Több kis bolt és családi vállalkozás után irány vissza a nagyobb halak közé, avagy az egyik legnagyobb, a Gémklub harapott a csalira, mely lényegében az idei megjelenések közel harmadáért felel, szinte fej-fej mellett haladva a Delta Visionnel. Tóth Balázs játékmesterrel és marketing menedzserrel arról beszélgettem, hogy hogyan lehet ezt bírni, egyáltalán megéri-e, és úgy egyébként mi a helyzet az iparban és a hazai vizeken.
- Szia, Balázs! Kicsivel több mint két éve, 2020 májusában beszélgettünk utoljára a cégről és a hazai társasjátékos helyzetről, azóta pedig elég sok minden történt. Többek között rengeteg játékot megjelentettetek, hiszen csak mi majdnem 70-ről írtunk. Nem mellesleg akkoriban mentünk bele a Covid-időszakba, ami jó sokáig húzódott, megfejelve háborúval és egyéb meghatározó eseményekkel. Hogy érzed, számodra és a Gémklub számára hogy telt ez a két esztendő?
Nagyon ellentmondásos volt számunkra az elmúlt két év, mert miközben a járvány hosszabb időre a lakásokba zárta a családokat, és emiatt sokan felfedezték (vagy újra felfedezték) a társasjátékozást, és vele azt a sok új, modern és színesebb társasjátékot, aminek a kiadásán már (esetenként évekkel) előtte is dolgoztunk, a társasjátékos klubok bezártak, rendezvények és versenysorozatok maradtak el... Azt is ki kellett kísérleteznünk, hogy hogyan lehet online játszani a társasjátékokat, amelyeknek egy asztal mellett kellett volna összehoznia minket.
Ugyanakkor persze nagyon örülünk neki, hogy robbanásszerűen megnőtt azoknak a száma, akik érdeklődni kezdtek a társasjátékok iránt – reméljük, ez a jó szokásuk a járványidőszak lecsengésével sem fog változni.
- Jelenleg milyennek látjátok a Gémklub piaci helyzetét, milyenek az eléréseitek és nagyjából mekkora a közönség, a vásárlói réteg?
A társasjáték piac egy kicsit mostoha sorsú: nincsenek arra mutató statisztikák, hogy a játékpiacon belül mekkora részt képvisel, így senki sem tud pontos számokat mondani. Még ha neki is állnánk a társasjáték-kiadók forgalmát összehasonlítani, nem tudjuk, mekkora rész belőle a társasjáték maga, könyvek vagy játékszerek nélkül. A közösség nagyságáról legfeljebb következtetni tudunk, például az egyre gyarapodó, társasjátékos témájú csoportokról a közösségi médiákban, de pontos számunk, képünk nincs.
A versenyhelyzettől függetlenül a mi küldetésünk továbbra is az, hogy az elérhető legjobb játékokat hozzuk el Magyarországra, attól függetlenül, hogy az partijáték, könnyed vagy összetett családi játék, esetleg a gémereket megszólító kaland. Mindig örömmel látjuk, ha egy új megjelenésű játékot azonnal elkapkodnak, vagy rangos nemzetközi díjakat kap.
- Jött néhány új, személyes kedvenced az elmúlt években? Vagy maradtak a régebbiek?
Ennyi új játék között sajnos természetszerű, hogy az ember hűtlenné válik és elcsábul, de a nagy kedvencek továbbra is megmaradnak. Én nagyon örülök neki, hogy jönnek az új Everdell-kiegészítők, és nagyon sok játéknak megmaradt a tartózkodási engedélye a polcomon, hogy bármikor asztalra kerülhessenek. De közben az Ark Nova teljesen meghódított, és a hosszú lélegzetvételű kedvencek mellett is jól esik egy-egy olyan különleges kaland, mint az Ügynökség, vagy az olyan, nagyobb eséllyel előkerülő könnyed játékok, mint a Calico, a Canvas, az Ébredő erdő, vagy az olyan különleges utazások, mint a Köszöntünk a Holdon. Vagyis, bár előfordul, hogy a nagy kedvencek tárháza egy-egy játékkal bővül, de a polcon (és a szívemben) a régieknek mindig lesz helye.
- Csak néhány év, de sok minden történt.Itthon milyen a mai helyzet és a társasjátékozás, a gamerek megítélése? Illetve a közönség miben és mennyit változott, ha változott?
