A szórakoztatóipar terén ma már nyugodt szívvel kijelenthető, hogy a bőség zavarában szenvedünk, hiszen mindegy, hogy filmekről, sorozatokról, zenékről, vagy épp videójátékokról van szó, az egyszeri felhasználó nemes egyszerűséggel belefullad a választékba. Nem véletlen, hogy rengeteg szériát kaszálnak el egy-két évad után, ahogy a játékok körében is elég nehéz ma már nagyot gurítani, mert hát ki akar egy sokadik multiplayer lövöldét, amikor a Call of Duty hosszú évek óta kiszolgálja az igényeket, ráadásul ingyenes alternatívából is Dunát lehetne rekeszteni? Tovább tetézte a problémát (bár ezt akár idézőjelbe is tehetjük, mivel biztos van, aki örül a kismillió tartalomnak), hogy a Netflix térhódítása után egyre-másra kezdtek el feltűnni a különféle streaming szolgáltatások, így ma már ott tartunk, hogy 6-7 ilyen platformra kell előfizetnünk, ha nem szeretnénk lemaradni semmiről. Az elmúlt időszak drágulásai miatt ez eléggé megterhelő anyagilag, nem beszélve arról, hogy egyszerűen nincs idő mindent megnézni, így aztán úgy döntöttünk, felsorolunk nektek tíz olyan sorozatot, amely fellelhető a Disney+ kínálatában, és egészen biztosan nem lőhettek vele mellé – feltéve persze, ha szeretitek az adott stílust. Igyekeztünk úgy összeállítani ezt a listát, hogy a lehető legtöbb műfaj helyet kapjon rajta, az alkotások túlnyomó részét pedig a mainstream kalapból húztuk ki, szóval elég sok ismert névvel találkozhattok.

disney-plus.jpeg

A kép forrása: Disney UK

A Simpson család

Sorozatos csokrunkat egy olyan rajzfilmmel kezdenénk, ami 1989-ben indult világhódító útjára, a címadó família pedig azóta sem veszített a lendületéből, hiszen már a 36. évadát tapossa a produkció. A Simpson család már csak azért is érdemes lehet a figyelemre, mert nélküle nemigen lenne Family Guy és Amerikai fater, ám ennél is fontosabb, hogy sokkal kevésbé mutatja a fáradás jeleit, mint az imént említett opuszok, így aztán szívből reméljük, hogy még sokáig velünk marad az erőmű legjobb dolgozója.

X-akták

Következzék egy másik klasszikus, ezúttal a sötétebb fajtából. Az 1993-ban debütált X-akták hosszú éveken keresztül vitt rettegést és paranormális jelenségeket a nappalikba, Fox Mulder és Dana Scully nem mindennapi nyomozásait pedig már a Disney+-on is elérhetjük, így a veterán rajongók és az új érkezők is az odaát lévő igazság nyomába eredhetnek. Chris Carter sikersorozata a mai napig megállja a helyét, néhány epizód pedig teljes joggal került be a halhatatlanok csarnokába, éppen ezért csak ajánlani tudjuk azoknak, akiknek eddig kimaradt – szívből reméljük, hogy a Ryan Coogler (Fekete Párduc, Creed) féle újragondolás képes lesz megközelíteni az eredeti mű minőségét.

Lost – Eltűntek

Ha pedig már felszálltunk a megkerülhetetlen szériákat szállító vonatra, minden idők egyik legmeghatározóbb TV show-járól sem szabad megfeledkeznünk, amely szintén ott csücsül a szolgáltatás könyvtárában. Bár a Lost – Eltűntek meglehetősen kusza cselekményébe még maguknak a készítőknek is sikerült belekeveredniük az utolsó évadokra, ez nem sokat változtat azon, hogy az Oceanic Flight 815-ös járatának túlélői miatt rendre a körmünket rágtuk anno a tévéképernyők előtt, az íróknak pedig sikerült teljesen új szintre emelniük a „cliffhanger” fogalmát, mivel minden egyes epizód végén indítottuk volna a következő felvonást. Nos, ezt most már gond nélkül megtehetjük, így azok is elutazhatnak a titokzatos szigetre, akik sosem értették, miért volt akkora felhajtás a Lost körül.

