Az Explorers egy családi, belépő szintű flip&write játék, melyben mindannyian külön játékostáblán, de ugyanazon a térképen dolgozunk a lehető legtöbb pont megszerzése érdekében. A játék során felfedezőket alakítunk, akik újonnan fellelt égi szigeteken elveszett kincsek nyomába erednek, és a rendelkezésükre álló idő alatt a lehető legalaposabban igyekeznek felderíteni azokat. A játék ugyan kompetitív, de a teljesen önálló játékostábláknak hála alacsony az interakció, így a konfrontáció élét veszti, a pehelykönnyű szabályok gyorsan elsajátítható, gyors körei pedig biztosítják, hogy ne unjuk meg félúton.
Explorers
- Hazai partner: Gamewiz
- Kiadó: Ravensburger
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kompetitív
- Játékosok száma: 1-4 fő
- Játékidő: átlagosan 20 perc
- Korcsoport: 8+
- Nehézség: 1,87/5
- Ára: a Gamewiznél 13 990 forintért kapható
A kezdőjátékos kiválasztása után, a szerencsés jelölt négy kvadránsból állítja össze térképét (véletlenszerűen vagy szabadon választva), a többiek pedig ugyanazokat a lapkákat, ugyanabba a negyedbe és ugyanolyan fekvéssel helyezik el. Az azonosítást és az irány meghatározását megkönnyíti a mindegyik lapkán található számozott kunyhó, melyek közül az a kezdőpont, amelyik a legközelebb esik a játéktér közepéhez. A játékostáblákat feltöltjük továbbá pontszerző-lapkákkal, végül összekeverjük a felfedezés-lapkákat, és indulhat is a felderítés.
Az „X” jelöli az utat
Az Explorers négy körön, körönként hét fordulón át zajlik, és bár ez első olvasatra soknak tűnhet, valójában fél óránál aligha tart tovább egy teljes meccs. Egy forduló ugyanis mindössze két fázisból áll: elsőként a kezdőjátékos húz egy felfedezés-lapkát, majd eldönti, hogy melyik felén látható területtípust (sivatag, mező, víz, szikla) választja; ő a térképén ennek megfelelően behúz három „X”-et, a többiek pedig eldöntik, hogy ugyanezen a típuson húznak kettőt, vagy választanak egy másikat és ott hármat. No persze nem lehet csak úgy össze-vissza rajzolni, csak a kezdőfalu mellé, vagy egy már lent levő jelölés mellé (mindig élével, sarkosan sosem) kerülhet egy újabb „X”. Miután mindenki végzett, új játékos kapja meg a kezdés és ezáltal a választás jogát, és új forduló indul. Mindez pedig addig tart, míg el nem fogynak a rendelkezésre álló lapkák.
Célunk eközben, hogy a térképen elszórtan fellelhető, lehető legtöbb különleges ikont összegyűjtsük, melyek közül szetteket építünk egy körön belül (alma, répa, hal), vagy akár a játék végéig igyekszünk minél többet behúzni (gyémánt). A templom annyiban különleges, hogy oda csak az adott kvadránsban már kihúzott kulccsal „juthatunk be”, nehéz megszerezni, de akinek elsőként sikerül, az jutalmul tetemes mennyiségű pontot kap. Megint mások azonnali hasznot hoznak, például a ló egy újabb „X” lehelyezését teszi lehetővé, míg a térkép négy további mező kihúzását adja. Végül itt kell megemlítenem azt is, hogy a nehézségi fokozat állításával más, valamivel összetettebb pontozási módokat is választhatunk.
Kincsestérkép
Kincskereső készletünk táblái és lapkái hegyes kartonelemekből állnak, fényes, laminált felülettel, nyilvánvalóan azért, mert filccel rajzolunk rájuk. Nagy bánatom azonban, hogy a letörléséhez nem kapunk külön szivacsot a kupakon, ahogy azt általában szokás. Rejtély, hogy miért nem ezt a megoldást választották. De legalább nem kell hat füzettömbbel vacakolnunk, fénymásolgatnunk, elég csak azt elfogadni, ha az évek alatt menthetetlenül beszárad a filc. A keserű viccet félretéve az illusztrációk egyszerűek, könnyen áttekinthetők, a prezentáció igényes és ízléses, bár nem kiemelkedő. De nem is kell, hogy az legyen, bőven elég, amit nyújt: egy laza, egyszerű, mégis szórakoztató kikapcsolódás az egész családnak, mely a legkisebbeknek is remek kedvcsináló, bevezető élményt nyújt.
(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a Gamewiznek! Maga a játék nyelvfüggetlen, szabályainak megértéséhez azonban angol, német, francia, vagy olasz nyelvtudás szükséges. Letölthető rajongói fordítás zárt, facebookos csoportból elérhető.)