A Mariucci J. Designs saját kis birodalma lassan, de biztosan épülget, miközben masszív építőelemei rendszeresen megjelennek csatornánkon is, így a korábbi három alapjáték és kiegészítő is örömmel fogadott vendégnek bizonyult kibontós videóinknál. Hogy miért, arra nagyon-nagyon egyszerű a magyarázat. Jonathan Mariucci folyamatosan fejlődő és változó játék-univerzuma hiba nélkül veszi azt az akadályt, aminél a legtöbben általában elbuknak: a hagyományos, asztali szerepjátékos élmény asztalra konvertálása nem mindenkinek megy, de neki abszolút. Legyen szó a halott király völgyéről (The Valley of the Dead King), Adrimon erdejeiről (The Forests of Adrimon), vagy éppen Shurax homokdűnéiről (The Sands of Shurax), a végeredmény mindig az, hogy a HEXplore It alapjai sziklaszilárdak, és az új részek a változó téma, elemek és világkép mellett csak egy kevés új mechanikát, de számos apró finomítást hoznak. Így jutottunk el a Mirza Noctis sanyargatta transzilvániai vidékre…
HEXplore It: The Domain of Mirza Noctis
- Kiadó/Partner: Mariucci J. Designs
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kooperatív
- Játékosok száma: 1-6 fő
- Játékidő: átlagosan 60-180 perc
- Korcsoport: 12+
- Nehézség: 3,6/5
- Ára: a kiadó webshopjából 148 USD (nagyjából 64 000 forint) a teljes csomag
Krasvetelia. A hideg és kietlen helyen ma már az éjszaka az úr. Egykor sziklás hegyek, termékeny völgyek és mély, feneketlen szakadékok gyönyörű földje volt, mostanra azonban elhervadt, mint a téli rózsa. A világ többi részétől elzárt kis királyságnak kevés uralkodója volt, de egyik sem olyan gonosz, mint a jelenlegi. A pletykák szerint Mirza Noctis mintegy kétszáz évvel ezelőtt került hatalomra, az örökké fiatal férfi pedig intrikával és aljas tettekkel gondosan megszervezte a nemesi családok közötti kapcsolatokat és kiszűrte a gyengébb vérvonalakat.
Most Krasvetelia népe kemény, mindenféle boldogságtól megfosztott életet él. Az írást betiltották, a fennálló kasztrendszer pedig megakadályozza, hogy egy maroknyi nemes kivételével bárki is birtokolja a Noctis nevével fémjelzett címeket és földeket. Egészen a közelmúltig az éhhalál volt a legtöbb gondja a krasvetelieknek. De egyre több ember tűnik el ezen a földön. Egyesek szerint a sötétség emésztette fel őket… A távoli kolostorokban magukra hagyott tudósok eközben szörnyű titokra bukkantak: Mirza Noctis fáradhatatlanul dolgozik, ügynökei vért szednek a helyi lakosságtól. Egy félelmetes tény pedig mostanra világossá vált: Noctis véres rituálén dolgozik. Minden eszközt elzárt, amivel legyőzhető lenne, és a tudósok attól tartanak, hogy ez csak a kezdet: egy nagyobb és veszélyesebb fenyegetés van készülőben...
Szabadon döntve
Amiben a HEXplore It többek között nagyszerű, az például a karaktergenerálás. Lényegében két elemből áll össze a játékos által megformált személy, amely egy letörölhető, összefirkálható táblán van jelezve, mivel a faj hozzáadásával kapjuk meg induló jellemzőit, kezdve az életerőtől minden más értékig, amiket később különböző módokon növelhetünk. Aztán van most már egy kis véletlenszerűen választott biztosíték is, halál esetére (ezzel vissza lehet hozni az elhullott karaktert), sőt még familiáris is akad. A lényeg, hogy indulás előtt mindenki felépíti a saját személyiségét és tulajdonságait, valamint minimálisan fel is szerelkezik (alapesetben van némi pénz és ellátmány, de gyorsan be is vásárolhatunk), majd mehetünk a vakvilágba, méghozzá szó szerint. Nem véletlenül van négy nagyobb, moduláris tábla, amik összeillesztve adják az alapterületet, ami azonban nem a vég, csak a kezdet, mivel bármikor, ha elérnénk valamelyik szélét, ehhez hozzáadódik egy véletlenszerűen választott, nem is olyan kicsit lapka, további bejárandó és felfedezendő hexákkal. És persze nem véletlen a név sem, ahogyan az amúgy sejthető, hiszen a csapat mozgását jelző közös mini bármerre elsétálhat, feltérképezve a vidéket, és közben hatszögeken haladunk kedvünk és alapos megfontolásunk szerint.
De mielőtt a haladás szóba kerülne, először itt egy fontos újítás, miszerint van nappali és éjszakai fázis/oldal, mindkettő egy-egy sávval jelezve, mely körülöleli a kialakuló játékteret. Ezzel együtt kapunk nappali és éjjeli paklit, amik szintén a megfelelő sávra kerülnek, egy ellenfél- és egy fejlesztés-pakli pedig szintén elfoglalja a maga helyét. Van még mindenféle jelölő, kocka, rúna (nagyon csecse kis komponensek, amik meg is lettek jelölve), utóbbi a maga paklijával, illetve nagy táblákon segédletek és főellenfelek. És erre mind szükség is van, mert mindenre van valami szabály, mindenhez létezik valami kis extra, és bizony garantált, hogy néhány játékon túl is adódik valami olyan helyzet, aminek utána kell nézni, ha másért nem, hát a kiegészítő extra tartalmak miatt. Elsőre például nem biztos, hogy mindent alkalmazunk (nem muszáj), ha pedig megvan a visszatérés is, avagy a hivatalos kiegészítő, akkor az őrülettel és a lovecrafti borzalmakkal eleve átalakul kicsit a játékmenet.
