A Társalgó szerepjátékos részlegében emlékeim szerint még nem foglalkoztunk kimondottan “egyjátékos” RPG-vel (a One Ring egyjátékos Strider módja képez talán félig-meddig kivételt). Ezt csupán azért tartom furcsának, mert a stílus egyébként kifejezetten népszerű, rengeteg hivatalos, illetve nemhivatalos, mesélőket helyettesítő orákulum készül egy-egy szerepjátékhoz – vagy rendszerfüggetlen, általános megoldásként. A dolog végül úgy alakult, hogy az első ilyen teljesértékű bemutatónk két okból is illeszkedik az eddigi sorba: egyrészt jelenlegi kedvenc szerepjáték licencemen, a Mörk Borgon alapul, másrészt nem más hozta el a magyar piacra, mint a Rollins Publisher, melynek munkásságát, kezdő játékosokat támogató tevékenységét már többször is dicsértem a rovatban.

Zsiványkodunk, zsiványkodunk?

A Lengyelországból érkezett Fekete Orom (eredeti címén Corny Groń) egy durván 20-22 oldalas kis füzet, melyet – ha valaki esetleg nem ismeri az egyjátékos szerepjátékok lényegét – leginkább egy vékonyított, generatív Kaland-Játék-Kockázat könyvként tudnánk jellemezni. Használata mindössze pár darab négy- és hatoldalú dobókockát, valamint papírt és ceruzát (vagy ezek digitális helyettesítőit) igényel. A történet szerint egy Jasiek (vagy Jagna) nevű ambiciózus zsiványt alakítunk, kinek legfőbb vágya, hogy a tátrai zsiványok fejedelmévé váljon. Az odáig vezető út természetesen nem egyszerű, hiszen a vadállatoktól kezdve a szláv folklór néhány jellegzetes rémén át egy ördögi nemesig számtalan akadály nehezíti a haladást, melynek pontos útvonala minden játék során véletlenszerűen, kockadobások alapján generálódik. Kalandozásai során hősünk tapasztalati pontokat és pénzt gyűjthet, kereskedhet az útjába kerülő árusokkal, szert tehet mágikus tekercsekre, valamint egyre erősebb felszerelésekre – és persze meg is halhat, méghozzá számtalan módon. A cél, hogy megszerezzük mind a hat karakterfejlesztést, melynek eredményeképp hősünk válik a Tátra zsiványainak vezérévé. Ezeket a fejlesztéseket elérhetjük hagyományos szintlépésekkel (melyek a felfedezett térképrészek és tapasztalati pontok, vagy az összegyűjtött aranyérmék segítségével nyithatók meg), illetve a különféle játékbeli események leküzdésével is.

Zsiványok szerencséje

A győzelemhez tehát számtalan út vezet – de ugyanúgy a bukáshoz is, és ez az a pont, ahol Fekete Orom egy kissé gyengébben muzsikál. Bár a játék leírása a Mörk Borgra hivatkozik, a működése valójában annak szóló játékra tervezett elődjéből, a Dark Fortból lett átemelve (amelyről a Mörk Borg Cult: Feretory részeként írtam anno pár sort). A különbség, hogy a Dark Fort a maga szadista, minimalista egyszerűségével rengeteg dolgot bízott a kockadobások sikerességére, ezzel pedig ott nem is volt különösebb probléma. Ám a Fekete Orom pont annyival tartalmaz több és változatosabb helyszínt, potenciális eseményt, hogy bizonyos dobások már-már túlontúl egyszerű útvonalat biztosítanak, míg mások gyakorlatilag a kaland kezdetén ellehetetlenítik a sikert. Bár az esélye minimális, a lehetőség adott akár arra is, hogy már az indulást követő két lépés során felérjünk a címbeli Fekete Oromra, ez pedig – megfelelő felszerelés és fejlettségi szint híján – egyenlő a biztos halállal. Hasonló gyorsasággal kerülhetünk összetűzésbe az ördögi nagyúrral is, aki elől, ha elmenekülünk, később visszatérő főellenfél lesz, és minden keményebb szembenálló helyét átveszi az összecsapások során – egészen haláláig. Csodákat művelt volna a játékmenettel egy olyan időbeliségi mérték, amely meghatározná, hogy egyes helyszínek és események hány lépés után kerülhetnek a játékosok útjába – arról már nem is beszélve, hogy ennek különböző konfigurációi nehézségi szintekként is remekül funkcionálhatnának.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Ettől eltekintve a Fekete Orom egy kifejezetten szórakoztató és hangulatos egyjátékos kaland, azt pedig csak remélni tudom, hogy nem egy magányos fecskével van dolgunk, és a hazai színtéren is egyre gyakrabban találkozhatunk majd a Mörk Borgon, vagy annak variációin alapuló kiadványokkal. Emellett arra is kíváncsi vagyok, hogy mit nyújt majd a játék bővített kiadása, a tavaly novemberben sikeres Kickstarter-kampányt produkáló Beyond Corny Groń (A Fekete Ormon túl), mely egy kidolgozottabb elemekkel bíró, “rendszerfüggetlen sandbox szerepjáték-generátorként” lett meghirdetve. Nem tartom kizártnak, hogy arról is olvashattok majd a Társalgóban – főleg, ha a Rollins továbbviszi ezt a vonalat, és az a kiadvány is megjelenik magyarul.

(A játékot a Rollins Publisher biztosította számunkra – köszönjük!)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Instagram-oldalát