A Minecraft egy rendkívül sokoldalú játék: a túlélés és felfedezés mellett kreativitásunkat is ugyanúgy kiélhetjük benne, a sokrétű kalandot pedig egyedül vagy csapatban is átélhetjük. A játék oly sok rétegből tevődik össze, hogy összes aspektusának lefedéséhez egyetlen társasjáték nem is lenne elegendő. Szerencsére nem is egy van, az egyébként széles kínálatból (korábban már volt szó másikról) nálunk most kettő járt, méghozzá a Heroes of the Village és a Portal Dash, melyek témájukban, zsánerükben és megcélzott korosztályukban is eltérnek egymástól – a Minecraft megannyi jellemzője közül egyet-egyet megcélozva maguknak.

Minecraft: Heroes of the Village

  • Partner/kiadó: Ravensburger
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kooperatív
  • Játékosok száma: 2-4 fő
  • Játékidő: 20-25 perc
  • Korcsoport: 7+
  • Nehézség: 1,5/5
  • Ajánlott fogyasztói ár: a kiadó webshopjából 35 euró, azaz nagyjából 14 300 forint

A Minecraft: Heroes of the Village során leendő faluközpontunkat kell megvédenünk az Illagerek rohamától, oly módon, hogy még időben megépítjük a célkitűzésnek adott épületeket. Ehhez pedig – a sorozattól aligha meglepő módon – köveket kell bányásznunk. Ám előtte még össze kell készítenünk a játékteret, melyhez egyebek mellett hozzátartozik a megépítendő épületek kiválasztása, ami a játék hosszát és nehézségét szabályozza. Karakterünk és kedvenc segédállatkánk (mely extra képességet is biztosít) párosának összeállítása után már indulhat is a falu megmentése.

Kicsiny falum, ott bányásztam én...

Méghozzá körönként és fejenként két-két lépésben, négy akciólehetőség közül választva. Ezek a felfedezés, blokkgyűjtögetés, harc és építkezés. Szemfüles és tapasztalt játékosoknak feltűnhet a mozgás hiánya, azt megkötések nélkül végezhetjük. A felfedezés során a világlapkák közül húzhatunk, majd jutalmul a rajta levő blokkokat a húzózsákba dobjuk, ezzel bővítve annak kezdeti csekély tartalmát. A már felfedezett világlapkákon gyűjtögetve pedig a zsákból húzunk három blokkot, és reménykedünk, hogy a kezünkbe akad egy vörös, vagy egy olyan, ami a világlapkán szerepel, ugyanis csak ekkor bővíthetjük készletünket.

És reménykedünk, hogy nem egy feketét rántunk elő, mert akkor bizony szörnyek lepik el a világ azon részét, ahol áskálódtunk. Őket három kockadobással igyekezhetünk legyőzni, de a harc során a falut rohamozó Illagerek is mozoghatnak. A harcért persze jutalom is jár, az ilyenkor húzott fekete köveket szerencsére már dzsókerként tehetjük raktárunkba, ahol összesen négy blokkot tárolhatunk. Ezeket bármikor építkezésre fordíthatjuk, tetszés szerint elosztva az épületlapkákon, melyek elkészültével miénk a győzelem. Addig azonban minden kör végén dobnunk kell az Illagerek kockájával, akik így egyre közelebb juthatnak, és ha idejekorán elérik a falut, akkor buktuk a játékot.

Falunap

Minecraft: Heroes of the Village összességében nem hazudtolja meg a korosztály-besorolását, a legkisebbek is jól szórakozhatnak vele. A könnyed, túl sok fejtörést nem, szerencsét csak minimálisan megkívánó (három dobásból és három húzásból azért van esélyünk a sikerre) játék éppen ezért egy laza, kikapcsolós délutánra tökéletes választás a családnak, ahol a győzelem és a vereség is közös. Emellett egy jó eszköz arra is, hogy játék rajongóit kirobbantva a képernyő elől közös, szó szerint társas élményt kovácsolhassunk szenvedélyükből.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Minecraft: Portal Dash

  • Partner/kiadó: Ravensburger
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kooperatív
  • Játékosok száma: 1-4 fő
  • Játékidő: 30-60 perc
  • Korcsoport: 10+
  • Nehézség: 2/5
  • Ajánlott fogyasztói ár: a kiadó webshopjából 45 euró, azaz azaz nagyjából 18 400 forint

