Csupán pár hónap telt el azóta, hogy a Claim jóvoltából mi is fejest ugrottunk a trónért folyó harcba, azóta viszont itthon valósággal átszakadt a gát, hiszen a hazai kiadásért felelős Vagabund teljes erővel állt be az angol nyelvterületen 2017-ben indult sorozat mögé. Ez persze logikus lépés, a Szőllősi Péter jegyezte kiadó saját fejlesztésű játékai is a Claimhez hasonló egyszerűbb kártyajátékok, ráadásul a Claim gyakorlatilag egybecseng Péter egyik (ha nem „A”!) legjobb játékával, a kiegészítővel épp a közelmúltban gazdagodott Chachapoyával, elvégre itt is az ütés-vivésé a főszerep – csak a tét nagyobb egy kicsit.

CLAIM 2

  • Kiadó: Vagabund
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 2-4 fő
  • Játékidő: 25-30 perc
  • Korcsoport: 10+
  • Nehézség: 1,63/5
  • Ára: 4 190 Ft

A Claim 2-ben ugyanis – elődjéhez hasonlóan – most is minden a király halálával kezdődik, aki sajnálatos módon úgy nézte meg egy boroshordó alját, hogy a bor benne volt – de igazából mindegy, hogyan is végezte, a kérdés inkább az, hogy ki lesz az utódja. Te vagy az ellenfeleid? A trollok? A gnómok? Netán az óriások? A Claim 2-ben mindez egy olyan ütős-vivős kártyajáték formájában kel életre, mely két külön szakaszból áll. Az első szakaszban követőket kell toborozni, míg a másodikban a megszerzett követőkkel kell elnyerni a birodalom öt frakciójának kegyeit. A játék végén az nyer, aki legalább három frakció szavazatát elnyerte, és így megkaparintotta a trónt.

Ha mindez ismerősen hangzik, az nem a véletlen műve, a Claim 2 ugyanis alapvetően csak a nevében nevezhető második résznek, valójában az eddig ismert sorozat egy nagyobb lélegzetvételű kiegészítője, amely két jelentősebb újítást tud felmutatni. Ebből toronymagasan kiemelkedik a három és négy játékos variáns, hiszen a Claim eddig páros játék volt. Három fő esetében mindenki egyedül játszik, azaz a trónért folyó harcba egy extra fél száll be, négy fő esetén viszont két tábort kell alkotni, így párok mérik össze a tudásukat és paklijuk erejét. Az extra felek behozatala az alapszabályokat nem bolygatja meg, az alaphoz képest lényeges eltérés igazából csak a kártyák felhúzási sorrendje során érhető tetten (na meg bizonyos frakciók különleges képességeinek használata terén), illetve a második szakaszban az nevezhető újításnak, hogy a kör győztese minden kártyát felvesz, amit az adott körben kijátszottak. Kivételt csak az képez, ha az egyik frakció különleges képessége ezt megakadályozza. Négy fő esetében pedig az a csapat győz, aki több frakció szavazatát szerezte meg.

A másik nagy újítás pont a frakciókhoz kötődik, hiszen a Claim 2-ben teljesen új lények bizalmába lehet beférkőzni. A Gnómok lapjai például a pontozópakli helyett az azt megszerző játékos elé, az asztalra kerülnek; az Óriások ezeket képesek eltiporni a második szakaszban, a Sárkányok pedig a kezdőjátékos címet biztosítják, ha az adott körben utoljára Sárkányt játszott ki egy játékos. A Trollok szettszerűen kaparinthatóak meg, míg a sort záró Látnokok lehetővé teszik, hogy az első szakaszban megnyert ütés legfelső pakliját megnézhessük, és eldönthessük, azt vesszük-e el a képpel felfelé fordított kártya helyett.

Ugyanakkor a Claim 2 továbbra is alapként funkcionál, a játék ugyanis még mindig száz százalékosan moduláris, olyannyira, hogy mind az első rész, mind az ahhoz kiadott kiegészítők szabadon keverhetők egymással, így teljesen egyedi paklik hozhatók létre.

Claim Erősítés: Félelem

  • Kiadó: Vagabund
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 2 fő
  • Játékidő: 25-30 perc
  • Korcsoport: 10+
  • Nehézség: 1,63/5
  • Ára: 4 190 Ft

Kiváló példa ehhez az idei évben érkezett bővítmény, a Félelem, amely minden eddiginél komorabb frakciókat vesz be a trónharcba. A dobozban kizárólag új frakciók találhatók, szokás szerint öt, és természetesen mindegyiküknek megvan a magua egyedi képessége. A legegyszerűbbek a Zombik. Ha az első szakaszban velük sikerül egy ütést megnyerni, úgy a vesztes kártya is megszerezhető, az Árnyak pedig alapvetően csak egyedi pontértékkel rendelkeznek.

A Vérfarkasok már bonyolultabb fajzatok, hozzájuk két Holdkártya is tartozik (telihold és a nem látható Hold). Az, hogy melyik van épp játékban, befolyásolja az ütések kimenetelét: teliholdkor a magasabb értékű kártya nyer (mint az alapszabályban), ha viszont a kártyán nincs Hold, akkor az alacsonyabb értékű Vérfarkas nyeri az ütést.

Az utolsó frakció, a Vámpírok, szó szerint áldozatot szednek: lehelyezhető egy pontszámmal rendelkező Vámpír, és ha ezt követően sikerül elnyerni egy másik frakció kártyáját, akkor ez berakható alá, és ezzel a Vámpírok győzelmi pontja nő. Így ők maguk is úgy nyerhetők meg, hogy a Vámpírkártya és az alatta levő lapok együttes értéke a legmagasabb kell, hogy legyen. A lehelyezett Vámpír bármikor lecserélhető egy másikra, de ilyenkor az áldozatainak is búcsút kell inteni. Kétség kívül velük kell a legtöbbet taktikázni, de talán velük a legkielégítőbb a játék a Félelem frakciói között.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

A Félelem egy remek kiegészítő lett, és a Claim 2-ben található frakciók is nagyszerűen bővítik ezt a rémesen egyszerű ütős-vivős társast. Az továbbra is érthetetlen, hogy miért kellett sorszámot biggyeszteni mellé, ha alapvetően semmi újítás nincs benne, de mivel a beugró megegyezik a korábbiakkal, a moduláris megvalósítás miatt pedig a korábbi kiegészítőknek se kell búcsút inteni, ezért kár lenne emiatt panaszkodni. Elvégre simán lehet a közelben egy boroshordó...