A Test Drive legalább olyan legendás, mint a Need for Speed, így lássuk is, hogy milyen fontosabb események történtek még a születése évében. 1987-ben megnyílt az első Starbucks az Államok területén kívül (Vancouver, Kanada), az irakiak két francia Exocet rakétával meglőtték az amerikai USS STARK fregattot (37 halott, nem lett háború belőle – akkor még…), október 19-én bedőlt a Wall Street („Fekete Hétfő”). De mindez 11 évesen hol érdekelt engem, amikor a családi csillagrombolóval, az 53 lóerős, farmotoros aszfaltszaggatóval, a „százhuszas” Skodával hazaérve lehetett Test Drive-ozni! Persze szigorúan csak a házi megírása után. Jó, hogy volt a családban egy „megoldóember”, aki a lehetetlen dolgokat is beszerezte, de azt persze nem kérdeztük soha, hogy hogyan.

td11.jpg

Az Accolade pedig megütötte a főnyereményt ezzel a korai remekkel: egy rettentően szembe- és fülbemászó játékkal tarolták le a PC-s, Amigás, C-64-es és Atari ST-s piacot. Amikor erre a cikkre készültem, és YouTube-on belefutottam az 1987-es első rész intrójába, egy pillanat alatt visszakerültem a békási panellakásunkba. Mai szemmel nézve persze rettenetes a grafika, de színes (egyszerre 16-féle)! Porschét vezettem! Meg Lamborghinit! A Distinctive Software programozói kitettek magukért és a piaci siker sem maradt el, így hamarosan az Apple II-es és PC-98-as átiratok is piacra kerültek. A játék célja tök egyszerű: elsőnek célba érni a benzinkúthoz, elkerülve a zsarukat, a motor megfőzését, no meg a forgalom többi résztvevőjét.

td2.jpg

A második részre, nevezetesen a The Duel: Test Drive II-re alig két esztendőt várt a világ nyugaton élő, szerencsésebbik fele. Itt már eleve sokkal szélesebb körben terítettek: Amiga, Amstrad CPC, Apple II GS, Atari ST, Commodore 64, MS-DOS, MSX, Sega Genesis,SNES és ZX Spectrum volt a piac már a megjelenésnél is. Itt már felbukkantak az első „ős-DLC”-k is, a nem konzolos változatokat ugyanis adathordozókkal lehetett új pályákkal és járgányokkal bővíteni. 

td3.jpg

Az 1991-es Test Drive III: The Passion már új csapattal készült, és gyaníthatóan a profitmaximalizálás miatt ezt már az Accolade házon belül programozta le és adta ki. Ezzel mi, felhasználók persze csak jól jártunk, hiszen az addigi 2D-s bitmap-es grafika helyett jöttek a 3D-s polygonok és az erősen feltuningolt autóbelsők. Sőt, két játékos egymással is versenyezhetett, de körforgós rendszerben, egy gépen akár négyen is összemérhették vezetési képességeiket. Szintén itt jelentek meg elsőként a shortcutok, azaz a „hivatalos” versenypályát lerövidítő útlevágások is, no meg a Road & Car csomag a New Englanddel és az Acura NSX/Dodge Stealth R/T Turbo legendás párosával.

td3offroad.jpg

Hét hosszú esztendőt követően kettős öröm érte a rajongókat, mivel megjött a Test Drive 4, ami rögtön bezsebelte az aktuális E3-on az év legjobb játéka címet, mellé pedig a terepezőknek szánt, az Elite Sytems által készített, közepes fogadtatásban részesült Test Drive: Off-Road is megmutatkozott. A negyedik részt a Pitbull Syndicate dobta össze, és már multiban is lehetett versenyezni a viharosan fogyó idő és a minket lemeszelő zsaruk ellen. Gyakorlatilag az 1998-as Test Drive 5 sem sokat tett ehhez hozzá: kis pofozgatás, új autók és pályák, de más nem történt. Szintén a feledés jótékony homálya fedi ma már a Test Drive 4X4-et, mely a '97-es Off-Road folytatása lett. De vajon minek? (Naaaa! A 4X4-es részeket is tökre bírtam!! – A szerk.)

tdunlimited.jpg

Az 1999-es Test Drive 6-ot már az Accolade-et bekebelező francia Infogrames Entertainment adta ki, Infogrames North America fémjelzéssel. Ebben a Test Drive 5 pályái és autói mellé persze újak is érkeztek, illetve itt került a játékba egy rendes karriermód és valutarendszer (credit). Az akkori beszámolók szerint PC-n egy borzasztó bughalmaz volt, rondától a borzasztóig terjedő grafikával, teljesen elrontott kinézetű autókkal. Ugorjunk is tovább Pitbullék utolsó dobására, ami a TD Overdrive: The Brotherhood of Speed volt. A 2002-ben kiadott játék alapjai maradtak: illegális utcai versenyzés, a civilek kerülgetése, menekülés a rendőrök elől, viszont megjött Dennis Black, mint főszereplő, és vele együtt az első történetalapú játékvezetés.

tdunlimited2.jpg

A Infogrames-ből aztán Atari lett, a Test Drive-ból 2004-re meg egy közepesen érdektelennek bizonyult amerikai roncsderbi, Test Drive: Eve of Destruction néven. A feltámadásra 2006-ig kellett várni, amikor az Eden Games munkájával, a Test Drive Unlimiteddel kívánták újraindítani az egykori sikersorozatot. Igen, itt jött be Hawaii, egészen pontosan O’ahu szigete a képbe, 1600 kilométernyi úthálózatával, egy rakat újítással, mint a megvásárolható házak, az autó/motor-kereskedések, az ingatlanügynökök, a lokális Homasiták, azaz a tuningboltok, a személyes avatarok és persze a fényezőműhelyek. No meg a 45 új autós Megapack DLC. A legnagyobb újdonság azonban a nyitott multiplayer mód lett. Lehetett csak együtt kocsikázni is, de persze a verseny volt a lényeg, a jelentős újítások pedig jelentős sikert hoztak a játéknak.

tdunlimited22.jpg

2011-ben aztán begördült a Test Drive Unlimited 2 és pluszban Ibiza meg a rendes, 24 órás, nappal-éjszaka ciklus és a dinamikus időjárás. Ja, és lehetett házakat berendezni, díszítgetni, sétálni benne. Csodálatos. Szerintem inkább az ütközéseknél már megjelenő sérülésekre koncentráljunk, na! Volt itt is sztori, pénzszerzés (autós trükkökkel is), tuningolás, ahogyan azt kell, a Casino DLC-vel pedig egy működő kaszinó, pénzbeli és autónyereményekkel (Audi R8 Spyder 5.2 FSI Quattro, Spyker C8 Aileron Spyder). Ami viszont megmaradt, az a játékosok által joggal kritizált, jelentős mennyiségű hiba, főleg online módban.

tdu2.jpg

Elég egyértelmű, hogy az ezt követő, 2012-es Test Drive: Ferrari Racing Legends-et melyik cég szponzorálhatta. Persze semmi sem véletlen, hiszen az 1947-es legelső Ferrari 125 S-t ünnepelték meg vele méltó módon. Ami viszont jóság, hogy a (szinte) teljes Ferrari-vonalat végig lehet vele próbálni, de sajnos csak a 36 versenypályán. És eztán csend lett, dögvész, hullaszag. 2016-ban az Atari eladta a játék jogait a szintén francia Bigben Interactive-nak (a későbbi Naconnak), mely 2018-ban lenyelte a Kylotonn fejlesztőcéget is. 2020 áprilisában bejegyeztették a Test Drive Solar Crown márkanevet, így valószínű, hogy a Kylotonn szakemberei által fejlesztett újrafeldolgozás ezt a nevet fogja kapni. Reméljük, mihamarabb, és a széria régi hírnevéhez igazított minőségben.