A Minecraft: Portal Dash mélyen a föld alá kísér minket, ahol a piglinek segítségét vesszük igénybe ahhoz, hogy bezárhassuk a portált, melyen keresztül válogatott rémségek özönlik el a világot. Ehhez azonban az onnan érkező szörnyeknek és vezérüknek is lesz egy-két szavuk. A játék fő előkészületeként a pályaelemek mellett éppen őket kell kiválogatni, összesen hat ismerős rémség és kettő főgonosz között választhatunk, utóbbiaknak pedig két nehézségi szintje adott. Második lépésben egy ötletes keret segítségével összerázzuk a nyersanyag-készletet, mely összesen 64, öt különböző színű kisebb kockából áll össze. Végül pedig kiválasztjuk kedvenc karakterünket (az eltérés csupán esztétikai), és magunkhoz vesszük játékostáblánkat és kezdőfelszerelésünket.

Ez nem az a Portal

Egymás után, felváltva kerülünk sorra, és körünk során elsőként a fehér kockákkal dobunk. Ezek eredményei határozzák meg, hogy a nyersanyagkockából milyen színt kell eltávolítanunk, és mely szörnyek mozognak (vagy esetleg kerül új a táblára). Az ekkor kibányászott elem megy a gyűjtőbe, ahonnan a későbbiekben csak speciális eszköz birtokában szedhetjük ki; a közelünkbe érő szörnyek pedig azonnal és kérdés nélkül támadnak, az elszenvedett sérülést először páncél(jaink)ról, utána pedig életerősávunkról vonjuk le.

Körünk során két akciót hajthatunk végre a lehetséges négy közül: mozgás, bányászás, támadás és javítás. Ezeket szabadon és feltétel nélkül végrehajthatjuk, de dönthetünk úgy is, hogy valamelyiket egy tárgyunkat felhasználva megerősítjük (értelemszerűen a mozgáshoz csizma, bányászáshoz csákány, támadáshoz kard vagy íj szükséges). Használat után tárgyunk azonban „elkopik” és a későbbiekben egy akció elhasználásával meg kell javítani, mielőtt újra igénybe vehetnénk. A bányászás során a nyersanyagkockából vehetünk el olyan kockát, melynek két oldala és a teteje is szabadon látszik; a szerzett kövekkel pedig színüktől függően belátásunk szerint cselekedhetünk: elhasználhatjuk különleges képességéért, vagy beépíthetjük a Piglin-táblába.

A játék célja, hogy eljussunk az utolsó játéktáblára, melyhez azonban fel kell töltenünk a Piglin-tábla mindhárom oszlopát, mindegyiket azonos színű kockával. És ha elértük a portálsávot, akkor jön csak az igazi próba: meg kell küzdenünk a választott főellenséggel, akinek legyőzése után miénk a győzelem. Ám ha egyetlen játékos is elesik (vagy elfogy a nyersanyagkocka), akkor a játék vereséggel ér véget, úgyhogy nem árt előre felkészülni megfelelő tárgyakkal, és nem túl sokáig húzni az időt, mert bizony az egyszerű alapok mellett is könnyen ki lehet kapni. A Minecraft: Portal Dash már egy fokkal komplexebb mint a Heroes of the Village, és ha nem mozgunk és dolgozunk együtt, akkor képes meglepően nehézzé válni. A kihívás megemelkedésével pedig már nemcsak a nagyobb gyerekek, hanem a szülők is jól érezhetik magukat.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Közös nevező

Mindkét játék azonos, nagyméretű festett fakockákkal, a Ravensburgertől már ismerős vastagabb papírból készült játékostáblákkal, minőségi műanyag komponensekkel és vékony kartonból álló egyéb játékelemekkel bír. Az anyagminőség maximum átlagosnak nevezhető, és inzertet ugyan nem kapunk, szerencsére a tároláshoz elegendő zacskó áll rendelkezésre. Az illusztrációk terén az eleve voxelgrafikás játék tekintetében csodákra ne számítsunk, az alapanyag hangulatát viszont hibátlanul visszaadják. Összességében mindkét nálunk járt Minecraft-játék tökéletes bevezető a társasjátékok világába, nagyjából egymás után következő korosztályoknak, ennek megfelelő komplexitással. És mint fentebb említettem, tökéletes eszközök arra, hogy a rajongókat kirobbantsuk a képernyő elől, egy kis családi kikapcsolódásra.

(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a Ravensburgernek! Mindkét játék nyelvfüggetlen, szabálykönyvükben a magyar nyelv is megtalálható.)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Instagram-oldalát