Dokik

Evezzünk egy kicsikét vidámabb vizekre, méghozzá minden idők egyik legjobban sikerült (persze ez csak az én véleményem) szitkomjának segítségével. A 2001-ben indult, 9 évadot megért (bár az utolsó szezont jobb lenne elfelejteni) Dokik leginkább azzal tudott kiemelkedni a zsáner többi képviselője közül, hogy mert komoly lenni, és nem csapta agyon poénokkal a szomorú vagy megható snitteket – az Így jártam anyátokkal például rendre ezt csinálta, holott abban is akadtak drámai betétek. Bill Lawrence opusza tele van kedvelhető karakterekkel, viccesebbnél viccesebb jelenetekkel és érdekes, az orvosi hivatás minden oldalát bemutató történetekkel, miközben a zsebkendő is előkerülhet néha, ami egy vígjáték esetében ugyan furának hathat, de a recept bizony kifogástalanul működik. Az említett alkotó nem titkoltan a Dokik felélesztésére készül, amit én ugyan eléggé rossz ötletnek tartok egy olyan korban, amelyben már szinte semmivel sem lehet viccelni, ugyanakkor vannak még csodák, szóval ki tudja, talán valami jó is kisülhet a dologból.

Andor

Talán minden rajongó egyetért velem abban, hogy a Disney visszafordíthatatlan károkat okozott a Star Warsban, ám szerencsére azért akad néhány olyan produktum, amely méltó erre a névre. Az egyik ilyen a Gareth Edwards rendezésében készült Zsivány Egyes: Egy Star Wars-történet, ami úgy lett a messzi-messzi galaxis fényesen csillogó ékköve, hogy egy előzménysztorit mesélt el, éppen ezért senki sem gondolta volna, hogy az Andor képes lesz megállni a saját lábán, mivel az előzmény előzménye még a rajongók szerint is túlzásnak mondható. Tony Gilroy végül rácáfolt a szkeptikus hangokra, a Diego Luna nevével fémjelzett sci-fi első évada ugyanis parádésan sikeredett, és annak ellenére is a székhez szögezte a fanokat, hogy mindenki tisztában van vele, hova futnak ki a szálak. Sokkal több olyan Star Warsra lenne szükség, amely felnőttként kezeli a nézőt, így aztán bízunk abban, hogy a második (és egyben utolsó) etap is megüti majd az elvárt szintet.

Loki

Ha pedig már megemlítettük George Lucas univerzumát, értelemszerűen az MCU-t sem hagyhatjuk ki a szórásból, ami ugyan elég gyenge lábakon áll a Bosszúállók: Végjáték óta (persze akad egy-két üdítő kivétel, lásd Pókember: Nincs hazaút), ám van egy olyan széria, ami messze kiemelkedik a középszerből. A tavaly novemberben befejeződött Loki nem csupán Tom Hiddleston fantasztikus alakítása miatt számít fénylő csillagnak a Marvel címek között, hanem azért is, mert kisképernyőn lendített mozgásba nagy dolgokat, és tette mindezt blockbustereket idéző prezentáció kíséretében. A második szezonban ugyan akad egy-két üresjárat, ám még így is kötelező néznivaló azok számára, akiket ennyi év elteltével sem hagy hidegen a képregények világa.

A mackó

Ha valaki szórakoztató formában kíván betekinteni a vendéglátóipar zsírtól és olajtól csöpögő függönye mögé, keresve sem találhat jobb elfoglaltságot A mackó című dráma-vígjáték hibridnél, ami egy nehezen működő étterem dolgozóinak a szemüvegén keresztül mutatja be, mi fán terem az óriási nyomás alatt zajló főzőcskézés. Christopher Storer 21 (!) Emmy-díjat nyert alkotása lendületes, érzelmes és szépen van fényképezve, a fordulatokban gazdag cselekményt pedig nagyszerű színészek adják elő, szóval bátran kezdjen bele mindenki, aki egy igazi ínyencségre vágyik – lényegében szó szerint, mivel A mackó valósággal lubickol a szakácskönyvekbe való fogásokban.

