Modern Art, Medici, Stephenson's Rocket, Yellow & Yangtze, Eldorádó legendája, My City vagy éppen Bálnalovasok… meglehetősen vegyes és különleges felhozatal, amibe régebbi és modern klasszikusok éppen úgy beletartoznak, mint laza ujjgyakorlatként funkcionáló, nem annyira emlékezetes társasok. A matematikából doktorált Reiner Knizia a bankszektorból érkezve most már évtizedeken át határozza meg az iparágat, és éppen úgy képes kellemes és kellemetlen meglepetéseket okozni, aminek köszönhetően sok esetben eleve már az is egy külön játéknak felel meg, hogy új produkcióját tekintve vajon mibe nyúlunk bele. A San Francisco éppen a Rebel Studiotól érkezett, és bizony nem volt előzetesen semmilyen elvárásunk, elvégre mikor kinéztük, még szinte semmit nem lehetett tudni róla.
San Francisco
- Kiadó/Partner: Rebel Studio
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kompetitív
- Játékosok száma: 2-4 fő
- Játékidő: átlagosan 45-60 perc
- Korcsoport: 12+
- Nehézség: 2/5
- Ára: itthon 11 000 forint körül kapható, a gamerna.hu is árulja
Nagy sztorija nincs a társasnak, háttere viszont annál inkább. A San Francisco esetében ugyanis, tervezőként a címadó város újraépítése a cél, 5 különböző negyeddel, felhőkarcolókkal és az ikonikus kábelvasúttal, ami bejárja utcáit. A thrash bandáiról is nevezetes Bay Area pénzügyi, kulturális és közlekedési központja azonban nemcsak erről a közlekedési eszközről ismert, vagy arról, hogy alapjait még 1776-ban, spanyol telepesek teremtették meg, Assisi Szent Ferencnek ajánlva (innen a név), hanem arról is, hogy az 1906-os nagy földrengésnek a város háromnegyede áldozatul esett, szinte teljesen elpusztult, ám hamar újjáépítették. Nos, a közepesen méretes dobozzal ellátott társasjátékban pont ez az újjáépítés a feladatunk, műanyag elemek és nagyon látványos komponensek nélkül, mégis mutatós és egyedi formában.
Tervezés és építés
Van egy nagyobb központi tábla a különböző bónusz tokenekkel és extra kártyákkal, segítségekkel, valamint egy másik, kisebb tábla, ami az építési projekteknek és az alapítványi tokeneknek ad otthont. Ezen felül minden játékoshoz kerül egy-egy saját várostábla, miközben a mindenki számára elérhető projekt-kártyákat, szerződéseket, kábelvasútakat és felhőkarcolókat szintén az asztalra kell tenni, úgy, hogy könnyen elérhetőek legyenek. Innentől mehet a körökön át zajló városépítés, aminél saját körében mindenkinek csak egy akciója van: vagy projektet helyez le, vagy véglegesíti, kivitelezi az egyik projektet.
Hogy ez hogyan zajlik? Nos, projekt lehelyezésénél egyszerűen csak felcsapjuk a projekt-pakli legfelső lapját, majd azt a projekt-tábla tetszőleges oszlopába tesszük. A három oszlopot fentről lefelé, egyesével építjük, egészen addig, míg valaki nem véglegesíti a projektet. Amennyiben alapítványi (Foundation) ikonnal ellátott kártyát húzunk, annak közepére lehelyezéskor egy alapítványi tokent is ráteszünk, ami szintén a projekt-tábláról érhető el. Mindez tiszta sor. Amennyiben azonban befejezünk egy projektet, máris izgalmasabbá válik a helyzet, egyben pedig egy csomó dolgunk lesz, ha lecsapunk a három közül valamelyik projektre.
