Bár a jelenlegi világban elképzelhetetlennek látszanak a boldog nyugdíjas évek, azért jó arról álmodozni, hogy mivel lehetne eltölteni a hosszú évek munkájával kiérdemelt szabadságot. Ebben a képzeletbeli fiókban vár rám például az Edward Gibbon jegyezte A római birodalom hanyatlásának és bukásának története a maga összesen pár ezer oldalas köteteivel; azok a japán szerepjáték-sorozatok, melyek mostanra több ezer órányi játékidőt halmoztak fel. Legfőképp viszont azt a Twilight Imperium vonz, amely játékmenetével, univerzumával és mechanikájával tökéletesen passzol az ízlésemhez, de egyszerűen elképzelhetetlennek tartom, hogy lesz annyi időm, játékostársam és alaptőkém ahhoz, hogy ezt az álmot megvalósítsam. Mégsem kell azonban évtizedeket várnom a Twilight Imperium-élményre, itt van ugyanis a franchise mellékvágányának tekinthető Twilight Inscription, ami azt igyekszik teljesen új köntösbe bújtatni.

Twilight Inscription 

  • Hazai partner/kiadó: Delta Vision
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 1-8
  • Játékidő: átlagosan 90-120 perc
  • Korcsoport: 14+
  • Nehézség: 3,17/5
  • Ajánlott ár: a kiadó webshopjából akciósan 28 791 forint

A Twilight Inscription ugyanis nem kisebb feladatot vállalt magára, minthogy egy teljesen új műfaj felől nyújt betekintést a Twilight Imperium végtelenül gazdag univerzumába, megragadva annak legendás játékmenetét. A választott zsáner pedig a nem épp kézenfekvő roll-and-write lett, amely kapott már egyszerű, ugyanakkor szórakoztató képviselőt a Gördülő birodalmak képében, és közepesen összetett, történelmi témájú, nem mellesleg hazai kapcsolattal rendelkező darabot is (Rome & Roll), az viszont kérdéses volt, hogy elbír-e a stílus egy ennyire komplex szabályrendszert.

A Twilight Inscription gyorsan megválaszolja ezt a kérdést, nehézsége ugyanis csak pár sóhajtással lóg túl a közepes szinten, a cél pedig nem ismeretlen a TI-veteránok számára: az univerzum egyik jelentős frakcióját irányítva kell úgy terjeszkedni a galaxisban, hogy a meccs végére a technológiai, katonai és ipari fölény segítségével sikerüljön felülkerekedni a riválisokon, így bezsebelve a lehető legtöbb győzelmi pontot. A feladatnak nekiugorhatunk egyedül, vagy akár hét másik fő társaságában, bár az interakció ettől függetlenül rendkívül korlátozott. A társas ugyanis alapvetően a nem éppen aprócska, saját játékostáblákra korlátozza magát, és leginkább csak a közvetlen katonai konfliktusok során tudatja az emberrel, hogy bizony vannak itt mások is.

Ez a négy nagy játékoslap egyébként a Twilight Imperium négy nagy aspektusát reprezentálja: a navigációt, a terjeszkedést, az ipart és a hadviselést. Mindenki maga dönti el, hogy a birodalmával mire fókuszál, hiszen véres hadvezérként, a tudományos áttörésekben hívő innovátorként, továbbá diplomatikus terjeszkedőként is képesek vagyunk boldogulni. A fő feladat ezen lapkák feltöltése, méghozzá tulajdonok megszerzésével, melyeknek számos típusa van. A legfontosabb értelemszerűen a győzelmi pont, de olyan is akad, amely nem azonnali hatást biztosít, hanem egy későbbi pillanatban tudjuk felhasználni. Ezen jelölések lerakásához erőforrásra van szükség, ami lehet az anyag, a befolyás és a kutatás – ezeket úgynevezett erőforrás-kockák biztosítják, melyek a játékmenet integráns részei, egyben pedig legfontosabb elemei.

Alapvetően minden kör ugyanazt a menetrendet követi: elsőként az Elnöknek kinevezett, komolyabb feladatkörrel nem rendelkező játékmester felfedi az eseménypakli legfelső lapját, mindenki végrehajtja a rajta levő utasításokat, majd egy új kör veszi kezdetét – egészen egy specifikus esemény eléréséig, amely kiváltja a játék végét. Ez a pakli elsősorban erőforrásokat hivatott biztosítani, amiket az adott körben aktívnak választott lapon lehet elkölteni, felhasználva az elnök által dobott kockákat – akár mind a hatot, amennyiben a játékosnak van úgynevezett feloldott fókuszkockája.

A korábban említett lapok egészen magától értetődő szerepköröket töltenek be: a navigáció a galaxis felfedezését szolgálja, és lehetőség szerint el kell juttatni a Mecatol Rexre, vagyis a bukott Lazax Birodalom egykori központi bolygójára; a terjeszkedéslap bolygók elfoglalását teszi lehetővé, mellyel más lapok hatékonysága növelhető (akár a populáció gazdagításán felül is); az iparlap egy iparhálózat kiépítéséért felel, amely tanácsost és árucikket biztosíthat – utóbbi a tulajdonok megszerzésében asszisztál, előbbi pedig a tanácsülés-események során segít a szavazatok begyűjtésében. A sort záró Hadviselés a közvetlen szomszédokkal történő direkt konfrontációnak ágyaz meg, lehetővé téve egységek gyártását, azok bevetését és hadizsákmányok megkaparintását.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Ez a birodalomépítés egészen addig tart, míg be nem következik a "Trónfoglalás" esemény, amit egy kiértékelés követ – ilyenkor a megszerzett győzelmi pont-tulajdonok, a teljesített célok és a részpontszámok összegzése adja ki, mely játékos vált a galaxis új uralkodójává. Erre hozzávetőlegesen két órára van szükség, ami elsősorban nem is a szabályrendszer komplexitásából ered (a játék kifejezetten gyorsan tanulható, mivel a szabálykönyv remekül összefogja az alapvető tudnivalókat), hanem a számtalan lehetőségből. A Twilight Inscription ugyanakkor nem egy miniatürizált Twilight Imperium, sokkal inkább annak lényegesen leegyszerűsített újragondolása, amely egyfajta kapudrogként szolgál a "nagy" játék előtt, de tökéletesen megáll a saját lábán is. Bár egy- és két fő esetén a kötelezően használandó MI-frakció kicsit megtöri a gördülékenységét, impresszív és letisztult tálalása, mindent átitató hangulata okán nem csupán roll-and-write játéknak kiváló, de tökéletesen ki tudja elégíteni azt a 4X-igényt is, amit általában csak a sokkal komplexebb és sokkal inkább időrabló játékok tudnak hatékonyan megadni.

(A játékot partnerünk, a Delta Vision biztosította – köszönjük!)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Instagram-oldalát