Egy igazi gaz, alávaló, utolsó mocsok voltál életedben, de a sors – vagy karma, hívd, ahogy akarod – mindenkit utolér. Téged legutolsó hajóutadon a legénység gyűlölt meg eléggé ahhoz, hogy árulás vádjával a tengerbe vessenek. De kaptál egy második esélyt. Testedet egy szigeten sodorta partra a víz, melyet varázslatos teremtmények népesítenek be, és amelyen titokzatos helyek várnak felfedezésre. Itt a világból eltűnt mágia épp csak elkezdett éledezni, a világ minden szegletéből fura szerzeteket ide vonzva. Csak rajtad áll, hogy a benned rejlő lehetőségeket kiaknázva megváltod-e magad és hőssé válsz, vagy sem; de akárhogyan is legyen, történetedet te írod a dicsőség felé vezető úton.
Vindication
- Kiadó/partner: Orange Nebula
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kompetitív
- Játékosok száma: 2-5 fő
- Játékidő: átlagosan 45-150 perc
- Korcsoport: 14+
- Nehézség: 3,06/5
- Ár: a kiadó webshopjából 100 USD, nagyjából 29 100 forint
A Vindication immáron harmadik körét futja éppen a Kickstarteren (legújabb kiegészítőjének apropóján), ahol először Epoch néven találkozhattunk vele régebben. A társasjáték első ránézésre érdekes ameri-euro hibridnek tűnik, holott ízig-vérig euro, méghozzá nem is akármilyen – csak úgy tesz, mintha történet is lenne ott, ahol valójában nincs. Persze, a narratívát hozzá lehet képzelni az események sorozatához, de a játék valójában nem erről szól, hanem arról, hogy kockákat fogunk pakolgatni a játéktábla, a játékostábla, a kártyák és a kiegészítő táblák között. Ez így most lehet, hogy elég rosszul hangzik, pedig ennél szórakoztatóbb már aligha lehetne. El is mondom, hogy miért.
A társasjáték rendszerei olyan szinten összefüggnek egymással és annyi lehetőség áll rendelkezésünkre a győzelemhez vezető úton, hogy csak elégedetten bólogathatunk. Bár a teljes kép elsőre talán nem lesz átlátható, és túl soknak tűnnek majd a lehetőségek, de a szabályok egyszeri átolvasása után már bátran belekezdhetünk a játékba és menet közben a kirakós darabjai gyorsan összeállnak.
Egyszerűen indul
Ez részben köszönhető annak, hogy játékosként nem kell túl sok mindent csinálni: körönként egyszer lépünk, aktiváljuk magunkat vagy társunkat, pihenünk vagy meglátogatjuk az egyik szomszédos mezőt. Alternatív negyedik lépésként az immáron alapcsomaghoz tartozó „guilds and monuments” kiegészítő tokenjét is pakolgathatjuk, ha úgy döntöttünk, hogy bevonjuk a játékba, de ezt csak egy-két meccs után javasolnám jó szívvel. Ezen felül még extra akcióink vannak, mint a tulajdonságok összevonása vagy a tárgyak használata, de ezek száma körönként nem korlátozott. Kötelezően csak mozogni kell (meg a guild tokent áthelyezni), minden más opcionális, még a tennivalóink sorrendjét is mi határozzuk meg. Persze lehetőségeinket érdemes kihasználni, hiszen játékostársainkat csak így van esélyünk beelőzni a végső célért folytatott küzdelemben.
Ez cél pedig minél több dicsőség (honor) összegyűjtése, melyet minden jelentősebb tettünkért megkapunk. Ennél egyszerűbbek nem is lehetnének az alapok, de itt kezdődik a bonyodalom, melynek menete leírva kicsit nehezebben emészthető. Az asztalnál ülve azonban annál gyorsabban összeáll, és kis gyakorlattal egy-egy játékos körideje nem tart majd tovább egyetlen percnél.
Komplex rendszerré válik
A mechanika eszközét a már említett kockák adják, melyekkel első körben a játékostáblánkon fogunk zsonglőrködni: a potenciál önmagában haszontalan, először általános felhasználásra befolyássá; majd onnét különleges esetekre meggyőződéssé alakíthatjuk. Ezekből a gömbökből kerülnek majd használatba a táblára és/vagy tulajdonunkban levő kártyákra, ahonnét visszafelé jövet mindig befolyássá alakulnak vissza.
A mechanika gerincét pedig a tulajdonságok alkotják, melyekből hat darab van: az alaptulajdonságok (erő, tudás, inspiráció) és ezek kombinációjaként alkotott különleges tulajdonságok (bátorság, bölcsesség, előrelátás). Alaptulajdonságokat magunk vagy társunk aktiválásával és egyes épületek meglátogatásával szerezhetünk; de a kocsmában be is válthatjuk újabb társakra. Különleges tulajdonságainkat pedig egyes épületeknél beváltva kártyákat húzhatunk, melyek további passzív vagy aktiválható bónuszokat, esetleg játék végi dicsőséget adnak.
A játék végét az „end-game trigger” kártyák határozzák meg, melyeket akkor húzunk, mikor a játéktábla szélén, körben versenyző játékosok bizonyos ponton túlhaladnak. Ezek a legkülönfélébb kondíciókhoz kötik a befejezést, és ha csak az egyiken levő feltétel teljesül, akkor már csak egy kör lesz hátra a játékból. Ez ad egy bizonyos szintű bizonytalanságot és feszültséget is az egész egyveleghez, hiszen amíg nincs meg az összes (legföljebb hat) „kapcsoló”, addig a véletlen is lezárhatja a meccset; utána viszont már csak a játékosokon múlik, mikor ér véget a dicsőségért folytatott hajsza.
Ahelyett, hogy tovább magyaráznám a játékmechanika egyéb részleteit és a különböző trükköket, a dicsőségszerzés számtalan módját, azok felfedezését inkább rátok bíznám. A különféle kártyák közötti szinergiák megtalálása és kiaknázása csak az egyik ilyen dolog, lépéseink sorrendjének optimalizálása, és az új kiadás alapcsomagjához integrált opcionálisan használható kisebb kiegészítők felfedezése pedig újabb és újabb meglepetésekkel szolgál.
Fantasztikus kaland
A Vindication körítése, ez az egyedi weird fantasy környezet rendkívül igényesen van tálalva, az artwork fantasztikus, de nem tolakodó; a játékdizájn átgondolt, konzisztens és logikus; az ikonok és a szabályok egyértelműek, könnyen megjegyezhetők. A már így is impresszív csomagot minőségi elemekkel tömték meg, és ami elengedhetetlen egy ennyi elemmel rendelkező játéknál, külön hatalmas plusz, hogy inzerttel érkezik. A GameTrayz rendszerének hála a Vindication kipakolása és elpakolása gyorsan megy, a tárolás pedig rém egyszerű.
Irány a Kickstarter, hiszen ott most mindenestül lecsaphattok a játékra, annak két nagyobb kiegészítőjével együtt. Ha szereted a euro stílusú játékokat, akkor cserkész becsszóra mondom, hogy ebben nem fogsz csalódni. Már két játékosnak is nagy élmény, de ha még többen vagytok, akkor sem tolódik ki annyira a köridő, hogy unalomba vagy érdektelenségbe fulladjon a játék.