Egy sorozat közepébe belecsöppenni nem épp a legkomfortosabb érzés, kivéve akkor, ha az egyes epizódok nem kapcsolódnak egymáshoz. Na meg persze az is sokat segít, ha az embernek fogalma sincs róla, hogy igazából egy sorozattal áll szembe. A "Trekking..." ugyanakkor egyáltalán nem ismeretlen a rovat számára, mert bár az egészet elindító 2014-es Trekking the National Parks kimaradt a szórásból, az annak alapjaira építkező Trekking The World és annak spinoffja, a Trivia egyaránt bemutatásra került. Angolul már a Trekking Through Historyis terítéken volt, két évvel eredeti kiadása után pedig a Gémklub jóvoltából végre a hazai közönség is megismerheti.

Utazás a múltba

  • Hazai partner/kiadó: Gémklub
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 1-4 fő
  • Játékidő: 30-60 perc
  • Korcsoport: 10+
  • Nehézség: 1,77/5
  • Ajánlott ár: a kiadó webshopjából 15 990 forint

És vele együtt a Trekking alaprendszerét is, amely olyan vázként funkcionál, mint a Pandemic: az egyes epizódjai ugyan nem kapcsolódnak egymáshoz, DNS-e viszont újabb és újabb témákban öröklődik tovább, ehhez igazítva és finomhangolva a főbb elemeket. Jelen esetben a témát maga a történelem adja, hiszen az Utazás a múltba szó szerint azt kínálja, amit a címe sugall, azaz egy olyan utat, ahol ezúttal magát a múltat és annak fontosabb eseményeit kell felfedezni. Ehhez mindössze három nap áll rendelkezésre, ennek során kell a résztvevőknek a lehető legtöbb korba eljutni, hogy ott szem- és fültanúi legyenek meghatározó fordulatoknak, és ezeket időrendi sorrendben begyűjtsék egy draftolós, szettgyűjtögetős, tablóépítős, kártyavezérelt családi társas formájában. Minderre több dolog is motivál: egyrészt maga a szettgyűjtögetés, amely az időrendbe helyezett lapok és az ebből kialakuló paklik (amiket a játék időfolyamnak hív) mérete után jutalmaz a játék végén. Másrészt ott van az egyes napokhoz rendelt idővonal, amely egy további pontgyűjtési lehetőségeket rejtő, játékosonként és naponként eltérő felépítésű mini játéktábla, harmadrészt pedig egy hatalmas, központi óratábla, ahol a saját jelölők a lapok elvételét követően galoppoznak a nap lezárásáig, így a rendelkezésre álló órákat a lehető leghatékonyabban kell felhasználni.

A három nap alapvetően ugyanúgy telik: a kör elején az aktuális aktív játékos kiválasztja, hogy a központi táblán található hat történelmi esemény közül melyiket szeretné a tablójába helyezni. Ennek során több tényezőt is figyelembe kell vennie: az időköltséget, amit az óratáblán le kell lépnie; a bezsebelhető jutalmakat, melyek a saját időfolyamra kerülnek, és az itt található sávokat töltik be azonnali győzelmi pontok vagy az időköltséget csökkentő időkristály megszerzése érdekében; az esemény évszámát, a lapokat ugyanis időrendben kell egy szettbe helyezni. Ha ez a sorrend megtörik, a pakli lezárul, és egy újat kell nyitni. Ugyanakkor muszáj számolni az egyes kártyahelyek alatt található jutalmakkal is, amint ugyanis valaki elvesz egy lapot, a megmaradt kártyák egy hellyel arrébb tolódnak, így nem mindig lehet előre tervezni, és folyamatosan alkalmazkodni kell a központi táblán található kártyákhoz és azok helyzetéhez. Kiutat egy alternatív választás nyújt: egy úgynevezett Őskártya elvitele egy központi lap helyett, ezeknek ugyanis nincs előre meghatározott évszáma, így könnyen beilleszthetők az időfolyamba.

Mindez egészen addig tart, míg minden fél fel nem használta az adott napban rendelkezésre álló 12 órát – ezt követően a nap véget ér, egy teljesen új pakli kerül játékba, majd a harmadik nap végén jön a végső értékelés. Ennek során tudunk pontot bezsebelni az időfolyamokért (azaz a lapokból kialakított szettekért), a megmaradt időkristályokért, és ehhez adódik hozzá a játék során szerzett pontszám. A legtöbb ponttal rendelkező időutazó a győztes. A dobozban ugyanakkor megtalálható egy minikiegészítő is: az Időcsavar egy kisebb paki kártyát rejt, amelyből 1-1-1 kerül fel az óratábla közepére, aktiválható, vagy korlátlanul használható extrát nyújtva az adott napra. Ez egyáltalán nem bonyolítja meg az amúgy is faék egyszerű szabályrendszert, de további változatosságot biztosít még úgy is, hogy az egyes napok paklijai eleve elég sok variációt rejtenek.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Mindezt ráadásul, ha nem is páratlan, de a megszokottnál mindenképp magasabb színvonalon adja elő cikkünk alanya. Az egy dolog, hogy kifejezetten nagy formájú kártyái egészen kiváló ábrákkal rendelkeznek, de e mellé még a rendszerezést és a játék közbeni tárolást egy egészen tetszetős és messzemenően jól funkcionáló gametrayz- inzert és tárolódoboz fogja közre, amit egy kartontábla helyett rögtön neoprénből készült playmat koronáz meg. Ez nem csupán tetszetős, de a lapok csúszkálását is kiiktatja, egy üres vagy indokolatlanul nagy doboz helyett egy alaposan átgondolt, igényes és tartalmas csomagban kínálva egy egyáltalán nem páratlan vagy egyedi, de annál szórakoztatóbb és egyszerűbb játékélményt, amely a szórakoztatás mellett még érdekes történelmi tényeket is prezentál.

(A játékot partnerünk, a Gémklub biztosította – köszönjük!)