, meg most megjelent Shadow of Mordor is. Csak vas legyen hozzá ami viszi, meg 4k-s monitor( no meg sok -sok pénz ügye)
Összegezve, azért na új konzol generáció, nextgen meg kutyafüle, meg az új 4k-s TV-k, hát a fejlesztőknek ezeket össze kellet volna hozni. Az lenne az igazi generáció váltás! Így ez szerintem nem az igazi. De hisztizni a felbontás miatt , mindenképpen felesleges.
Szerintem a grafika és a játék azon tartalma ami szemmel nem látható közvetlen, nem sorolható be egy élménykategóriába. Más más élményt nyújt. Nekem már nincs annyira szükségem a grafikára hogy élményt találjak egy játékban, és nem zavar hogyha nem úgy néz ki ami az adott korszak maximuma, vagy 1-2 évvel korábbi. De ez csak én vagyok, véleményt írtam. Teljesen megtudom érteni azokat akiket zavar és nem is írom le őket, elnézést ha amit írtam így jött volna le.
Én csak nem akarom hogy a grafika a tartalom rovására menjen úgy nagy áltolánosságba.
Ja és 6 év az 1 generációs elmaradás. Nem pedig 3. Nemértem ezért miért kell leírni, vagy hinni hogy valami istenkirály hipszter akarok lenni. Véleményt írtam.
Köszönöm.
Minden fanboyságot nélkülözve írom: A konzolok ereje az exkluzív játékokban látszik. Killzone, Infamous és a Driveclub mind 1080p az utóbbinál a képfrissítés hiába 30, mégis tökéletes optimalizálásra utal. https://www.youtube.com/watch?v=xh6L_jyz64Y
Pc-n pedig közepes beállítások mellett már nem esik ki a szemem... :D
Viszont itt már leírtam, miért voltak igazán jók az előző generáció konzoljai. Ezt a jelen generáció pedig képtelen hozni.
Minden fanboyságot nélkülözve írom: A konzolok ereje az exkluzív játékokban látszik. Killzone, Infamous és a Driveclub mind 1080p az utóbbinál a képfrissítés hiába 30, mégis tökéletes optimalizálásra utal. https://www.youtube.com/watch?v=xh6L_jyz64Y
Pc-n pedig közepes beállítások mellett már nem esik ki a szemem... :D
Itt többről van szó, mint egy szép és üres vagy csúnya de tartalmas játék összehasonlítása.
Ugyanaz a játék, ha szebb, egyszerűen jobb élményt nyújt. Vagy nézd meg ezt, és hazudd a képembe az ellenkezőjét.
Képek külön: egyik, másik.
Ugyanaz a tartalom, csak a felére lehúztam a csúszkákat a beállításokban. Tehát még nem is a minimumra. A te esetedben a Tomb Raider minimumon is kb ilyen arányban áll az eredeti élményhez képest, amit a készítői megálmodtak. Ettől a tartalmat lehet élvezni, de az élmény egy jelentős részétől, amit a vizualitás hordoz, egyszerűen elesel. A grafika tényleg nem minden, de azt állítani, hogy egyáltalán nem fontos, vagy csak sokad rangú, egyszerűen butaság.
Végigjátszottam a Bioshock Infinitet is. Ultrára tolhattam a beállításokat. Amellett, hogy megkaptam és megértettem ugyanazt a tartalmi oldalt, amit minimumon is megkaptam és megértettem volna, még gyönyörködhettem Columbia teljes pompájában is.
De nem is ez a fontos. Hanem ebben az esetben a konzolok hardvererejének egy nagyon jó mutatója, hogy mit tudnak kihozni belőle. És ha már most is komoly kompromisszumokat kell kötni, az, mint az előző hozzászólásomban említettem, nagyon rossz jel a jövőre nézve.
A monitornál pedig képméretezési gondok vannak. Amit pc-n a videokártya megold, azt konzolon a tv képméretezője. És mivel a monitorban nincsen képméretező, csak a natív 1080p-s játékok nem pixelesek. Sajnos nem elég a 16-9-es képarány. :( Nem vagyok grafika homoszexuális, de azt elvárom, hogy a kis konzol, vagy pc úgy működjön, ahogy eltervezték!