Hogy a lengyel Awaken Realms és a Delta Vision ilyen jóban van, hogy már a sokadik együttműködésnek arathatjuk le a gyümölcsét, az csak jó a hazai gamereknek, pláne, hogy a kiadó különböző zsánereket erősen ostromoló alkotásait sem kell bemutatni annak, aki kicsit is komolyabban veszi a társasjátékozást. A Nemesis-t ugye legalább hírből mindenki ismeri, mint az Aliennél is alienebb félkooperatív horror-sci-fi, de az Etherfields és az A Nagy Fal címe is rendre előbukkan a hobbijukra pénzt és időt egyformán áldozó körökben. Merthogy ezek nem apró, filler darabok, nem is mindenképpen egyszerűek és elsőre minden esetben áttekinthetőek vagy érthetőek, de lényegében kivétel nélkül meghálálják a beléjük fektetett órákat és bizalmat, amit élményekkel és tapasztalattal honorálnak. Így van ezzel a Tainted Grail is, ami mindehhez hozzácsap még egy igen fontos dolgot: egy nagyszabású történetet megelevenítő kalandot.
Tainted Grail – Avalon bukása (Tainted Grail: The Fall of Avalon)
- Hazai partner/kiadó: Delta Vision
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kooperatív
- Játékosok száma: 1-4
- Játékidő: átlagosan 60-120 perc
- Korcsoport: 14+
- Nehézség: 3,3/5
- Ajánlott ár: a kiadó webshopjából akciósan 39 992 forint
Bár maga a doboz elég méretes, mégis meglepő, hogy viszonylag jól elrendezett, szellős belsőt kapunk, amit több kártyapakli foglal be magának, más elem pedig alig áll rendelkezésre. Kapunk színes jelölőket (olyan cukorkaszerű, műanyag kocka, amit szeretünk használni), mind a 4 karakterhez egy többrétegű táblát és egy minit, valamint további négy figurát, két kockát és még pár apróságot. Már a rengeteg papírhalmon felül, elvégre a kezdő, betanító szakasznak külön füzete van, ahogy a rendes, mindenre kitérő szabályrendszer-bemutatónak is, de emellett sem maradunk olvasnivaló nélkül: minden karakterhez tartozik egy személyes, szép kézírással készített levél, egy térkép, valamint a doboz legfontosabb tartozéka is előkerül, maga a kalandkönyv, ami az eseménykártyákon és kalandozásainkon felül biztosítja a jól megírt cselekményt, ami mindenhova elkíséri a “hősöket”, még álmaikba is. Vaskos, spirállal összefogott felfedezőfüzetről van szó, amivel, azt gondolom, a fordító éppen eleget foglalkozott, amennyi szöveg található benne.
Majdnem végtelen történet
Maga a Tainted Grail (ami videójátékos formában is elérhető) az Awaken Realms alkotóinak egyedi világa, ami azonban az Artúr-mondakörre, a kelta mondavilágra épít, azt facsarja ki elég szépen. Avalon szigetén kalandozva ugyanis nemcsak a terjedő homállyal kell szembenéznie a szedett-vedett csapatnak, de vadállatokkal, zsiványokkal és különleges lényekkel is, akik mind a nem éppen a szokványos hőstípusokat megelevenítő főszereplők bőrére pályáznak. Persze addig el is kell jutni, ehhez pedig kiváló alapot ad a bevezető küldetés, ami minden olyan fontos elemet bemutat, amire aztán a kampány épít.
A legfőbb, hogy nincs tábla, nincsenek lapkák, itt nagyobb méretű kártyák jelentik a felépülő terepet, amik két oldallal is rendelkeznek, felfedezésüket követően pedig megfordíthatók. Felületük számos információt rejt, kezdve az azonnali hatásoktól a kalandlehetőségekig, de még azt is mutatják, ha aktív menhír helyezhető a térképre. Utóbbiak a játék igen fontos elemei, hiszen nélkülük a homály miatt nem haladhatunk semerre, nem épülhet fel a terep, így mindig kell legalább egy a környéken, de arra is figyelve, hogy a benne lévő tárcsa mutatja az aktivitási idejét. A karakterek saját táblával rendelkeznek, képességeiket és erejüket, épelméjűségüket ezeken követhetjük nyomon, illetve minden egyes akciójuk lefárasztja őket, hogy idővel mindenképpen pihenniük kelljen. Éppen ezért a lépéseket jól meg kell gondolni, a csapat tagjai külön-külön is nézelődhetnek, de “bandaként” együtt is felfedezhetik a vidéket és megoldhatják a kihívásokat.
