Ismét vásár van Quedlinburg városában, a csodadoktorok és a kuruzslók pedig nem maradnak távol! Készíts főzeteket, és próbálj meg Quedlinburg legsikeresebb kuruzslójává válni a többiek előtt – vagy mielőtt túl sokszor robbanna az arcodba a saját üstöd tartalma!
KURUZSLÓK QUEDLINBURGBAN
- Partner: Compaya
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kompetitív
- Játékosok száma: 2-4 fő
- Játékidő: átlagosan 45 perc
- Korcsoport: 10+
- Nehézség: 1.94/5
- Ajánlott ár: 12 990 Ft
A Kuruzslókban – címe ellenére – szerencsére a népet nem kell megvezetni, sőt, igazából senkit sem – sokkal inkább tánc ez a vak szerencsével, hiszen egy „zsáképítős”, push your luck (merj és nyerj) műfajú játékról van szó, melynek során mindenki azonos feltételekkel kezd, de egészen máshol fog kikötni. Itt ugyanis gyógyitalokat kell elkészíteni, méghozzá különféle összetevőkből. Ehhez minden játékos kap egy saját táblát – egy szó szerinti üstöt – egy a komponensek tárolására szolgáló zsákot, és ebbe azonos mennyiségű és típusú kezdő alapanyagot. A fordulók folyamán ezen zsákból kell – véletlenszerűen – egyenként kihúzni a belepakolt komponenseket, és azokat az üstre rakni.
A játék összesen 9 fordulóból áll, és ezek menete mindig azonos. Elsőként fel kell csapni egy jóskártyát: ez egy olyan pakli, melynek lapjai vagy azonnali előnyt nyújtanak, vagy az adott forduló egészére érvényes szabálymódosítást hoznak. Mivel összesen csak 9 darabot kell felhúzni egy meccs során, ezért a 24 lap elég sokáig kitart, és remek változatosságot nyújt. Extra – ingyenes – komponenshez juttathat, megkönnyítheti az üst feltöltését, vagy segítheti a gyorsabb pontszerzést.
A lényeg persze az ezt követő lépcsőn, magán a főzetkészítésen van. Ennek során minden játékos egyesével kihúz egy összetevőt a saját zsákjából, és azt az üstje egy mezőjére helyezi. Az üstön számos mező található, spirál elrendezésben. Kezdetben mindenki a 0-s helyről, az üst közepéből indul (a kezdőhelyszínt mindig egy jelölő, egy csepp ikonú korong jelzi), és a komponensen szereplő szám mutatja meg, hogy hova kell rakni a következő kihúzott összetevőt – mindig pontosan annyi távolságra a korábban lerakott elemhez képest, amekkora a korongon szereplő érték (1,2,3 vagy 4). Miért fontos ez? Mert ahogy egyre távolabb kerülünk a kezdőponttól, annál több győzelmi pontot és vásárlóértéket lehet bezsebelni – amikor valaki úgy dönt, hogy nem kockáztat tovább és megáll (vagy felrobban az üstje), akkor azon mezőt kell figyelembe venni a pontozáskor, amely az utoljára lerakott komponens után található.
FÓKAORR! RIGÓFÜTTY!
Csakhogy a húzás maga egyáltalán nem veszélytelen. A meccset mindenki egy marék fehér komponenssel (Csattanó maszlag) kezdi a zsákjában. Ha a kihúzott fehér összetevők összértéke túllépi a 7-et, az üst felrobban, és a játékos köre automatikusan véget ér. A Kuruzslók lényege pedig ebben rejlik: meddig vagy hajlandó elmenni, mikor döntesz úgy, hogy nem éri meg kockáztatni, és húzás helyett inkább megállsz, mielőtt az üstöd az arcodba robban?
A kísértés hatalmas, egyrészt a győzelmi pontok maximalizálása, másrészt az egyes komponensek által nyújtott előnyök miatt, a fordulók végén ugyanis lehetőség van új komponenseket vásárolni (maximum 2-t), melyek azonnal be is kerülnek a zsákba, és így már akár a következő fordulóban is játékba is kerülhetnek. A narancs összetevő elsősorban helykitöltésre szolgál, a kék, a piros és a sárga összetevők viszont a húzást követően azonnali bónuszakciót biztosítanak, míg a zöld, a lila és a fekete komponensek a forduló végén aktiválódnak.
Az, hogy ez pontosan mivel jár, igazából a játék elején dől el. A setup része az összetevők könyvének kirakása. Minden színhez 2 ilyen könyv tartozik – ráadásul duplaoldalasak – és a rajtuk szereplő szövegek érvényesek az adott meccsre. Azaz a játékosok saját maguk állíthatják össze a szabályrendszer ezen részét. A kézikönyv ehhez több javaslatot is tesz (vannak kifejezetten jól összedolgozó kombinációk), de természetesen lehet teljesen egyedi összeállítást is készíteni. A könyvek által biztosított extrák alapvetően tudják megváltoztatni a játékmenetet: visszaküldhetik az utoljára húzott fehér összetevőt a zsákba, „szabad” húzást biztosíthatnak a zsákból, egy korábban már lerakott szín esetén erősíthetnek egy adott komponenst (így azt a rajta szereplő számtól távolabb lehet lerakni). Ezen felül befolyásolják a komponensek árát is, aminek a fordulók legvégén, a kiértékeléskor van szerepe.
