Eger várának 1552-es ostroma és sikeres védelme nemzedékek óta sokak képzeletét megragadja, melyben nem kis szerepe van Gárdonyi Géza hősi regényének. Az először 1899-ben, a Pesti Hírlapban, részletekben megjelenő Egri Csillagok című történelmi regényből film is készült, most pedig azonos címen az asztalon elevenedik meg, a Kékjáték jóvoltából. A társasjáték Gárdonyi karaktereire épít, egy rejtett szerepes fél-kooperatív feladványt, melyben egyáltalán semmi sem garantálja, hogy sikeresen megismételjük a hősi várvédést.

Egri Csillagok

  • Hazai partner/kiadó: KéKjáték
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív/kooperatív
  • Játékosok száma: 4-6 fő
  • Játékidő: átlagosan 60-120 perc
  • Korcsoport: 12+
  • Nehézség: ?/5
  • Ajánlott fogyasztói ár: a kiadó honlapjáról 14 990 forint

Az Egri Csillagok számomra azon kevés kötelező olvasmány egyike, melyet tudtam szeretni is – talán részben azért, mert családi kötődés okán amúgy is rendszeres látogatója vagyok Eger gyönyörű városának. No meg kölyökként könnyen megragadja az ember képzeletét a többszörös túlerővel szembeni, hősi védelem, a maga ikonikus, könnyen megszerethető vagy meggyűlölhető szereplőivel. Aki olvasta, biztosan emlékszik Gárdonyi Géza történelmi karaktereire: Dobó István, Mekcsey István, Zoltay István és Bornemissza Gergely tetteire, no és persze Hegedüs István és a kassai darabont gaz árulására. Ha belegondolunk, a történet szinte kiált a társasjátékos adaptáció után, melyet most meg is kaptunk.

Várvédör

Méghozzá – ahogy a bevezetőben is említettem – egy rejtett szerepes játékban, melyben egy áruló biztosan lesz, nagyobb létszám esetén már kettő is (Hegedüs és a darabont). A szerepek meghatározása a karakterlapok kiosztásával történik, melyek egy különleges tulajdonságkártyával és a segédlettel együtt egy kártyavédőben, titkosan kerülnek gazdájukhoz. Ezen felül választott színünkben az apródkártyák kerülnek még hozzánk, valamint három életerő- és a játékosok számával megegyező számú bitófajelölő. A játéktáblára felkerülnek még az eseménykártyák, a képességkártyák, és az egri nők paklijai; valamint a harci morált, az épp aktuális napot és induló bástyát jelölő tokenek; illetve a négy török figura, melyek a támadó sereget jelképezik. Feladatunk várvédőként az életben maradás és a harci kedv megőrzése mellett annak megakadályozása, hogy az ellenfelek bejussanak a belső várba, visszavonulásuk, azaz 1552. október 13. előtt. Az árulóké értelemszerűen ennek ellentéte – a harci kedv lenullázása, vagy a törökök várba juttatása.

A játék körönként négy fordulóból áll, mindegyik fordulóban más-más bástyát támadnak a törökök, ezt az eseménypakliból húzott lap jelképezi. Ezen egy kis regénybéli esemény leírása mellett láthatjuk, hogy közösen milyen  típusú kártyából mennyit kell közösen összeszednünk ahhoz, hogy sikerrel vegyük az akadályt. A négyféle lap – bátorság, erő, tervezés és cselvetés – valamelyikének beadása előtt egy apródkártya átadásával üzenetet küldünk egyik játékostársunknak, megüzenve titokban, hogy személy szerint milyen kártyát teszünk a közösbe; ezt persze félrevezetésre is éppoly könnyedén felhasználhatjuk. Ekkor lehetőségünk van különleges tulajdonságlapunk beadására is, mellyel teljesen felboríthatjuk az esemény folyását, szerepünktől függően pozitív, vagy negatív értelemben.

Miután mindenki megtette a maga lapját, összekeverjük, majd felfedjük azokat, és összehasonlítjuk az esemény követelményeivel. Ekkor még van lehetőségünk az egri nők pakliját segítségül hívni, melyből két kártyát hozzáadhatunk a közöshöz (erre azonban csak korlátozott alkalommal van lehetőségünk). Ha ezek után sikert könyvelhetünk el, általában ostromszünetnap-tokent kapunk jutalmul, ritkább esetben a török seregek is hátrálhatnak vagy nőhet a harci kedv; sikertelenség esetén pedig általában ezek ellentéte következhet be valamilyen kombinációban.

A negyedik forduló után véget ér a kör, és összeül a haditanács, ekkor töltjük fel kezünket képességkártyákkal, vagy akár gyógyulhatunk is, ha minden életerőért kevesebb kártyát húzunk fel. Ugyanekkor költhetjük el az összegyűjtött ostromszünetnap-tokeneket a morál javítására, vagy az idősávon történő haladásra – mindkettő elengedhetetlen a győzelemhez. Illetve bitófajelölőket oszthatunk ki, ha sejtjük az áruló kilétét, de körönként mindenki csak egy ilyet tehet, egyvalakire. Amint valaki a játékosok számával egyenlő bitófajelölőt kap, kötélen végzi – anélkül, hogy felfedné szerepét, az adminisztrációs feladatok (eseménykártya felolvasása, lapok keverése stb.) hárulnak rá a játék hátralevő részében, a továbbiakban azonban nem járulhat hozzá a védekezéshez.

Nem egyszerű

Az Egri Csillagok játéktáblájának grafikája nemcsak történelmi hűséggel, hanem ízlésesen és látványosan ábrázolja az egri várat és környékét. Sajnos ezen felül már csak a játékoskártyákon tér vissza bárminemű illusztráció, minden más színekkel, ikonokkal és szöveggel rendelkezik. A papírelemek kivágásakor használt kések az alkatrészek szélén vastag, jól látható sorját hagytak, illetve a tokenek nagyjának alján erős benyomódás is látszik. Persze a játék ettől még ugyanúgy működik, a kártyák jól keverhetők, csak nem keltik prémium termék benyomását. Azonban kellemes meglepetés, hogy a török miniatűrök részletessége és minősége kifejezetten jó, eltekintve a hajlongó botoktól, melyek kiegyenesítése néhány perc meleg fürdővel szerencsére megoldható.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Itt-ott ismerős elemek köszönnek vissza az Egri Csillagok mechanikáiban, de az áruló garantált jelenléte és a meglepően szűkös mozgástér (a török seregek mindössze három lépésből a várban vannak) nagyon feszültté, izgalmassá teszi a játékot. Nemcsak a védőknek kell megfontoltnak lennie, hogy ne ejtsék ki egyik társukat, hanem az árulónak is okosan kell cselekednie: nem érdemes már az első nap önmagát leleplező szabotázsakcióba kezdenie, mert az idejekorán való lebukással hamar lóghat a fán. A feladat még izgalmasabb, ha a szabálykönyv kérésének megfelelően a lényegi kommunikációt csak a haditanács idejére korlátozzuk. Az Egri Csillagok kisebb hibái mellett is egy kifejezetten élvezetes és szórakoztató titkos szerepes játék, mely nem igényel „duplagondolást”, így nemcsak baráti társaságoknak, hanem családoknak is jó választás – akár első rejtett szerepes játéknak is.

(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a KéKjátéknak!)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát