Utoljára talán pont a Bal jobb dilemma esetében került elő, milyen jó móka két komolyabb, összetettebb társas közé valami könnyed kis marhaságot, gyorsan lejátszható játékot betolni, amivel ellazulnak a felek a következő stratégiai kihívást megelőzően. Nos, legutóbb a Double Donkey volt az a tipikus, laza kártyázás, amivel többször is nagyon jól szórakoztunk, és esélyes, hogy ezt követi mostantól a Scout!, ami ahhoz hasonlóan csavar egy kicsit a szokásokon, méghozzá már rögtön az indításnál, utána pedig ez a csavar végig is kíséri a teljes játékot.
Scout!
- Hazai partner: Gamewiz
- Kiadó: Oink Games
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kompetitív
- Játékosok száma: 2-5 fő
- Játékidő: átlagosan 15 perc
- Korcsoport: 9+
- Nehézség: 1,30/5
- Ajánlott fogyasztói ár: a Gamewiznél 7790 forint
A történet szerint egyébként hirtelen egy cirkusz élén találjuk magunkat, annak vezetőjeként, a dolgunk pedig az, hogy összerántsuk a bandát, avagy az előadókat irányítva, egyedi képességeiket kihasználva levezényeljük a nagy show-t, amivel megelőzzük és legyőzzük riválisainkat. Nos, ez a történet a látványban és az elemek terén nem nagyon köszön vissza, avagy a téma a játékon alig érződik, helyette kapunk egy adag (45) színes kártyát, különböző értékekkel az alsó és felső részükön, valamint egy halom tokent. A főszerep azonban a kártyalapoké, méghozzá mindjárt mesélem, miképpen… Hölgyeim és Uraim, készüljenek fel az est fénypontjára és produkciójára!
Porondon
Első körben a játékosszámnak megfelelően az adott értékű lapokat eltávolítjuk a felhozatalból, majd szintén ennek megfelelően osztunk ki egy bizonyos mennyiségű kártyát mindenkinek. Amikor azonban valaki megkapja a saját lapjait, nem indul el a szokásos forgatás és helyezgetés, mivel az első feladat egyértelmű: a sorrenden nem változtatva el kell dönteni, hogy a felső vagy az alsó számsor szerint használjuk kártyáinkat, így csak és kizárólag a forduló elején fordíthatjuk meg lapjainkat, azok sorrendjén nem változtatva. Sőt, utóbbit a játék alatt sem piszkálhatjuk, variálhatjuk, csak és kizárólag egy módon, amire hamarosan fény derül, csak addig még nézzék meg Freddyt, a közkedvelt bohócot, aki még elkeseredett zokogásával és masszív depressziójával is vidámmá teszi a körülötte élőket.
Szóval kiosztottuk a lapokat, mindenki kapott egy Scout & Show tokent, és már kezdődhet is a cirkuszi előadás. Játék közben alapvetően két dolgot tehetünk: a show az egyik, aminek során az aktív játékos kártyát játszik ki. Ez lehet egy vagy több is, ha pedig többről van szó, akkor vagy egy sort, vagy azonos lapokat tehet csak ki a játéktér közepére, méghozzá olyanokat, amik egymás mellett vannak. Ezért fontos, hogy ne változtassunk a sorrenden. A sor lehet emelkedő vagy csökkenő, az nem számít, de egymást követő számokra van szükség, vagy akárhány, egyező értékű lapra. Egyedülálló lapot egyetlen esetben érdemes kijátszani: ha azzal egymás mellé kerülnek összekapcsolható kártyák, hiszen az a célunk, hogy minél értékesebbek legyenek a bedobott kártyák. Akarom mondani, nagyra értékelt mutatványosaink, akik elképesztően akrobatikus és lélegzetelállító mozgással, életüket egy kicsit sem féltve lengedezik be a sátor legmagasabb pontját, vagy ugratnak át halált megvető bátorsággal a tűzkarikán.
És hogy miért kellenek az értékes kártyák? Nos, mert ezekre a többiek reagálnak, és úgy tesznek le lapokat, hogy azok lehetőleg üssék a már lent lévőket. Minél több kártyát játszunk ki, az annál erősebb, tehát 3 lap 2 lapot biztosan üt. A párok erősebbek a soroknál, tehát 2 kettes üti a négyest-ötöst. Ha pedig üti, akkor az eredetileg kint lévő négyes-ötös lapot a győztes elveszi és a saját pont-halmába teszi, a nyertes kártyák pedig az asztalon maradnak, innentől azokat kell ütni. A másik opció a Scout, aminél az egyik asztalon lévő kártyát elvehetjük, majd tetszőleges helyre illesztve kipótolhatunk vagy építhetünk egy saját sort a kezünkben. Ilyenkor a meglopott játékos kap egy Scout tokent, amit mindenki maga előtt gyűjt. Az asztalon pedig természetesen kevesebb lap marad. Van még egy bónusz akció, ami egy fordulóban csak egyszer aktiválható, méghozzá a játékosonként egyetlen Scout & Show tokennel: ekkor scoutolunk egy lapot az asztalról, majd ki is játszhatunk kártyákat.
Amennyiben valakinek elfogytak a lapjai, vagy megint sorra került, de még mindig a saját kártyái vannak (vagy kártyája van) az asztalon, a fordulónak vége, és mindenki 1-1 pontot kap a Scout tokenjei és pont-kártyái után, valamint mínusz pontot a kezében maradt lapokért (kivétel, ha körbe érés után az illető kártyái vannak az asztalon). Fordulóból annyi van, ahány játékos, az utolsó pontozást követően pedig végső eredményt lehet hirdetni. Ahogy én is meghirdetem most híres oroszlánunkat és medvénket, akik számos mutatvánnyal nyűgözik le az itt marad közönséget. Márpedig mutatványból van bőven, eleget kínoztuk őket, hogy mindent megtanuljanak mások szórakoztatásának kedvéért, szóval egy tapssal és némi bekiabálással nyugodtan adják meg a módját és kergessék őket még jobban az őrületbe!
Játsszunk inkább otthon!
A cirkuszokat hála az égnek nem kell szeretni ahhoz, hogy a Scout!-ot megkedveljük, és a kártyajáték bizony megérdemli a figyelmet. A téma alig érződik rajta, lényegében egy kevéske dizájnbeli döntésen és laza megoldáson kívül észre sem vesszük, hogy cirkuszi rivalizálásban van részünk, ellenben a játékmenet valóban okos és ügyesen kidolgozott, ami a ladder climbing műfajban hoz maradandót. És tényleg, mert az elejétől a végéig jól felépített mechanikával dolgozik, ami egyfelől kicsit kiszámíthatatlanná teszi a játékot, avagy bármikor történhet valami, ami megkavarja az elképzelést, másfelől pedig ügyesen épít keretet a játékosoknak, akik ugye az elején döntenek egy séma mellett, amihez aztán nagyjából ragaszkodni is kell, és azt csak a scoutolt lapokkal változtathatjuk meg. Ügyes, nagyon ügyes, innen is gratula az alkotóknak!
A Scout! tehát nagyon jó móka, egyben pedig remek filler, nagyszerű kártyajáték, amit pillanatok alatt meg lehet érteni, mégis mindig képes újat mutatni, köszönhetően a játékosok döntéseinek, illetve annak, hogy éppen milyen lapok kerültek hozzájuk. Egyszerű dizájnja jól áll neki, és bár csak minimális kapcsolatot ápol a témával, ez annyira nem is baj, elvégre nem egy tematikus társasról beszélünk. Elsőre az ára kicsit talán soknak tűnhet, de mivel sokáig és sokszor kerülhet elő, ha elkapja a társaságot, így bátran ajánlott az összegért, ami egyébként itthon a Gamewiznél kifejezetten jó. Remélhetőleg minél több emberhez el is talál, hogy nekik is kellően szórakoztató pillanatokat okozzon, és lehetőleg senki nem azért fog cirkuszolni, mert vesztett, hanem azért, mert akar még egy kört!
(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a Gamewiznek! Bár a Scout! ikonokkal, vagyis inkább számokkal kommunikál, de egyszerű szabályai okán igényli a minimális angol nyelvtudást. Rajongói fordítása létezik, innen tölthető le.)