A londoni metró – angolul London Underground – 1853 óta üzemel, és 268 állomásával, valamint 400 kilométert is meghaladó hálózatával a mai napig a világ legnagyobb metróhálózatának számít. És ugyan nevében is „földalatti” (bár eredetileg Metropolitan Railway néven avatták fel), valójában a síneknek több mint a fele a felszínen fut. Az Egyesült Királyság fővárosában naponta milliók veszik igénybe ezt a tömegközlekedési formát, és most rajtunk áll, hogy az amúgy tizenegy vonalból négyet megtervezzünk a színes ceruzák, kártyák és egy papírlap segítségével.

Következő megálló: London

  • Hazai partner/kiadó: Gémklub
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 1-4
  • Játékidő: átlagosan 25-30 perc
  • Korcsoport: 8+
  • Nehézség: 1,3/5
  • Ajánlott fogyasztói ár: a kiadó honlapjáról rendelve 5990 forint

A játéknak nekiülni alig tart többől, mint az asztalnál helyet foglalni: véletlenszerű sorrendben kiosztjuk a színes ceruzákat, és mindenki magához vesz egyet London stilizált térképéből. Utóbbin egy kék vonal mutatja a Temzét, míg a különböző megállók más-más szimbólumokkal vannak jelölve, a bekarikázottak pedig látványosságokat jelentenek, illetve külön kiemelt szerepet kapott a központi pályaudvar, mely bármely ikonnak megfeleltethető. Persze nemcsak tessék-lássék kedvünkre rajzolgatunk, elvégre a metróépítésnek határozott szabályai vannak. Az állomások közt síneket csak a halványan pontozott rácson vezethetünk, két végpont között csak egy metróvonal húzódhat, pályáink nem keresztezhetik egymást, csak az állomásokon találkozhatnak. Az egyes színekhez tartozó metróvonalakat folytatólagosan kell megrajzolni (egyik vagy másik végéről kiindulva), és ez alól csak egyetlen kártya jelent felmentést: a váltó.

Ha pedig már a kártyáknál tartunk, a Következő megálló: London a hagyományos flip-and-write módszerrel működik, avagy egy kártyalapot csapunk fel következő lépésünk meghatározójaként. A kezünkben levő ceruza színe határozza meg a kiindulópontot, az első kártya ikonja pedig az első megállót, ahova el kell vezetnünk a metrót; de lehet esetleg egy különleges kártya is, mely bármely ikonhoz vezethet, vagy adhat egyéb utasítást is. Miután mindenki végzett, felcsapjuk a következő kártyát, és az előzőkhez hasonlóan járunk el; ezt pedig mindaddig folytatjuk, míg az összes el nem fogy, vagy fel nem húzzuk az ötödik sárga hátterű lapot. Ezután a ceruzák gazdát cserélnek, a játék pedig akkor ér véget, ha mindenki megrajzolta a negyedik metróvonalát.

Metróspagetti

Persze előfordulhat, hogy valamelyik játékos zsákutcába rajzolja magát, vagy egyéb módon számolja el a lépését, és nem tud a vonalvezetési szabályok megsértése nélkül tovább „építkezni”, ekkor számára az adott kör sajnos véget ért. Éppen ezért meg kell próbálni megfontoltan rajzolni, és gondolni a jövőre is, hogy bármely kártyát húzzuk, legyen lehetőség folytatni a vonalat – ez a végére aligha meglepő módon egyre nehezebb feladat. Pláne, ha a pontozásra is rámegyünk, mely olyan szempontokat is figyelembe vesz, mint az összekötött városrészek és az egy városrészben levő állomások száma, de a meglátogatott látványosságok és a csomópontok (egy vagy több metróvonal találkozása) is sokat nyomnak a latba. És akkor még nem beszéltem a kis beépülő modulokról, melyek másodlagos kihívásokkal és célokkal nehezítik a játékot.