Mert ha úgy érezzük, már tudnánk valamit kezdeni az adott oszloppal, újabb kártya húzása helyett elvehetjük az egyik projekt összes lapját. Ehhez annyi szabályt kell észben tartani, hogy csak akkor csaphatunk le az oszlopra, ha szerződésünk kevesebb van, mint ahány kártyát elvennénk. Amennyiben így teszünk, egyből kapunk egy szerződést is, avagy így gyűlnek ezek a tokenek, amik innentől meghatározzák, mekkora projektet vagyunk képesek elindítani. Ha pedig sikerrel jártunk, a kártyákat a színüknek megfelelően, avagy a megfelelő negyedekbe, balról jobbra haladva tehetjük le, közben számos hatást kiváltva és kritériumnak megfelelve. Ha ugyanis a kábelvasút vonalait összekötjük, amennyiben van kocsiszín is a hálózatban, akkor minden egyes kapcsolódó lapra kerülhet egy-egy fából készült kocsi. Ha egy lehelyezett főtér kapcsolódik a vasútvonalhoz, akkor a lapnak négyes értéke lesz. Ha egy alapítványi lap négy szomszédos kártyájának értéke meghaladja a hetes összeget, oda lerakhatunk egy felhőkarcolót. Ha megfelelő kikötői kártyát teszünk le, az csökkenti a felhőkarcolók építéséhez előírt értéket. Ezek és más hatások változtatják folyamatosan a szabályokat, miközben az egy negyedben letett második bónusz szimbólum a központi tábláról ad valami extrát, továbbá egyéb bónuszokat, értékes tokeneket is elnyerhetünk városunk építése közben. Ha valamikor is elfogynának az alapítványi tokenek, vagy valaki felépítené a teljes városát, elérkezik a játék vége, kezdődhet a pontszámlálás.
Kiegyensúlyozott szerencse
Merthogy a pontszámlálás alaposan meg lett kavarva, hiszen a játék végén nem a lapok értéke számít. Vagyis számít, csak éppen az kap pontot (tokent), akinél a legtöbb van, majd a soron következő kevesebbet, míg végül valaki mínuszba is mehet. Ezen felül pont jár minden felhőkarcolóért és kábelvasútért, de az egyéb megszerezhető tokenekért is. Így jön el a végső elszámolás, miközben kiderül, ki volt a legjobb tervező a városban.
Összességében egy elég egyszerű, kellemes játék lett a San Francisco, megbízható és ismert alapokkal, itt-ott azonban mégis kellően alkalmazkodva a témához, egészen egyedi elemekkel bolondítva meg a receptet. Családi és baráti társaságoknak éppen ezért ajánlott lehet, hiszen nem maga a játékmenet, maga az akciófázis izgalmas, hanem az, hogyan építjük saját városunkat, milyen hatásokat aktiválunk közben, majd mivel szerzünk extra pontokat. Akár egyetlen épület felépítése nélkül is befejezhetjük a partit, de az is lehet, hogy a kábelvasútra fordítunk kevesebb figyelmet. Minden rajtunk és az elérhető kártyákon múlik, avagy azért a szerencse is számít, valamint a játékostársak taktikája, amitől pláne izgalmassá válhat a városépítés. Más kérdés, hogy pont ezen okokból csúnyán el is lehet bukni az építést, ezzel a végén igen komoly pontkülönbségeket hozva, és talán ez a legnagyobb hibája egyben, elvégre simán kialakulhat olyan helyzet, hogy nem jutunk előre, míg más meg szépen behúzza az erősebb lapokat, amikkel aztán még jobban építhet. De minden elemét és jellemzőjét tekintve ez így is egy könnyed és egészen meglepő pillanatokkal rendelkező játék Kniziától, ami ha nem is tökéletes módon, de ügyesen dolgozza fel az adott témát, így könnyen építhető be az alkotó életművébe. Pont mint a saját városunk, ami lényegében a szemünk előtt elevenedik meg és telik meg élettel.
(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a Rebel Studionak! A San Francisco ikonokkal kommunikál, szabályainak megértéséhez azonban nyelvtudás szükséges. Rajongói fordításról nem tudunk.)