A Token Terrors valójában több játék is lehet egyben: a benne szereplő tokeneket akár a Dungeons & Dragons szörnyeinek reprezentációjaként is használhatjuk térképünkön, az egyszerűség kedvéért még adatlapot is kapunk a dobozban. Na, persze, nem ez az elsődleges „felhasználási területük”, hanem a két játékos agytekervényeit megmozgató, névadó Battlegrounds játéka.
Token Terrors
- Partner/kiadó: Terrible Games
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kompetitív
- Játékosok száma: 2 fő
- Játékidő: 20-40 perc
- Korcsoport: 12+
- Nehézség: 2,67/5
- Ára: a kiadó honlapjáról rendelve az alapkiadás 45 dollár, nagyjából 18 700 forint
Az előkészületek során felváltva kiválasztjuk, hogy mely népeket szeretnénk a harcba vezetni – minimum kettőre szükség lesz, mert mindegyikből legfeljebb hat figurát toborozhatunk ily módon. Persze elviekben három vagy akár több csapatból is válogathatunk a rendelkezésre álló hét közül, csak éppen nem biztos, hogy érdemes, ugyanis az egyes népek csak saját tagjaik számára biztosítanak előnyöket. Ha ily módon sikerült tíz kis fickót összeválogatni, azokat saját húzózsákunkba tesszük, majd kirázunk belőle ötöt, ők lesznek a kezdőcsapat (azért így, hogy ne tudjuk kitapintani őket). Már csak fel kell raknunk őket az asztalra, az egyes oldalával felfelé (ez jelöli majd a surge pontokat) magunk elé helyezzük dobókockánkat, és indulhat is a harc.
Taktikai token
A játék során, ellenfelünkkel felváltva, öt fázist hajtunk végre, egészen addig, míg az egyik oldal figurái végleg el nem fogynak. Első fázisban a pihenő vagy készenlétben levő tokenjeinket frissíthetjük fel – ekkor tudunk velük akciókat végrehajtani, azaz aktiválni őket. Ennek során egyetlen egységünkkel három akciót hajthatunk végre, melyek jobbára magukért beszélnek: mozgás, támadás, bedühödés, különleges képesség alkalmazása. Ezután eldönthetjük, hogy surge pontjainkból szeretnénk-e egyet vagy többet felhasználni a további akciók végrehajtásáért. Surge pontot ezutánaz adott token pihentetésével szerezhetünk a legegyszerűbben, amit úgy jelölünk, hogy magunk felé fordítjuk azt. Végül, ha esetleg kevesebb, mint öt figuránk lenne a pályán, kiegészítjük a létszámukat ötre.
Az egyszerű alapokat a hét rendelkezésre álló faj különleges képességei kavarják meg egy kicsit: van amelyik távolsági támadást indíthat, de például a repülő szerkezetek több kispajtást is „legyárthatnak”, míg a zombik elhullott társaikat hozhatják vissza. A játék magja természetesen a harc, mely a fázisokhoz hasonlóan egyszerű: minden figuránk alap harci ereje egyes, ezt minden azonos fajú oldalszomszéd után növeljük eggyel, illetve a bedühödött (oldalra fordított) tokenek maguk is plusz egy harci erővel rendelkeznek. A harcban pedig az nyer, akinek a harci ereje nagyobb a másikénál. A távolsági támadásnál azonban van esélyünk kitérni a támadás elől (ha nem pihen a célba vett fickónk), és ez az egyetlen pontja a játéknak, ahol Fortunára is szükségünk van, a találat sikerét ugyanis kockadobás határozza meg.
Az egyszerű lépések azonban komoly gondolkodásra és kombinálásra sarkallnak, mivel a siker kulcsa a jó pozicionálás és a megfelelő időzítés, amit körönként csupán egyetlen tokent mozgatva nem is olyan könnyű kivitelezni, mint ahogy tűnhet. A legnagyobb segítséget a különleges képességek mellett a surge pontok jelentik, melyeket viszont csak két forrásból szerezhetünk: mindhárom akciót mozgásra használjuk, és a fent említett módon pihenünk.
Társas token
A csomag része a népenkénti tíz kis figura és azok adatlapja mellett egy képregény is, mely bevezet a játék kissé komolytalan világába, valamint ott vannak a már említett D&D-adatlapok is. A képi dizájn természetesen a kissé bohókás hangulathoz igazodik, eltúlzott arányokkal, rajzfilmes megjelenéssel. A komponensek minősége kiváló, a doboz szokatlan dimenzióit leszámítva nem igazán tudok belekötni abba, ami benne található. A Token Terrors: Battlegrounds útitársnak nagy, asztalra viszont kicsi; fillernek egy picit sok, egyetlen játéknak meg talán kevéske. Persze ez utóbbit könnyen orvosolhatjuk több meccs lejátszásával. Illetve további kombókat is „feloldhatunk” magunknak a Tactics játékmódhoz, melyben a középen elhelyezett token meghódításával további képességek léphetnek érvénybe.
Az egyszerű alapokból építkező játékban sokat kell gondolkodni, de nem feltétlen a lehetőségek száma miatt, hanem inkább az akcióinkat érintő megkötések okán. Ennek eredményeképpen néha úgy éreztem, hogy a játék rendszereivel küzdök, nem pedig az ellenfelemmel. Mi a gyorsan csiki-csuki játszmába váltó metajáték miatt hamarabb ráuntunk a kelleténél, és ezen a különböző népek kombinálása sem sokat segített. Persze ez egyéni tapasztalat, és egyáltalán nem biztos, hogy más is így lesz vele. Két fő számára nyugodt szívvel ajánlható, pláne, ha aktív D&D-játékosok is vagytok, és mondjuk, éppen szükségetek lenne tíz valamire, amivel zombikat, vagy a város őrségét tudjátok jelölni.
(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a Terrible Gamesnek! A játék angol nyelvű, a szabálykönyvön túl a kasztok kártyáinak megértése is igényel némi nyelvtudást. Rajongói fordításról nem tudunk.)