A Következő állomás: London egy könnyed kis fejtörő, mely gyorsan letudható, szórakoztató és mégis gondolkoztató – és ezeknek sikerült úgy eltalálni az egyensúlyát, hogy a legkisebbeknek se okozzon túl nagy problémát, ugyanakkor a nagyobbak se unatkozzanak. Egyetlen hátrányként kicsit viccesen azt tudom mondani, hogy a térképes tömbünk nem végtelenített, de egy fénymásoló sok problémára gyógyír, még ha nem is a legkényelmesebb. Nem szoktam szóló módban elmerülni, de itt azon kaptam magam, hogy egyedül játszva is kergetem a magas pontszámot, de csapatban – mint minden – ez is jobb, mert bár mindenki azonos esélyekkel indul, de a végére garantáltan egészen más megfontolások mentén kénytelen felépíteni a vonalát. Ezek összessége pedig egy, ha nem is forradalmi, de jó és könnyed játékot eredményez, amit egyaránt nyugodt szívvel ajánlok a flip-and-write veteránoknak és újoncoknak.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Crime Zoom: Nagyító Alatt – Vészmadár

  • Hazai partner/kiadó: Gémklub
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kooperatív
  • Játékosok száma: 1-6
  • Játékidő: átlagosan 60 perc
  • Korcsoport: 14+
  • Nehézség: 1,5/5
  • Ajánlott fogyasztói ár: a kiadó honlapjáról rendelve 3490 forint

A Crime Zoom: Nagyító Alatt – Vészmadár játéka mindössze egy közepes kártyacsomagból és egy minimális szabálymagyarázatból áll. Előbbi első pár lapját lerakva egy gyilkossági helyszín tárul fel előttünk, utóbbi pedig a minimális magyarázatot igénylő szabályok mellett a végső kérdéseket és válaszokat is tartalmazza. A keresendő válaszok magától értetődő mindenkinek, aki legalább egy krimit látott már életében: pontosan mibe halt bele az áldozat, ki a gyilkos, mi volt az indítéka, fegyvere, és az hol található? Ezeket a kérdéseket közvetett és közvetlen bizonyítékokkal kötjük össze a játék során.

Az első helyszín felépítése után, minden egyes lap megfordításával az adott képen látható dolgot vizsgáljuk meg, vagy lépünk vele interakcióba, legyen az akár a holttest, egy tárgy, vagy a későbbiek során tanú, gyanúsított. Az egyes kártyák hátoldalán általában több választási lehetőséget is kapunk, melyek mindegyikéhez egy szám van rendelve – ez egy újabb kártyához vagy akár több lapból álló helyszínhez is vezethet. Végigjárva az ügy szövevényes hálózatát, a nyomozás teljes történetét megismerhetjük, méghozzá az áldozat végóráival, ismerőseivel együtt. Ha pedig bármikor úgy érezzük, hogy minden kérdésre meg tudjuk adni a választ, akkor a szabályfüzet hátulját felütve megtudhatjuk, hogy valóban mindent jól gondoltunk-e.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Crime Zoom az évek alatt egy egész sorozattá dagadt, magyarul az Utolsó kártyalap mellett a Vészmadár érhető el. A kompakt kaland – vagy helyesebben szólva, nyomozás – egyedül, de csapatban is éppoly élvezetes. Csak rajtunk múlik, hogy minden pontot összekötözgetünk, vagy csak a szóban forgó ügy megoldására koncentrálunk. Előbbi több időt, de egy teljesebb történetet rejt, utóbbival pedig több pontot szerzünk a gyorsan és pontosan megoldott ügyért. Akárhogyan is, ennek a játéknak nincsenek vesztesei, csak győztesei – aki szereti a kis, interaktív kalandokat, a szabadon megoldandó rejtélyeket, annak remek választás a Crime Zoom: Nagyító alatt – Vészmadár.

(A tesztpéldányokatt köszönjük partnerünknek, a Gémklubnak!)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Instagram-oldalát