A klasszikusokban jócskán bővelkedő Piatnik kínálata több szempontból is az egyik legjobb pont mind a kezdő társasozóknak, mind azoknak, akik gyűjteményt építenek, hiszen a családi játékok között is bőven találni egyszerű és komplexebb darabokat. Egy ilyen gazdag repertoár pedig ahhoz is kiváló, hogy lássuk, hogyan és miként fejlődnek a társasok. Mert bár – ahogy régen, úgy napjainkban is – a legtöbb világ kartonlapok, fa- és műanyag elemek segítségével elevenedik meg, mechanikailag mégis mintha évről évre egyre komplexebbé válnának, sokszor pedig egyre ötletesebb módon csavarnak korábbi recepteken és mechanikákon. Van, amikor erre viszont nincs szükség, és valami úgy jó, ahogy annak idején azt megalkották: kiválóan igaz ez a 2003-as Alhambrára, amely megjelenésekor még a neves Spiel des Jahres díjat is bezsebelte!
ALHAMBRA
- Hazai partner/kiadó: Piatnik
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kompetitív
- Játékosok száma: 2-6 fő
- Játékidő: 45-60 perc
- Korcsoport: 8+
- Nehézség: 2,11/5
- Ár: a kiadó webshopjából 9 990 forint
Díjat ugyanakkor nemcsak a játék, de remélhetőleg annak végén a játékosok egyike is kiérdemel, hiszen itt egy varázslatos alhambra, vagyis egy olyan csodálatos komplexum felépítése a cél, amit pazar épületek tarkítanak, lehetőség szerint annyi, hogy az a pontozások során a legtöbbet hozza a konyhára. Ehhez minden játékos (legalább 2, maximum 6 fő) kap egy kezdőhelyszínt (azaz egy szökőkutat), a további lapkákat pedig vásárlás útján lehet megszerezni. A repertoár összesen 54 épületlapkából áll, melyek 6 különböző épülettípushoz tartoznak. Megszerzésükhöz természetesen pénzre lesz szükség, méghozzá nem is kevésre.
A központi játéktábla egy piactér, ahol mindig négy lapka található. Az, hogy egy adott lapka pontosan mennyiért szerezhető meg, két dologtól függ: egyrészt a lapkán található számtól (amely az összeget határozza meg), másrészt az elfoglalt mező színétől, amely egyben arra is hatással van, hogy milyen valutát kell érte kifizetni. Azaz nem elég szimplán egy adott összeget összeszedni, még a színének (kék, zöld, sárga vagy narancssárga) is stimmelnie kell!
A játékosok a fordulójukban így három lehetséges akció közül választhatnak. Egyrészt pénz vehetnek – ehhez felvehetnek egyet a rendelkezésre álló 4 pénzlap közül, vagy akár többet is, de azok összértéke nem lehet több 5-nél. A másik lehetőség az épületlapka megvásárlása, melynek során ki kell fizetni a kiválasztott lapka árát, és annak stimmelnie kell mind a pénzfajtában, mind az összegben. Ha ez a kifizetés úgy jön össze, hogy hajszálpontosan a vételár kerül befizetésre, az adott játékos kap egy újabb akciólehetőséget; ha a kifizetett vételár magasabb, mint a kért összeg, a különbözet elvész és a következő játékos kerül sorra. A harmadik lehetőség az alhambra átépítése: ilyenkor a saját értékelőtáblára helyezett lapkát be lehet építeni, az alhambrából egyet ide lehet helyezni, vagy egy már lerakott lapkát fel lehet cserélni egy lapkával a tartalékból.
Palotaőrök
Az épületlapkák lehelyezésekor alapvetően pár dologra kell figyelni. Ilyen az, hogy az épületlapka legalább egy oldala az alhambrához illeszkedjen (tehát nem lehet sarkokhoz illeszteni), nem lehet beépítetlen üres területet létrehozni, mindegyik épületlapkát egységesen kell lehelyezni (tehát nem forgathatók), és a legfontosabb, hogy minden lapkát úgy kell lehelyezni, hogy a kezdőhelyszíntől „el lehessen gyalogolni oda”.
Ennek azért van igazán nagy jelentősége, mert sok lapka oldalát falak szegélyezik. Ezekkel extra győzelmi ponthoz lehet jutni a pontértékelések során (a leghosszabb egybefüggő városfalat kell kiértékelni), viszont ha ezeket nem sikerül jól lehelyezni, nagyon könnyen sarokba szoríthatja magát az ember, de mindenképp értékes köröket veszíthet, mire mindent újrarendez.
Az Alhambra ezért a mérlegelés játéka. Jól kell gazdálkodni a rendelkezésre álló pénzzel, időben kell lecsapni a lapkákra, és nem árt folyamatosan figyelni a riválisokat. Pontot ugyanis az egyes épülettípusok darabszáma után lehet szerezni, méghozzá több ízben is. Az Alhambra során két köztes és egy végső pontozási fázis van: mindegyik alatt ki kell értékelni minden épülettípust. Az első pontozáskor épülettípusonként csak egyvalaki kap pontot, a másodiknál már a 2. helyezett is, a harmadiknál pedig a 3. helyet megszerző játékos is. A játék akkor ér véget, amikor a piacteret már nem lehet 4 darabra kiegészíteni.
Ezen az alapvetően nagyon egyszerű, mégis mélységgel rendelkező játékmeneten az idő pedig nem fogott túlságosan. Bár külsején látszik, hogy egy másik évtizedhez tartozik, a lapkák még mindig kifejezetten tetszetősek és aprólékosan díszítettek, a tárolásukra és a húzásukra szolgáló zsák pedig egyszerűen pazarul néz ki. A setupolás és az elpakolás csupán percek kérdése, egy-egy játék pedig nem tart tovább 30-40 percnél, így kiváló választás lehet mind a könnyedebb élményt keresők számára, mind azoknak, akik egy igazi klasszikust szeretnének a polcon tudni!