Minden csak viszonyítás kérdése: az időtávot nézve például a végleges verzióhoz képest rekordidő alatt készült társasjáték abból a Dorfromantikból, amely bő egy év korai hozzáférést követően robbant be a nyugodt, békés puzzle-centrikus stratégiai játékok műfajába, egy egész minivilág megteremtésének feladatával ruházva fel a játékost. Viszonyítás kérdése az is, hogy mihez hasonlítjuk: remek párhuzamot lehet húzni mondjuk a Carcassonne-nal, amely egyértelmű ihletforrás volt, csak itt nem a Franciaországban járunk, hanem a saját világunkat építjük fel.
Dorfromantik: The Board Game
- Hazai partner/kiadó: Gémklub
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kooperatív
- Játékosok száma: 1-6 fő
- Játékidő: 30-60 perc
- Korcsoport: 8+
- Nehézség: 1,68/5
- Ajánlott ár: a kiadó webshopjából 15 990 forint
A többes szám használata pedig azért indokolt, mert a Dorfromantik hivatalosan egy kooperatív játék, amit maximum hat fő élvezhet együtt. A teljes igazsághoz viszont hozzátartozik, hogy egyedül is teljesen jól működik (és ehhez ezúttal még külön szabályok se tartoznak), a játékmenete pedig teljesen független a résztvevők számától, akik egy kooperatív, lapkalehelyezős játék szabályrendszere között építenek fel egy tájat. Ez a helyszín hatszögletű lapkákból áll össze, melyeket úgy kell elrendezni, hogy az építés során teljesüljenek az itt lakók feladatai is. Mindez egészen addig tart, míg el nem fogynak a tájlapkák, és emellett már feladatlapkák lehelyezésére sincs lehetőség. Ekkor össze kell számolni az elért pontszámokat (a teljesített feladatokból, a sikeresen kiaknázott zászlókból és az esetlegesen később megnyitott extra komponensekből), majd ennek fényében dől el, hogy mennyit is ér az elért eredmény. Utóbbinak amúgy nemcsak az önértékelésben van szerepe, de a kampányban is, amely összefogja az egyes játékokat: ez alapján alakul ugyanis ki, hogy hány mezőt tudunk galoppozni a kampánylapon, amely lezárt dobozok felnyitásával hoz újabb komponenseket, pontozási szempontokat a játékba, valamint olyan kihívásokat, melyek további célokat és pontszerzési lehetőségeket biztosítanak.
Maga a játékmenet viszont meccsről meccsre ugyanaz: az első 3 körben kötelezően 1-1 feladatlapkát kell felfedni. Ezek olyan hatszögletű lapok, melyek maguk is egy tájtípusnak felelnek meg, de rájuk kerül egy feladatjelölő. Erdei, aratási, falusi, vasúti és vizes feladat érhető el, és a lapkán található szám (4, 5 vagy 6) határozza meg, pontosan hány elemből kell állnia a hozzá tartozó területnek ahhoz, hogy a feladat teljesüljön. Egy terület 1 vagy több lapkából áll, amelyek egyező típusú élekkel illeszkednek egymáshoz – emiatt egy feladat akár rögtön is teljesíthető, amennyiben olyan helyre kerül, ahol megfelelő számú és adott típusú terület található. A lapkalehelyezés követi a műfaj szabályait, azaz a lapkáknak élszomszédosnak kell lenniük egy már korábban lerakott darabbal, a feladatok miatt pedig arra is érdemes figyelni, hogy lehetőség szerint összefüggő halmazt alkossanak. A dolgot nehezíti, hogy a vasutaknak és a folyóknak mindig egyező típusú éllel kell rendelkezniük. Emellett pedig nem árt szem előtt tartani, hogy a játék végén extra pont jár a leghosszabb folyóért és vasútért.
A teljesített feladatjelölők egy nagy halomban gyűlnek, és alapvetően ezek adják a legtöbb győzelmi pontot, így rendkívül fontos, hogy az abszolválásuk folyamatos legyen. Főleg, mert így a feladatlapkák halma is ürül, lassítva ezzel a területlapkák fogyását, amellyel el tudjuk odázni a játék végét, így begyűjtve a lehető legtöbb győzelmi pontot. Extra csavart a zászlók adnak, melyek (értelemszerűen) olyan tájlapkák, melyeken zászló is található. Ha ezeket a játék végére sikerül teljesen bezárni (az adott területnek nincsenek szabad élei), további pontok zsákolhatók be, amely a kampánylapon való előrehaladásnál tud egy kis extra támogatást nyújtani. Ezt már csak azért sem szabad figyelmen kívül hagyni, mert a nagyobb mérföldkövek elérésével nyithatjuk meg a csomag számozott dobozait, melyek különleges területlapkákat, kihíváskártyákat rejtegetnek, változatosságot és mélységet biztosítva egy alapvetően borzasztóan egyszerű, rendkívül nyugodt lapkalehelyezős társasnak. A Dorfromantik nem követel meg túl sok időt, cserébe viszont kellemes játékélményt ad – még ha kooperatívnak nehezen is nevezhető, hiszen a játékosok között nincs interakciós lehetőség. De hát ez legyen a legnagyobb baja!
(A játékot partnerünk, a Gémklub biztosította – köszönjük!)