Charles Darwin ötéves föld körüli utazása a HMS Beagle fedélzetén a modern természettudomány egyik alapkövéül szolgáló elmélet megszületéséhez vezetett, mely alapjaiban változtatta meg az emberiség világnézetét. Az evolúció, vagy ha úgy jobban tetszik, a természetes kiválasztódás folyamata az élet számos területén ihletett, inspirált: párszor már megpróbálták játék formájában képernyőkön vagy asztalon is megjeleníteni... több-kevesebb sikerrel. A Darwinning ugyancsak ezt a nem kis feladatot tűzi a zászlajára, és egy könnyen emészthető, családi társasjáték formájába önti több millió év törzsfejlődését.

darwinning-pc-guru-01.jpg

Darwinning!

  • Kiadó: Dragon Dawn Productions
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 2-6 fő
  • Játékidő: átlagosan 45-75 perc
  • Korcsoport: 9+
  • Nehézség: 2.33/5
  • Ár: a kiadó honlapjáról 25 euró, nagyjából 9000 forint

A Darwinning során – akárcsak az evolúcióban – nem kis szerepe lesz a szerencsének és a véletlennek: stratégiánkat alapvetően meghatározza, hogy mely faj útját egyengetjük, és már ezt is húzással választjuk ki. Az egysejtűtől a sárkányig terjedő „karakterlapok” mutatják meg, hogy fajunk milyen magasan áll a táplálékláncon, mekkora méretű a populációja, milyen képességekkel rendelkezik, illetve azt, hogy hol érzi jól magát. Mindezen tulajdonságokat a játék során tovább fejleszthetjük, bővíthetjük, amire szükség is lesz, hiszen az asztalunkon zajló evolúciós verseny végső győztese az lesz, aki a felsorolt kulcsfontosságú területeken összességében a legtöbb pontot gyűjti.

darwinning-pc-guru-02.jpg

Ehhez pedig újfent nem kis szerencsére van szükségünk, hiszen bár mindannyian egyforma paklikból építkezünk, a megkevert, ily módon véletlenszerű sorrendben húzott lapokból igyekszünk a lehető legjobb kombinációkat építeni (akár a pókerben), hogy az általunk megnyert kör (trick) végén kiválasszuk a felhasznált lapok egyikén szereplő tulajdonságok közül, hogy fajunkon mit szeretnénk fejleszteni. Az utolsó trick viszont trükkösebb, mivel annak vesztese kap egy lehetőséget ugyanerre, és ha úgy szeretnénk, két lapot át is vihetünk a következő körre, akár egy jobb trick megépítésének, akár egy jobb tulajdonság megöröklésének reményében.

Ha a lapok elfogytak a kezünkből vagy mindenki passzolt, véget ér egy éra (összesen három ilyet játszunk le), és összegezzük, hogy fajunk mennyire volt sikeres, továbbá populációját aszerint változtatjuk, hogy elegendő táplálék áll-e rendelkezésére vagy sem. Táplálékot pedig az adott éra területeivel egyező elterjedésünkből és képességeinkből felépített készlet mellett akár az alattunk (vagy megfelelő képesség birtokában felettünk) álló fajok felfalásával is szerezhetünk, ezzel kitolva a többiekkel, hacsak azok valamely oknál fogva nem ehetetlenek.

darwinning-pc-guru-03.jpg

Kusza kiválasztódás

Az alapötlet egészen jópofa, de taktikázásra a szerencsefaktor végett minimálisan van csak lehetőségünk, de nem ez volt a fő problémám a játékkal. A kusza, egyáltalán nem egységes képet alkotó művészeti dizájn még hagyján, azzal tudnék együtt élni. Ami tök jó elképzelés, hogy a kisebbek érdekében a kártyákon nem szerepel szöveg, de az már bosszantóbb, hogy első blikkre (de még sokadikra is) a képességek ikonográfiája nehezen értelmezhető. Így a szabálykönyvet eleinte sokat fogjuk forgatni – ami amellett, hogy éppen az ikonok funkcióját rombolja le, folyton „kirántja” az egész csapatot a játékból. Súlyossági sorrendben ezt félmegoldásként egy referenciakártya, a koncepciót eldobva némi szöveges segítség a lapokon, vagy egy esetleges második kiadásra a dizájn komplett reformja enyhíthetné.

Egy-egy kör lezavarása viszont nem tart sokáig, mégis, emlékezetes lehet egy-egy nekifutás, mert közben komolytalan narratíva is épül fajunk köré. A lapjárás és ügyeskedésünk következtében akár az is előfordulhat, hogy egymással kommunikáló, sarkkörtől a trópusokig elterjedt, repülő és mérgező hangyák gigantikus kolóniái falják fel a dinoszauruszokat és nyerik meg az evolúciós versenyfutást. A játék két fő számára is élvezetes, de egészen más hozzáállást, taktikát kíván meg, mint amikor kicsit nagyobb társaság gyűlik az asztal köré. Tapasztalatom szerint 3-4 fő az ideális létszám hozzá – de mégis inkább családi, mintsem partijáték.

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát

darwinning-pc-guru-04.jpg