Épp az update megjelenése kapcsán röhögcséltünk a cimborákkal azon, hogy a The Witcher 3 első órája lazán nyerné a "videójátékban legtöbbet újrajátszott első óra" versenyt, méghozzá több okból kifolyólag. A program a megjelenésekor nem volt még tökéletes állapotban, így sokan halogattuk az elmélyülést. Aztán ott voltak a konzolos kiadások, amelyeket ilyen-olyan akcióban fillérekért húzott be az ember, és persze kicsit mindig bele is néztünk. Aztán érkeztek a DLC-k, majd jött a Switch-változat. És most itt az újgenerációs update is. A The Witcher 3 úgynevezett "onboarding"-ja, azaz, hogy miként húzza be az embert a játékba, nem a legsimább dolog, amit mostanában RPG-játékokban láthattunk. A lassan hömpölygő bevezetés mintegy előrevetíti a kaland mélységét, szélességét és a hosszát is. Most azonban újra itt a lehetőség, hogy nekifussunk Geralt legutóbbi történetének, és itt az idő, hogy akik idáig tartogatták magukat, most karácsonykor óhatatlanul is a sztori részeseivé válhassanak! Az ingyenes, 4.0-ás frissítés ugyanis közel minden platformon elérhetővé vált, és általa rengetegen tértek vissza a játékhoz.

Kezdjük az általános változásokkal. A The Witcher 3 sok-sok közösségi javítást és grafikai finomítást magába integrált, ráadásul az erősebb gépeken a bevilágítás ray-tracing alapokat kapott. 4K-s textúrák, jobb árnyékok, új kameranézet, AMD FSR 2.1-kompatibilitás és sok más apró VFX finomítás tarkítja a CD Projekt RED 2015-ben megjelent vajákolásának legfrissebb kiadását. Később még Switchen is elérhető (lesz) a fotó mód, pár új küldetés, Kökörcsin új kinézete, vagy épp a vasalatlan here páncél™, ahogy azt a Netflix sorozatában elképzelték. Sőt, ha saját fiókot hozunk létre a CDPR launcherén (ehh...), akkor minden platform között működhet a kereszt-mentés (acsi-transzfer nélkül). Ez nagy poénértékkel bírhat azok számára, akik esetleg Xbox-ról dobnák át Deckre az állást. Emellett tonnányi apró fix gondoskodik arról, hogy gyárilag, modok nélkül a lehető legjobb The Witcher élményt kapjuk minden platformon. 

Mindegyiken? Oké, a Switch-változat update-je még nem futott be, de a konzolos kiadást, és a PC/Steam Deck teljesítményt magunk is lecsekkoltuk. A hírekben rengeteget lehetett hallani a PC-s kiadás nyűgjeiről, úgyhogy a konzolos változatokkal indítunk – ezt egyszerűbb átlátni. Meglepetés: a nagy elánnal beharangozott "next-gen" titulust nehéz ráaggatni a The Witcher 3-ra még így is, pláne, hogy a játék alapjait 2015 előtt fektették le, és korábban azért láttunk olyan videókat a játékból, amelyeknek csak töredékét hozta még ez a mostani változat is. Ennek ellenére a konzolos kiadás gyönyörű. RT módban csillog-villog minden (néha kicsit bugosan is), a fényelések természetesebbek, mondhatni konzolon ilyen kerek mód látványosnak még sosem hatott Geralték kalandja, és a 30 fps érték is relatíve stabil. A Performance mód a 60 frémet célozza, ami szintén finomságos – viszont mindkét fő konzolon dinamikus felbontásnak lehetünk tanúi, amit azért már egy 55’-ös OLED televízión mindkét módnál simán ki lehet szúrni – nem is merünk belegondolni, hogy Series S-en hova mászhat le a felbontás mutatója.

PC-n azonban más a helyzet, például azért is, mert a játék DX11 és 12 módban is elindul – jellemzően az utóbbi változat az, amelyikkel a gondok vannak. Na, nem a beállítások részletességével spóroltak a lengyelek, azzal aztán vadul lehet játszadozni. Sokkal inkább az a fő baj, hogy DX12 alatt az elmúlt napokban még a legdurvább I9/RTX4090 kombóknál is lassulásokat jelentettek, 1080p felbontás mellett is, ami a profi elemzők szerint leginkább furcsa CPU-keresztmetszeti dolgok és a GPU-intenzív fények miatt fordulhat elő. Időközben persze jött egy hotfix, de ez sem old meg mindent. Ha valaki az ultimatív beállításokon szeretne játszani, akkor a stabil folyamatosság érdekében ezek után is mindenképp kompromisszumokat kell kötni. A Reddit népe szerint a fix után legalább a keményebb vasakon finomodott a dici-döci tésztaszaggatás, meg az olykor nagyon hektikussá váló hullámzás. Mondanom sem kell, hogy a játék éhsége mellett a 2060-as kártyám már elég ócskának tűnik – sok kompromisszumot kellett kötnöm a többé-kevésbé folyamatos látványért. És olyat se láttam még, hogy valami 4K/DLSS/Ultrára állítva szó szerint 1-2 fps értékre csökkentse a képfrissítést.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Decken a helyzet még változatosabb. Itt valami miatt mintha a DX12 verzióval nem lett volna annyi bajom, de vannak itt is furcsaságok. Mondanám, hogy a játék régebben jobban futott a kézipécén is, ugyanakkor lehet nagyon jó kinézet mellett stabil 30 fps értékeket hozni, köszönhetően a kis képernyő áldásos, részleteket elfedő hatásának. A fő gondom a Decken is az, hogy kicsit kiszámíthatatlan a minőség/folytonosság mérce. A belső frame-limiter helyett érdemes a Steam Deck saját, Proton-alapú limiterét használni. Az FSR minősége sem túl jó, és a felbontás dinamikus állításával is sokszor homályba megy a kép, úgyhogy én ezeket le is kapcsoltam. Persze azért a Deckből is egészen szép látványt ki lehet facsarni (elég csak körbenézni a mellékelt játék-galériában!).

Szóval a fentiek alapján necces csiszoltnak, vagy akár következő, akár újgenerációsnak hívni ezt a bővítést. A játék tényleg szebb-jobb, de csak olyan mércével, amit egy 2015-ös alaptól elvárhatunk. A gépigénye bivaly, a korábbi modok pedig (PC-n legalábbis) azért a mostani állás fölé tudták pakolni az általános grafikát, talán kisebb vas-igénnyel, igaz RT-szemfényvesztések nélkül. Az update persze ingyenes, így a The Witcher 3: Wild Hunt-ról badarság lenne lebeszélni bárkit is, ugyanis személyében az elmúlt évtized egyik, ha nem a legjobb játékát tiszteljük. Kár, hogy a 4.0-ás frissítésről ez már nem mondható el.