Változott a közönség, bizony: nemcsak többen lettek a társasjáték iránt nyitottak, a rajongók, de közöttük azoknak is nagyobb lett a száma, akik figyelik a nemzetközi trendeket, és várják, követelik egy-egy híres játék magyar kiadását. Kevésbé lett „kocka”-dolog az, ha valaki társasjátékozik a szabadidejében, és a nagyobb tábornak köszönhetően a gémerek sem tűnnek annyira különc figurának. Nagyon sok nem-társasjátékos ihletésű rendezvényen kerülnek elő társasjátékok az esti szórakozás előtt vagy helyett, vagy a strandokon, esetleg utazás közben.
Elsősorban persze a fiatal párok és a kisgyerekes házasok azok, akik szívesen ülnek le társasozni „valami komolyabbal”, miután a gyerekeiket egy könnyed társasjáték után lefektetik. Egyszóval többen lettek a társasjátékosok, és a sok új lelkes „kezdőnek” köszönhetően vidámabb, nyitottabb is lett gyarapodó közösségünk.
- Mi ez a nagy dömping és meddig tarthat? Folyamatosan érkeznek a bejelentések, állandóan jönnek újdonságok, a kínálat már-már hatalmas. Ez egy idő után nem sülhet el rosszul? Akár a vásárlóerő megcsappanásával, akár a ráfordított anyagi és erőforrások terén.
A nagy dömping két trend összesimulásának köszönhető. Egyrészt a világpiacon is megnövekedett az újdonságok száma, másrészt a társasjáték-piac kibővülésével a nagy magyar kiadók is úgy érzik, hogy komolyabban meg kell harcolniuk az érdeklődők kegyeiért. Mivel rengeteg új játék közül kell válogatni, ha azok közül csak a legjobbakat hozzák el a magyar kiadók, sok nagyon értékes és izgalmas társasjáték maradna ki. Másrészt, ahogy egyre színesebb lesz a társasjátékok világa, az új és újfajta játékokkal annál több embert lehet megszólítani, egyre jobban lehet bővíteni a magyar piacot is.
A dömping eredménye az, hogy egyre több hipermarketlánc is beszállt a ringbe, több nagy hálózatnak lett bővebb a társasjáték-kínálata. Ez újfent annak a jele, hogy most már nem csak egy szűk réteget lehet megszólítani velük. Hál’istennek egy aranykorban élünk, és amíg a gazdaság általános helyzete jó, addig ez a verseny nem fog ártani.
- Most már egyből Kickstarterről érkező játékok is előfordulnak, rögtön extrákkal együtt, ami amúgy nagyszerű dolog. Erre lehet számítani a későbbiekben is a kampányok alatt? Mennyire van igény egy-egy ilyen, közösségi gyűjtéssel készülő játékra?
Csapatunk egy részének az az állandó feladata, hogy megkeresse a legérdekesebb újdonságokat, megvizsgálja őket, és minél hamarabb eldöntse, melyek a legérdemesebbek az aktuális kínálatból, hogy bekerüljön a magyarul is kiadandó játékok körébe. Bár valóban rengeteg új játék jelenik meg magyarul, azt tudni kell, hogy hihetetlen mennyiségű játékot adnak ki világszerte.
Bár sok külföldi kiadóhoz állandó üzleti kapcsolatunk van, és a jó kapcsolatoknak köszönhetően más kiadók játékairól is még időben kapunk hírt, hogy versenyhelyzetben tárgyalhassunk más magyar kiadókat megelőzve, a társasjáték-fejlesztésnek ebben az aranykorában sikeres kis stúdiók indulnak be, és adnak ki nagyszerű játékokat – mint a Flatout Games, mely először a Calico-val, aztán a Cascadia-val örvendeztetett meg minket (és alig várjuk harmadik játékukat, a Verdant-t).
Ezért már a bejáratott csatornák, kapcsolatok nem elégségesek, más helyeken is gyűjtenünk kell az információt. A Kickstarter is egy olyan helyszín, ahol a munkatársaink felfedezhetnek eddig ismeretlen gyöngyszemeket, erre példa az Earth. Ha időben van alkalmunk arra, hogy kipróbáljuk ezeket a játékokat, még a kampány alatt jelezzük a magyar társasjátékosoknak, hogy „beszállunk”, azaz lesz a játéknak magyar kiadása is.
- Mik voltak az utóbbi két évben a legnagyobb sikereitek?
Mi számít sikernek? Hogy egy játékból nagyon sokat adunk el? Ez csak akkor igaz, ha megnézzük, milyen játékról van szó, hiszen egy gémer játékból biztosan sokkal kisebb mennyiséget tudunk eladni, mint egy partijátékból. Számunkra kellemes meglepetés volt, ahogy a magyar társasjátékosok az Arnak elveszett romjait fogadták: ára és mérete ellenére sokan keresik, sőt a kiegészítője is nagyon kelendő.