A sógun

Az Emmy-díj dömpingnél maradva következzék egy másik kimagasló siker 2024-ből. A James Clavell 1975-ös regényén alapuló A sógun elképesztő részletességgel és alapossággal mutatja be a történelemre szomjazó nézőknek a feudális Japán hatalmi játszmáit és furcsának (sok esetben egyenesen barbárnak) ható szokásait, miközben nem feledkezik meg azokról a karakterekről, akik belekeveredtek a politikai csatározásokba. Az FX sorozata egyszerre dráma, háborús eposz és szerelmi történet, ami akkora sikert aratott, hogy bár eleinte egyetlen szezonnal számoltak az alkotók, a csatorna végül berendelt még két évadot. Meglátjuk, hogy az alapanyag hiányában miként sikerül majd tovább szövögetni a történetet (a Trónok harca óta tudjuk, hogy ez nem annyira egyszerű), ám ha csak feleannyira sikerül jól a folytatás, mint az első fejezet, már akkor is elégedetten csettinthetünk.

24

Mit is érne egy ilyen lista minden idők talán legismertebb terrorelhárító ügynöke nélkül, nemde? A Kiefer Sutherland által alakított Jack Bauer valódi fogalommá nőtte ki magát az évek során, a 24 valós időben zajló eseményei miatt pedig végig garantált a feszített tempó és körömrágós pillanatok. Nem minden szezon esik ugyan bele a 10/10-es kategóriába, ám így is oka van annak, hogy díjesőben részesült a 2001-2010 között futó politikai thriller, aminek ráadásul a felélesztésével is megpróbálkoztak a 24: Élj egy új napért! (ami egyébként a 9. évadként szerepel a Disney+-on), valamint a 24: Újratöltve képében. Ha valakinek esetleg kimaradt a nemzet megmentéséért zajló hajsza, az semmiképp se fordítson hátat a sorozatok történetének ezen meghatározó szeletének, a valódi rajongók pedig úgyis rendszeresen újranézik Jack Bauer küzdelmét az idővel, szóval őket talán nem kell külön megszólítanunk.

A kibukott

„Rövid” ajánlónkat egy megtörtént esetet bemutató miniszériával zárnánk, amely a mostanra már a hosszú időre szóló börtönbüntetését töltő egykori milliárdos, Elizabeth Holmes nem mindennapi históriáját tárja a nézők elé, méghozzá egy nagyszerűen felépített dráma formájában. A Theranos nevű egészségügyi startupcég alapítója csalás és összeesküvés miatt került rácsok mögé, a főiskolának búcsút intő nő ugyanis azzal hitegette az embereket, hogy a különleges berendezésük segítségével mindössze egy csepp vérből képesek kimutatni a súlyos betegségeket – köztük a rákot. Mint kiderült, ebből egy szó sem igaz, maga a sztori viszont volt annyira érdekes és figyelemfelkeltő (pláne annak fényében, hogy Barack Obama is kitüntette, a Forbes pedig a legfiatalabb self-made milliárdosnak nevezte 2015-ben), hogy feldolgozzák – a nézők legnagyobb örömére, hiszen A kibukott egy remek néznivaló egy kevésbé remek emberrel a középpontban. Akit egyébként Amanda Seyfried kelt életre, méghozzá páratlan módon (nem véletlenül kapott érte néhány rangos elismerést), szóval már csak miatta is érdemes neki adni egy esélyt.

Mi tehát ezzel a tíz produkcióval szerettük volna meghozni a kedveteket a Disney+-hoz, ám talán mondanunk sem kell, hogy az imént górcső alá vett művekkel csupán a felszínt kapargattuk, mivel számtalan olyan néznivaló található még a szolgáltatásban, ami hosszú időre lekötheti a nagyérdeműt. Nektek mik a kedvenceitek?

A borítókép forrása: Fox Broadcasting Company