Kihívásból és feladatból pedig bőven van, akár harc, akár diplomácia mentén megoldva a problémákat, de minden esetben egy kártyapakliból húzva, amiből aztán a kijátszott lapokat egymásra/egymásba építve lehet olyan kombókat teremteni, amik kellő sebzést okoznak, vagy amikkel egy kötélhúzásra emlékeztető viadalban felülkerekedhetünk szellemi vetélytársunkon. Közben fejlődünk, egyre híresebbé válunk, aminek persze hatása is van. Többek között jutalmak képében, valamint a karakter képességeinek és erejének növekedésében megnyilvánulva. Új eszközök, fegyverek, tárgyak, harci lapok kerülnek elő, ezzel még izgalmasabbá téve ezt a nagyszabású fantasy-t. Csak a szabályfüzet több mint 20 oldal, az események és a leírások ennél sokkal többet tesznek ki, és ezekről spoilerezni sem szeretnék, maximum egy árnyalt képet adni arról, mi is a Tainted Grail, amiben a halál és az őrület éppen úgy mindennapos, mint a harc és a döntések sora, amik a világot is alakítják. Egy-egy tettünk komoly következményekkel járhat, amivel magunk is szembesülhetünk, miközben bejárjuk a számos ponton kapcsolódó kártyák nyújtotta vidéket, aminek helyszíneivel akár több változatban is találkozhatunk. És ahogyan az sejthető, ritkán tapasztalunk fellendülést, rombolást és romlást annál inkább…
Méltó konkurencia
Az van, hogy a Tainted Grail – Avalon bukása az Awaken Realms egyik legjobb játéka, ha nem a legjobb. Ha nem lennék Alien-rajongó, lehet, hogy simán a legjobbnak mondanám. Ezúttal ugyanis nem egy "szimpla" társasjátékot kapunk, hanem egy elképesztően hangulatosan és terjedelmesen megírt legendát, (dark és egyben realista) fantasy-t, aminek mi magunk vagyunk a főhősei. Szinte már szerepjátékról van szó. A Végzetek valahol a Tainted Grail egyszerűsített, központosítottabb, app-vezérelte változata, miközben utóbbi simán kihívója a legnagyobb, történet-orientált fantasy társasoknak. Bár a Homályrév még várat magára, éppen a sarkon állva igyekszik elrabolni minden szabadidőmet/szabadidőnket, de azt gondolom, hogy nagyon kell ahhoz tudnia valamit, hogy ennél a játéknál jobb legyen. Hasonlóan kiemelkedő lehet, de jobb már nehezen.
Az illusztrációkról szokás szerint nem lehet rosszat írni, minden elképesztően jól néz ki, a dizájn fantasztikus, de az anyaghasználatba is nehéz belekötni... az Awaken Realms a közösségi gyűjtésben kezdő játékaival eléggé magasra teszi a lécet, bár itt a tárcsák azért kicsit csalódást keltőek, az eredeti kampánynak utánanézve pedig ez talán nem is véletlen, hiszen a megvalósítás üvölt a fém komponensekért. Más téren viszont minden nagyszerű. A rétegelt táblák nagyon minőségiek, ahogy a kártyák és a minik is. De a legnagyobb pozitívum a szabadság érzete és ezzel együtt a történet kialakulása és egyre terebélyesedő mérete, ami nagyon képes magába szippantani a játékosokat. Hozzá kell tennem, hogy stílusa és megvalósítása miatt ebben az esetben simán 1-2 fő az ideális, viszont úgy a 15 fejezettel alapból vagy 30 órát el lehet ütni, ha pedig ráérősebben megyünk, alaposan megízlelve az Avalont beborító homályt, felfedezve a világ minden kisebb-nagyobb szegletét, akkor még tovább húzódhat ez a különleges kaland. Én a hangulata és méretei miatt nem fogom elsietni, amit eddig láttam, az pedig teljesen elvarázsolt, így ajánlom bárkinek, aki kicsit is érdeklődik a műfaj és a komolyabb játékok iránt, de nem minden esetben euróra és komoly stratégiázásra vágyik. Ez egy nagy kaland, a hős pedig te magad vagy… és előre szólok, hogy az élmény annyira erőteljes, hogy rövid időn belül elkezded nézegetni a kiegészítőket és extra komponenseket, hogy mivel bővítsd ki a történetet és mivel tedd még minőségibbé a mellette eltöltött időt. Hiszen mind erre vágyunk, a nagy kalandra, ami rabul ejthet és új utakat mutathat.
(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a Delta Visionnek!)