AZ ELLENÁLLÁS HASZTALAN
A kiértékelés maga rendkívül egyszerű folyamat, és kiválóan követhető, mert a központi játéktáblán külön részt sikerült neki szentelni. Elsőként egy bónuszkockával dobhat az, aki a legnagyobb számértékű értékelőmezőt elérte az üstjén (döntetlen esetén akár többen is, de aki felrobbant, ebből a fázisból kimarad), mellyel extra győzelmi ponthoz, narancs összetevőhöz, rubinhoz vagy cseppmozgatáshoz lehet jutni. Utána jönnek az összetevők könyvei: ekkor kell figyelembe venni a fekete, a zöld, a lila komponensek könyvén szereplő információt.
Ha ez megvan, minden játékos, akinek az értékelőmezője egy rubint is ábrázol, kap egyet, de aki felrobbant, ezt követően dönteni kényszerül: ki kell hagynia vagy a pontszerzés, vagy a vásárlás fázist. A játékosok értékelőmezőjének száma adja meg, hogy mekkora összegből lehet vásárolni (ez a nagybetűs szám), míg a keretbe foglalt kicsi a győzelmi pont. Gyakorlatilag minden színű összetevőből lehet vásárolni, 1-2-4 értékkel. Értelemszerűen a magasabb értékű összetevő a leghasznosabb, hiszen azt lehet a lehető legtávolabb helyezni, de bizonyos esetben maga az érték is befolyásolhatja például a bónuszakciót. A fel nem használt pénz elvész, így kvázi kötelező azt elverni a forduló végén – már csak azért is, mert a zsáképítés lényege pont az, hogy a lehető legtöbb és legváltozatosabb elem közül húzhassunk.
A forduló végén már csak egy lépés maradt: a megszerzett rubinok felhasználása. Ez kettesével történik. Ezzel lehet egyrészt feltölteni a lombikot (minden játékos rendelkezik egyel: ezt el lehet használni fehér komponens felhúzása esetén, visszadobva azt a zsákba, kivéve, ha ez már az üst felrobbanását idézte volna elő), másrészt a kezdőhelyszínt jelölő csepp előremozgatását lehet kiváltani egy mezővel. Azaz egyre távolabb lehet kerülni az üst belsejéből, és így potenciálisan egyre több győzelmi ponthoz, pénzhez lehet jutni.
Aki erre nem képes, vagy esetleg nagyon lemaradt a pontokért folyó harcban, annak sem kell csüggednie, a Kuruzslók ugyanis erőteljesen támogatja a hátul kullogókat. Minden játékos rendelkezik egy úgynevezett patkányjelölővel: ezt a forduló elején, a jóskártya húzást követően kell az üstre rakni (a vezető játékos kivételével), a csepptől pontosan annyi távolságra, ahány patkányfarok található a pontozósávon az adott játékos és az élen álló között. Ezáltal a 2-3-4. helyen tartó játékosok sokkal jobb kezdőhelyzetben vannak, és nagyobb eséllyel tudják ledolgozni a hátrányukat. A 9. fordulót követően a játékot az nyeri, aki a legtöbb pontot zsebelte be, és a meccsnek ezáltal vége.
ÉSZAKI BOSZORKÁNYOK?
A Kuruzslók Quedlinburgban nem véletlenül zsebelte be 2018-ban a Kennerspiel des Jahres díjat: elképesztően izgalmas, feszes tempójú, bár a játékosok közti interakciók számát teljesen limitáló családi társas, amely hiába tesz fel mindent a szerencsére, mégis bőségesen rendelkezik taktikázási lehetőségekkel. Fogást rajta igazából csak egyetlen ponton lehet találni: a tálaláson, egész pontosan a komponenseken, melyek rettentő sérülékenyek. Még a legóvatosabb kinyomkodáskor is elég könnyen le tud szakadni egy-egy kisebb darab az üvegcsékből, de a hosszú távú strapát maguk az összetevők sem bírják, hiszen a folyamatos fogdosás, súrlódás ki tudja kezdeni őket. Ez hangsúlyozottan nem a hazai kiadás, hanem a játék hibája, melyre számos, nem annyira költséges megoldás létezik (a „legjobb” talán az érmetartó műanyagok beszerzése, melyekbe könnyen és gyorsan bepattinthatók az elemek), és egyfajta szükséges rossz. Az biztos, hogy megkoronázná a játékot, ha idővel készülne egy minden kiegészítőt is tartalmazó Big Box/Deluxe változat, amely esetleg műanyagra cserélné a lapkákat.
Ezt leszámítva azonban egy minden elemében fantasztikus élményt nyújtó, bármely játékgyűjteményben megférő modern klasszikusról beszélünk, amely már az alap eszközökkel is rettentő változatossá tud válni, de az i-re a pontot a hamarosan végre magyarul érkező kiegészítő, és a frissiben bejelentett második bővítmény fogja felrakni, amely új ágakkal bővíti a kuruzslás tudományát. Bár elég kevés doktori disszertációhoz van szükség patkányfarkakra!
A tesztpéldányt köszönjük a Compayának!