A játékmenet, ami alapvetően a felfedezésre, fejlődésre, harcra épít. Hiszen szabadon bejárjuk a vidéket, a városokban vásárolunk, utánajárunk a begyűjtőknek, akik minden egyes fordulónál Mirza Noctisnak gyűjtik a vért, valamint ellátogatunk a kolostorokba és kriptákba, vagy éppen főellenfelekbe futunk bele. A kolostorok a legjobbak, mert ott biztonságban vagyunk, igazi rejtekhelyek, ahol pihenünk és fejlesztünk, sőt minél több kriptát megnyitunk, annál több jósággal rendelkezünk. A kripták külön dungeonöket jelentenek, amikbe a fő terepen kívül hatolunk be, és amik kisebb lapkákból épülnek fel, de ugyanúgy számos kihívással. Ez a felfedezős rész, illetve némileg a fejlődés is, amit egyébként kártyákkal és rúnákkal is eszközölhetünk. Valamint az éjszakához és nappalhoz igazodva felkerülnek rúnák is a különböző eseményekkel, amiket megszerezhetünk némi vizsgálódással. Haladásnál több módon is közlekedhetünk, ami kihatással van az állapotunkra, hiszen Mirza Noctis szemmel tart minket. Emellett képességpróbát is kell tenni, amivel el is tévedhetünk, olyankor pedig egy kockadobás dönti el, merre kószálunk el, és az bizony akár főellenfelet is jelenthet. Főellenfélnél és a kisebb támadóknál természetesen tulajdonságainkon és képességeinken túl extra felszerelésünk is számít, valamint a kockadobás, amivel legyőzhetjük ellenfeleinket, erre pedig megint kapunk egy külön táblát, hogy szépen levezessük a teljes eseményt. Nem mellesleg számos hatás van, amikkel meggyűlhet a bajunk, vagy éppen az ellennek okozhatnak kellemetlen perceket. Ha pedig elérjük Mirza Noctis kastélyát, vagy éppen teljesen feltölti a vérkészletét, akkor jöhet a végső leszámolás.
Szerep is, játék is
Azt a mindenit! Ez az egész csak egy nagyon lazán és a lényegre összpontosítva előadott, meglehetősen tömören összefoglalt magyarázata annak, hogy mi zajlik az asztalon, ha HEXplorálásra adjuk a fejünket. Tömény dark fantasy az erdélyi folklór és a Ravenloft, Castlevania jellegű világok alapján, ami elképesztően jól áll annak a rendszernek, ami a széria sajátossága. A The Sands of Shurax egy kicsit talán már sok volt, ott túlságosan a sandbox irányba ment el a sorozat, szinte már kellemetlenül szabaddá téve a játékot, itt azonban pont annyira sikerült visszatenni a keretbe, amennyire szükséges. Ráadásul minden téren fejlődött a koncepció, kezdve a szörnyek szempontjából aktívabb éjszaka és nyugisabb nappal váltakozásával, egészen odáig, hogy sok esetben most már a kártyák is illusztrációt kaptak, ami sokat számít, hiszen nemcsak a tömény szöveget olvashatjuk. Az előző részeknél ez nagyon hiányzott, de immáron ez sem jelenthet gondot. Jó a vészmentés, jók a familiárisok, jók a karakterek és fajok, az ellenfelek, az események, az egyedi megoldások, a kiegészítő modulok. Lényegében szinte minden.
Mondhatjuk akkor, hogy a HEXplore It-szériában az eddigi legjobb epizód lett a The Domain of Mirza Noctis? Azt hiszem, igen, teljes nyugalommal. Aki lazább időtöltésre vágyik, annak persze ez túl sok, ahogy annak is, akinél nincs meg a szükséges nyelvtudás, hiszen elég sok a szöveg és minden angolul van. Emellett persze ott a szerencse-faktor is, amiért a rendszeresen előkerülő kockadobások és laphúzások felelnek. Illusztrációból még mindig lehetne több, lehetne panaszkodni a szimplán szöveges kártyák miatt, de már így is annyi munka van ebben a sorozatban és leginkább az új részben, hogy kicsit felesleges kötözködésnek érzem ezt megemlíteni. Aki kifejezetten szerepjátékos élményre vágyik, amihez immáron egy igazi asztali, fizikai környezet is társul, az abszolút megtalálhatja a számításait. A transzilvániai, Castlevania-s stílus alapból sokaknál telitalálat lehet, ehhez pedig egy jól kidolgozott világ társul, és persze a többi játékos hősei és karakterei itt is ugyanúgy bevethetők (az extrán kiadott Hero Chest ezt a rendszerezést könnyíti meg, elég rendesen). És itt tényleg együtt mozog a csapat, mindenki számíthat mindenkire, miközben közös döntések születnek, hogy a hősök elindulhassanak céljuk felé, együtt dolgozva a sikeren. Hogy közben győzedelmeskednek vagy elbuknak, az minden esetben a szerencsén és a külső hatásokon is múlik, pláne, mikor olyan ellenfelek bukkannak fel. Mert szörnyekből bőven van, lényegében minden bokor és fatörzs mögött. Hallgassa csak! Az éj fiai! Micsoda zenét csinálnak!
(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a Mariucci J. Designs-nak! A HEXplore It: The Domain of Mirza Noctis nagyon sok angol szöveget tartalmaz, így szabályainak és kártyái szövegének megértéséhez mindenképpen nyelvtudás szükséges. Rajongói fordításról jelenleg nem tudunk.)