Hogy mi a közös Fehérlófiában, Az okos lányban, a Csillagszemű juhászban és a Legkisebb királylányban? Az, ami jobb esetben senki gyermekkorából nem maradt ki, és ami Pinkónak az otthona, vagyis majdnem az otthona: a Magyar népmesék zenei témáját talán bárki el tudja itthon dúdolni vagy fütyülni, miközben az intró is a szeme előtt van. Éppen ezért volt régóta bakancslistás a KéKjáték társasjátékos adaptációja, mely a méltán népszerű sorozatot eleveníti fel, és az eredeti mesékhez hűen mutatja be annak kalandjait.
Magyar népmesék – A társasjáték
- Hazai partner/kiadó: KéKjáték
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kompetitív
- Játékosok száma: 2-6 fő
- Játékidő: átlagosan 25-45 perc
- Korcsoport: 5+
- Nehézség: 2,33/5
- Ajánlott fogyasztói ár: 10 990 forint
A vírushelyzet komolytalan megjátékosítása és Szilaj licencelt kalandjai után visszatérünk ahhoz a témához, amit már az első KéKjáték-os bemutatóinknál is talán a legjobban kedveltünk: a klasszikus mesék birodalmába. Merthogy már akkor is a Magyar népmesék járt a fejünkben, mikor bemutattuk A kockahegyen is túl társast, csak akkor készlethiány miatt végül nem került sor a kritikára. Most azonban sikerült benevezni a hatodik kiadásra, avagy belefeledkezhettünk a gyerekeket megcélzó, de a szülőkben is kellemes nosztalgiát ébresztő társasjátékba, ami gyerkmekkorunk legszebb pillanatait idézi meg. Mert hát “úgy szeretem édesapámat, mint az emberek a sót”. És szinte halljuk a narrációt is, bár ez pont nem a legjobb példa volt, ha Gyula bácsiról beszélünk, aki olyan szépen és ízesen mondta el a történeteket, hogy azt a mai napig öröm hallgatni.
Az üveghegyen is túl
Az alapdoboz egy az egyben viszi tovább a rajzfilm stílusát, így már dobozképe is a díszítéssel és a logóval, miközben belül az ismert szereplők és eszközök köszönnek vissza. Kis kartonfigurák képében felbukkannak a már sokszor látott karakterek, miközben tokenekkel pénzt, pogácsát és jótanácsot is kapunk. De emellett lapkákkal a történetekben látott állatok, illetve eszközök, normál és varázstárgyak is felbukkannak. Ha mindenki választott egy szereplőt, megkapta az induló tárgyait, kap még egy kalandkártyát, aztán mehet a játéktábla kezdőhelyszínére, ahonnan a játékosok arra mennek, amerre csak akarnak.
A lényeg, hogy a saját fordulójában mindenki dob egyet a fehér kockával, majd pontosan annyit lép, amennyit a dobás jelez, se többet, se kevesebbet, bármely irányba. Igen, az alap dobok-megyek, ezzel is igazodva egyébként a korszakhoz, melyet megidéz, de vannak befolyásoló tényezők. Ilyen az, hogy a térképen egyes régiók extra hatással, így mínusz/plusz lépéssel rendelkeznek, továbbá a nálunk lévő pogácsákkal is további lépéseket szerezhetünk. Aztán vannak büntetős mezők, de vannak olyanok is, amik pozitív hozadékkal rendelkeznek. Egy extra kockával dobhatunk, karakterekkel találkozhatunk, tárgyakat kaphatunk, illetve néha szerencsepróbát kell tennünk.
Ilyenkor, avagy utóbbi esetben a sárga, D8-as kocka kerül elő, amelynek eredményét jótanáccsal és mással is befolyásolhatjuk (pl. Pinkó, ha velünk van, akkor egyből 5-öt ad pluszban), és bizony a szerencsepróba igen jó jutalmakat eredményezhet, hiszen a pogácsa és a jótanács mellett arra is lehetőséget adhat, hogy egy (bármilyen) tárgyat megszerezzünk, ami pedig bármelyik kaland megoldása lehet. És akkor ott vannak még a tárgyak különféle hatásai, amiket a városba érve erősíthetünk, hiszen ott nemcsak simán kereskedhetünk, de varázstárgyakat is vehetünk, miközben a varázslóhoz jutva szerencsepróbával fejleszthetjük normál eszközeinket.
Itt a vége, fuss el véle
Nagy meglepetést nem okoz, hogy a Magyar népmesék – A társasjáték egy dobok-megyek jellegű darab, illetve azon is túlteszem magam, hogy bizonyos elemek ezúttal is gumival vannak összefogva, amit bezacskózás után gyorsan kihajítottam. De na, a játékból emellett is árad a Magyar népmesék hangulata és látványvilága, miközben az egyszerű mechanikát sikerült a már emlegetett hatásokkal és eszközökkel színesíteni és feldobni. Nem teljesen úgy, mint a Szilajnál, emiatt nem is érezni úgy, hogy ott ezt az ötletet hasznosították újra, avagy a KéKjátéknak nagyon jó érzéke van arra, hogy már ismert formulákat dolgozzon át, a népszerűség kedvéért picit feldobja azokat.
Merthogy sikerül feldobni, az egyszer biztos. Ebben az esetben például a társasjátékban abszolút ott van a hagyományos játékok hangulata és mechanikája, amit a népszerű mesék univerzuma tesz igazán varázslatossá, miközben az apró kis extrák miatt nemcsak a gyerek élvezi a kalandot (de ő nagyon), hanem a meséket ismerő szülő vagy nagyszülő is. Vannak extra szabályok, amik megbolondíthatják a játékot (pl. csere-bere, csapatjáték), vehetünk kiegészítőt is további karakterekkel, kooperatív élménnyel, meeple-ökkel, a nosztalgia pedig igazán varázslatos. Nem egy modern társasjáték, nem is a játékmenetétől kiemelkedő, de simán hozza, amit büszkén vállal: Magyar népmesék a részünk, interaktív formában.
(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a KéKjátéknak!)