Egy régebbi klasszikus a 7 csoda: Párbaj, amelynek a két kiegészítőjét keresik sokan. Fontos emellett az is, hogy egy játék mekkora elismerést kap a nemzetközi zsűritől, így örömmel látjuk, hogy az Ébredő erdő, amelyet különleges játéknak tartunk, több díjat, elismerést kapott. Csak úgy, mint a Cascadia vadvilága (vagy annak elődje, a Calico). Emellett örömmel tapasztaltuk, hogy ára és mérete mellett a Homályrévet is még mindig milyen sokan keresik, és annak ellenére, hogy ebből az életre szóló kalandba már milyen sokan vágtak bele magyarul, kistestvére, az Oroszlánfalka sem foglalja sokáig a helyet a boltok polcain.
- Mi a fontos? A deluxe komponens és kiadás, a sok mini, a dizájn vagy a játékmenet?
Mi úgy érezzük, hogy a deluxe komponens a legszűkebb értelemben vett rajongóknak szól. A miniknek is van létjogosultsága, ha a játék feltétlen igényli (ez leginkább a történetközpontú gémer játékokra illik, mint a Végzetek vagy a Wrath of the Lich King). De a kivitelezés mindig csak második helyen lesz a jó játékélmény, az újszerű játékmenet, az okosan kombinált mechanizmusok mellett. Hiába szép egy játék, ha nem nyújt valami újat játékélményben.
A játék kinézete, minőségi kivitele továbbra is arról szól, hogy minél szélesebb rétegeket szólítson meg, de a Gémklub külön figyel arra, hogy olyan játékokat adjon ki magyarul, melyek a kinézet mellett különleges játékélményt is adnak.
- Mik a tervek a jövőre nézve? Merre lehet még fejleszteni az oldalt és a kínálatot?
A kínálat bővítésében ugyanazt tartjuk szem előtt: legyen valami különleges, újszerű a magyar kiadásra kiválasztott játékokban. Vagyis a bővítés célja nem az új játékok számára, hanem a küldetés céljának teljesítésére vonatkozik: minél több ember számára elhozni az őt megszólító társasjátékot! Lehet ez egy okos vagy egy szórakoztató extrém partijáték, egy a gyakorlott játékosokat is megszólító családi játék, vagy egy olyan összetett játék, amelyben új kihívást találnak a rajongók.
Ha az oldal fejlesztése a webáruházra vonatkozik: azt folyamatosan fejlesztjük, javítjuk, nem csak a visszajelzések alapján, de a legkorszerűbb megoldásokat is keressük, beépítjük. Emellett fontos számunkra, hogy a játékaink ne csak a mi webáruházainkban, a boltjainkban legyenek elérhetők, hanem minél több játékboltban, országszerte.
- Lényegében már nemcsak a szállítás tartozik egy krízisbe, de a papírárak emelkedése és lassan minden lehetséges szegmense az iparnak. Milyen a jelenlegi, pontos helyzet? Milyen lecsapódása lesz/lehet ennek a piacra?
Csak remélni tudjuk, hogy ezek a dráguló tendenciák már nem romolhatnak tovább, hiszen ezek egy jó részét a pandémia váltotta ki, annak visszaszorulásával remélhetőleg a költségnövekedés sem folytatódik. Máris sok olyan játéknak emelkedett látványosan az ára, amelynek az árához évekig hozzá lehettek szokva a vásárlók – bár azt is hozzá kell tennünk, hogy nem a társasjátékos piac az egyetlen, amelyik kénytelen volt árakat emelni. Egy klasszikus példa a Pandemic, a népszerű kooperatív stratégiai játék, amely – véleményem szerint – eddig nagyon kedvező áron volt kapható, de aki látta, biztos ledöbbent, hogy hirtelen 50%-kal emelkedett az ára...
- Az utolsó szó jogán bármiféle megjegyzés és üzenet az olvasóinknak és a játékosoknak?
Most, hogy két év után ismét szabadabban mozoghatunk, csak azt tudom mondani, hogy ha valakit csak kicsit is érdekel a modern társasjátékok világa, ne legyen rest: járjon társasjátékos kávézókba, klubokba, hogy minél több játékkal megismerkedhessen, mert mi hisszük, hogy ebben a sokszínű világban mindenki megtalálja a neki legjobban tetsző játékot. Ez egy nagyon nyitott és derűs világ, érdemes belekóstolni!
Köszönjük az interjút és további sok sikert kívánunk!