A nemrég bemutatott Dűne után szerintem nem kell hosszasan fejtegetnem, miért vártam nagyon a következő tesztet, amit a Modiphius Entertainment másik szerepjátékáról írhatok. Utóbbi valószínűleg még sokáig lesz viszonyítási alap arra, hogy kell egy elképesztően igényes és színvonalas csomagot összerakni egy hihetetlenül részletgazdag és komplex szerepjátékhoz. Mindezt ráadásul olyan bevezető- és kezdőbarát elemekkel megtámogatva, amelyek még azoknak is kedveznek, akik esetleg korábban még egyáltalán nem játszottak szerepjátékkal. A Fallout-sorozat világa ezután tálcán kínálta magát egy hasonlóan epikus, többszintű élményt kínáló játékhoz.
Elő a Pip-Boy-jal
A doboz kissé karcsúbb a Dűnéhez képest, ami az árán is látszódik. Ezúttal a szó legszorosabb értelmében vett kezdőcsomagról van szó, mely szigorúan csak a játék alapjaiba vezet be, a füzet végén jelzett, letölthető nagy szabálykönyv nélkül. A 27 fontért (~13 ezer Ft) kínált csomag tartalma egy gyorstalpaló kivonat a szabályokból, egy bevezető kalandmodul, egy ív Nuka Cola kupak-token, valamint egy adag előre elkészített karakterlap, mely a Mr. Handy robottól a barátságos szupermutánson át a ghoulig és menedéklakóig számos játszható opciót tesz lehetővé. A játékszabály lelkét adó, 2d20-rendszert követő kockadobási mechanikák ezúttal is az adott teszthez szükséges tulajdonság és képesség kombinációjából tevődnek össze. A játékos két húszoldalú kockával dob, melyek számát bónuszok felhasználásával növelheti, a cél pedig megadott számú sikert dobni, amiből a követelményt meghaladó extra sikerek későbbi előnyökre válthatóak be. A Fallout világából fakadóan mindez olyan elemekkel egészül ki, mint például harc során az egyes ellenfelek testrészeinek specifikus becélzása, Pip-Boy-jal rendelkező karakterek számára a V.A.T.S. jóvoltából az ezzel járó extra nehézség ignorálása. Visszaköszönnek a játékokból ismerős S.P.E.C.I.A.L. képességek is, melyek a karakterek alaptulajdonságainak függvényében vásárolhatóak meg, és amik lehetővé teszik a megfelelő próbáknál egy vagy több kocka újradobását, esetleg a sikerek dobott és megkövetelt számának módosítását.
Egy G.E.C.K. nyomában
A rövidített szabálykönyv lényegében csak annyira elég, hogy ezeket az alapokat bemutassa, kifejtse az olyan mechanikák működését, mint a sugárfertőzés, a fő- és mellékküldetések kezelése. Ennek áttanulmányozása után kerülhet sor a mellékelt kalandmodulra, mely a Once Upon a Time in the Wasteland címet viseli, a Fallout 4-hez hasonlóan a Commonwealth területén játszódik, és a játékosok vegyes csapatát lényegében három fejezeten át vezeti be a szerepjáték különböző mechanikáiba. Ugyan nem annyira kezdőbarát, mint a Dűne, ami menet közben, már-már egy lapozgatós könyvként magyarázta el a szabályokat, a felépítése mégis gondosan megtervezett. A játékosok előbb a 95-ös menedék felfedezése során egy viszonylag zárt térben és fix térképen ismerkedhetnek meg az alapokkal, ezt követi a vándorlás a sugárfertőzött pusztában, majd az érkezés a városba, ahol aztán az NPC-specifikus képességeken felül bemutatásra kerül a fő- illetve mellékküldetések menedzselése is.
A játék összességében kifejezetten szórakoztató, a Fallout-játékok beható ismerete nem szükséges hozzá, azonban minél jobban ismerik a játékosok a világot és a stílust, értelemszerűen annál nagyobbat tud ütni is. A videójátékos hatás viszont nem merül ki ennyiben, és talán ez az egyetlen főbb kritikám is a játékkal kapcsolatban. A Dűne kimondottan grandiózus, epikus élményekre ment rá, ezzel szemben a Fallout a fő- és mellékküldetésekkel, Pip-Boy és V.A.T.S. szimulációkkal nem pusztán a posztapokaliptikus amerikai pusztaságot szeretné átültetni, hanem a Bethesda-féle videójátékos mechanikákat és küldetésmenedzselést is. Így ha valaki kimondottan azt az élményt keresi, amit PC-n/konzolon átélt a sorozat különböző felvonásaiban, annál a Fallout-szerepjáték a kezdőszett alapján valószínűleg telitalálat lesz. Ha azonban egy annál bővebb, mélyebb világábrázolást, valamint komplexebb narratív és játékmechanikai elemeket várt, (hacsak ezt a 400 oldal körüli fő szabálykönyv nem ellensúlyozza), akkor vagy rossz helyen keresgél, vagy pár helyen módosítania kell kicsit a szabályokat. Ettől eltekintve, amíg a Bethesda (vagy az Obsidian) el nem készül a következő “hagyományos” Fallout-felvonással (vagy egy rajongók a következő combosabb moddal), a kezdőszettel pár délután erejéig garantáltan felidézhetitek a játékok hangulatát.
(A játékot a Modiphius Entertainment biztosította – köszönjük! Angol nyelvtudás mindenképpen szükséges hozzá, rajongói fordításról nem tudunk.)